در اين بخش مي‌توانيد تصاوير زيباي نظامي را مشاهده کنيد
Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2876

تشکر کرده: 1399 مرتبه
تشکر شده: 1267 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 8 اسفند 1387 15:23

محل سکونت

DE - CZE

آرشيو سپاس: 35767 مرتبه در 2768 پست

حمله هوایی به سدهای آلمان در جنگ جهانی دوم

توسط CAPTAIN PILOT » يکشنبه 24 خرداد 1388 20:43




عملیات چستایس (Chastise) :

حمله اسکادران بمب افکن ۶۱۷ نیروی هوایی انگلستان به سدهای ابی المان در سال ۱۹۴۳ به یک افسانه در مردم انگلستان تبدیل شده است به طوری که بعد از سالها با افتخار از ان یاد میکنند.

در سال ۱۹۴۳ منطقه صنعتی المان در دره روهر یک هدف مهم استراتژیک برای نیروی هوایی انگلستان به شمار میرفت.در دره روهر سدهای ابی سه وظیفه بیسار مهم را بر عهده داشتند: ۱-تامین نیروی الکتریکی برای کارخانجات۲-تامین اب کافی برای کانال های ابی منطقه صنعتی روهر۳-جلوگیری از جاری شدن سیل در پاییز به سمت کارخانه های صنعتی.

محاسبات نشان میداد برای اسیب رساندن به سدها علاوه بر مقدار فراوان بمب به دقت بسیار زیادی نیاز بود که در ان زمان به دلیل نبود بمب های هدایت شونده دستیابی به بمبارانی دقیق امری ناممکن به نظر میرسید.در مارس ۱۹۴۱ دکتر بارنر والیس یکی از کارمندان بخش هواپیمایی شرکت تسلیحاتی ویکرز کار تحقیقاتی خود را در مورد حمله افقی به ساختمان و استحکامات بتونی که در مقابل اصابت بمب ها به صورت متعارف مقاوم بودند منتشر کرد.وی در مورد حمله هوایی به سدهای ابی مستحکم بتونی عقیده داشت که اگر بتوان پایین ترین قسمت سد را که در زیر اب قرار دارد با موفقیت مورد اصابت قرار داد ترک مذکور هر چه قدر هم کوچک باشد در زیر فشار سنگین لایه های بتونی بالای خود و همچنین لرزش ایجاد شده در سازه بتونی باعث فرو ریختن سد خواهد شد.

یک کمیته عالیرتبه در مورد حمله هوایی به سدها تحت ریاست دکتر پای شکل گرفت.کمیته مذکور در نخستین اقدام خود سد موهن را با ضخامت ۳۴ متر در پایه ۶/۷ متر در قسمت تاج و ارتفاع ۴۰ متر به عنوان هدف اصلی تعیین نمود.دکتر والیس ایده استفاده از بمب های سنگین را که به روش متداول پرتاب میشدند به دلیل زخامت زیاد دیواره سد و همچنین استحکام زیاد قسمت بالای سد به سرعت کنار گذاشت.استفاده از اژدر نیز به دلیل شبکه های توری محافظ که در جلوی سد در داخل اب کار گذاشته شده بودند بی فایده بود.کمیته مذکور بهد از برسی های فراوان چنین اعلام کرد : ((حمله به سد موهن با استفاده از بمب های موجود و روشهای پرتاب متعارف عملی بیهوده و غیرممکن است))

با وجود ابراز نظریه بالا والیس ناامید نگشته و پس از مدتی یک روش جدید که وی ان را به سادگی دوران کودکی نامید تهیه کرد.در این روش یک بمب به صورت پرشی به سمت سد پرتاب میشد(ماند پرتاب سنگ بر روی سطح رودخانه و پرشهای متوالی ان)که به بمب قابلیت عبور از توری های ضد اژدر را میداد. سپس بمب به علت سرعت پایین پس از برخورد با دیواره سد منفجر نگردیده و در امتداد دیواره سد به عمق اب میرفت و با استفاده از یک فیوز حساس به فشار اب در عمق مورد نظر منفجر میشد.


با وجود اینکه روش فوق اسان به نظر میرسید ولی مشکلات فراوانی وجود داشت از جمله: سرعت هواپیما در لحظه پرتاب/ارتفاع هواپیما/فاصله هواپیما در لحظه پرتاب تا سد و ......سرانجام بعد از انجام ازمایشهای متعدد اعداد حاصل به دست امد.ارتفاع هواپیما ۶۰ پا/فاصله تا سد در لحظه پرتاب ۳۸۸متر و سرعت هواپیما ۲۲۰ مایل در ساعت.یکی از مشکلات اساسی این عملیات ارتفاع و سرعت کم هواپیما بود که اسیب پذیری انها رادر مقابل توپهای ضد هوایی بسار زیاد میکرد.به همین خاطر تصمیم گرفته شد عملیات در شب انجام شود.جهت بمباران یک وسیله ساده نشانه گیری ولی بسار کارای V شکل طراحی شد.تنها کار بمب افکن این بود که هرگاه دو ستون اطراف سد در امتداد یالهای دستگاه نشانه گیر قرار گرفت بمب را پرتاب کند.

