در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

2401

تشکر کرده: 239 مرتبه
تشکر شده: 452 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 17 آذر 1387 11:02

آرشيو سپاس: 22467 مرتبه در 2286 پست

نوآوری های پلت فرم

توسط sokuteasemuni » چهارشنبه 21 اسفند 1387 15:48

اين مطلب،يكي از تكاليف درس طراحي شاسي بود كه با كمك دوستانم(علي طاهري فر،پيمان ترابي،سيد امير حسيني،احسان ملاصالحي و محمد محمودي)گرد آوري كرديم :

آشنایی با سیستم Dynamic Drive  :
دینامیک درایو (Dynamic Drive) برای بالاتر بردن امنیت و کنترل خودرو طراحی شده و سیستمی برای دستیابی به یکی از بهترین انواع تعلیق می باشد. این سیستم با کمک بازو های پایدار کننده تنظیم پذیر بر روی اکسل جلو و عقب خودرو، می تواند توانایی های حرکتی خودرو را از حالت راحت به حالت اسپرت تغییر دهد . با توجه به این موارد طراحان سیستم شرکت بی ام و توانسته اند به سه توانایی ارزشمند دست یابند:
1. کنترل بهتر خودرو در تغییر میسرهای ناگهانی ( مانور ها)
2. راحتی بیشتر سر نشبنان
3. پایداری جهتی بهتر نسبت به خودروهای معمولی


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

معمولا یک خودرو بسته به سیستم تعلیق و بازوهای پایدار کننده سیستم در مانورها رانندگی و پیچها ( بر پایه قانون گریز از مرکز ) دچار تکانهای گهواره ای می شود. در این حالت تنظیم و طراحی درست بازوهای پایدار کننده سیستم می تواند تا اندازه ای تکانهای گهواره ای را کاهش دهد. این تکانها و یا حرکتهای ناخواسته در خودرو های بسیار راحت بزرگ و یا در خودروهایی با نقطه ثقل بالا تا اندازه زیادی از دینامیک رانندگی این گونه خودروها کاسته و همزمان از دقت سیستم  فرمان به ویژه در مانورهای پی در پی نیز می کاهند. حرکتهای ناخواسته و تکانهای سنگین خوردو در مانورهای رانندگی برای بسیاری از رانندگان آزار دهنده است.
در سیستم اکنیو درایور بازو های فعال پایدارکننده این سیستم تا اندازه قابل توجهی از حرکتهای گهوره ای می کاهند.       از دیگر مزایای این سیستم عدم انتقال ضرابت یک چرخ به چرخ های دیگر می باشد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

عملکرد سیستم:
در واحد کنترل الکترونیکی سیستم دینامیک درایو وضعیت های گوناگون رانندگی ثبت شده است .
این نوع سیستم می تواند با پردازش داده های گوناگون همچون سرعت ، زاویه ورود به پیچ ، وضعیت پدال گاز ، نیروی لحظای موتور و . . . بهترین وضعیت را برای بازو های پایدارکننده سیستم کمک فنر ها برگزید.
دینامیک درایو با افزایش فشار بر اکسل عقب چسبندگی چرخهای عقب را در مانورها بیشتر می کند . با این سیستم فشار بر روی چرخی که رو به بیرون دایره پیچ قرار دارد به گونه ای هماهنگ کمتر می شود. بدین صورت از یک طرف تمایل بر پر پیچی خودرو همواره تحت کنترل و از طرف دیگر اکسل عقب در آسانتر شدن کنترل خودرو در مانور ها کمک بسزایی به راننده می نماید.
این سیستم مجهز به قطعات پیچیده مکانیکی و هیدرولیکی می باشد فرمان این سیستم از یک واحد کنترل الکترونیکی و نیروی این سیستم از راه  دو پمپ هیدرولیکی بدست می آید . این پمپ ها با دو بازوی مکانیکی  به شکل موازی با مفصلهای که بر روی اکسل عقب مونتاژ شده است ، اتصال دارند . هنگامی که خودرو با سرعت وارد پیچ می شود ، این بازو ها با فرمان های که از واحد کنترل می گیرند به چرخش و یا گردش افتاده و با افزودن فشار بر روی یک چرخ  کاهش فشار از روی چرخ دیگر ، حرکت گهواره ای خودرو در مانور ها را از میان می برند.
برای افزایش کارایی سیستم ، یک موتور کوچک الکتریکی نیز در میان بازوهای پایدار کنند نصب شده است و واکنش سیستم را سریعتر می نماید. ( نیروی گشتاور این موتور کوچک 800 نیوتن متر می باشد.) همچنین لازم به ذکر است که با  سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) خودرو نیز در ارتباط می باشد.
زمان پایدار سازی این سیستم از زمان آغاز اندازه گیری تا رسیدن به پایداری در مانور ها تنها یک چهارم ثانیه است و بدین روی سریعتر از دیگر سیستم های قابل مقایسه کنونی است.
فشار هیدرولیک این سیستم به گونه ای بسیار ذقیق در بلوک سوپاپها کنترل و بر روی هر یک از بازو های پایدارکننده در حدود 180 بار می باشد .

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

ESP ، چهار پدال ترمز برای ایمنی بیشتر:
«فروشنده خودرو می خواهد به من سیستم ESP را به عنوان یک آپشن به قیمت 500 یورو بفروشد. ESP چیست و با این سیستم چه می توان کرد؟»
این سوالی است که امروزه از سوی بسیاری از افراد مطرح می شود زیرا اگر چه ESP در سال 2007 میلادی دوازدهمین سال تولد خود را جشن می گیرد ولی بر طبق بررسی های انجام یافته فقط 20 درصد از رانندگان با آن آشنایی دارند.
هر راننده باید در مورد ESP مطلع باشد زیرا این سیستم، ایمنی فراوانی را برای خودرو فراهم می آورد. کیسه هوا و کمربند ایمنی واژه هایی هستند که هر راننده ای در مورد آن اطلاعاتی دارد.  
سیستم های ایمنی فوق درواقع جزء سیستم های ایمنی غیرفعال بوده ولی ESP جزء سیستم های فعال است. تفاوت میان سیستم ایمنی فعال و غیر فعال این است که سیستم غیرفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند ESP(فعال) سبب می گردد تا اصولاً حادثه ای رخ ندهد و از بروز آن جلوگیری می نماید.
عملکرد :ESP
وقتی خودرویی از مسیر خود خارج می شود و یا از فرمان و اراده راننده پیروی نمی ماید عملیاتی برای جلوگیری از این پدیده اجرا میگردد. بنابراین خودرو طوری عمل می نماید که گویی دارای چهار پدال ترمز است و هر یک از چرخ ها دارای یک دیسک ترمز جداگانه هستند. اگر چه انسان با پایش فقط یک پدال ترمز فشار می دهد سیستم ESP قادر است که چرخ های خودرو را بامیزان ترمز متفاوتی به توقف وادارد.
چرا این عمل ضروری است؟ فرض کنید خودرویی درحال حرکت در یک پیچ راست گرد بر روی لکه روغنی لیز می خورد،در این موقع ESP وارد عمل شده و با ترمز مناسب، فشاری را به خودرو وارد می آورد تا آن به سمت راست منحرف شده و در مسیر ضروری قرار گیرد. نتیجه آن که، این عکس العمل از تصادف خودرو با وسائل نقلیه ای که از روبه رو در حال حرکت هستند جلوگیری می نماید.
روشی که با آن ترمز ESP کار می کند را می توان با عکس العمل یک سورتمه برفی بر  
روی برف توضیح داد؛ در این صورت ما بر روی ترمز سمت چپ فشار وارد می آوریم و سورتمه را به طرف چپ منحرف می نماییم و اگر بخواهیم به طرف راست حرکت کنیم ترمز سمت راست را فشار می دهیم تا سورتمه به طرف راست حرکت نماید.
ترمز ESP درهر ثانیه 25 بار وضعیت خودرو را کنترل می نماید که آیا بر روی خط حرکت قرار داریا خیر و ضمناً به سرعت از انحراف در لحظات اولیه جلوگیری می نماید و این فرقی نمی کند که آیا خودرو در حال شتاب گیری درسرعت یکنواخت است و یا در حال ترمز.
ESP فقط بر روی چرخ های خودرو اثر نمی گذارد. قبل ازآنکه این سیستم مدرن دستورات بازدارنده خود را صادر نماید بر روی عملکرد موتور تأثیر گذاشته و قدرت موتور را تقلیل می دهد. عمل فوق از وارد آوردن فشار زیاد بر روی چرخ دنده ها و قطعات متحرک جلوگیری می کند. در این صورت کافی است که فقط راننده فرمان را به سمت دلخواه بگرداند، ESP بقیه کار را انجام خواهد داد. راننده خودروی فاقد ESP در این گونه مواقع شدیداً دچار اضطراب و پس از آن دچار خسارت خواهد گردید زیرا برای تثبیت وضعیت خودرو اغلب بیش از حد لزوم فرمان را به راست و یا چپ خواهد گردانید تا موفق به کنترل خودرو گردد و این امر، خود باعث خروج خودرو از کنترل راننده می شود. مخصوصاً زمانی که راننده مجبور است ابتدا خودرو را به سمت چپ یعنی خودرو های مقابل هدایت کند و سپس بر روی مسیر عبور خطوط خودرو های هم مسیر سمت راست، که این امر ممکن است به سرعت، خودرو را دچار پیچ و تاب نماید و این حرکات شدید باعث لیز خوردن مضاعف و یا واژگونی خودرو گردد.
بعد از ترمز ABS(ترمز ضد قفل شدن) و ASR(تنظیم وضعیت پیشرانه)، ترمزهای ESP از مهم ترین سیستم های ایمنی هستند. از آنجایی که سیستم های فوق از نظر عملکرد مشابه سیستم های ترمز ABSو  ASRمی باشد، این سیستم ها به طور خودکار در برنامه تثبیت الکترونیکی تلفیق گردیده اند. نکته دیگر اینکه ESP می تواند بر حسب بهره گیری آن توسط کارخانجات خودروسازی، نام های متفاوتی را به خود بگیرد. مثلاً این سیستم در خودروی ب ام و DSC، در پورشه PSM، درمیتسوبیشی MASC، در هوندا VSA و در تویوتا VSC نام گذاری شده است.
برای پی بردن به چگونگی اثر ترمز های ESP می توان بررسی ها، تحقیقات و آزمایش های موسسات مختلف بدون وابستگی به یکدیگر را مورد مطالعه قرارداد.
اقای دکتر«روبرت سوبل»از بخش تحقیقات کارخانه خودروسازی فولکس واگن در این مورد مطالعات دقیقی را به انجام رسانیده است. او می خواست بداند که تا چه میزان این سیستم جدید موثر است؟ وی وضعیت تصادفات مدل های مختلف فولکس واگن را خودرو مجهز به ESP ویا بدون سیستم ESP مورد مطالعه قرار داد و به نتایج شگفت انگیزی رسید:
در چهار پنجم موارد در خودروهای دارای ESP از خروج مسیر جلوگیری به عمل آمد.
این یک موفقیت بسیار ارزشمند است زیرا در 25 درصد تصادفات خودرو لیز می خورد و یا از مسیر خارج می شود.
ایشان سپس محاسباتی را با توجه به تعداد موجود خودروها در آلمان انجام داده و چنین نتیجه گرفت: اگر تمام خودروهای آلمان در سال 2002 میلادی مجهز به سیستم ترمز ESP بودند تعداد تصادفات مرگبار به شدت کاهش می یافت.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

