در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث مرتبط با تاريخ جهان به بحث بپردازيد
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

4251

تشکر کرده: 178 مرتبه
تشکر شده: 676 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 اسفند 1384 13:14

محل سکونت

کرج پلاک 43!

آرشيو سپاس: 13307 مرتبه در 2679 پست

تایتانیک

توسط Mohammad 1985 » يکشنبه 6 اردیبهشت 1388 01:05

سرگذشت تايتانيك
  

يك بررسي علمي - تاريخي  از واقعه غرق كشتي تايتانيك

  
گردآوري و تحقيق: اصغر ناصري
  
آبان ماه 1381 خورشيدي
       

بيشاز نود سال از واقعه غرق كشتي اقيانوس پيماي تايتانيك مي گذرد و هنوز اينواقعه محل بحث و جدل بسياري در محافل علمي است. تايتانيك ساخته شد تامحصول نهايي عصر خودباوري، كاميابي و تجمل گرايي باشد. با ساخت اين كشتيبسياري گمان كردند كه زمان غلبه بشر بر نيروهاي طبيعي فرا رسيده است و اينموجود غول آسا مصون از قهر طبيعت است. اما غرق اين كشتي در اولين سفردريايي خود، خط بطلان بر اين باوركشيد و پس از آن منبع تحقيق و كنكاشبسيار در چند و چون اين واقعه شد. مقاله حاضر با بهره گيري از منابعمتعددي در اين زمينه، بر آن است كه تحليلي كوتاه از اين رخداد داشته باشد.
  كشتي پست سلطنتي تايتانيك لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد آخرين روياي بزرگ يك عصر طلايي بود . اين كشتي طراحي شده بود تا بزرگتريندستاورد عصر كاميابي ، خودباوري و تجمل باشد . جهان تغيير شگرفي را از نظرمي گذراند، در حاليكه كمتر كسي متوجه اين امر بود. راديو در سال 1901ابداع شده بود . برادران رايت اولين پرواز موفقيت آميز خود را در سال 1903انجام داده بودند . فرضيات قديم درباره طبقه ، اخلاقيات و قواعد تبعيضجنسي در حال نابودي بود . اگر مفهوم تايتانيك به منزله نقطه اوج اين عصردر نظر گرفته شود ،‌شايد غرق شدن آن پرده و حجابي بود كه نقطه پايان يكدرام قديمي و شروع ديگري را مشخص مي كرد .

تجارتكشتي هاي اقيانوس پيماي عظيم ، پيشرفت هاي عمده اي را در زمينه طراحي كشتي، اندازه و سرعت شاهد بود . شركت كشتيراني ستاره سفيد لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد   ، كه يكي از پيشروان اين امر بود ، بجاي سرعت بالا بر روي اندازه و تجمل متمركز  شده بود. در سال 1907 ،‌جيمز بروس آيسمي لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد   مدير اجرايي كشتيراني ستاره سفيد و لرد جميز پيري لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد ،شريك شركت هارلند و ولف (سازنده كشتي هاي شركت كشتيراني ستاره سفيد اززمان تأسيس آن در سال 1869) ساخت سه كشتي بخار عظيم را در دستور كار قراردادند كه قرار بود استاندارد جديدي در زمينه آسايش ، تجمل و ظرافت و ايمنيتعريف كنند. دو كشتي اول المپيك و تايتانيك نام گرفتند . نام تايتانيكبراي اين انتخاب شده بود كه حس برتري اندازه و قدرت را القا كند . طراحيدو كشتي يك سال بطول انجاميد . ساخت المپيك در دسامبر 1908 و به دنبال آنساخت تايتانيك در مارس 1909 آغاز گرديد . براي تطابق با اين پروژه هايعظيم ، محوطه كشتي سازي كارخانه هارلند و ولف در بلفاست بايد از نو ساختهميشد، ‌در حاليكه اسكله كشتيراني ستاره سفيد در نيويورك نيز بايستي بحدكافي طويل مي شد تا كشتي ها بتوانند در آن پهلو بگيرند.

