در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

21

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 14 تیر 1388 18:27

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 4 پست

سرازیری-دنده سنگین--مصرف بنزین

توسط میلاد esf » يکشنبه 21 تیر 1388 11:39

سلام به دوستای خوبم .
یه سوال چندین ساله فکرم رو مشغول کرده وقتی ما از یک سرازیری در حال امدن به پایین هستیم و دنده ی ما سنگین است و پای ما روی پدال گاز(نیست) ایا مصرف بنزین داریم ؟؟؟ درحالی که موتور دارای دور موتور مثلا 3000 rpm است ؟ توجه این که پای ما روی پدال گاز نیست !!!!!!!!!!!!

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

4251

تشکر کرده: 178 مرتبه
تشکر شده: 676 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 اسفند 1384 13:14

محل سکونت

کرج پلاک 43!

آرشيو سپاس: 13307 مرتبه در 2679 پست

Re: سرازیری-دنده سنگین--مصرف بنزین

توسط Mohammad 1985 » يکشنبه 21 تیر 1388 12:06

در خودروهای انژکتوری معمولا بنزینی مصرف نمیشه در این حالت و اگر هم بشه بسیار ناچیزه چون عملا موتور داره از چرخها نیرو میگیره و در این حالت تفاوتی در دنده سنگین و سبک نیست
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohammad 1985 تشکر کرده اند:
arashtabaie, میلاد esf

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

246

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 9 فروردین 1388 08:11

آرشيو سپاس: 821 مرتبه در 200 پست

Re: سرازیری-دنده سنگین--مصرف بنزین

توسط arashtabaie » يکشنبه 21 تیر 1388 12:37

بیاید یه مدل رو با هم بررسی کنیم که از اون به نتیجه برسیم:
وقتی شما روی پدال گاز فشار میارید، با بازتر شدن دریچه های بنزین در ماشین های انژکتوری ( یا باز شدن محفظه ی ورود هوا و بنزین در خودروهای کاربراتوری) مقدار بیشتری بنزین در هوا مخلوط شده و وارد پیستون ها میشه که باعث مصرف بیشتر بنزین و در نتیجه بالا رفتن دور موتور میشه.در حالتی که در سر پایینی قرار دارید و از دنده ی سنگین استفاده میکنید، با فشار ندادن پدال گاز شما عملا از تسهیل ورود بنزین به موتور جلو گیری میکنید و باعث میشید که موتور در مقابل افزایش سرعت در اثر شتاب گرانش مقاومت کنه. اگر در سراشیبی خیلی تندی باشید ملاحظه میکنید که دور موتور افزایش پیدا میکنه! این به این دلیله که پیستون ها با فشار خیلی زیادی به سمت پایین میان که باعث میشه که وقتی سوپاپ ها باز هستند با شدت(دبی) بیشتری هوا وارد پیستون ها بشه که این فشار منفی در نهایت به دریچه ی ورود سوخت وارد میشه و باعث میشه که سوخت با شدت بیشتری از اون خارج بشه( بدون اینکه شما پدال رو فشار داده باشید) در نتیجه مصرف سوخت شما افزایش پیدا میکنه!
از این مدل سازی کاملا مشخص میشه که وقتی شما از دنده ی سنگین در سراشیبی استفاده میکنید ( بدون گاز دادن) باعث میشه که مصرف سوخت شما "مقداری" کم بشه، ولی این کم شدن مصرف در حدی نیست که بشه گفت به سمت صفر میل بکنه. این کار به موتور خودرو فشار وارد میکنه که البته در مقابل ایمنی که ایجاد میکنه اصلا جای بحث نداره، پس همیشه استفاده از دنده ی سنگین در سرپایینی کاری عاقلانه است.( خوب موتور هم یه سازه ی مصرفی هست که یه عمری داره دیگه! :-) )

پ.ن:برای اطلاعات بیشتر در مورد موتورهای درون سوز مراجعه کنید به: ترمودینامیک کلاسیک،زونتاگ- بورگناک- ون وایلن، فصل 5و7و12

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب arashtabaie تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, میلاد esf


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 11 مهمان