برترین سیستم های ترمز دنیا
سیستم مینی ترمز :
دیسک های ترمز 6 تکه ای کمپانی اندلس متشکل از دوصفحه آهنی پرس شده بر روی هم است که نیروی غیر قابل باوری را برای توقف خودرو تولید می کنند ودر عین حال در کنار سختی و جنس محکمش توانایی بالایی هنگام کار در شرایط گرم و دماهای متفاوت راداراست سنگینی این مجموعه ی ترمز تنها 629/2 گرم است محفظه های قرار گیری پیستون ازآلو مینیوم ساخته شده(به همراهیک گردگیر داخلی) که این سیستم را در مقابل حرکات سریع بیمه می کند .سیستم ایمنی دیسک های اندلس نیز شامل یک رو کش نازک بر روی دیسک ، تیوب تفلون یک لایه استیل چرخاننده بر روی دیسک ، صفحه ی اصلی دیسک (با مشتقات قابل اضافه کردن )و یک صفحه 6 محفظه ای و بو ستر ترمز است که همگی قدرت مناسبی را تولید میکند.
[url=http://www.endlessusa.com\]http://www.endlessusa.com\[/url]
Brembo:GT  سیتم ترمز
کمپانی برمبو که ید طولانی در تولید دیسک های ترمز دارد  محصول اخیر خودرا معطوف به خودرو های
خیابانی و خودرو های سنگین باربر نموده است که شامل دیسک های دو تکه ای سوراخ داربا یک کلاهکGT
آلومنیومی و یک قالب 4 پیستونه آلومینیومی است اما برمبو نسل تازه دیسک های ترمز سعی نموده تا حجم آن ها را کم و وزنش را کاهش دهد که این امر موجب افزایش قدرت ترمز گیری و کاهش میزان فشار بر دیسکها شده است به این منظور اقدامات دیگری نیز انجام شدده است که میتوان به افزودن یک لایه تهاجمی به دیسک برای افزایش قدرت ترمز گیری و استفاده از مواد مقاوم در مقابل اصطکاک اشاره کرد
www. Brembo.com

