پرسش و پاسخ های هوافضايی و هوانوردی

آموزش هاي هدفمند هوانوردي در اين بخش ارائه خواهد شد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni, SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » چهار شنبه 18 شهریور 1388, 5:41 pm

capitan nima نوشته شده:

FLAP چیست و چه کاربردی داره ؟تصویرتصویر


سلام

به فلپ ها ابزار ثانويه كنترل و همچنين ابزار افزايش برآ ميگويند
نقش فلپ افزايش برآ هست كه در نشت و برخاستن اون رو انجام ميده و به طور كلي 4 تأپير روي بال ميگذاره :

*افزايش ضيب برآي بال
*منفي تر كردن زاويه ي حمله اي كه نيروي برآ در آن صف ميشه(زاويه برآ صفر)
*كاهش زاويه ي واماندگي بال
*كاهش سرعت واماندگي(يعني هواپيما ميتونه با سرعت هاي كمتري پرواز كنه يا به عبارتي كمينه ي سرعت پرواز هواپما رو كاهش ميده)

فلپ ها مي توانند در دو محل وجود داشته باشند :

*لبه ي حمله ي بال
*لبه ي فرار بال

فلپ ها رو معمولا در قسمت بال داخلي(در نزديكي ريشه ي بال) قرار مي دهند تا باعث كاهش گشتاور فلپ بشه.
در ضمن:
هرچه سرعت واماندگي كمتري رو بخواهيم بايد فلپ قوي تري رو به كار ببريم كنيم.
هرچه مساحت بال رو بيشتر كنيم ، نياز به فلپ قوي تر رو كاهش داديم.
معمولا با افزايش وزن هواپيما بايد فلپ قوي تري رو طراحي كرد.

انواع معمول فلپ هاي لبه ي فرار :


تصویر

از بالا به پايين :

ساده
شكسته
شكافدار
فولر

فلپ سه شكافه در بوئينگ747 :

تصویر


وضعيت قرار گيري فلپ ها در مراحل پرواز :

تصویر

از بالا به پايين :

پرواز عادي
در حال برخاستن
در حال فرود
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 111
تاریخ عضویت: شنبه 31 مرداد 1388, 4:59 pm
سپاس‌های ارسالی: 52 بار
سپاس‌های دریافتی: 273 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط MoHsEn 1368 » چهار شنبه 18 شهریور 1388, 6:41 pm

با اجازه از SUKUTEASEMUNI عزیز در پاسخ به سوال KHASHAYAR 1 عزیز باید بگم که بر موشک بالستیک به تعداد مراحل موتور و مقدار وزنش و میزان خروجش از جو بستگی داره هرچی بخواهیم بردش بیشتر بشه باید بیشتر بالا بره و چون موشک بدلیل سنگینی وزن نمیتونه با سوخت کم بره باید سوختش رو افزایش داد که این مقرون به صرفه اقتصادی نیست و باعث سنگینی زیاد موشک میشه و زمان پرتاب رو افزایش میده پس به جای این کار مراحل موتور موشک رو افزایش میدن و با اتمام هر مرحله از بدنه موشک جدا میشه و توسط چتر به زمین میفته اگر سوخت دو برابر بشه وزن هم تقریبا دو برابر میشه پس عملا موشک نهایتا بردش شاید 25% افزایش پیدا میکنه مثلا اگه شنیده باشید میگن موشک شهاب 3 موتور دو مرحله ای سوخت مایع هست یعنی یک مرحله از موتور که بیشترین حجم رو هم داره موشک رو به خارج از جو میبره و مرحله دوم در خارج از جو روشن و موشک رو به سمت هدف هدایت میکنه.برای مثال موشک قدر که موتور سه مرحله ای داره اگر دقت کرده باشید بردش بین 500 تا 1000 کیلومتر از شهاب 3 بیشتره چون یه مرحله موشک رو به خارج از جو میبره مرحله بعدی موشک رو بالاتر میبره و مرحله سوم به سمت هدف میبره.
موشک قاره پیما به دلیل برد خیلی زیاد معمولا 5 یا 6 مرحله ای ساخته میشه که ارتفاعش خیلی بالا میره اما اگر سوخت مایع باشه حجمش بسیار زیاد میشه برای مثال موشک SS-18 شوروی سابق یک موشک سوخت مایع بود که بردش حدود 15000 کیلومتر بود اما ارتفاعش حدود 34 متر و قطری معادل 3 متر داشت که این مسئله باعث میشه زمان پرتابش به چندین ساعت افزایش پیدا کنه اما برای مثال موشک قاره پیمای اطلس آمریکا که سوخت جامد هست و 12000 کیلومتر برد داره یکم بزرگتر از موشک شهاب 3 ما ایرانی ها هست در حالی که وزن مهماتی که میبره خیلی بیشتر از شهاب 3 هست و زمان پرتابش هم نیم ساعت هست در حالی که شهاب 3 چندین ساعت زمان لازم داره.......
اساسا اگر ایران بتونه ماهواره هواشناسی یا مخابراتی پرتاب کنه بدونید که تکنولوژی موشک بالستیک قاره پیما رو پیدا کرده چون ماهواره های این چنینی باید در ارتفاع حدود 36000 کیلومتری قرار بگیرن و این فقط با تکنولوژی موشک های سوخت جامد و چندین مرحله ای امکان پذیر هست.پایان
Sukutasemuni دوست عزیزم یه سوال بدنه هواپیما های جنگنده از چه جنسی ساخته میشه؟
موفق و سربلند و پیروز باشی ایران من.......