     
     درطي دو سال بعد كه صرف كامل كردن بدنه تايتانيك شد، ‌مطبوعات درباره عظمتكشتي به تبليغات فراوان پرداختند بطوريكه تايتانيك حتي قبل از به آبانداختن آن به يك افسانه تبديل شده بود . به آب انداختن بدنه كامل شدهتايتانيك در ماه مي 1911 ، يك نمايش عمومي خيره كننده بود. بليط ها به نفعيك بيمارستان محلي اطفال فروخته شدند .
     
سپستايتانيك براي عمل انطباق كه شامل ساختن تجهيزات و سيستم هاي فراوان آن ،اثاثيه چوبي گرانقيمت و دكور عالي آن بود، آماده شد . در حاليكه تاريخ سفرنزديك مي شد ، كشتي كامل شده المپيك دچار تصادم شد و به تعميرات كلي نيازپيدا كرد كه بار كاري را براي شركت هارلند و ولف افزايش داد، در حاليكهآنها در تلاش بودند تايتانيك را مطابق برنامه زمانبندي كامل كنند .بنابراين سفر از 20 مارس به دهم آوريل موكول شد .

تايتانيكداراي 270 متر طول و 28 متر پهنا بوده و 328/46 تن وزن داشت . ارتفاع آن32 متر بود كه تقريباً 11 متر آن زير آب قرار مي گرفت . با اين وجود حتيبالاتر از بلندترين ساختمانهاي شهري آن زمان مي ايستاد . داراي سه دودكشواقعي و يك دودكش مجازي بود كه براي افزودن بر حس عظمت و قدرت كشتي اضافهشده بود و نيز بخارات و دود آشپزخانه هاي متعدد آنرا به بيرون مي راند .تايتانيك بزرگترين شي متحركي بود كه توسط انسان ساخته شده بود . اندازهغول آسا و پيچيدگي كشتي توسط گزارش ناخدا دوم لايتولد به بهترين صورتيمدلل شده است. وي در اين گزارش چنين انگاشت:

         
در سمت راست بدنه كشتي دربي چنان بزرگ تعبيه شده بود كه يك گاري با   اسبش مي توانست از طريق آن وارد كشتي شود.
       
   افزونبر اين تايتانيك ساخته شده بود تا شگفتي تكنولوژي ايمني مدرن باشد . كشتيداراي يك بدنه دولا با صفحات فولادي به ضخامت 5/2 سانتي متر بوده و به 16بخش غير قابل نفوذ توسط آب تقسيم شده بود. دربهاي عظيم كه با يك كليدالكتريكي بر روي عرشه به حركت درآورده شدند ، اين بخش ها را از هم مجزاكرده و كل كشتي را آب بندي مي كردند. حتي اين دربها مي توانسند توسطحسگرهاي الكتريكي سطح آب باز و بسته شوند . به پشتوانه اين تدابير ايمنيبود كه مطبوعات كشتي تايتانيك را غرق نشدني ناميدند .
  
  
طرح  كشتي تايتانيك
  
     
  
          پلكان قسمت درجه يك كشتي
     لوازمداخل كشتي در نوع خود از مدرنترين و لوكس ترينها بودند و شامل لامپ هايبرقي و بخاري برقي در تمام اتاقها ، آسانسورهاي برقي، ‌يك استخر شنا، يكسالن اسكوآش (كه بسيار مدرن ساخته شده بود )، يك حمام تركي ، يك سالنژيمناستيك همراه با اسب مكانيكي بود تا سواركاران حرفه اي بتوانند با آنتمرين كرده و خود را سر وزن و آماده نگه دارند.
      همچنين اتاقهاي نشيمن و تجهيزات بخش درجه اول آن با بهترين هتل هاي قارهاروپا برابري مي كرد . مسافرين درجه يك آن بايد از طريق يك راه پله بزرگشش پاگرده داراي سقف شيشه اي به آرامي پايين مي آمدند تا از غذاهاي عاليسالن نهارخوري كه تمامي عرض كشتي را در عرشه شماره Dپوشانده بود ‌لذت ببرند . براي آنهايي كه خواستار يك فضاي خصوصي تر بودند،‌تايتانيك چند رستوران سفارشي تدارك ديده بود . دو گروه موسيقي از بهتريننوازندگان قاره كه بسياري از آنان از خطوط كشتيراني رقيب ربوده شده بودندقطعات موسيقي را در تايتانيك اجرا مي كردند . دو كتابخانه نيز وجود داشت ،درجه يك و درجه دو . حتي كابين هاي درجه 3 آن بسيار لوكس تر از كابين هايدرجه يك كشتي ها بخار كوچكتر بود و نيز لوازم داخل آنها به گونه اي بود كهبرخي مسافرين درجه 3 حتي در عمر خود نديده بودند .

