بازاریابی واقعی با مک دونالد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث و مطالب اقتصادی و مالی به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4175 بار
تماس:

بازاریابی واقعی با مک دونالد

پست توسط ganjineh » دو شنبه 1 تیر 1388, 7:48 pm

[COLOR=#NaNNaNNaN]چند شرکت محدود تجاری می توانند در جهانامروز همانند مک دونالد از رشد باثبات برخوردار باشند. مک دونالد ابتدا بامحصول ساده یعنی همبرگر شروع و تنوع آن را با گذشت زمان زیاد کرده است.

تصویر

تاریخچه
ریکراک- موسس مک دونالدری کراک ۵۷ ساله با دشواریهای جدی روبه رو بود و درطول زندگی همواره آرزوی ثروتمند شدن را داشت. او به محض بازگشت از جنگجهانی اول بلافاصله برای ثروتمند شدن دست به کار شد. در سال ۱۹۳۷ او واردعرصه جدید یعنی مخلوط کن مخصوص شد که شش مواد را با هم مخلوط می کرد. اوبا مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به عنوان عرضـه کننده انحصاریمخلوط کن مطرح کرد. ۲۰ سال در این کار سپری کرد ولی ثروتمند نشد. در سال۱۹۵۴ کراک از سان برناردینو کالیفرنیا سفارش هشت دستگاه مخلوط‌کن همبرگررا دریافت کرد. این سفارش حالت غیرعادی داشت. لذا او تصمیم گرفت که خودراسـاً به محل برود و کار مخلوط کن را ملاحظه کند.

موقعی که ریکراک به محل رسید خیلی تعجب کرد زیرا صف طولانی برای خرید همبرگر ایجادشده بود واو میزان بازار همبرگر را ۲۵۰ هزار دلار تخمین زد. علاوه بر آن،او تحت تاثیر سرعت انجام کار و تمیزی محیط کار قرار گرفت. مک دونالدهمبرگر معمولی را به قیمت ۱۵ سنت می فروخت.

چیپس ها همواره ترد و تازه زیر گرمکن برقی قرار داشت. مشتریان زیادی وارد و خارج شده و به هیچ گونه وسایل و ملزومات زیاد نیاز نبود.
ریکراک عجیب به این کار علاقه مند شد و مدت دو روز با برداران مک دونالدکلنجار رفت تا توانست امتیاز عرضه آن را با شرط ۱/۹ درصد فرانشیز، دریافتدارد و در مدت فقط ۲۲ سال، شرکت او به ثروت میلیارد دلاری رسید و دوشادوششرکتهای معظم نظیر زیراکس ۶۳ ساله و یاIBM ، ۴۶ ساله قرار گرفت.

استراتژی
ریکراک بزرگترین فرصت را در عرضه غذا برای خانواده های مقتصد یافت که دنبالسرویس سریع، محیط تمیز و غذای با کیفیت بودند. او این نیاز و خواست را درجوک ها و شوخی های افراد، صف های مشتریان و نحوه سفارش غذاها به وضوحمشاهده و از رویکرد خود با این عنوان دفاع کرد که رفت و آمدها وایستادنهای بیهوده وجهه مک دونالد را تحت کنترل خانواده ها پایین می آورد.از طرف دیگر، ماشین های اتوماتیک عرضه غذای آماده نیز تحت کنترل باندهایجنایی بود و عموم مردم از آنها اکراه داشتند. لذا در چنین شرایطی، عرضهغذای آماده با کیفیت و ارزان برای جوان دوچرخه سوار و یا رانندگان ماشینها حائز اهمیت بود.

کراک در رستورانهای تمیز و محیط خانوادگی،سرویس خوب و سریع را عرضه کرد. تمیزی محیط منجمله دستشوئیها و صمیمیتکارکنان از مزیتهای رقابتی او محسوب می شد و تلاش زیادی به عمل آمد که اینمزیتها به عنوان معیار استاندارد حفظ شود. دانشگاه همبرگر مرکز آموزش ویژهمدیران و کارمندان مک دونالد، تاکید زیادی روی خدمات به مشتری دارد. دراین راستا یکلوگو ی مک دونالد دستورالعمل ۳۵۰ برگی استاندارد برای تهیهغذا و استفاده از تجهیزات و امکانات وجود دارد. مثلاً در این دستورالعملتاکید شده است که هرروز درب ها دوبار شسته شود. حتی برای پوشیدن لباسکارکنان و نحوه نگهداری موها، استاندارد وجود دارد و کارکنان مرد باید سرخود را همانند سربازان تا حد معین تراشیده و کفشهایشان را واکس بزنند تابراق شود. زنان باید کفش تیره و پاشنه کوتاه، توری سرپوشیده و آرایش مختصرداشته باشند و همگی موظف به استفاده از یونیفورم یکسان هستند.