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » پنج شنبه 19 شهریور 1388, 12:31 pm

MoHsEn 1368 نوشته شده:
بدنه هواپیما های جنگنده از چه جنسی ساخته میشه؟


سلام بر شما جناب محسن
از مطالب ارزنده و واقعا مفيدي كه فرموديد خيلي ممنونم تصویر

اما در مورد سوال شما ، اجازه بديد ابتدا گلگشتي در تاريخ داشته باشيم و بعد به حال برسيم :

پيش از جنگ جهاني اول در سازه هواپيما از چوب و سيم و از پارچه هم جهت روكش مجموعه استفاده مي شد.
در جنگ جهاني اول سازه ها چوبي با روكش پارچه اي بودند.
هوپيما با سازه ي تمام فلزي اولين بار در 1914 در آلمان ساخته شد ولي در دهه 1930 ، روكش پارچه اي همچنان متداول بود.
در اواخر دهه ي 1920 ، پوسته ي فلزي آلومينيومي وارد كار شد و تا اواخر 1940، متداول شد و ادامه پيدا كرد.

اما اكثر جنگنده هاي در خدمت كنوني از دو آلياژ آلومينيوم ساخته شده اند. يكي آلياژ دورآلومين سري US2000 كه داراي مشخصه ي تحمل ضربه بوده و مقاومت نسبتا خوبي در مقابل خستگي از خود نشان مي دهد و نرخ رشد ترك نيز در آن پايين است. از اين آلياژ معمولا در نقاطي از سازه مثل سطح زيرين بال ، استفاده مي شود كه به پديده ي خستگي حساس است.
آلياژ ديگر ، آليژ دورآلومين سري US7000 است كه داراي مشخصه ي استحكام زياد و تحت فشار بوده و معمولا از آن در سطح فوقاني بال استفاده ميشود.
همچنين از آلياژ آلومينيوم/ليتيوم كه ضريب انعطاف كم نسبت به ساير آليژهاي آلومينيوم و حدودا 10% چگالي كمتر نسبت به آلياژ دورآلومين سري US2000 و استحكام مشابه سري US7000 دارد استفاده ميشود اما بدليل عدم اطمينان نسبت به چگونگي كاركرد درازمدت آن در شرايط مختلف به طور متوسط تنها 8% از مواد تشكيل دهنده را شامل ميشود.
و همچنين آلياژ تيتانيوم هم به مقدار نسبتا زيادي به كار مي ايد.البته در جنگنده هايي كه سبكي وزن در آنها بسيار مهم بوده كاربرد ناچيزي دارد (مثل مدل اوليه اف-16 كه فاقد حتي يك قطعه ي تيتانيومي است)
و امروزه از مواد تركيبي(كامپوزيت)فيبر كربن يا CFC به عنوان مهمترين ماده ي جديد وارد شده در هواپيما ياد مي شود.نسبت استحكام به وزن بالا ، ضريب انعطاف پايين و با توجه به نوع شرايط توليدي ، كاهش پساي آيروديناميكي و افزايش تاثير سطوح كنترل از مزاياي اين مواد است.
در مقايسه با آلياژ دورآلومين سري US2000 و سري US7000 كاربرد سي.اف.سي. باعث حدودا 20% كاهش وزن مي شود.البته اين مواد معايبي هم دارند از جمله گراني ، كاهش استحكام در صورت ضربه ديدن و كاهش مشخصه هاي سازه اي در صورت تغييرات زيست محيطي در هنگام ساخت.
مواد جاذب امواج رادار هم در هواپيماهاي با مشخصه هاي پنهان كاري مورد استفاده قرار مي گيرد.

برگرفته از كتاب روند تكامل طراحي جنگنده ها-مهرداد مرادي
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21358 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط SAMAN » سه شنبه 24 شهریور 1388, 1:57 am

درود تصویر

بزرگرواران پاسخ بفرمایند که منظور از RCS در یک هواپیما چیست؟

سپاس تصویر


ضمنا" بنده پیشنهاد میکنم که بجهت تکامل, این بخش هم به مدرسه هوانوردی انتقال پیدا کند. تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » سه شنبه 24 شهریور 1388, 10:13 am

سلام بر همه ی دوستان

بنده هم با انتقال این موضوع به مدرسه ی هوانوردی موافق هستم که انشاالله انجام بشه

اما سوال سامان عزیز ,
RCS یا Radar cross-section به معنی سطح مقطع راداری هست , که به مفهوم میزان قابل تشخیص بودن یک شیء برای رادار هست.
سطح موثری که امواج رادار را قطع میکند و سپس آن را بازگشت می دهد , تشکیل دهنده ی آر-سی-اس می باشد.
در واقع وقتی پرتوی رادار به جسم میرسد , مقدار مشخصی از آن قابل بازگشت است. میزان سطح مقطع راداری برای یک هواپیما از زوایای مختلف , متفاوت است. برای مثال :

تصویر

میزان سطح مقطع راداری به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله :
* جنس ماده ی به کار رفته در ساخت
* ابعاد هندسی هدف
*ابعاد نسبی هدف و طول موج رادار
*زاویه ی برخورد موج رادار به هدف که بستگی به زاویه ی بخشی از هدف که موج با آن برخورد دارد و همچنین جهت هدف نسبت به رادار
* زاویه ی بازگشت پرتو از هدف به گیرنده ی رادار(که به زاویه ی برخورد بستگی دارد)
* قدرت فرستنده ی رادار
و فاصله ی بین فرستنده-هدف-گیرنده .
البته اینکه در هدف از موادسازنده و رنگ های جاذب امواج راداری استفاده شده باشد , سطح صاف داشته باشد و زوایای بدنه به نحوی باشد که پرتوی تابیده از رادار را به جایی غیر از گیرنده بازتاب دهد نیز در سطح مقطع راداری تأثیر دارد.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14944 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط Shahryar » سه شنبه 24 شهریور 1388, 10:40 am

بنا به در خواست دوستان ، انتقال این مبحث به بخش مدرسه هوانوردی انجام شد.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 879
تاریخ عضویت: سه شنبه 4 دی 1386, 1:32 pm
محل اقامت: سلماس
سپاس‌های ارسالی: 1256 بار
سپاس‌های دریافتی: 1589 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط Hadi1001 » سه شنبه 21 مهر 1388, 10:27 am

اول سلام
برای شکستن یخ این تاپیک یه سوال دارم :

بال دلتا چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » سه شنبه 21 مهر 1388, 4:51 pm

سلام بر همگي

واژه ي دلتا به سطوح مثلثي شكل اطلاق مي گردد. بالهاي دلتايي عموماً با سكان افقي تركيب شده و منجر به حذف آن مي گردند و فلاپ هاي موجود در لبه ي فرار كه همان قاعده ي مثلث شكل دهنده ي بال دلتايي مي باشد وظيفه ي آن را انجام مي دهند. بالهاي دلتايي داراي سطح بسيار بزرگ زياد بوده و در نتيجه عامل ايجاد نيروي برآ فراوان در هواپيما مي باشند.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
هوپيماي اف-106 دلتا دارت ، ساخت كانوير ، آمريكا مثال كلاسيكي براي هواپيماهايي با بال دلتايي