برای کل عملیات نام رمز Chastise (تنبیه) انتخاب شد. به گیپسون از طرف مارشال هوایی((هریس)) فرمانده کل یگان های بمب افکن اختیار تام جهت انتخاب خلبانان و پرسنل مورد نیاز با مهمترین شرط(انجام حداقل ۶۰ ماموریت جنگی بمباران)داده شد.هوانوردان انتخاب شده تحت اموزشهای بسیار سنگین قرار گرفتند ولی تا لحظه اخر از اهداف خود هیچگونه اطلاعی نداشتند.

سرانجام در شب شانزدهم می ۱۹۴۳ نوزده فروند بمب افکن لنکستر شامل ۱۳۳ نفر خدمه از فرودگاه سکامپتون واقع در لینکلن شایر به هوا برخاستند.در ۵۶ دقیقه بامداد سد موهن و یک ساعت بعد سد ادر مورد اصابت قرار گرفت ولی حمله به سد سورپه موفقیت امیز نبود.در اثر جاری شدن سیل از سد موهن ۱۲۰۰ نفر غیر نظامی شامل ۶۰۰ نفر نیروی کارگر اسیر از اروپای شرقی کشته شدند و همچنین تعداد زیادی از خطوط راه اهن و کارخانجات صنعتی مهم المان نازی به شدت اسیب دید و ویران شد و اب شهر کاسل(یک شهر مهم تولیدکننده تجهیزات نظامی) را در بر گرفت.در دراز مدت نیز مهمترین خسارت وارده به المان انتقال ۲۰۰۰۰ کارگر ساختمانی از طرح مهم دیوار اتلانتیک به داخل المان جهت تعمیر سدهای مذکور بود.در مقابل حمله مذکور از ۱۹ فروند لنکستر اعزامی ۸ فروند بر اثر اتش توپخانه سد نابود شد و از ۵۶ نفر خدمه تنها ۳نفر نجات پیدا کردند که به اسارت در امدند.

هوانوردان بازگشته به انگلستان به شدت مورد تشویق قرار گرفتند.فرمانده گیبسون به قهرمان ملی انگلستان تبدیل شد و مدال صلیب ویکتوریا به وی داده شد و به ۳۳ هوانفرد دیگر نیز نشان های مختلف نظامی اعطا گردید.

---------------------------------------------------------------

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPTAIN PILOT تشکر کرده اند:
pedmehr, oweiys, abdolmahdi, Shahbaz, Mahdi1944, Eagle_of_sky, sokuteasemuni, MOOOOM, Seymon86, majid kh, usof k, Fariborz

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2304 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: حمله هوایی به سدهای آلمان در جنگ جهانی دوم

توسط abdolmahdi » سه شنبه 26 خرداد 1388 07:19

با سلام
البته آلمان توانست زير نظر آلبرت اشپير وزير صنايع خود حدود سه ماه بعد سدهاي آسيب ديده را تعمير كند . اين امر سبب شد كه آلمان بتواند توان مهندسي خود را به رخ متفقين بكشد . تا آنجائيكه برخي كارشناسان نظامي بعدها در موفقيت اين حملات ابراز ترديد كردند. چند سال قبل نيز با يكي از خلبانان انگليسي باقيمانده از عمليات فوق مصاحبه اي انجام شد كه صدا و سيما هم آنرا پخش كرد. درآنجا هم به همين نكته اشاره شد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, CAPTAIN PILOT, oweiys

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

188

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 3 مرداد 1387 11:08

آرشيو سپاس: 49 مرتبه در 36 پست

Re: حمله هوایی به سدهای آلمان در جنگ جهانی دوم

توسط پارس3000 » سه شنبه 26 خرداد 1388 08:21

تو این عکس بیشتر تاج سد اسیب دیده تا زیر اون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب پارس3000 تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, CAPTAIN PILOT

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

143

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 13 خرداد 1388 06:41

آرشيو سپاس: 138 مرتبه در 61 پست

Re: حمله هوایی به سدهای آلمان در جنگ جهانی دوم

توسط iran_f14 » سه شنبه 26 خرداد 1388 12:58

چند سال پيش يك  فيلم سينمايي  از اين عمليات   پخش شد فكر كردم شوخي هست . بمبهايي  كره اي شكل مانند زماني كه سنگ را روي سطح آب پرت ميكنيم روي درياچه سد به  بالا و پايين ميپريدند  و با اصابت  به ديواره سد منفجر ميشدن .  طبعا هر بار كه بمب به آب برخورد ميكند ضربه شديدي را تحمل ميكند پس چرا فقط وقتي به ديواره سد ميخورد  منفجر ميشه ؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب iran_f14 تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, CAPTAIN PILOT

New Member



no avatar
پست ها

3

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 30 شهریور 1387 12:56

آرشيو سپاس: 6 مرتبه در 2 پست

Re: حمله هوایی به سدهای آلمان در جنگ جهانی دوم

توسط MOOOOM » چهارشنبه 27 خرداد 1388 08:44

سلام به همگي دوستان
لطفاً پنجره اي درمورد سلاحهاي غيرمتعارف ساخته يا ساخته نشده آلمان نازي بگذاريد . با تشكر

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب MOOOOM تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان