در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

491

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 فروردین 1385 17:32

آرشيو سپاس: 60 مرتبه در 38 پست

غذاهاي موثر در ايجاد مشکلات عصبي و روحي

توسط sara » شنبه 3 تیر 1385 21:20

از آنجايي كه مواد غذايي هم وجود دارد كه اختلالاتي در بروز رفتارهاي عصبي به وجود مي آورد، بد نيست اشاره هم به مواد مضر داشته باشيم؛ موادي كه بايد از خوردن آنها اجتناب كرد يا مصرف آنها را به حداقل كاهش داد:


*شكلات و پنيرهاي كهنه: سردردهاي ميگرني كه 10 درصد از جمعيت جهان را درگير كرده است و در زن ها شايع تر از مردهاست، در اثر استفاده از شكلات و پنير هاي كهنه تشديد مي شود. اين مواد با دارا بودن آمين هاي وازواكتيو (فنيل اتيل آمين و تيرامين) اين اثر را دارا هستند، بنابراين افرادي كه به ميگرن دچار هستند بايد از مصرف آنها اجتناب كنند. همچنين شكلات حاوي ماده اي به نام تئوبرومين است كه محرك اعصاب به شمار مي آيد.


*شكر و شيريني ها: كربوهيدارت هاي تصفيه شده مثل شكر و شيريني ها باعث يك آرامش فوري ولي مقطعي و موقتي مي شوند و در واقع قند خون را به سرعت بالا برده كه متعاقب آن انسولين بالا مي رود و ممكن است قندخون را خيلي پايين تر از مقدار طبيعي بياورد، كه باعث ملال و خستگي مي شود.

*آرد سفيد: آردهاي سفيد و بدون سبوس، به دليل دارا بودن گلوتن با شدت گرفتن افسردگي در ارتباط است، بنابراين اگر حذف شود بهتر است.

*فراورده هاي لبني فرايند شده و غذاهاي فرايند شده آماده مصرف: اين مواد به دليل درگيري در عمل فرايندسازي و افزوده شدن مواد نگهدارنده و ادويه جات به آنها، بسيار محرك سيستم عصبي بوده و سلامت دستگاه عصبي را به مخاطره مي اندازد. كاهش مصرف اين مواد و جايگزيني آنها با غذاهاي تازه بسيار توصيه مي شود.



*چاي و قهوه: اين مواد حاوي كافئين هستند. كافئين هوشياري را افزايش داده و خستگي را كاهش مي دهد. ولي مصرف خيلي زياد كافئين مي تواند منجر به اضطراب و عصبانيت خيلي شديد، تعريق، افزايش ضربان قلب و فشار خون بالا گردد. همچنين مي تواند باعث بالا رفتن ترس و تغيير رفتار اجتماعي و اختلال در خواب شود. توصيه مي شود كه دفعات مصرف نوشيدني هاي حاوي اين مواد که شامل چاي، قهوه و نوشابه هاي سياه است، به 7-6 ليوان رقيق در روز محدود شود. هرگونه كاهش در مصرف كافئين مي بايستي به تدريج صورت گيرد، تا خطرات ناشي از عدم مصرف آن تقليل يابد.


*سوسيس و كالباس و غذاهاي چيني: اين مواد و ساير غذاهايي كه به آنها طعم دهنده هايي با طعم گوشت يا مونوسديم گلوتامات(MSG)، فلفل و ساير ادويه جات محرك افزوده مي شود و طي فرايند کارخانه اي، چربي هاي مضر به آنها افزوده مي گردد، قادر به تشديد حملات ميگرني هستند.

غذاهاي چيني از آن جهت ذكر شد كه سندرمي دقيقا با همين نام وجود دارد به نام " سندرم رستوران چيني" كه به دليل افزودن مونوسديم گلوتامات به غذاهاي چيني (چيزي كه طعمي شبيه به گوشت ايجاد مي كند) باعث ايجاد سردردهاي ميگرني مي گردد. بنابراين افرادي که سابقه ميگرن دارند بهتر است در مصرف اينچنين غذاهايي احتياط كنند.



*چاقي: رژيم هاي كاهش وزن نادرست (بسيار كم چربي) باعث مي شوند كه استفاده از پيش ساز سروتونين دچار اختلال شده و مقدار آن در بدن كاهش يابد كه زمينه ساز ابتلا به افسردگي است. همچنين افرادي كه از رژيم هاي غيراستاندارد استفاده مي كنند در به خاطر سپردن اطلاعات جديد دچار مشكل مي شوند، بنابراين توصيه ما اين است كه اگر قصد كاهش وزن داريد حتما با يك متخصص در زمينه تغذيه مشورت كنيد.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان