در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با کنکور و دانشگاه به بحث بپردازيد

New Member



no avatar
پست ها

11

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 27 بهمن 1387 18:13

آرشيو سپاس: 7 مرتبه در 3 پست

معرفی رشته مکانیک

توسط nicolas cage » يکشنبه 4 اسفند 1387 21:12

[B]

[URL=http://www.academist.ir/?p=81][B][U]رشته دانشگاهی مهندسی مکانیک[/U][/B][/URL][/B]



در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارایه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

ساخت ، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «حرارت و سیالات وطراحی جامدات وساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.
در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود ۴۵ سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارایه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایشهای مهندسی مکانیک ارایه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای فوق می‌پردازیم.
[B]


[/B]
الف – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.
فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.


.

ب – گرایش مکانیک در طراحی جامدات


هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارایه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.



ج- گرایش ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارایه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.
گفتنی است که دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند و تنها در ۲۰ واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها نیز توانایی‌های مشترک زیادی دارند.

توضیح گرایش سیالات
.
فارغ التحصیلان گرایش حرارت وسیالات در صورت تایید نظام مهندسی حق امضا دارند در صورتی که این امر برای دو گرایش دیگر صادق نیست.از طرفی مهندسان این گرایش توانایی خود اشتغالی را نیز دارا میباشند.به عنوان مثال با سرمایه ای حدود 50ملیون میتوانند شرکت هایی نظیر شرکت های آب رسانی وگاز رسانی و یا شرکت های تاسیسات خانگی را ایجاد کنند

.
«دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع ، دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان‌ها و به طور کلی مباحث «تاسیساتی» مطالعه می‌کنند. در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی نیروگاهها ، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درون‌سوز اتومبیل‌ها مطالعه می گردد

گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می‌پردازد و وظیفه‌اش تحلیل و طراحی سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسایل مربوط به تبدیل حرارت به انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه‌داشتن موتور توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی می‌شود.
همچنین مسایل مربوط به تاسیسات ساختمان و رآکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف ، طراحی توربو ماشین‌ها (ماشین‌های دوار) مثل توربین‌های بخار، توربین‌های گاز و فن‌کویل‌ها وطراحی انواع موتور های جت به گرایش سیالات مربوط می‌شود..

این گرایش در صنایع خودرو سازی نیز کاربرد فروان دارد.برای مثال در یک خودرو طراحی و اجرا موتور خودرو و تمام سیستم های هیدرولیکی خودرو( نظیر ترمز خودرو یا سیستم فرمان ماشین) و سیستم های سوخت رسانی خودرو وسیستم تهویه ورادیاتور خودرو و... همگی بر عهده ی مکانیک سیالات است.به طور کلی:

آنچه از دست فارغ التحصيلان اين گرایش بر مي آيد :

1. طراحي و محاسبه و ساخت كليه وسايل نقليه زميني , هوايي , دريايي و ماشين آلات كشاورزي , راه سازي , نظامي و...

2. طراحي و محاسبه و اجراي شبكه هاي تاسيساتي مربوط به آنها

3. طراحي و محاسبه و اجراي خطوط انتقال آب , گاز , نفت و تاسيسات مربوط به آنها

4. طراحي و محاسبه و ساخت و اجراي مراكزتوليد نيرو شامل نيروگاههاي گازي , آبي , بخاري و تركيبي

5. طراحي و محاسبه و ساخت وسايل تبريد خانگي و صنعتي , تاسيسات حرارتي و برودتي و سرد خانه ها

6. طراحي و محاسبه و اجرا و نظارت بر كار هاي تاسيساتي ساختمانهاي مختلف مسكوني , اداري و صنعتي و مراكزورزشي و ...

7. طراحي و محاسبه و ساخت كليه وسايل احتراقي مانند : مشعل , كوره , محفظه هاي احتراقي , ديگها بخار و...


توضیح گرایش طراحی جامدات
گرایش طراحی جامدات به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تاثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می‌پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه ، دستگاهها و ماشین‌های مختلف را طراحی می‌کند.

هر ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است. حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین از چه راهی تامین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است. همچنین ابداع و پیش‌بینی دستگاه تنظیم ماشین‌آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می‌باشد.
در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می‌شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین در برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند

طراحی سیستم ، طراحی ماشین‌های تراش، فرز، چاپ و قسمت‌های تعلیق ، سیستم‌های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو، توسط مهندسان این گرایش طراحی می‌شود. همچنین یک هواپیما قسمتهای مربوط به فرود، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می‌گردد

گرایش جامدات از بازار کار خوبی برخوردار است





.

به طور کلی تمامی مهندسین مکانیک(سیالات یا جامدات یا ساخت وتولید)توانایی های فروانی در طراحی و ساخت و اجرای هر یک از موارد زیر را دارند:

-طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.

- طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.


-طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی.


-طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.

-ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .


-طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی-- -ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک


-در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند

-و...


آخرين ويرايش توسط nicolas cage on يکشنبه 4 اسفند 1387 21:30, ويرايش شده در 2.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب nicolas cage تشکر کرده اند:
sayeh_roshan_1988, Mahdi1944

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

875

تشکر کرده: 2 مرتبه
تشکر شده: 19 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 بهمن 1387 19:36

محل سکونت

شهرکرد

آرشيو سپاس: 4135 مرتبه در 752 پست

Re: معرفی رشته مکانیک

توسط sayeh_roshan_1988 » يکشنبه 4 اسفند 1387 21:23

nicolas cage با سپاس از مقاله شما :
برای تهیه نرم افزارهایی از قبیل sale edch , cad over lock , viso technical , invento , uni graph , anti cad منبعی سراغ دارید ؟
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major I

Major I



no avatar
پست ها

199

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 10 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 12 بهمن 1387 12:50

آرشيو سپاس: 473 مرتبه در 141 پست

Re: معرفی رشته مکانیک

توسط hadi021 » يکشنبه 4 اسفند 1387 21:32

دوست عزيز nicolas cage.

ممنون از نوشته كاملتون. فقط چندساليه كه در مقطع ليسانس در اكثر دانشگاه هاي دولتي گرايش سيالات وجامدات ادغام شدن و دانشجوها به عنوان مهندس مكانيك فارغ التحصيل مي‌شوند. من خودم نصف واحدهاي تخصصيم سيالاتي بود و مابقي جامداتي. در مقطع ارشد هم كه بطور كامل باهم متفاوتند.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hadi021 تشکر کرده اند:
sayeh_roshan_1988

New Member



no avatar
پست ها

11

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 27 بهمن 1387 18:13

آرشيو سپاس: 7 مرتبه در 3 پست

Re: معرفی رشته مکانیک

توسط nicolas cage » يکشنبه 4 اسفند 1387 21:41

من خودم دانشگاه آزادی هستم  و در مورد دانشگاهای دولتی خبر ندارم .


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان