گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 756
تاریخ عضویت: سه شنبه 10 دی 1387, 10:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 559 بار
سپاس‌های دریافتی: 3793 بار

گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Morteza313 » شنبه 24 اسفند 1387, 5:50 pm

 بسم الله الذی خلق انور من النور
هر ساله انجمن هوا فضای ایران به میزبانی یکی از دانشگاههای معتبر کشور یک کنفرانس بین المللی و تخصصی رو برگزار میکنه، این کنفرانس به میعاد گاه رفقا و همکاران قدیمی و جدید در مراکز تحقیقاتی کشور تبدیل شده ، در طول این کنفرانس جدید ترین و تخصصی ترین اخبار و اطلاعات مربوط به هوافضا اعلام میشه و مورد نقد و بررسی طبیبانه عقلا و دانشمندان کشور قرار می گیره ، اکثر شرکت کنندگان در این کنفرانس از محارم کشور هستند و به همین دلیل گاها اخباری در این کنفرانس اعلام میشه که سالها بعد در محافل عمومی اعلام میشه به دلیل اجتماع خزانه علمی کشور در این کنفرانس ( حداقل هر ساله چهار یا پنج نفر از پدران هوافضای ایران در اینکنفذانس شرکت می کنن) و حضور مقامات لشگری و کشوری مهم این کنفرانس تحت تدابیر شدید امنیتی و در مکانهای کنترل شده برگزار میشه.
 

 این کنفرانس یک جو صمیمی و به شدت روشنفکر داره که تا به حال موجب خدمات عظیمی به صنعت هوا فضای کشور شده، از دیگر نکات جالب این کنفرانس حضور خلبانها و مسئولین لشگری از نیروی هوایی سپاه و نیروی هوایی ارتش در این کنفرانس برای اشنایی باتوانمندی ها و بهره گیری از نظرات تخصصی دانشمندان ایرانیه حضور این بچه ها هم موجب هیجان و تلاشهای خفن برای تخلیه اطلاعاتی توسط دانشجوهاست و هم موجب ارتقای شدید سطح تخصصی نهاجاو نهاسا. 

 امسال هم توفیق حاصل شد تا مثل چند سال گذشته در کنفرانس سالانه انجمن هوافضای ایران حضور داشته باشم و در کنار بهترین دوستان و همکارانم در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مختلف ارائه دهنده و شنونده اخرین تحقیقات انجام شده در حوزه های مربوط به علم هوا فضا باشم، 
 هر چند خبرساز ترین و هیجان انگیز ترین بخش کنفرانس همیشه بخش مقالاته اما این مقالات تخصصی باید در ظرف زمانی خودش بررسی بشن، امسال به نیت ارائه یک گزارش از نمایشگاه جنبی این کنفرانس چندین عکس مهم از این نمایشگاه و کنفرانس تهیه کردم تا با توضیحات خدمتتون ارائه بدم ، امید وارم که مورد پسند دوستان و اساتید قرار بگیر 
 نمایشگاه جنبی امسال تحت تاثیر دو حادثه مهم بود ، اول سقوط ایران 140 در هسا که همه رو عزادار کرده بود و باعث تعطیلی 80 در صد از بخشهای نمایشگاه شد ، در هسا انگار عزای عمومی بود ، عزای مردان بزرگ ، همونهایی که دشمن نباید اشکشون رو ببینه ، و لی بچه های جوون تر داخل محیط کنفرانس با سوالاتشون همه رو کلافه کرده بودن و ناراحتی و نگرانیشون رو اشکارا بیان می کردند که خوب خیلی هم برای یک جمع تخصصی بروز احساسات خوب نیست 

 دومین حادثه پرتاب موفق ماهواره سفیر بود که زیر زبون کسایی که معنی تخصصیش رو ظرف چندین سال با گوشت و خونشون فهمیده بودن یه مزه ی دیگه داشت ، گزارشهای تخصصی ، حضور طراحان و محققین پروژه و دهها مقاله یک جو شبیه به جشن برای پرتاب ماهواره ایجاد کرده بود. 

