پرسش و پاسخ های هوافضايی و هوانوردی

آموزش هاي هدفمند هوانوردي در اين بخش ارائه خواهد شد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni, SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

پرسش و پاسخ های هوافضايی و هوانوردی

پست توسط sokuteasemuni » شنبه 10 مرداد 1388, 5:17 pm

سلام بر دوستان
هدف از ايجاد اين موضوع ، ايجاد زمينه اي براي آموزش مطالب گوناگون هوافضايي و هوانوردي در قالب پرسش و پاسخ هست به گونه اي كه براي ساير كاربران سنترال كه در اين مسائل سر رشته ندارند مفيد باشه.
اجازه بديد شيوه ي كار به اين ترتيب باشه كه يك نفر سؤالي رو مطرح كنه و هر كس موفق شد جواب درست رو بده ، بايد سؤال بعدي رو طرح كنه. بد نيست كه در جواب ها ، كمترين ميزان ممكن فرمول به كار برده بشه تا دوستاني كه در اين زمينه ها وارد نيستند، احياناً بي توجه نشن و در اين موضوع شركت كنند. طبعا سؤالات بهترها نظر سختي، طيفي باشه يعني بعضا سخت و بعضا آسون و اغلب هم " بل امر بين الامرين"تصویر. در صورتي كه ارائه پاسخ دوستان بيش از پنج روز(به عنوان مثال) طول بكشه ، طرح كننده ي سوال خودش پاسخ ميده و سوال بعدي رو مطرح ميكنه.با تشكر از "N I M A " در دانشجو.

اميدوارم همه ي دوستان از كاربران تازه كار تا قديمي ها ، اصلا مخصوصا قديمي ها كه بار علمي بالايي دارن و ميتونن مطالب رو به زبان ساده توضيح بدن در اين مقوله مشاركت حداكثري! داشته باشن.


با اجاز با يك سؤال ساده شروع مي كنم :

كمينه ي سرعت يك پرتابه براي فرار از جاذبه زمين چقدر هست؟(با كمي توضيحات)
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » چهار شنبه 21 مرداد 1388, 6:23 pm

  تشكر از همه ي دوستاني كه در اين موضوع مشاركت كردند(و لااقل دليلشون رو هم براي اين مشاركت گسترده به بنده نفرمودن) جواب سؤال مطرح شده رو عرض مي كنم :   حدود 11200 متر بر ثانيه معادل با 40320 كيلومتر بر ساعت هست. در اين سرعت نيرويي معادل با نيروي جاذبه پديد مياد كه براي رهايي از محدوده ي تحت تأثير جاذبه كافي هست.
================================
سوال بعدي :

آيابراي بهينه سازي يك هواپيما (مثلاً يك جنگنده) از نظر وزني محدوديتي وجود دارد ؟  
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 618
تاریخ عضویت: دو شنبه 28 بهمن 1387, 1:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1938 بار
سپاس‌های دریافتی: 1909 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط pedmehr » چهار شنبه 21 مرداد 1388, 8:08 pm

من سررشته چنداني در هواوفضا ندارم
ميخواستم بدونم هواپيماي آواكس چيه و چه كار ميكنه ؟
در روح و جان من میمانی ای وطن

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 168
تاریخ عضویت: پنج شنبه 24 بهمن 1387, 3:42 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 2625 بار
سپاس‌های دریافتی: 313 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط khashayar1 » چهار شنبه 21 مرداد 1388, 9:18 pm

من سررشته ای ندارم ولی فکر میکنم نسبت وزن به سطح بالها نباید از یه حدی بیشتر باشه
فردوسی

ندانی که ایران نشست منست***جهان سر به سر زیر دست منست

امام خمینی

شما حالا بايد از اول شروع كنيد و قصدتان بر اين باشد كه خودتان مستقل در همه چيز باشيد، در صنعت مستقل باشيد؛
وقتي بنا را بر اين گذاشتيد مي توانيد كه كشور خودتان را نجات بدهيد و كشور خودتان را مستقل كنيد.
از ورود كالاھای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري نمايند و به آنچه دارند بسازند (قناعت کنند) تا خود ھمه چيز بسازند.
مادامي كه بخواهيم مستقل باشيم و زير بار وابستگي نرويم، بايد تحمل اين مشكلات و قدرت مبارزه با آن را پيدا كنيم.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » دو شنبه 26 مرداد 1388, 4:47 pm

