معرفی رشته مکانیک

در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با کنکور و دانشگاه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 11
تاریخ عضویت: یک شنبه 27 بهمن 1387, 6:13 pm
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

معرفی رشته مکانیک

پست توسط nicolas cage » یک شنبه 4 اسفند 1387, 9:12 pm

 

[URL=http://www.academist.ir/?p=81] [U][FONT=Times New Roman (Arabic)]   دانشگاهی مهندسی    [/U] [/URL]   



    [COLOR=#000000]در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارایه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد[FONT=Times New Roman].    
 [FONT=Times New Roman]   ، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌    
    مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «حرارت و سیالات وطراحی جامدات وساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست[FONT=Times New Roman].         شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود ۴۵ سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارایه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایشهای مهندسی مکانیک ارایه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای فوق می‌پردازیم[FONT=Times New Roman].      [FONT=Times New Roman]


      – گرایش مکانیک در حرارت و    
    رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند[FONT=Times New Roman].        ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.   
[FONT=Times New Roman]
   .   
     – گرایش مکانیک در طراحی    

   تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارایه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است[FONT=Times New Roman]. 

  [FONT=Arial (Arabic)]

     گرایش ساخت و    [FONT=Times New Roman]
    تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارایه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است[FONT=Times New Roman]. 
      است که دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند و تنها در ۲۰ واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها نیز توانایی‌های مشترک زیادی دارند.   
    گرایش      [FONT=Times New Roman]. 
  [FONT=Arial (Arabic)]    التحصیلان گرایش حرارت وسیالات در صورت تایید نظام مهندسی حق امضا دارند در صورتی که این امر برای دو گرایش دیگر صادق نیست.از طرفی مهندسان این گرایش توانایی خود اشتغالی را نیز دارا میباشند.به عنوان مثال با سرمایه ای حدود 50ملیون میتوانند شرکت هایی نظیر شرکت های آب رسانی وگاز رسانی و یا شرکت های تاسیسات خانگی را ایجاد    
   .   [FONT=Times New Roman]  «دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع ، دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان‌ها و به طور کلی مباحث «تاسیساتی» مطالعه می‌کنند. در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی نیروگاهها ، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درون‌سوز اتومبیل‌ها مطالعه می       
      حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می‌پردازد و وظیفه‌اش تحلیل و طراحی سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسایل مربوط به تبدیل حرارت به انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه‌داشتن موتور توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی می‌شود[FONT=Times New Roman].         مسایل مربوط به تاسیسات ساختمان و رآکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف ، طراحی توربو ماشین‌ها (ماشین‌های دوار) مثل توربین‌های بخار، توربین‌های گاز و فن‌کویل‌ها وطراحی انواع موتور های جت به گرایش سیالات مربوط می‌شود.[FONT=Times New Roman].     [FONT=Arial (Arabic)]
    گرایش در صنایع خودرو سازی نیز کاربرد فروان دارد.برای مثال در یک خودرو طراحی و اجرا موتور خودرو و تمام سیستم های هیدرولیکی خودرو( نظیر ترمز خودرو یا سیستم فرمان ماشین) و سیستم های سوخت رسانی خودرو وسیستم تهویه ورادیاتور خودرو و... همگی بر عهده ی مکانیک سیالات است.به طور کلی:   
 [FONT=Arial (Arabic)]    از دست فارغ التحصيلان اين گرایش بر مي آيد :   
   . طراحي و محاسبه و ساخت كليه وسايل نقليه زميني , هوايي , دريايي و ماشين آلات كشاورزي , راه سازي , نظامي و...   
   . طراحي و محاسبه و اجراي شبكه هاي تاسيساتي مربوط به آنها    
 [FONT=Arial (Arabic)]   . طراحي و محاسبه و اجراي خطوط انتقال آب , گاز , نفت و تاسيسات مربوط به آنها    
 [FONT=Arial (Arabic)]   . طراحي و محاسبه و ساخت و اجراي مراكزتوليد نيرو شامل نيروگاههاي گازي , آبي , بخاري و تركيبي    
   . طراحي و محاسبه و ساخت وسايل تبريد خانگي و صنعتي , تاسيسات حرارتي و برودتي و سرد خانه ها    
   . طراحي و محاسبه و اجرا و نظارت بر كار هاي تاسيساتي ساختمانهاي مختلف مسكوني , اداري و صنعتي و مراكزورزشي و ...    
   . طراحي و محاسبه و ساخت كليه وسايل احتراقي مانند : مشعل , كوره , محفظه هاي احتراقي , ديگها بخار و...    
 [FONT=Arial (Arabic)]
  [FONT=Times New Roman]   گرایش طراحی جامدات
گرایش طراحی جامدات به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تاثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می‌پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه ، دستگاهها و ماشین‌های مختلف را طراحی می‌کند.    
    ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است. حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین از چه راهی تامین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است. همچنین ابداع و پیش‌بینی دستگاه تنظیم ماشین‌آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می‌باشد[FONT=Times New Roman].         واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می‌شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین در برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین    
    سیستم ، طراحی ماشین‌های تراش، فرز، چاپ و قسمت‌های تعلیق ، سیستم‌های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو، توسط مهندسان این گرایش طراحی می‌شود. همچنین یک هواپیما قسمتهای مربوط به فرود، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می‌   
[FONT=Arial (Arabic)]    جامدات از بازار کار خوبی برخوردار    




   .   
 [FONT=Arial (Arabic)]    طور کلی تمامی مهندسین مکانیک([FONT=Arial (Arabic)] [FONT=Arial (Arabic)] یا  [FONT=Arial (Arabic)] [FONT=Arial (Arabic)] یا  [FONT=Arial (Arabic)]ساخت  [FONT=Arial (Arabic)])توانایی های فروانی در طراحی و ساخت و اجرای هر یک از موارد زیر را دارند:     
   [COLOR=#000000]-طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی[FONT=Times New Roman].     [FONT=Times New Roman]        [FONT=Times New Roman] 
      [FONT=Times New Roman]-  [FONT=Times New Roman]طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.       
    [FONT=Times New Roman]     [FONT=Times New Roman]    
  [FONT=Times New Roman]-طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات  [FONT=Times New Roman].   
  
  
 [FONT=Times New Roman]      [FONT=Times New Roman]-طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و  [FONT=Times New Roman]. 
   [FONT=Times New Roman]   [FONT=Times New Roman]    
  [FONT=Times New Roman]-ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و  [FONT=Times New Roman] . 

 
   [FONT=Times New Roman] [FONT=Times New Roman]طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی--  [FONT=Times New Roman]-ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای  


      ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت    
[FONT=Arial (Arabic)]   ...   
 [FONT=Arial (Arabic)]
 
آخرین ويرايش توسط 2 on nicolas cage, ويرايش شده در 0.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 875
تاریخ عضویت: جمعه 4 بهمن 1387, 7:36 pm
محل اقامت: شهرکرد
سپاس‌های ارسالی: 1385 بار
سپاس‌های دریافتی: 3738 بار
تماس:

Re: معرفی رشته مکانیک

پست توسط sayeh_roshan_1988 » یک شنبه 4 اسفند 1387, 9:23 pm

nicolas cage با سپاس از مقاله شما :
برای تهیه نرم افزارهایی از قبیل sale edch , cad over lock , viso technical , invento , uni graph , anti cad منبعی سراغ دارید ؟
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

کارت پستال درخواستی اعضای سنترال

Major I
Major I
پست: 199
تاریخ عضویت: شنبه 12 بهمن 1387, 12:50 pm
سپاس‌های ارسالی: 281 بار
سپاس‌های دریافتی: 407 بار

Re: معرفی رشته مکانیک

پست توسط hadi021 » یک شنبه 4 اسفند 1387, 9:32 pm

دوست عزيز nicolas cage.

 ممنون از نوشته كاملتون. فقط چندساليه كه در مقطع ليسانس در اكثر دانشگاه هاي دولتي گرايش سيالات وجامدات ادغام شدن و دانشجوها به عنوان مهندس مكانيك فارغ التحصيل مي‌شوند. من خودم نصف واحدهاي تخصصيم سيالاتي بود و مابقي جامداتي. در مقطع ارشد هم كه بطور كامل باهم متفاوتند. 

New Member
پست: 11
تاریخ عضویت: یک شنبه 27 بهمن 1387, 6:13 pm
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

Re: معرفی رشته مکانیک

پست توسط nicolas cage » یک شنبه 4 اسفند 1387, 9:41 pm

من خودم دانشگاه آزادی هستم و در مورد دانشگاهای دولتی خبر ندارم .

ارسال پست

بازگشت به “کنکور و دانشگاه”