 از واکنشهای خارجی در قبال این موفقیت زیاد شنیدید ولی برای من این جالب ترینشون بود: 
  
  
  
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
    



 این اقا یه استاد دانشگاه و یکی از مسئولان دفتر طراحی توپولوفه که برای قرار گرفتن در جریان اخرین بحثهای علمی بر سر توانمندی توپولو.ف 204 به کنفرانس اومده بود، بلافاصله بعد از اتمام نمایش وی ای پی نمایشگاه و جمع و جور کردن اسمشون رو نبرها وارد نمایشگاه شد ، نه گذاشت نه برداشت رفت تو غرفه سفیر وایستاد کنار بک گراند سفیر و به دوستش اشاره کرد که ازش عکس بگیره. ذوق مرگ شده بود بچه 
 در خود غرفه سفیر هم تقریبا مثل جاهای دیگه همون ادوات تایید شده نمایشگاه دستاورد های صنعتی بود  
   
 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 






 با این توضیح که موتور مرحله اول 32 تن رانش داره ، موتور مرحله دوم هم 3.2 تن اما 90 درصد ارتفاع گیری مال موتور مرحله دومه که صفر تا صدش وطنیه. 

 و اما جالب ترین عکسی که شکار کردم، پدر در کنار فرزند: 



  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
    


 جناب اقای دکتر مظاهری ، اسطوره من در دنیای هوافضا و پدر پیشرانش ایران که با کت تیره و عینک دست به زیر چانه مشخص هسستند. 

  فجر و البته پروژه نوح هاورکرافت  [FONT=Times New Roman]N110

  

 


  تصویر 
 >  
    
  ما اولین کشور در مدیترانه شرقی و خاور میانه هستیم که هاور کرافت طراحی و تولید می کنیم.<o:p></o:p>  
      این مدل ، مدل غیر نظامیه ، اما گفته میشه مدل نظامی توانایی حمل 21 سرباز ، مین گذاری و پرتاب موشک رو هم داره.  
  هسا هم هرچند میزبان بود اما شرکتش محدود بود به همون دو تا مدل ایران 140 ام پی و تی و البته یه شبیه ساز ساده برای ایران 140:          
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
    

  یه بچه ی 13 چهارده ساله با این شبیه ساز اونقدر قشنگ مانور اسپلیت اس رو نمایش داد که انصافا خودم کیف کردم، هرچند سیمولیتور به هیچ وج رئال نبود.  
    
  غرفه ی ماهواره امید:  
    
  تصویر 
 >  
    
   نمونه از امید ساخته شد، حجمی، مهندسی ، پیش پروازی و پروازی ، همونطور که مشاهده می کنید مدارات الکترونیک بسیار ساده هستند که شامل سامانه ها ارتباطی گیرنده فرستنده و سامانه جایگزین ، باطری ها و جایگزین باطری ها ، سیستم جی پی اس فضایی ، و پردازنده های  [FONT=Times New Roman]VLSI   ، سامانه های تله متریک و تله کامند و پردازنده مرکزی در ایران تولید شده اما باطری ها و جی پی اس رو برای کاهش قیمت می خواستن بخرن که باطری جور شد اما جی پی اس رو هم مجبور شدن بسازن ، جالب اینکه حتی پتوی حرارتی رو هم خودشون ساختن.  
  پژوهشکده هوافضا و تونل باد خوشگلشون :          
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
  یه چیزی ، امریکایی هایی که به ما مثل باقلوال تامکت می فروختن برای صادر کردن نمونه های یک بیستم همچین تونل بادی ( اونهم فقط سه تا ) شصت بار از کنگرشون اجازه گرفتن ،قرار داد ها رو منحل کردن و... اخرش هم که انقلاب شد ما تو مملکت 2 تا تونل باد شکسته بسته داشتیم خودمونم نمی دونستیم دقیقا چی چی هستن. اما امروز ما در کشور سایتهای تونل بادی داریم که در اسراییل هم نظیرشون موجود نیست ، شاید باور این حرف مشکل باشه اما به اون عزیزانی که می خواد تحقیق کنن چند نشونه میدم تا راحت تر بتونه به حقیقت برسه ، تونل بادهای مهم کشور که افشا شدن اینها هستند:  
  1-تونل باد مرکز قدر دانشگاه امام حسین با رژیم کاری 8 ماخ اونهم به طور پیوسته که از دو دستگاه موتور توربو فن به کار رفته در هواپیمای توپولوف154 نیرو می گیره.  
  2- تونل باد دانشگاه صنعتی مالک اشتر با قطر فن چهار و نیم متر   
  3- همین تونل باد موجود در تصویر با تست سکشن به حجم 1.1.1 متر.  
      پنها هم تقریبا فتو کپی نمایشگاه دستاورد های صنعتی ارتش شرکت کرده بود ، بازهم گلاس کاکپیت 214:          
      [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
    

  دو صفحه ی و سطی فینگر تاچ هستند و صفحات کریستال مایع به نقلی خریداری میشن و به نقلی هم در داخل تولید میشن ، که اگه دقت کنید جفت این عبارات یعنی اینکه صفحات در صا ایران تولید و توسط پنها خریداری میشن، یاد اوری می کنم منهای 214 طرحهای دیگه ای هم از نصب این صفحات بوده ، روی 205 یا 212 که این نمونه اورده شده ، و پنها برای شروع نصب انبوه این نمایشگر ها منتظر در خواست هوانیروزه ( همون بروکراسی همیشگی). و البته این نمونه واقعی نیست ، نمونه واقعی چند الت دقیق عادی هم برای بکاپ به همراه داره.  
     
  های دانشگاه مالک اشتر هم گل کاشته بودند با سه نوع  [FONT=Times New Roman]MAV

  


که هر سه طراحی خودشون بود : 
         
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  

    
  تصویر   

  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   
    
  یک نکته قابل عرض اینه که به علت لزجت بالای جریان و عدد رینولدز پایین ، طراحی این پرنده ها بسیار مشکله و اگه کمی بی دقتی بشه تو زاویه 3 یا 4 درجه پرنده استال میکنه ، از قدرت طراحی بچه های گل مالک همین بس که برای همچین شرایطی از دم تی شکل هم استفاده کردن که بسیار مستعد واماندگیه.    و اما در مورد تصویر سوم ، خیلی نمی تونم توضیح بدم ، اما این مژده رو به همتون میدم که ظرف چند سال اینده افتخاری بزرگ و تاریخی در عرصه هوا و فضا به امید خدا و به همت بچه ها برای کشور رقم خواهد خورد، چیزی نظیر همون افتخاری که برادران رایت برای امریکایی ها رقم زدند.  
  ققنوس هم برای خودش جالب بود:          
  تصویر   

  از جمله شرکتهای خوب خصوصی شرکت کننده صنعت فرافضا بود که به نظر من مهندسان کارکشته و جوون های با استعدادی رو جمع کرده بود           
  تصویر   
    
    
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
    
    
    
  خودشون به اینا می گفتن بشقاب پرنده ، و فیلمهای پروازی پرفورمنس قابل قبولی از طرحهها ارائه میداد ، امیدوارم هر جاهستند موفق باشن.  
  واما صها        مثل شرکتهای دیگه صها هم ابدا خاص شرکت نکرده بود ، اما تونستم چیزای جالبی ازشون گیر بیارم:                 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 



  
   اور هال فن موتور اف-14 که به تولید تیغه های رتور این فن انجامید و یکی از پیش نمونه های این فنها رو در تصویر می بینید، نکته ی جالبی در مورد این تیغه و جود داره و اون اینه که ، تیغه های اصلی فن  [FONT=Times New Roman]TF-30    یک ابزورور جامد استفاده میکنن ، به صورتی که این ماده جامد پس از ساخت تیغه به روشهای پرداخت چند وجهی به صورت مایع در میاد و بعد به داخل تیغه تو خالی ریخته میشه ، این ماده حاوی ترکیبات به شدت خورنده و سمی سولفوره که کار رو خیلی سخت میکنه ، بچه های سمت ، بجای استفاده از این ماده به پودر رو با کمک فناوری نانو تهیه کردند که به داخل تیغه ریخته میشه و بعد حرارت داده و جامد میشه ، این روش باعث ارتقای عمر تعمیراتی فن جنگنده تامکت میشه .            و برای اولین بار              
  تصویر  
    
    
    
    
  تصویر فوق همونطور که مشاهده می کنید برای اولین بار رادار ارتقا داده شده جنگنده اف-4 فانتوم رو نشون میده ، تا به خال حکایتهای این پروژه رو در قالب طرحههایی مثل ذوالفقار و البرز شنیده بودید ، تعویض بشقاب رادار هم زیر مجموعه ای از پروژه ذوالفقار منجر به افزایش برد این رادار بوده ، در این طرح علاوه بر جایگزینی سامانه های لامپی با سامانه های حالت جامد ،بشقاب رادار هم تعویض شد و در همون شیپینگ از یک بشقاب سالید به جای یک بشقاب نیمه متخلخل استفاده شد تا راندمان مظرف انرژی رادار افزایش پیدا کنه.  
    