طراحياوليه سي و دو قايق نجات در نظر گرفته بود ليكن مديريت كشتيراني ستارهسفيد احساس كرد كه عرشه قايق هاي نجات شلوغ و در هم ريخته به نظر خواهدرسيد و تعداد آنها را به 20 عدد كاهش داد كه براي 1178 نفر از مسافرينكفايت مي كرد. اين ميزان از استانداردهاي آن زمان فراتر مي رفت، گرچهتايتانيك توانايي حمل 3500 مسافر و خدمه را دارا بود.

گروهياز عالي مقام ترين مردم در اين سفر همراه تايتانيك بودند. اشرافزادگانبريتانيا، صاحبان صنايع آمريكا، و زبدگان انجمن نيويورك و فيلادلفيا.همچنين بسياري از مهاجرين فقير كه به اميد شروع يك زندگي جديد در آمريكايا كانادا جذب آن شده بودند.
  سفردريايي تايتانيك در ساوت همپتون به تاريخ دهم آوريل 1912 آغاز شد. هنگامغروب كشتي در چربورگ فرانسه توقف كرد تا مسافرين بيشتري سوار كند. همانروز عصر به سوي كوئينز تاون ايرلند حركت نموده و ساعت 1:30 دقيقه بامدادروز يازدهم آوريل به داخل پهنه اقيانوس اطلس روانه شد.

     
  
ژنراتورهاي كشتي تايتانيك
     مسافرينفصلي اقيانوس اطلس عميقاً تحت تاثير كشتي جديد قرار گرفته بودند. تايتانيكآنقدر جسيم بود كه حركت آن برروي دريا احساس نمي شد. موتورهاي بزرگ و پرقدرت آن هيچكدام از ارتعاشهاي آزارنده متداول در اقيانوس پيماهاي ديگر راايجاد نمي كردند. حتي زماني كه با حداكثر سرعت 22 گره دريايي (41 كيلومتردر ساعت، كه در زمره سريعترين كشتي هاي آن زمان بود) حركت مي‌كرد، مسافرينداخل آن مي توانستند از حد اكثر آسايش برخوردار شوند.
     
  
آغاز  مسافرت تايتانيك (برگرفته از فيلم تايتانيك، محصول 1997 آمريكا)
        درهنگام مسافرت هوا صاف و دلپذير بوده و دماي آب حدود 12 درجه سانتيگرادبود. زمستان سال 1992 بطور غير معمولي معتدل مي نمود. اعتدال هوا باعثكنده شدن مقادير عظيمي يخ از نواحي قطبي و رانده شدن آنها به داخل اقيانوسشده بود. كشتي هاي آن زمان مجهز به رادار نبودند ولي تايتانيك به سيستمتلگراف بي سيم ماركوني مجهز شده و دو اپراتور سيستم آن بطور شبانه روزي دراتاق مخابرات آن كار مي كردند. در روز يكشنبه 14 آوريل، پنجمين روزمسافرت، تايتانيك پنج اخطار مختلف درباره مشاهده كوههاي يخ دريافت كرد،اما كاپيتان كشتي چندان توجهي به اين اخطارها ننمود. كشتي با سرعت 22 گرهدر حال حركت رو به جلو بود و مدير اجرايي شركت بروس آيسمي اعلام كرد كه يكروز زودتر از برنامه به نيويورك خواهند رسيد.

درشب چهاردهم آوريل، اپراتور بي سيم شديدا سرگرم مخابره پيامهاي كوتاهمسافرين به خويشاوندان و دوستانشان در ساحل نيوفوندلند (محل پهلو گرفتنكشتي) بود. او ششمين اخطار ديده شدن كوه يخ را نيز دريافت كرد، اما هيچتوجهي به اينكه تايتانيك چقدر نزديك مكان ارسال اخطارهاست نكرد و پيام رازير يك وزنه كاغذ در كنار آرنج خود گذاشت. اين پيام هرگز به كاپيتان اسميتيا ناخدا يكم كشتي نرسيد.

باتمام اين احوالات، شب چهاردهم آوريل بطرزي غير معمول صاف و تاريك بود. ماهدر آسمان پيدا نبود ولي آسمان بطور باورنكردني با ستارگان بي شمار روشنشده بود. ستارگان بقدري درخشنده بودند كه افسر كشتي، سياره ژوپيتر دربالاي افق را با چراغ دكل يك كشتي بخار اشتباه گرفت.

دريانيز كاملا صاف و بدون موج بود. بسياري از بازماندگان درياي آن شب را مانندشيشه توصيف كرده اند. فقدان امواج كار تشخيص كوه هاي يخ را دشوارتر ميساخت. زيرا در شرايطي كه دريا مواج است، برخورد موج به كوه يخ و برگشت آن،تعيين مكان آنرا آسانتر مي كند.

     
     درساعت 11:40، يكي از ديده بانان كشتي كه در آشيانه خدمه حاضر بود، كوه يخعظيمي را كه بطرز خطرناكي در جلو و نزديك كشتي بود مشاهده كرد. او بهناخدا يكم مورداك اعلام خطر كرد و مورداك سراسيمه دستور داد كه كشتي تمامابه سمت چپ بگردد. او به موتورخانه دستور داد كه گردش پروانه ها را معكوسكنند. كشتي به آرامي به چپ گرديد، اما تايتانيك بسيار بزرگ بود و بسيارسريع حركت مي كرد، و كوه يخ نيز بسيار نزديك بود.
     
سيو هفت ثانيه بعد پهلوي سمت چپ كشتي به قسمت زير آب كوه يخ كشيده شده وشكافي به طول 100 متردر بدنه كشتي ايجاد شد. آب به سرعت وارد قسمتهاي كشتيشد و از آنجايي كه شكاف بسيار طويل بود، بيشتر قسمتهاي كشتي همزمان شروعبه پر شدن از آب كردند.

بدينترتيب يكي از بزرگترين حوادث كشتيراني طول تاريخ آغاز گشت. در طول شبي پراز حادثه و وحشت، 705 نفر از مسافرين نجات يافته و 1502 نفر باقيمانده يادر داخل آبهاي منجمد اقيانوس اطلس جانسپردند، ويا همراه بدنه عظيم كشتي كهدر حين فرو رفتن در آب به دو تكه شد، به قعر اقيانوس رفتند.

عواملي كه در غرق كشتي موثر بودند

1-اشتباه  كاپيتان كشتي

     
     اينسفر دريايي، سفر بازنشستگي كاپيتان اي. جي. اسميت بود. او مي خواست به هرترتيبي كه شده در اين مسافرت ركوردي از خود بجاي بگذارد. او سالها قبل ازاين حادثه گفته بود: من نمي توانم تصور كنم كه يك كشتي  بخار جديد غرق شود. كشتي هاي جديد اين خطرات را پشت سر گذاشته اند.
كاپيتاناسميت پنج اخطار مشاهده كوه يخ از خدمه خود و ديگر كشتي ها را ناديدهگرفت. اگر او فرمان به آهسته تر شدن حركت كشتي مي داد، شايد اين حادثه رخنمي داد.
     
2-اشتباه  سازندگان كشتي

نزديك به سه ميليونميخ پرچ در اتصال قطعات تايتانيك به يكديگر بكار رفته بود. برخي از اينميخ پرچها از باقيمانده بدنه كشتي بازيابي شده و مورد بررسي قرار گرفتهاند. يافته ها نشان مي دهند كه آنها از آهن زير حد استاندارد ساخته شدهبودند.
وقتي كشتي با كوه يخ برخوردكرد، نيروي برخورد باعث شد سرك ميخهاي پرچ بشكند و قسمتهاي كشتي از هم جداشوند. اگر از آهن با كيفيت بالا استفاده شده بود، ممكن مي نمود كه قسمتهااز هم جدا نشده و كشتي غرق نشود.

3-اشتباه  بروس آيسمي مدير اجرايي شركت كشتيراني

     
     بروسآيسمي در كشتي حاضر بود. رقابت بين كشتي هاي اقيانوس پيما شديد بود و شركتستاره سفيد مي خواست نشان دهد كه آنها قادر به عبور شش روزه از پهنهاقيانوس هستند. براي برآورده ساختن اين مقصود، بروس آيسمي به كاپيتاناسميت فشار وارد آورد كه تايتانيك را با حداكثر سرعت به حركت وادارد.
     
    4-اشتباه  آقاي توماس اندروز سرپرست طراحان تايتانيك

اين باور كه تايتانيك غرق نشدني است، تاحدودي مرهون اين حقيقت بود كه تايتانيك از شانزده قسمت ضد آب تشكيل شدهبود. ليكن ارتفاع ديواره اين بخشها بحد كافي در نظر گرفته نشده بود. شركتستاره سفيد نمي خواست ارتفاع ديواره ها زياد باشد زيرا اين امر فضاياختصاص يافته به قسمت درجه يك را كاهش مي داد. اگر ارتفاع اين ديواره هابحد كافي بود، فضاي بيشتري در اين قسمتها بوجود مي آمد و هواي موجود درآنها مانع غرق كشتي مي شد.
     
5-اشتباه  ناخدا يكم مورداك

ناخدا يكم مورداك به محض مشاهده كوه يخ دستورداد براي كاستن از سرعت كشتي موتورها معكوس شوند و جهت فرار از برخوردكشتي به سمت چپ بچرخد. در نتيجه سمت راست بدنه با كوه يخ برخورد كرد وشكافي عظيم در بدنه كشتي ايجاد شد. اگر مورداك دستور مي داد ضمن كاستن ازسرعت، كشتي بطور مستقيم به راه خود ادامه دهد و با دماغه، كه بسيار محكمتراز بدنه است، به كوه يخ برخورد كنند، احتمالا فقط 2 يا 3 قسمت جلويي در همفرو مي رفت و كشتي غرق نمي شد.

6-و بالاخره  اشتباه تمامي دانشمندان علوم!

فولاد در دماي عادي نرم است و در اثر برخوردخم مي شود. در حاليكه در دماهاي زير انجماد آب، فولاد مانند چدن شكننده ميشود و در اثر برخورد مي شكند. اين پديده به شكست ترد لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد معروف بوده و در زمان واقعه تايتانيك براي دانشمندان ناشناخته بود. اگربجاي فولاد از آلياژي كه در دماهاي پايين خاصيت نرمي خود را از دست نميدهد استفاده مي شد، در اثر برخورد چنان شكاف عظيمي در بدنه تايتانيك ايجادنمي شد.

مراجعي براي مطالعه  بيشتر

1.A Brief History  of Titanic
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

2.Why did the  Titanic sink?
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

3.The Royal  Mail Ship Titanic: Did a Metallurgical Failure Cause a Night to Remember?
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



در  پايان....
     
     بدنهتايتانيك در سال 1985 توسط رابرت بالارد، به كمك سونار در اعماق اقيانوساطلس كشف شد. در اين اكتشاف از يك زيردريايي كوچك كه قادر به نفوذ در عمقدرياها بود استفاده شد. اين اولين باري بود كه تايتانيك پس از سال 1912دوباره ديده مي شد.
     

گردآوري و تحقيق: اصغر ناصري
  
آبانماه 1381
       
  
  
  
  
  
      لینک مستقیم :
http://www.tdins.org/featured/1/titanic.htm#_ftn1
*******************************************************
اینم عکسهایی از تایتانیک و نحوه غرق شدنش

مهندس ایرلندی توماس اندروز بود که همراه کشتی غرق شد.
ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بودکه مطابق رسم دریانوردی همراه با کشتی غرق شد.
مدیر شرکت دریایی ستاره سفید(صاحب کشتی تایتانیک)بروس ایزمای فرارکرد وزنده ماند.
ناخدا یکم مورداک خودکشی کرد .
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohammad 1985 تشکر کرده اند:
Mahdi1944, Mardaviz, arcopal

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان