سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهار شنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1472 بار
تماس:

سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 8 تیر 1385, 12:55 am

نصب سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

كروز كنترل يا به عبارتي سيستم كنترل سرعت خودرو، سيستمي است كه جهت سهولت رانندگي در مسيرهاي طولاني به كار مي‌رود.

در اين سيستم، امكان تثبيت سرعت خودرو در شرايط مختلف بدون استفاده از پدال گاز فراهم شده است.

بسياري از خودروسازهاي جهان سيستم كروز كنترل را چه به صورت نصب روي تمام خوروهاي توليدي و چه به صورت آپشن ارائه مي‌كنند.

در شركت ايران‌خودرو نيز تصميم گرفته شد در راستاي ايجاد تنوع محصول، سيستم كروز كنترل به عنوان يكي از سيستم‌هاي آپشن روي خودروهاي سفارشي نصب شود.

در فاز اول پروژه تنها خودروهاي پارس سفارشي به سيستم كروز كنترل مجهز شدند و در آينده‌ نزديك براي ديگر محصولات سفارشي نيز اين سيستم در نظر گرفته مي‌شود.

كروز كنترل چگونه كار مي‌كند؟

وظيفه سيستم كروز كنترل ثابت نگه داشتن خودرو بر روي سرعت دلخواه راننده است.

هنگامي كه راننده قصد دارد در مدت طولاني با سرعت ثابت حركت كند، كافي است سيستم كنترل سرعت را بر روي سرعت مورد نظر فعال كند، سپس با آسودگي پاي خود را از روي پدال گاز بردارد.

از آن پس كروز كنترل وظيفه ثابت نگه داشتن سرعت خودرو را برعهده دارد.

اجزاي سيستم:

سيستم كروز كنترل از سه قسمت اصلي تشكيل شده است.

1 - واحد كنترل الكترونيكي (ECU) در واقع قلب سيستم را تشكيل مي‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودي، سيگنال‌هاي خروجي مناسب را ايجاد مي‌كند.

2 - واحد فرمان (Command Module) به راننده اين امكان را مي‌دهد كه فرمان‌هاي لازم جهت تثبيت سرعت، افزايش يا كاهش سرعت و ... را به سيستم وارد كند.

3 - عملگر (Actuator) به عنوان خروجي اصلي، ميزان باز و بسته شدن دريچه گاز را كنترل مي‌كند. در شكل بلوك دياگرام يك سيستم كروز كنترل نشان داده شده است.

جزييات كار با سيستم كروز كنترل خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو : نحوه كار سيستم - فرمان‌هاي لازم توسط راننده از طريق كليدهاي روي دسته دنده به سيستم وارد مي‌شود.

با كليد ON/OFF كه روي سر دسته دنده قرار دارد، سيستم روشن و خاموش مي‌شود.

هنگام روشن شدن سيستم، چراغ كوچك روي دسته دنده با رنگ سبز روشن مي‌شود.

ـ هنگامي كه سيستم روشن است، ولي فعال نيست (در صورتي كه سرعت خودرو بيش از 40كيلومتر بر ساعت باشد)،‌ با فشاردادن و رها كردن (كليك كردن) كليد SET سيستم فعال مي‌شود و سرعت خودرو در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

با فعال شدن سيستم، نشانگر مخصوص كروز كنترل روي جلو آمپر با رنگ زرد روشن مي‌شود و چراغ كوچك روي دسته دنده نارنجي رنگ مي‌شود.

هنگامي كه سيستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن كليد ACC به ازاي هر ثانيه، سرعت خودرو حدود 4/2 كيلومتر بر ساعت افزايش مي‌يابد و پس از رها كردن كليد در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

هنگامي كه سيستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها كردن كليد ACC باعث افزايش سرعت خودرو در حدود 9/0 كيلومتر بر ساعت مي‌شود.

چنانچه سيستم فعال نباشد، فشار دادن و رها كردن كليد RES باعث مي‌شود سيستم فعال شده و خودرو با سرعت تنظيم شده قبلي كه در حافظه ذخيره شده است، حركت كند. چنانچه سرعتي در حافظه نباشد، سرعت خودرو در همان سرعت ثابت مي‌شود.

هنگامي كه سيستم فعال است، با فشار دادن و نگه داشتن كليد DEC به ازاي هر ثانيه سرعت خودرو حدود 4/2 كيلومتر بر ساعت كاهش مي‌يابد و پس از رها كردن كليد در همان سرعت ثابت مي‌ماند.

هنگامي كه سيستم فعال است، هر بار فشار دادن و رها كردن كليد DEC باعث كاهش سرعت خودرو در حدود 9/0 كيلومتر بر ساعت مي‌شود.

شرايط قطع سيستم

سيستم كروز كنترل در موارد زير غيرفعال مي‌شود:

فشار دادن پدال ترمز، فشار دادن پدال كلاچ، فشار دادن كليد OFF،خاموش كردن خودرو از طريق سوييچ، كاهش سرعت خودرو تا 75درصد سرعت تنظيم شده، افزايش سرعت خودرو تا 150درصد سرعت تنظيم شده،نكات ايمني: هنگام استفاده از سيستم كروز كنترل، عملكرد كلي خودرو را تحت كنترل داشته باشيد. سيستم كروز كنترل براي استفاده در بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي باز، مستقيم و كم‌تراكم طراحي شده است. از سيستم كروز كنترل در موارد زير استفاده كنيد:

جاده‌هاي با ترافيك سنگين. جاده‌هاي پر پيچ و خم.جاده‌هاي لغزنده يا خاكي. مسيرهاي با شيب زياد.