  واما 3-6017 :  
    
   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 


  
      بعد از اورهال در سایت ثانویه اورهال تامکت در اصفهان در حال تست رانش ، رکورد گیری 35 روزه سال 83 هم همین جا انجام شد ، به گفته یکی از بچه های سمت ، سال 83 بعد از یک سری خریدها ازبازار سیاه برای تخمین درستی اموزشهای پرسنل یک رکورد گیری از مدت زمان اورهال تام کت انجام میشه و با کار شبانه روزی یه حماسه رقم میخوره و یه تامکت تو 35 روز اور هال میشه ، که خبر این رکورد گیری سال 86 از طرف امیر میقانی اعلام میشه، یاد اوری می کنم ، 35 روز مال کار شبانه روزی و سه شیفته و در شرایطیه که تمام قطعات موجود باشه که به طور معمول نیست.  

    
  و اما بازدید از هسا،  
  شاید جالب ترین بخش کنفرانس برای من بود ،   
      بايد قبلش يه عذر خواهي اساسي داشته باشم از بچه هاي حفاظت اطلاعات هسا،‌خيلي اذيتشون كرديم و با شيطنت هاي فراوان تونستيم دهها عكس از داخل هسا بگيريم ،‌كه اين امر غير قانوني بود ،‌به حرمت خواستشون اين عكسها رو نمي ذارم و بازهم ازشون عذر خواهي ميكنم.  

  دقیقا قبل از بازدید با یکی از بچه های صها عزای تموم شدن نازلهای 214 رو گرفته بودیم اما موقع ورود به سایت های قطعه سازی هسا واقعا همه چیز یادمون رفت، وقتی میگن ابزار الات پیشرفته ، احتمالا بعضی مدیران خودشون هم نمی دونن پیشرفته یعنی چی، دستگاههای سی ان س ی که من در هسا دیدم و به قول مسئولانشون 3 شیفت در حال فعالیتند دقتی معادل یک شش هزارم اینچ دارند و روی هر متریالی میتونن کار کنن، کافیه شما نقشه قطعه رو با کتیا حاضر کنی و بعد مساله حله، هسا یک مجموعه عظیمه که علاوه بر دوسالن خط تولید که قبل انقلاب داشت امروز 15 خط تولید دیگه هم داره که از صاعقه گرفته تا سازه های اصلی هاور کرافت نوح و استاکچر بالگردهای تیزتک در این شرکت تولید میشه ، سایت طراحی هسا هم به اعتراف مهندس امیران یکی از بزرگان صها ، بزرگترین سایت طراحی کشوره، هسا امروز مجموعه ای لایق نام ایرانیه.  
    
  چیزهای بسیاری در این بازدید رویت شد ، از نازل سپهسالار اسمان ایران بگیز تا خیلی چیزها ، اما همشون رو نمیشه توضیح داد ، و جالب ترین چیزی که طی یکي از شیطنت هامون دیدم ،مستنداتی مبنی بر تولید انبوه جنگنده صاعقه بود ، موقعی که داشتیم به طرف اخرین دستاورد هسا یعنی ساخت صندلی ایران 140 هدایت می شدیم (!!!!!!!!) چند تا قید و فیکسچر که یکی از معروفترین قطعات صاعقه رو نگه داشته بود نظرمون رو جلب کرد، خانم مهندسی که مسئول ساخت اون قطعات بود ابدا توضیحی در باره قطعات نداد و حفاظت هم سریع جمع و جورمون کرد اما فقط یک چیز رو به طور کامل اطمینان داشته باشید:  
    
  صاعقه تولید انبوه میشه.      
  هرچند مباحث کنفرانس وقت نفس کشیدن برای کسی نمی ذاشت و اغلب نمی فهمیدیم کی رسیدیم هتل و کی از خواب بیدار شدیم ( چون 6 صبح بر پا بود و تقریبا یک و نیم دو شب از تحلیل های روزانه کنفرانس تموم میشدیم ) اما شب اخر 2 ساعت وقت پیدا کردیم تا برای خرید و تفریح به سی و سه پل و میدان امام بریم ، حقیقتش اونجا یاد عکسهای محمد از شیراز افتادم و گفتم حیفه از اینهمه زیبایی نصف جهان سوغاتی نبرم ، البته اینا مال موبایله و عکاسش هم ابدا حرفه ای نیست ، اما زیبایی اصفهان جبرانش میکنه       
  ( عكسها در ويرايش بعدي )  
    
  این دوره از کنفرانس هم با تمام تلخی ها و شیری نی ها پایان یافت تا سال دیگه ، کنفرانس دیگه ، و افتخارات دیگه ، اما حدیث جاودانگی عزت ایرانی ، ایرانی مسلمان ، همواره برقراره،   
    
  این گزارش رو تقدیم می کنم به رضای خوب و کیوان عزیز  

  کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده کاملا مجازه، حدیث عزت ایرانی رو سینه به سینه نقل کنید تا بدونن ما کی هسیتم.  
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دو شنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4253 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Fariborz » شنبه 24 اسفند 1387, 6:40 pm

سلام مرتضی عزيز تصویر
وظيفه خودم ميدونم که بابت اين مطلب جالب و متمايز با مطالب عادی ، تشکری جداگانه داشته باشم . اميدوارم هميشه موفق باشی و ما را در اندوخته هايت شريک نمايی . تصویر
به پاس قدردانی از مطلب جالبت موضوع را به مهم تبديل ميکنم . تصویر

با گرمترين سلامها تصویر

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3309
تاریخ عضویت: شنبه 10 آذر 1386, 5:59 pm
سپاس‌های ارسالی: 3096 بار
سپاس‌های دریافتی: 11994 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Mil@d » شنبه 24 اسفند 1387, 6:47 pm

درود بر مرتضی

روی حساب تجربه و نیز درکی که از ذائقه کاربران سنترال در این مدت کسب نموده ام عرض میکنم.

اینگونه مطالب که به نوع خود کمتر از کار یک خبرنگار نیست به شدت مورد توجه فرهیختگان بازدید کننده قرار میگیرد و واقعا مطلبی است مفید که بر سواد و آگاهی همه افزون می کند.

این خط و مسیر را ادامه بده و تا میتوانی از حاشیه بپرهیز...

با تشکر از این مطلب و حوصله ای که برای تایپ آن به خرج دادی...
  بی  

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دو شنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4253 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Fariborz » یک شنبه 25 اسفند 1387, 2:52 pm

مرتضی جان در بخش تونل باد ذکر کرده ای :

تونل بادهای مهم کشور که افشا شدن اینها هستند:
  1-تونل باد مرکز قدر دانشگاه امام حسین با رژیم کاری 8 ماخ اونهم به طور پیوسته که از دو دستگاه موتور توربو فن به کار رفته در هواپیمای توپولوف154 نیرو می گیره.  
  2- تونل باد دانشگاه صنعتی مالک اشتر با قطر فن چهار و نیم متر   
  3- همین تونل باد موجود در تصویر با تست سکشن به حجم 1.1.1 متر. 
  
تصويری که قرار دادی باحتمال ۹۹% تونل باد متعلق به دانشگاه مالک اشتر است . تصویر   دوستان به ياد داشته باشند در حدود ۲ ماه قبل از شبکه دوم سيما برنامه هايی بمناسبت سالگرد پيروزی انقلاب تحت عنوان « توان ايرانی » پخش شد که يکی از قسمتها گزارشی 10 دقيقه ای از همين تونل باد بود ( آنطور که فهميدم اولين بار بود که از داخل اين تونل باد اچازه فيلم برداری داده بودند و من قسمتهای زيادی از اين مجموعه را در آرشيو خودم دارم و در صورت تمايل حاضرم در اختيار دوستان قرار دهم ) .   امکان دارد توضيحی مختصر ارائه کن . با سپاس . تصویر 

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 756
تاریخ عضویت: سه شنبه 10 دی 1387, 10:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 559 بار
سپاس‌های دریافتی: 3793 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Morteza313 » یک شنبه 25 اسفند 1387, 4:26 pm

فریبرز خان عزیز،

اولا برای محبتتون بی نهایت سپاسگذارم ،

بنده نوازی فرمودید :razz:

من از سر یکسری تحقیقات قبل از ارائه گزارش این گزاره رو زدم تا نه بگم مال مالکه و نه اینکه مال مالک نیست ، شرح تحقیقات من:

به گفته ی مسئول اون غرفه این تونل باد در تهران مستقره ، اما من خودم تو کارهام تا به حال تو تهران همچین چیزی ندیدم ،

اما یه چیزی هست که این گفته مسئول غرفه رو درست از اب در میاره ،

و اون اینه که لوپ تونل باد مالک تو فضای بسته قرار داره اما مال این یکی تو فضای بازه ،

و اینکه مسئول غرفه رو ابعاد 1.1.1 خیلی اصرار داشت اما تونل باد مالک تست سکشنش به حالت تقریبا مسطتیلی داره ( نمیشه بهش هشت ضلعی گفت ، اضلاع کوچکتر درواقع به خاطر کاهش لایه مرزی ساخته شدن.)