نحوهپخت غذا کاملاً استاندارد است. یک پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید کمتر از۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ (۲/۵۴ سانتی متر)باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یک چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرفشود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مرکزی مشخص می شود. مثلاًچیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذاباید دور ریخته شود. بازرسان شرکت دائماً این موارد را دقیقاً بررسی میکنند تا غذاها با کیفیت یکسان عرضه شود.

مک دونالـــد تبلیغ سنتیتلویزیونـی صبح های روز شنبه را ادامه می دهد و معتقد است که به دنبال اینتبلیغ یکی از بچه ها، خانواده را وادار می کند که غذا را در بیرون صرفکنند. علاوه بر تبلیغ، مک دونالد گروه دیگری را نیز تشکیل داده است که تحتعناوین مختلف نظیر روز کودک و یا از طریق شهربازیها و یا مسافرتهای تفریحیو استفاده از غذای مک دونالــد برای ناهار نسبت به جاری ساختن ایده هایتبلیغی پیچیده فعالیت کنند.

رشد مک دونالد
مدیریت در گزارشسالانه ۱۹۹۵ واقعاً مباهات داشت زیرا فروش و سود کماکان ادامه داشته و حتیشتاب گرفته است. شرکت ۲۴۰۰ رستوران جدید در سال ۱۹۹۵ و ۱۸۰۰ رستوران جدیددر سال قبل از آن در اطراف جهان دایر کرد.

۱۹۹۷که دوسوم آنها درخارج از امریکا خواهد بود، دایر کنیم. به عبارت دیگر، ما بیش از ششرستوران در روز در سال ۱۹۹۵ افتتاح کردیم و در نظر داریم در سال آتی هشترستوران در روز دایر کنیم. امکان رشد ما خیلی زیاد است زیرا هر روز ۹۹درصد جمعیت جهان، هنوز مک دونالد نمی خورند.

مدیریت شرکت صف طویلرا که در روز افتتاح در شعبه های خارج تشکیل می شد، قدرت مک دونالد معنیکرد و اعلام می کند که نگرانی ما مواجه شدن با تقاضای زیاد است. مثلاً مادر چین، ۶۵ رستوران مک دونالد داریم که باید به ۱/۲میلیارد نفر سرویسدهند. شرکت در پایان ۱۹۹۵ تعداد ۷۰۱۲ شعبه در ۸۹ کشور جهان و منجمله ۱۴۸۲شعبه در ژاپن دارد. جدول زیل تعداد شعبه های مک دونالد را در ۱۰ کشور اولنشان می دهد.

تصویر

برگر گوسفند برای هند
یکیاز فروشگاه های مک دونالد گوشت برگرهای رستوران مک دونالد در هند به لحاظرعایت احترام اکثریت هندو به گاو، از گوشت خالص و ۱۰۰ درصد گوسفند تهیهشده و به احترام اقلیت مسلمان نیز گوشت خوک استفاده نمی شود.

خامخواران نیز می توانند از ساندویچ های نباتی MC NUGGETS استفاده کنند. اینحرکتها منطبق با محیط و باورهای عمومی تحت عنوان هندی کردن جمعیت زیاد -از خانواده ها - سیک ها و جوانان غرب زده را سیل وار به رستوران سه طبقهکشاند. انتقادگران مهاجم نیز وجود دارد.

مانگا گاندی از نزدیکانایندیرا گاندی نخست وزیر فقید هند، در حمایت از حیوانات گفت: من مخالف مکدونالد هستم زیرا آنها بزرگ ترین قاتل گاو در جهان هستند. ما قاتل گاو رادر هند لازم نداریم. اما مشتریها اعتنایی به این حرفها نکرده و هندیهایطرفدار ادویه، فقط از کم بودن گوشت ساندویچ شکایت دارند. دومین رستوران مکدونالد بعد از دهلی، در بمبئی دایر شد و در اولین روز به ۱۲ هزار نفرسرویس داد.

عوامل شکست ناپذیری مک دونالد
مک دونالد در سه ماهه سوم ۱۹۹۶ با مباهات توانست ۱۲۶ سه ماهه سودآوری متوالی، را اعلام کند. عوامل این موفقیتها عبارتند از:
منو و غذای ساده با کیفیت یکسان و هماهنگ در هزاران شعبه؛
تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات، تمیزی و پاکیزگی؛
صمیمیت کارکنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا؛
تبلیغات سنگین به ویژه برای خانواده ها و بچه ها؛
تشخیصمحورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچه ها و جلب رضایت آنها باارائه غذای باکیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر؛

در پایان۱۹۹۶ برخلاف عملیات داخل آمریکا، عملیات خارجی موتور اصلی رشد شرکت محسوبشد و ۴۷ درصد از فروش ۳۰ میلیارد دلاری و ۵۴ درصد سود را به دست آورد.

ترجمه و تلخیص: مرتضی  
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “بخش اقتصادی و مالی”