نخستين مزيت طرح بال دلتا شكل اين است كه لبه ي حمله ي بال ، در پشت موج شوك ناشي از دماغه ي هواپيما(كه در پرواز مافوق صوت ايجاد مي شود) مي ماند كه پيشرفتي نسبت به طرحهاي سنتي بال محسوب مي شود. و همچنين بال دلتايي از بالهاي پسگرا ، ساختار قوي تري دارد زيرا كه تيرهاي بال ، در نقطه اي دورتر از مركز ثقل به بدنه متصل مي شوند.
مزيت ديگر اين است كه با افزايش زاويه ي حمله هواپيما ، لبه ي حمله ي بال ، يك جريان گردابه اي ايجاد مي كند كه روي سطح بالايي بال مي ماند و زاويه ي واماندگي بالايي را پديد مي آورد.
ساير مزيت ها هم ساخت آسان تر و مقاومت بالاتر است.
تا قبل از سال 1945 آلمان تحقيقات تئوري و عملي بسيار زيادي روي بال مناسب پرواز در سرعت ميان صوت انجام داده بودند. يكي از انواع اين بالها، بال دلتا شكل بود كه از نظر سازه اي سبك تر بوده و حجم مفيد آن نيز زياد بود كه براي حمل سوخت بيشتر مفيد است. از سوي ديگر نسبت به بال پيكاني قابليت مانور بهتري داشته و تغيير منحني پسا در سرعت ميان صوت آن نيز ، منظم است.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34084 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط CAPTAIN PILOT » پنج شنبه 23 مهر 1388, 8:33 am

درود بر دوستان گرامی تصویر

امروز با یک سوال متفاوت و کمی دقت برانگیز در خدمت شما عزیزان هستیم !

طول مسیر هوایی دبی - سئول با یک هواپیمای برد متوسط مانند A 330 و پرواز در شرایط Straight Level, چیزی در حدود 5/5 الی 6 ساعت میباشد. اما همین مسیر به صورت برگشت یعنی سئول - دبی حدود 5/4 الی 5 ساعت زمان میبرد !

حال سوال این است که علت این اختلاف ساعت در چیست ؟ آیا هواپیما مسیر کمتری را طی میکند ؟


موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » جمعه 24 مهر 1388, 12:37 pm

به دليل جهت چرخش زمين به دور خودش نيست؟

يعني حركت از سئول به دبي در خلاف جهت چرخش زمين هست و باعث ميشه تا سرعت هواپيما و زمين با هم جمع بشه و مسافت ثابت ، در زمان كمتري طي بشه.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Furious Poster
Furious Poster
پست: 364
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 آبان 1387, 5:43 pm
سپاس‌های ارسالی: 3003 بار
سپاس‌های دریافتی: 602 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط chad » جمعه 24 مهر 1388, 4:21 pm

ممکن هست مسیر رفت با مسیر برگشت متفاوت باشه .

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34084 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط CAPTAIN PILOT » جمعه 24 مهر 1388, 11:07 pm

درود بر دوستان گرامی تصویر

بله, همانطور که دوست عزیزم sokuteasemuni عزیز اشاره فرمودند دلیل این امر حرکت وضعی زمین (Rotating Motion) به دور خودش است ! البته در حال حاضر سرعت دقیق آن در ذهنم نیست اما یکی از مهمترین مواردی که در دوره های ناوبری به هر خلبانی آموخته میشود تعیین میزان خطا در محاسبه مسافت و همچنین تعیین مقدار مصرف سوخت با توجه به همین حرکت زمین به دور خودش است !

بطور کلی کلیه پروازهایی که در مسیر شرق به غرب (خلاف جهت چرخش زمین) انجام میشوند کوتاهتر از پروازهای غرب به شرق هستند !

البته در خصوص گفته دوست عزیزمون جناب chad باید گفت که معمولا" Coridor های رفت و برگشت یک مسیر یکی هستند و گاها" تنها در ارتفاع آن هم به دلیل ترافیک مسیر, با یکدیگر تفاوت دارند. البته در مواردی هم ممکن است که کریدرها عوض شوند که در اینصورت نهایتا" در حد چند دقیقه مدت زمان طی مسیر تغییر میکند و نه چندین ساعت !!


منتظر حضور سایر دوستان در این تاپیک هستیم تصویر
موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “مدرسه هوانوردي”