از آنجا كه سيستم كروز كنترل،‌ كنترلي روي ترمز ندارد، در شيب زياد ممكن است سرعت خودرو از ميزان تنظيم شده فراتر رود.

بنابراين نياز است در شيب زياد راننده به كمك پدال ترمز سرعت خودرو را در اختيار داشته باشد.

منبع: دنياي اقتصاد

اخراج شده
نمایه کاربر
پست: 859
تاریخ عضویت: جمعه 29 اردیبهشت 1385, 11:44 pm
محل اقامت: تهران - پونک
سپاس‌های دریافتی: 24 بار
تماس:

پست توسط Nokia N93 » پنج شنبه 8 تیر 1385, 1:24 am

با حال بود

خيلي مفيد بود
تصویر

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: شنبه 23 دی 1385, 10:28 pm

پست توسط rezam691 » شنبه 23 دی 1385, 10:50 pm

من كه سوار پرادو شدم روش داشت اي كاش رو همه مدل هاش ميزاشت
اما خيلي خوب است

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 462
تاریخ عضویت: دو شنبه 18 تیر 1386, 9:45 pm
محل اقامت: ایران، از خلیج همیشه فارس تا دریای خزر
سپاس‌های ارسالی: 3373 بار
سپاس‌های دریافتی: 1793 بار

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط hermes_PERSIAN » دو شنبه 21 دی 1388, 11:25 pm

این سیستم روی ماشینهایی با دنده اتوماتیک نصب میشه یا دستی؟
خليج فارس = الخليج الفارسي = Persian Gulf = Persischer Golf = golfe Persique = Περσικός κόλπος = Перси́дский зали́в = الخلیج الفارسی الی الابد
جمال عبدالناصر: کنا سنعمل: حتی یمتد العربی من المحیط الاطلسی الی خلیج الفارسی

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34084 بار
تماس:

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط CAPTAIN PILOT » سه شنبه 22 دی 1388, 1:20 am

این سیستم روی ماشینهایی با دنده اتوماتیک نصب میشه یا دستی؟

hermes_PERSIAN, دوست عزیز تصویر

سیستم Cruise Control (یا همان Speed Locke در برخی خودروها) ابتدا برای گیربکس های اتوماتیک و عموما" نمونه های Tip Tronic (با قابلیت تعویض دستی) طراحی و عرضه گشت اما با مرور زمان و افزایش تقاضا, این سیستم با اندک تغییراتی در نمونه اولیه از قابلیت سازگاری با سایر نمونه های اتوماتیک و همچنین دستی برخوردار گشت.

البته نمونه های دستی از محدودیت های بیشتری برخوردار هستند و همچنین نباید از آنها انتظار کارایی در حد نمونه های نصب شده در مدل اتوماتیک را داشت.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

 راننده در زمان فعال بودن سیستم میتواند با استفاده از کلیدهایی که با علامت + و - مشخص شده اند سرعت قفل شده را به میزان 15 الی 20 کیلومتر (با توجه به نوع اتومبیل) افزایش یا کاهش دهد.  


 موفق باشید تصویر 
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 246
تاریخ عضویت: یک شنبه 9 فروردین 1388, 9:11 am
سپاس‌های ارسالی: 780 بار
سپاس‌های دریافتی: 791 بار
تماس:

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط arashtabaie » سه شنبه 22 دی 1388, 1:30 pm

ببخشید که من یکم ملا لغتی بازی در میارم :-)
ولی مثلا ترجمه بهتر برای cruise control میتونه سیستم کنترل حرکت یا ثبات حرکت یا چیزی شبیه این باشه. اول که عنوان تاپیک رو خوندم به نظرم اومد بحث راجع به سیستم های محدود کننده ی سرعته که روی ماشین های غربی کار گذاشته شده(که بیشینه ی سرعت رو محدود به 155 مایل میکنه) داره بحث میشه

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 فروردین 1389, 4:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 3 بار

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط ahmad0551 » سه شنبه 31 فروردین 1389, 5:48 pm

جالبه... تصویر

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج شنبه 19 اسفند 1389, 10:40 am

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط r_m_h » پنج شنبه 19 اسفند 1389, 11:13 am

man shenidam ke marakezi vojod daran ke be sorate dasti in sistemo ro 206 savar mikonan . albate faghat shenidam. yani mishe vaghan ? تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
دلیل: درود, احتراما" ارسال پست به زبان غیر فارسی مجاز نمیباشد. لطفا" در ارسال های بعدی این مسئله را رعایت نمائید. موفق باشید

Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهار شنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1472 بار
تماس:

Re: سيستم كنترل سرعت در خودروهاي سفارشي ايران‌خودرو

پست توسط Mohsen1001 » یک شنبه 22 اسفند 1389, 2:06 am

  ,

سلام

سیستم کروز کنترل الان روی 206 براحتی نصب میشه ، یه دسته کروز به قیمت حدود 90 تومن میخرید زیر دسته راهنما نصب میشه (خودش جا داره)

و با یک دیاگ فعال میشه.

همین

هم برای اتومات هم منوال فرقی نداره

موفق باشید

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”