(ویلود) wilwood
کارخانه ی ویل وود در تکنو لوژی اخیر خود کیت های ترمزش را با دو بوستر قرمز و سیاه آلومینیومی همراه با 4 پیستون و سیستم استاندارد استیل                 ارائه داهده که وظیفه اش دفع ضربات اضافی به صفحه دیسک در هنگامی است   که میزان اصطکاک میان صفحات بالا میرود البته  قسمت اصلی مجموعه ترمز که دیسک های آن می باشد 12 اینچی سوراخ دار وآهنی هستند این دیسک دو تکه که دارای کلاهک آلومینیومی است در کنار سبکی صدای کمی هم دارد هم میزان اصطکاک پایینی وهم می توانددر مواقع بحرانی حتی در صورتی که اجزای اصلی آن با قطعات استوک و دست دوم تعویض شده باشد خودرو را درمسافت کوتاهی متوقف کند مسوولین کارخانه ی ویل وود اعلام نموده اندکه در ساخت این مجموعه  حرفه ای از تکنولوژی خودروهای اسپرت سود جسته اند
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
Baer
مجموعه ترمز  Baerنام این محصول را ترمز قدرت مند نهاده است که با توجه به محفظه های مونو بلاک و 6
پیستون نیروی تهاجمی ایده آلی را تولید کرده است و درمسابقات سرعت ترنزام بر روی بسیاری از خودروها نصب میشود این مدل نیز نظیر سایر ترمزها دارای گرد گیر و محافظ  می باشد که حتی در شرایط مختلف جوی هم به درستی از پس وظایفش بر می آید البته کمپانی Baer مثل همیشه در محصولاتش از یک مجموعه  قطع کننده فوری سرعت استفاده کرد که شامل یک جعبه کوچک است که به سرعت نیروی ایجاد شده توسط دیسک ها را افزایش میدهد
www. Baer.com
Greddy(گردی):
قبلا" این مدل با نامGrexمجموعه ترمز های گردی تنها در ژاپن موجود بود اما این کمپانی اخیرا" بازار پر فروش آمریکای شمالی را مد نظر گرفته تا حجم عظیمی از مجموعه تولیدات خود را بر خودرو های خیابانی سوار کند این مجموعه ی ارزشمند مشتق شده از بوسترهای آلومینیومی 4و6 پیستونه است که در نوع طلایی و کرومی جهت نصب بر روی هر سایز از کاسه چرخ ساخته شده است نمونه ی ویژه دیسک های گردی با دو لایه دیسک و یک پوشش نازک تفلون و استیل است که در کنار جلو گیری از زنگ زدگی بر قدرت سیستم ترمز می افزاید و این مدل مخصوص به GTهای خیابانی نظیر تویوتاmr2،تویوتا سوپرا،لکسسوس is300،نیسان 350zو 180و240sx،مزدا wrxوrx1و نیسان اسکای لاین می باشد
  HYPERLINK "
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد "   لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
ٍEBC:
کمپانی EBCتولید کننده لنت های مرکب  با صفحات سرامیکی است که برالی خودروهای رالی کارایی حرفه ای و بی نظیری دارد در برخی خودروهای GTمعروف اروپایی استفاده میشود مدل پیش لنت های EBC متشکل از سه ورقه ی محافظ بود که سبب کاهش صدا در هنگام چسبیدن وبرقراری تماس میان لنت و دیسک ها می شدند و از طرفی عملکرد ترمز گیری را سریع تر می کردند این صفحات به علت جنسی که دارند اصطکاک به وجود آمده را کاهش داده و در هر شرایطی صفحات دیسکهای سرامیکی را خنک نگاه میدارند به گفته کمپانی با نصب این لنت ها بر روی هر خودروی GTسرعت تا پایان مسابقه دیگر احتیاجی به بازبینی سیستم ترمز نیست
  HYPERLINK "
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد "   لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
hawk(هاک) :
مجموعه ترمز ها و باکس های ایمنی کمپانی هاک حدود 16 سال است که عملکردی مثبت و در خور تحسین در مسابقات شکار کارت SCCAو برخی مسابقات حرفه ای دیگر در سطح دنیا و اروپا داشته است
پکیج های جدید هاک مرکب از باکس تقویت شده برای خودروهایGTخیابانی ، باکس ترمز سرامیکی و باکس ترمز HP می باشد . باکس های تقویتی که برای GTهای خیابانی ساخته شده اند می توانند بین 20 تا 40 برابر بیش از قطعات OEMنیروی ایستایی و مقاومتی تولید نمایند باکس ترمز سرامیکی نیز این قابلیت رادارند تا کاهش دهنده NVHیعنی صدای  حاصله از برخورد دیسک و سایش آنها  به هم باشد باکس ترمز های HP نیز جهت استفاده در خودروهای قدیمی GTهای خیابانی دست ساز ومسابقاتAutocrossطراحی وتولید شده که قدرت فراوانی را می تواند تولید نماید
  HYPERLINK "
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد "   لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اچ پی:
کیتهای عظیم الجثه کمپانی HPدر  دو مدل قابل دسترسی است مدل نخست کیت شماره ی 1 محسوب میشود که شامل دو صفحه ی 5/11 اینچی متقاطع و سوراخ دار می باشد در قالب های آهنی ساخته شده و شکلی پایه مانند دارند.کیت شماره 2 نیز متشکل از یک صفحه سوراخ دار 5/11 تا 5/14 اینچی است که بنا بر نوع خودرو ی شما قابل سفارش است برای هر دو مدل این کیت ها بین 6،4،2یا8 سوراخ و جای پیچ و 6 پیستون بنا بر سایز صفحه چرخ شما قابل نصب می باشد کیت اصلی نیز برگرفته از پرس د و صفحه آلو مینیوم برهم است که لایه ی وسطی این دو میتواند به رنگ های قرمز آبی نقره ای و یا تیتانیوم سفارش داده شود
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
Rotora(روتورا) :
مجموعه تقویتی ترمز های روتورا ساخته شده ازآلو مینیوم مرکب توسط ماشین های صنعتیCNCاست که این قابلیت را داراست تا نیروی ترمز را به صورت مساوی میان 4 چرخ تقسیم و مقدرا آن را تعدیل کرده وکاهش دهد جهت دست یابی به این توانایی نسبی کمپانی روتورا  دیسک های عقب و جلو  را در سایزهای 36*405میلیمتری  با دو دیسک افقی در نظر گرفته که متشکل از 8 پیستون و گیره دفع کننده ضربات در عقب و جلو است تمامی این کیت  با مجموعه های ABSقابل سازگاری است و در خودروهای قدیمی قابل نصب است
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

انقلابی در گیربکس ها
گیربکس هفت سرعته ب ام و با کلاچ دوبل:
ب ام و M3 در سه گونه کوپه و کانورتبل و سدان اولین اتومبیلی خواهد بود که با یک گیربکس 7 سرعته ارائه می شود. این محصول M DKG در کنار سیستم Drive Logic در مقایسه با گیربکس 6 سرعته دستی فعلی تعویض های سریعتر و نرم تری را به همراه خواهد داشت.
با استفاده از M DKG به همراه درایو لوجیک در مدل کوپه این اتومبیل قادر می شود در 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.در کنار این موضوع که 0.2 ثانیه سریعتر از گیربکس قبلی M3 است مصرف سوخت در سیکل ترکیبی نیز به 11.9 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است. راننده می تواند از 11 حالت مختلف تعویض دنده یکی را انتخاب کند که پنج حالت آن کاملا اتوماتیک و شش حالت برای تعویض دستی است.تعویض دنده دستی نیز می تواند با دسته دنده و یا پدال های کوچک پشت فرمان صورت گیرد . برای شتاب گیری سریع از حالت سکون یک کنترل کننده با نام Launch Control بر گیربکس نظارت دارد که در صورت روشن نمودن آن تمامی 420 اسب بخاری که موتور تولید می کند به بهترین نحو به چرخ ها منتقل می شود.
رمز عملکرد فوق العاده سریع و دقیق گیربکس M DKG وجود دو گیربکس مجزا و خنک شونده توسط روغن است که یکی وظیفه تعویض دنده های عقب و اول و سوم و پنجم و هفتم و دیگری وظیفه تعویض دنده های دوم و چهارم و ششم را بر عهده دارد. وقتی راننده دنده را تعویض می کند در واقع با جدا شدن کلاچ از یک دنده کلاچ دیگر با دنده ی بعدی درگیر شده است و در این فاصله اندک دور موتور افت نمی کند و اختلالی در روند شتاب گیری بوجود نمی آید.این گیربکس جدیدM  در سرعت های زیر 5 کیلومتر بر ساعت حساسیت پدال گاز را تغییر می دهد تا بتوان حرکت با سرعت بسیار کم را بسیار روان انجام دهد و ضربات ناشی از تکان های اندک پدال گاز حس نشود.از دیگر نوآوری های این گیربکس "سیستم کنترل شیب" است که فاکتور شیب مسیر حرکت را در انتخاب دنده و زمان تعویض دنده در نظر می گیرد. با کمک این سیستم و با استفاده از ترمز موتور سرعت حرکت در شیب های منفی قابل کنترل است.
همانطور که اشاره کردیم در حالت اتوماتیک می توان پنج رفتار برای گیربکس مشخص کرد که برای مثال حالت  D5 دور موتور را تا بالاترین حد ممکن بالا می برد و حالت D1 حرکت را با دنده دو آغاز می کند تا هیچ گونه هرزگردی اتفاق نیافتد! در حالت دستی نیز شش رفتار وجود دارد که برای مثال حالت S6 سیستم Launch Control را برای سریع ترین شتاب گیری ممکن فعال می کند.
در انتها باید به یکی از جالب ترین نکات این گیربکس اشاره کنیم که هماهنگی آن با دمای موتور است. خود گیربکس یک خنک کننده روغن به هوا دارد ولی عملکرد آن با سیستم خنک کننده موتور هماهنگ شده بطوری که در ابتدای حرکت با تعویض های هوشمندانه به گرم شدن موتور کمک می کند و از طرف دیگر در شرایط پیست و عملکرد سنگین اجازه داغ کردن را به موتور نمی دهد و آن را در تمامی شرایط در بازه معینی از دما نگه می دارد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب sokuteasemuni تشکر کرده اند:
Mahdi1944

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان