در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 8 تیر 1385 00:55

نصب سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

كروز كنترل يا به عبارتي سيستم كنترل سرعت خودرو، سيستمي است كه جهت سهولت رانندگي در مسيرهاي طولاني به كار مي‌رود.

در اين سيستم، امكان تثبيت سرعت خودرو در شرايط مختلف بدون استفاده از پدال گاز فراهم شده است.

بسياري از خودروسازهاي جهان سيستم كروز كنترل را چه به صورت نصب روي تمام خوروهاي توليدي و چه به صورت آپشن ارائه مي‌كنند.

در شركت ايران‌خودرو نيز تصميم گرفته شد در راستاي ايجاد تنوع محصول، سيستم كروز كنترل به عنوان يكي از سيستم‌هاي آپشن روي خودروهاي سفارشي نصب شود.

در فاز اول پروژه تنها خودروهاي پارس سفارشي به سيستم كروز كنترل مجهز شدند و در آينده‌ نزديك براي ديگر محصولات سفارشي نيز اين سيستم در نظر گرفته مي‌شود.

كروز كنترل چگونه كار مي‌كند؟

وظيفه سيستم كروز كنترل ثابت نگه داشتن خودرو بر روي سرعت دلخواه راننده است.

هنگامي كه راننده قصد دارد در مدت طولاني با سرعت ثابت حركت كند، كافي است سيستم كنترل سرعت را بر روي سرعت مورد نظر فعال كند، سپس با آسودگي پاي خود را از روي پدال گاز بردارد.

از آن پس كروز كنترل وظيفه ثابت نگه داشتن سرعت خودرو را برعهده دارد.

اجزاي سيستم:

سيستم كروز كنترل از سه قسمت اصلي تشكيل شده است.

1 - واحد كنترل الكترونيكي (ECU) در واقع قلب سيستم را تشكيل مي‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودي، سيگنال‌هاي خروجي مناسب را ايجاد مي‌كند.

2 - واحد فرمان (Command Module) به راننده اين امكان را مي‌دهد كه فرمان‌هاي لازم جهت تثبيت سرعت، افزايش يا كاهش سرعت و ... را به سيستم وارد كند.

3 - عملگر (Actuator) به عنوان خروجي اصلي، ميزان باز و بسته شدن دريچه گاز را كنترل مي‌كند. در شكل بلوك دياگرام يك سيستم كروز كنترل نشان داده شده است.

جزييات كار با سيستم كروز كنترل خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو : نحوه كار سيستم - فرمان‌هاي لازم توسط راننده از طريق كليدهاي روي دسته دنده به سيستم وارد مي‌شود.

با كليد ON/OFF كه روي سر دسته دنده قرار دارد، سيستم روشن و خاموش مي‌شود.

هنگام روشن شدن سيستم، چراغ كوچك روي دسته دنده با رنگ سبز روشن مي‌شود.

ـ هنگامي كه سيستم روشن است، ولي فعال نيست (در صورتي كه سرعت خودرو بيش از 40كيلومتر بر ساعت باشد)،‌ با فشاردادن و رها كردن (كليك كردن) كليد SET سيستم فعال مي‌شود و سرعت خودرو در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

با فعال شدن سيستم، نشانگر مخصوص كروز كنترل روي جلو آمپر با رنگ زرد روشن مي‌شود و چراغ كوچك روي دسته دنده نارنجي رنگ مي‌شود.

هنگامي كه سيستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن كليد ACC به ازاي هر ثانيه، سرعت خودرو حدود 4/2 كيلومتر بر ساعت افزايش مي‌يابد و پس از رها كردن كليد در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

هنگامي كه سيستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها كردن كليد ACC باعث افزايش سرعت خودرو در حدود 9/0 كيلومتر بر ساعت مي‌شود.

چنانچه سيستم فعال نباشد، فشار دادن و رها كردن كليد RES باعث مي‌شود سيستم فعال شده و خودرو با سرعت تنظيم شده قبلي كه در حافظه ذخيره شده است، حركت كند. چنانچه سرعتي در حافظه نباشد، سرعت خودرو در همان سرعت ثابت مي‌شود.

هنگامي كه سيستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن كليد DEC به ازاي هر ثانيه سرعت خودرو حدود 4/2 كيلومتر بر ساعت كاهش مي‌يابد و پس از رها كردن كليد در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

هنگامي كه سيستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها كردن كليد DEC باعث كاهش سرعت خودرو در حدود 9/0 كيلومتر بر ساعت مي‌شود.

شرايط قطع سيستم

سيستم كروز كنترل در موارد زير غيرفعال مي‌شود:

فشار دادن پدال ترمز، فشار دادن پدال كلاچ، فشار دادن كليد OFF،خاموش كردن خودرو از طريق سوييچ، كاهش سرعت خودرو تا 75درصد سرعت تنظيم شده، افزايش سرعت خودرو تا 150درصد سرعت تنظيم شده،نكات ايمني: هنگام استفاده از سيستم كروز كنترل، عملكرد كلي خودرو را تحت كنترل داشته باشيد. سيستم كروز كنترل براي استفاده در بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي باز، مستقيم و كم‌تراكم طراحي شده است. از سيستم كروز كنترل در موارد زير استفاده كنيد:

جاده‌هاي با ترافيك سنگين. جاده‌هاي پر پيچ و خم.جاده‌هاي لغزنده يا خاكي. مسيرهاي با شيب زياد.

از آنجا كه سيستم كروز كنترل،‌ كنترلي روي ترمز ندارد، در شيب زياد ممكن است سرعت خودرو از ميزان تنظيم شده فراتر رود.

بنابراين نياز است در شيب زياد راننده به كمك پدال ترمز سرعت خودرو را در اختيار داشته باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohsen1001 تشکر کرده اند:
Mr.Amirhessam, CAPTAIN PILOT, Present, arashtabaie, Mahdi1944, sokuteasemuni, كيارش, hermes_PERSIAN, shazan, برانوش7

اخراج شده



نماد کاربر
پست ها

859

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 29 اردیبهشت 1385 23:44

محل سکونت

تهران - پونک

آرشيو سپاس: 24 مرتبه در 23 پست

توسط Nokia N93 » پنج شنبه 8 تیر 1385 01:24

با حال بود

خيلي مفيد بود

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Nokia N93 تشکر کرده اند:
sokuteasemuni

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 23 دی 1385 22:28

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط rezam691 » شنبه 23 دی 1385 22:50

من كه سوار پرادو شدم روش داشت اي كاش رو همه مدل هاش ميزاشت
اما خيلي خوب است

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

462

تشکر کرده: 236 مرتبه
تشکر شده: 209 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 18 تیر 1386 21:45

محل سکونت

ایران، از خلیج همیشه فارس تا دریای خزر

آرشيو سپاس: 1736 مرتبه در 346 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط hermes_PERSIAN » دوشنبه 21 دی 1388 23:25

این سیستم روی ماشینهایی با دنده اتوماتیک نصب میشه یا دستی؟
خليج فارس = الخليج الفارسي = Persian Gulf = Persischer Golf = golfe Persique = Περσικός κόλπος = Перси́дский зали́в = الخلیج الفارسی الی الابد
جمال عبدالناصر: کنا سنعمل: حتی یمتد العربی من المحیط الاطلسی الی خلیج الفارسی

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2876

تشکر کرده: 1399 مرتبه
تشکر شده: 1267 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 8 اسفند 1387 15:23

محل سکونت

DE - CZE

آرشيو سپاس: 35767 مرتبه در 2768 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط CAPTAIN PILOT » سه شنبه 22 دی 1388 01:20

این سیستم روی ماشینهایی با دنده اتوماتیک نصب میشه یا دستی؟

hermes_PERSIAN, دوست عزیز

سیستم Cruise Control (یا همان Speed Locke در برخی خودروها) ابتدا برای گیربکس های اتوماتیک و عموما" نمونه های Tip Tronic (با قابلیت تعویض دستی) طراحی و عرضه گشت اما با مرور زمان و افزایش تقاضا, این سیستم با اندک تغییراتی در نمونه اولیه از قابلیت سازگاری با سایر نمونه های اتوماتیک و همچنین دستی برخوردار گشت.

البته نمونه های دستی از محدودیت های بیشتری برخوردار هستند و همچنین نباید از آنها انتظار کارایی در حد نمونه های نصب شده در مدل اتوماتیک را داشت.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


راننده در زمان فعال بودن سیستم میتواند با استفاده از کلیدهایی که با علامت + و - مشخص شده اند سرعت قفل شده را به میزان 15 الی 20 کیلومتر (با توجه به نوع اتومبیل) افزایش یا کاهش دهد.



موفق باشید
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPTAIN PILOT تشکر کرده اند:
apple2009, noora, Present, arashtabaie, Mahdi1944, ARSAM 88, hermes_PERSIAN, @lirez@, SAMAN, shazan

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

246

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 9 فروردین 1388 08:11

آرشيو سپاس: 821 مرتبه در 200 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط arashtabaie » سه شنبه 22 دی 1388 13:30

ببخشید که من یکم ملا لغتی بازی در میارم :-)
ولی مثلا ترجمه بهتر برای cruise control میتونه سیستم کنترل حرکت یا ثبات حرکت یا چیزی شبیه این باشه. اول که عنوان تاپیک رو خوندم به نظرم اومد بحث راجع به سیستم های محدود کننده ی سرعته که روی ماشین های غربی کار گذاشته شده(که بیشینه ی سرعت رو محدود به 155 مایل میکنه) داره بحث میشه

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب arashtabaie تشکر کرده اند:
Present

New Member



no avatar
پست ها

3

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 فروردین 1389 15:57

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط ahmad0551 » سه شنبه 31 فروردین 1389 16:48

جالبه...

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 19 اسفند 1389 10:40

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط r_m_h » پنج شنبه 19 اسفند 1389 11:13

man shenidam ke marakezi vojod daran ke be sorate dasti in sistemo ro 206 savar mikonan . albate faghat shenidam. yani mishe vaghan ?
آخرين ويرايش توسط CAPTAIN PILOT در پنج شنبه 19 اسفند 1389 17:13, ويرايش شده 1 در کل.
دليل: درود, احتراما" ارسال پست به زبان غیر فارسی مجاز نمیباشد. لطفا" در ارسال های بعدی این مسئله را رعایت نمائید. موفق باشید

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

توسط Mohsen1001 » يکشنبه 22 اسفند 1389 02:06

r_m_h,  

سلام

سیستم کروز کنترل الان روی 206 براحتی نصب میشه ، یه دسته کروز به قیمت حدود 90 تومن میخرید زیر دسته راهنما نصب میشه (خودش جا داره)

و با یک دیاگ فعال میشه.

همین

هم برای اتومات هم منوال فرقی نداره

موفق باشید

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohsen1001 تشکر کرده اند:
demorgan


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: GoogleBot و 6 مهمان