ببخشيد كه دير جواب ميدم. در گير امتحانات هستم.

khashayar1 نوشته شده:من سررشته ای ندارم ولی فکر میکنم نسبت وزن به سطح بالها نباید از یه حدی بیشتر باشه


نسبت وزن به مساحت بالها مهمه ، اما در بهينه سازيها شاهد افزايش سطح بال هم بوديم مثل ميتسوبيشي اف-2 نسبت ب اف-16 و سوپر هورنت نسبت به هورنت معمولي حدود 25 درصد افزايش مساحت بال داشتند.

نكته در ارابه ي فرود هست. به دليل مسائل طراحي ارابه ي فرود ، كه هم به سازه مربوطه و هم در صورت تغييرات ابعادش ، جاگيريش در سازه دستخوش تغيير ميشه و در اينصورت ، بايد توي سازه دست برد و دست بردن تو سازه هم به تغييرات ديگه مي انجامه ، از ابتدا ارابه فرود رو براي چند برابر وزن اوليه طراحي مي كنند ( مثلا سه تا پنج) بنابراين افزايش وزن پرنده در طول عمر محدود خواهد شد.

pedmehr نوشته شده:من سررشته چنداني در هواوفضا ندارم
ميخواستم بدونم هواپيماي آواكس چيه و چه كار ميكنه ؟


آواكس ها ، هواپيما هايي هستند كه روي اونها يك رادار هوايي نصب شده و همانند رادارهاي زمين پايه به كاوش آسمان و كشف و ردگيري اهداف هوايي ( وحتي سطحي ) ميپردازه. اين هواپيماها با مجموعه سامانه هاي رايانه اي كه در خودشون حمل مي كنند در آن واحد قابليت ردگيري دهها تا صدها هدف و انتقال اطلاعات حاصله رو به يگان هاي دفاع هوايي رو دارند. يك نمونه :

هواپيماي پايه ، بويينگ 767 هست ، در اختيار ژاپن :

تصویر

تصاوير بيشتر :

http://www.centralclubs.com/forum-f228/topic-t18468.html

http://www.centralclubs.com/forum-f228/topic-t57265.html
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 168
تاریخ عضویت: پنج شنبه 24 بهمن 1387, 3:42 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 2625 بار
سپاس‌های دریافتی: 313 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط khashayar1 » شنبه 31 مرداد 1388, 5:36 pm

یک سوال دارم البته خودم در مورد جواب آن حدسهایی میزنم ولی جواب کامل و علمی میخواهم
چرا هوا پیما ها سقف پروازی دارند؟
در ارتفاع بالاتر جاذبه کمتر است و علی الظاهر سعود راحتتر باید باشد.
فردوسی

ندانی که ایران نشست منست***جهان سر به سر زیر دست منست

امام خمینی

شما حالا بايد از اول شروع كنيد و قصدتان بر اين باشد كه خودتان مستقل در همه چيز باشيد، در صنعت مستقل باشيد؛
وقتي بنا را بر اين گذاشتيد مي توانيد كه كشور خودتان را نجات بدهيد و كشور خودتان را مستقل كنيد.
از ورود كالاھای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري نمايند و به آنچه دارند بسازند (قناعت کنند) تا خود ھمه چيز بسازند.
مادامي كه بخواهيم مستقل باشيم و زير بار وابستگي نرويم، بايد تحمل اين مشكلات و قدرت مبارزه با آن را پيدا كنيم.

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34080 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط CAPTAIN PILOT » شنبه 31 مرداد 1388, 6:07 pm

[COLOR=#0070c0]khashayar1, دوست عزیز  تصویر

با اجازه سکوت آسمونی, دوست عزیز و یار همیشگی ام :

عمده ترین دلیل پرواز هواپیما در ارتفاعات بالا غلظت یا چگالی هوا میباشد که در علم هواشناسی به آن Air Density گفته مشود و نسبت مستقیم با فشار (Pressure) هوا دارد. به گونه ای با افزایش ارتفاع از فشار و دانسیته هوا کاسته میشود.
همانطور که میدانید فشار هوا در سطح دریا (Sea Level) در بیشترین حد خود میباشد.

از طرفی دانسیته هوا ارتباط مستقیمی با کارایی (Performance) هواپیما و موتورهای آن دارد و همیشه قبل از پرواز با توجه به گزارشات هواشناسی محاسباتی در خصوص نیروی تولیدی موتورها (Thrust) انجام میشود که تا حدودی در تعیین مقدار سوخت مورد نیاز هم سهیم میباشد.

اما دلیل دیگر هم که باز به همان دانسیته برمیگردد چسبندگی هوا میباشد ! بله حتی هوا هم مقداری چسبندگی دارد که در آیرودینامیک هوایی به نیروی پسای حاصل از آن Skin Friction Drag میگوییم که با توجه به غلظت هوا (q) از مقدار آن کاسته یا افزوده میشود.

البته در پروازهای Sub Sonic (زیر صوت) از این مقدار پسا (Drag) صرف نظر میشود و اصطلاحا هوال را Non Viscous مینامیم. اما در رده های بالاتر سرعی مانند Super Sonic و Hyper Sonic که هر 2 مافوق صوت هستند این مقدار باید با دقت محاسبه شود چون در غیر این صورت سایر محاسبات با اختلافات فاحشی روبرو خواهند شد.

موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » شنبه 31 مرداد 1388, 6:28 pm

khashayar1 نوشته شده:چرا هوا پیما ها سقف پروازی دارند؟


khashayar1 ، سلام
ارتفاع قابل دسترس براي هر هواپيما ، تابعي از چندين عامل از جمله "حداكثر نيروي محركه موتور" ، "مساحت ناخالص بال" ، "ضريب مقاومت هوا يا پسا " و سرعت هست كه خود سرعت هم بستگي به چندين عامل از جمله وزن هواپيما داره.
از طرف ديگه ، هر نوع موتوري ( پيستوني ، توربوپراپ ، توربوجت و توربوفن) در بيشينه ي ارتفاع مشخصي كار ميكنه(از يك ارتفاعي به بالا قابليت كاركردن رو نداره) و حداكثر سرعت هواپيمايي هم كه از اون نوع موتور استفاده ميكنه ، مشخصه.
مثلا يك هواپيماي موتور پيستوني با موتور تقويت نشده( بدون توربوشارژر) نهايتا ميتونه به ارتفاع پروازي حدود 25000 پا و سرعت 0.4 ماخ برسه.
اين موضوع هم برميگرده به اين پديده كه با افزايش ارتفاع ، چگالي هوا ، كم ميشه و در نتيجه ، قدرت توليدي موتور هم پايين مياد.
به اين ترتيب با افزايش ارتفاع پروازي ، سرعت در جايي، به اندازه ايي ميشه كه تنها پرواز افقي و يكنواخت امكان پذيره و " قدرت اضافي" هم براي اوج گيري وجود ندارد و نرخ صعود صفر شده و هواپيما ديگه نميتونه از اون بيشتر اوج گيري كنه.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21529 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط sokuteasemuni » یک شنبه 8 شهریور 1388, 5:28 pm

سلام بر دوستان
با يك سؤال جديد در خدمتتون هستم.

همونطور كه ميدونيد ، شكل مقطع بالها(كه بهش ايرفويل گفته ميشه) در هواگردها ، به طور كلي يه همچين حالتي داره :

 تصویر     نمونه اي از مقطع بال در يك هواپيما :     تصویر 

 سوال اين هست كه چرا داراي اين حالت مي باشه ؟ (چرا مانند يك مستطيل نيست،مثلا؟)       
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12306 بار

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط shola » یک شنبه 8 شهریور 1388, 5:46 pm

البته من زیاد در این موارد سررشته ندارم ولی فکر کنم برای اینکه فشار در زیر بال هواپیما بیشتر از روی آن شود از این طرح استفاده می شود که باعث افزایش فشار به بدنه هواپیما به سمت بالا می گردد که همین امر باعث افزایش مقاومت بالها در نگهداری وزن هواپیما می گردد
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 114
تاریخ عضویت: چهار شنبه 4 شهریور 1388, 6:44 pm
سپاس‌های ارسالی: 734 بار
سپاس‌های دریافتی: 848 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط capitan nima » یک شنبه 8 شهریور 1388, 6:21 pm

لوله وانتوری تصویر مناسبی از صحت اصل برنولی را به رخ می کشد . لوله وانتوری لوله ای است که دوسر آن گشاده بوده ودر وسط (throat)باریک می گردد.حال اگر یک جریان منظم وارد این لوله شود طبیعی است در گلوگاه تنگتر است سرعتش بیشتر ین بوده و طبق اصل برنولی باید فشارش کمترینباشد و اگر چند فشار سنج در طول لوله نصب کنیم صحت این مسئله آشکار میشود قسمت اول لوله که جداره ها یهم نزدیک میشوند را همگراconvergentو قسمت بعد از گلوگاه را که جداره ها ذاز هم دور میشوند واگراdivergent می گویند :-O
پس از آزمایش فوق نتیجه میگیریم که هوا در مسیر خود در داخل لوله وانتوری هرچه به throat نزدیک میشود سزعتش افزون وفشارش (static) کاهش مییابد وبعد از گلوگاه که به قسمت واگرا میرسد سرعتش کاهش و فشارش استاتیکش افزایش می یابد.
حال اگر جداره بالایی لوله وانتوری را برداشته وآنرا با یک flat plate جایگزین کنیم باز به نتایج مشابه ی خواهیم رسید . حال اگر در نهایت صفحه بالایی را به کلی حذف نموده وآزمایش را فقط با دیواره زیرین تکرار نماییم فشار سنجها باز نتایج مشابهی را نشان میدهند.حال اگر زیر جداره زیرین رابا یک flat plate بپوشانیم در واقع به Air foil دست یافته ایم که پایه و اساس بال را تشکیل میدهد.
در تصویری که خواهم گذاشت میبینید که اگر هوا از بالا وپایین حرکت نماید در بالا به علت سرعت همه جا فشارش از پایین کمتر است در حالی که در پایین به علت صاف بودن سرعت تغییری نکرده پس فشار ثابت میماند در نتیجه در اثر اختلاف فشار بالا وپایین نیرویی به سمت بالا پدید می آید که همان نیروی lift میباشد بدین ترتیب میتوانیم بگوییم که به بال دست یافته ایم یعنی اگر جسمی به نام بال هواپیما با چنین سطح مقطعی با سرعت مشخص در هوا حرکت نماید نیروی lift مورد نیاز ما را برای تحمل وزن فراهم می آورد
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتر اوج بگیری کوچکتر دیده میشوی

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 114
تاریخ عضویت: چهار شنبه 4 شهریور 1388, 6:44 pm
سپاس‌های ارسالی: 734 بار
سپاس‌های دریافتی: 848 بار
تماس:

Re: پرسش و پاسخ هاي هوافضايي و هوانوردي

پست توسط capitan nima » یک شنبه 8 شهریور 1388, 6:35 pm

دالبته در عمل اجباری نیست که سطح زیری که سطح زیرین حتمآ صاف باشد و در واقع بیشتر AIRFOILS سطح زیرشان قوسی یا به صورت محدب یا مقعر است و امروزه تعداد زیادی Airfolls توسط دانشمندان و موسسات علمی هم چون NASA ابداع گشته که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند . مثلآ یک نوع آن برای برای ملخ مناسب بوده و نوعی دیگربرای فرامین هواپیما مناسب بوده , نوعی دیگر برای بال های کم سرعت و نوعی دیگر برای بالهای پر سرعت.تصویرتصویر




[img]http://www.centralclubs.com/[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید][/img][/IMG][img]http://www.centralclubs.com/[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید][/img]
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتر اوج بگیری کوچکتر دیده میشوی

ارسال پست

بازگشت به “مدرسه هوانوردي”