من از یکی از دوستام تو مالک هم پرسیدم ، گفت فکر نمیکنه اینجا مالک باشه ، چون همونطور که من هم دیدم زمین چمن دانشگاه مالک کنار تونل باد نیست ، و بخشهای تحقیقاتیشون ( به قول بچه های مالک ) تو یه منطقه تحت پدافنده ،

عکس این تونل باد رو در میان عکسهای تونل باد مالک پشت مجله صنایع هوایی میشه دید ، اما تو همون عکسها اگه دقت کنید کامپیوتر های مالک هم درست نیست،

در نتیجه جمع بندی من از تحقیقات قبل از گزارش این بود که این تونل باد مال مالک نیست ، و اونطور که از یک منبع غیر موثق ( یکی از بچه های امیر کبیر ) شنیدم مال یکی از سایتهای تحقیاتی وزارت دفاعه./

ولی اگه تونل باد مالک باشه ، جدا خیلی خیلی جالب میشه

اگه همون تونل باد هم باشه بنده سعی کردم مطلب رو طوری بنویسم که به صداقتش خدشه وارد نشه و بشه اشاره به همین تونل باد رو تونل دانشگاه مالک دونست ، در این صورت دو تا از مشخصه های مقایسه تونل بادها که قطر فن و اندازه تست سکشن هست رو توی یک تونل باد در سطح عالی داریم که خودش خیلی خیلی عالیه،

دوست داشتم اینطور باشه اما فکر کردم شاید این واقعا مال مالک نباشه و گزارش خطا داشته باشه،

پس سعی کردم اشاره ای بکنم تا سر موقع مساله حل بشه .

لایه مرزی تست سکشن هم میگن پایین 2 در صده که از استاندارد شرقی ها خیلی بالا تره ، البته میگن، ای کاش مقادیر درست رو داشتیم! ::sa

واقعا خیلی عالی میشه فریبرز خان اگه عکسهایی از اون مستند رو بزراید ، هم به حقیقت این یکی میرسیم و هم من حول حولی دیدم و متوجه نشدم اون مدل بال دلتا دقیقا چه جوری استال رو نشون داشت و لی باید خیلی حیجان انگیز باشه :)
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......

Captain II
Captain II
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج شنبه 17 بهمن 1387, 9:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 289 بار
سپاس‌های دریافتی: 1423 بار
تماس:

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Mohammad Razzazan » یک شنبه 25 اسفند 1387, 4:55 pm

مرتضي جان، اين پست از اون مواردي بود كه نمي شد به تشكر خالي اكتفا كرد.مطمئنا اين نوع گزارشها اعتبار علمي انجمن را بيش از پيش بالا خواهد برد. تصویر

Fariborz نوشته شده:  دوستان به ياد داشته باشند در حدود ۲ ماه قبل از شبکه دوم سيما برنامه هايی بمناسبت سالگرد پيروزی انقلاب تحت عنوان « توان ايرانی » پخش شد که يکی از قسمتها گزارشی 10 دقيقه ای از همين تونل باد بود ( آنطور که فهميدم اولين بار بود که از داخل اين تونل باد اچازه فيلم برداری داده بودند و من قسمتهای زيادی از اين مجموعه را در آرشيو خودم دارم و در صورت تمايل حاضرم در اختيار دوستان قرار دهم ) .   امکان دارد توضيحی مختصر ارائه کن . با سپاس . تصویر 


فريبرز جان خيلي ممنون مي شم اگه بتوني اين مستندو هم به صورت قسمت به قسمت جايي آپلود كني. من موفق به ديدن يكي دو قسمت از اين مجموعه شدم كه واقعا خيلي جالب بود تصویر
[FONT=Verdana]IRANIAN SPOTTERS 

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14942 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Shahryar » یک شنبه 25 اسفند 1387, 5:04 pm

با تشكر از مرتضي عزيز،

تونل باد مذكور متعلق به پژوهشكده سازمان صنايع هوائي واقع در كيلومتر 4 جاده مخصوص كرج است.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دو شنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4253 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Fariborz » یک شنبه 25 اسفند 1387, 6:21 pm

m2k7 جان تشکر بابت توضيحت . تصویر
تصاويری از اين کليپ را در پايان همين پست برايت ارسال ميکنم .

Mohammad Razzazan جان در اولين فرصت ممکن کليپها را آپلود خواهم کرد تا شما و ساير عزيزان استفاده کنيد . البته محمد جان مقداری طول خواهد کشيد . تصویر

Shahryar جان ممنون از توضيحات خوب و مثل هميشه روشنگر تو . تصویر


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14942 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Shahryar » دو شنبه 26 اسفند 1387, 8:34 am

  به فریبرز عزیز: 
   
   
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2063 بار
تماس:

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط N@VID » دو شنبه 26 اسفند 1387, 5:35 pm

با تشکر مجدد از مرتضی عزیز به خاطر این مقاله ی زیبا و با تشکر از فریبرز عزیز بابت عکس ها و با تشکر از استاد شهریار بابت توضیحاتشون
:razz: :razz: :razz:
مرتضی جان فکر کنم باید به لیست تونل بادها این رو هم اضافه کنی


ساخت تونل باد مادون صوت و هواپیمای سبک توسط محققان کشور


پژوهشگران دانشگاه امام حسین موفق به طراحی و ساخت تونل باد مادون صوت شدند که برای تست تجهیزات آیرودینامیکی کاربرد دارد.
علی سیف کارشناس دانشگاه امام حسین (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ساخت تونل باد از جمله دستاوردهای این دانشگاه است که به صورت مادون صوت طراحی و ساخته شده است و برای تست مدلهای آیرودینامیکی مانند هواپیما استفاده می شود.
وی به عملکرد این سیستم اشاره کرد و افزود: مدلی از سیستم واقعی آیرودینامیکی طراحی و ساخته می شود و در تونل باد قرار داده می شود. در تونل باد فشار هوا معادل فشار هوا در شرایط عادی بر مدل وارد می شود و اطلاعات آن توسط سنسورها و حسگرهایی که بر روی مدل قرار گرفته به کاربر ارسال می شود.
سیف اظهار داشت: این اطلاعات محققان را قادر می سازد تا با آنالیز و آزمایشهای مختلف بر روی مدل، میزان مقاومت در برابر فشار هوا، پایداری و تعادل مدل را اندازه گیری کنند.
وی همچنین از تولید هواپیماهای سبک در این دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: طراحی و ساخت این نوع هواپیما انجام شده و در حال حاضر در فاز تجاری سازی است.
به گفته این کارشناس، این نوع هواپیما برای کاربردهای آموزشی در مراکز آموزشی ساخته شده است

Mehr News

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 756
تاریخ عضویت: سه شنبه 10 دی 1387, 10:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 559 بار
سپاس‌های دریافتی: 3793 بار

Re: گزارشي از هشتمين كنفرانس انجمن هوافضا / اختصاصي/

پست توسط Morteza313 » دو شنبه 26 اسفند 1387, 8:51 pm

نوید جان مهر یه مقدار دیر خبر رو منتشر کرده ،


این تونل باد استقلالی ، سال 73 به بهره برداری رسید و یه تونل باد Close-Loop و با رژیم کمتر از نیم ماخه

با عکسهای بعدی عکسهایی رو هم از ارشیوم خدمتتون قرار میدم که اثیات کننده طراحی و ساخت تونل بادهای مادون صوت مدار باز توسط دانش اموزان دبیرستانی ایرانیه ،


فکرش رو بکنید ، روز گاری برای همین تونل بادها منت اجنبی رو می کشیدیم!


فریبرز خان، :razz:

گل کاشتید با اون عکسها،

دوستان اگه به عکس اخر توجه کنن ، نخ ها یه جهت گیری جالب انجام دادن ، که این جهت گیری نحوه حرکت جریان رو هنگام جدایش از بال نشون میده ،

ولی فریبرز خان این تونل باد همون تونل باد تو عکسه ، حالا یا گزارش اشتباهه ، یا یه شرایط پیچیده دیگه ،

سعی میکنم ته قضیه رو در بیارم،


یه چیزی ،

افتخار می کنم که در کنار همچین دوستان و اساتیدی هستم :razz:
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......

ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”