در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1101

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 7 مرداد 1388 18:42

محل سکونت

خانه همیشه سبزم!!!

آرشيو سپاس: 5322 مرتبه در 1001 پست

یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Parsa84 » چهارشنبه 4 شهریور 1388 21:22

یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی


خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: حالا نوبت جومونگ و سوساناست. در روزگار بی‌نماد و نشانه کودکان ایرانی هزاره سوم خبری از چهره‌های ملی نیست. آنها به جای آنکه قهرمانان اساطیری نیاکانشان را بشناسند حاضرند دفتری داشته باشند که به اسپایدرمن و دسپرکس مزین باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عناصر و شخصیتهای کارتونی سالهاست که میهمان لباس و وسایل التحریر دانش آموزان است. شخصیتهایی که بسته به شرایط جامعه تغییر می کنند و جای خود را به دیگری می دهند.

این پدیده در جامعه ما اصلا تازگی ندارد. آغازش از کجاست؟ از آمدن جعبه جادویی به کانون خانواده های ایران؟ یا ورود پرده نقره ای به این مرز و بوم؟ غربت اساطیر ایرانی و ملی و مذهبی در ساختار فکری کودکان ما از کجا و کی و چگونه رقم خورد؟ از دهه  سی؟ چهل؟ کسی پاسخ این سئوال را نمی داند.

با این همه قریب به اکثر جامعه شناسان و کارشناسان امور اجتماعی نیک می دانند نبود مهندسی فرهنگی و فقدان جامعیت و انسجام مدیریت فرهنگی و اجتماعی در این سرزمین از آغاز ایام مواجه با فرهنگ و تمدن غرب ما را با این چالش برنده و خاموش روبرو کرده است.

کودکان دهه 60 کودکان دهه جنگ

هنوز هم که هنوز است نسل دوم و سوم انقلاب یادشان هست که در دهه 60 شخصیت هایی کارتونی چون تناردیه، ژان وارژان، بوفی، خانواده دکتر ارنست، بچه های مدرسه آلپ، واتو واتو، سمباد، پینوکیو و... بنا به زمان پخش کارتون از تلویزیون روی وسایل التحریر دانش آموزان جا خوش می کرد. دوقلوهای افسانه ای، خاله ریزه، کلاه قرمزی و...دفتر و مداد و پاک کن، سرمداد، جامدادی، خط کش، برچسب دفتر، کیف و... کودکان و نوجوانان را احاطه کرده بود. با این همه برای کودکان بزرگ شده در دهه 60 مهمتر از این نماد و نشانه ها رهبران 13 ساله شان در جبهه های جنگ تحمیلی بود و پدرانی که برای حفظ وجب وجب خاک این دیار در خاکریزهای جنگ سینه را سپر گلوله دشمن کرده بودند. برای کودکان رشد یافته در آن روزها زیستن در شرایط دشوار جنگی و آژیر قرمز و تاریکی و موشکباران و ترس و دلهره بمباران موضوعات مهمتری بود تا نماد و نشانه های کارتونی.

نگاهی به وسایل التحریر دهه 70

دهه 70 که رسید. همه به فکر سازندگی بودند. ساختن دوباره وطن نماد و نشانه های اقتصادی و صنعتی بیشتر طلب می کرد تا ساختن فرهنگی که سرگردان میان گذشته غرب زده اش و روحیات و نشانه های مذهبی و ایرانی گرفتار آمده بود. شاید به همین خاطر بود که کودکان پرورش یافته در این ایام  شخصیتها و نمادهای دیگری را برگزیدند. شخصیتهایی که کودکان و نوجوانان ماهها با آنها همذات پنداری کرده اند و آنها را از تلویزیون دیده بودند. البته امکان خرید این وسایل لوکس برای همه دانش آموزان فراهم نبود و تنها عده ای امکان دسترسی و خرید آن را داشتند.

اکثر مردم طی آن دو دهه وسایل التحریر فرزندانشان را از وزرات بازرگانی که در تعاونی ها و فروشگاههای زنجیره ای عرضه می شد، تهیه می کردند. دفتر و خودکارای ساده ای که هیچ جذابیتی را نداشت.

دفترهای ساده در انواع 40 برگ، 60 برگ، 100 برگ، 200 برگ که بوی کاغذ تازه شان حس شادی همراه با اضطراب شبهای طولانی مشق شب نوشتن را به آنها منتقل می کرد و مدادها و تراشهای شمشیر نشان و گُلی، جامدادی های پارچه ای یا آهنربایی، کیفهای قفلی ساده در رنگهای قهوه ای یا مشکی و سورمه ای از شاخص وسایل التحریر دانش آموزان آن دوران بودند.

وسایل التحریر دهه 80

در دهه اخیر اما وسایل التحریر دانش آموزان شکل جدیدی به خود گرفته است. نقش کارتونها، سریالهای خارجی و بازیهای رایانه ای بر تولید این محصولات فرهنگی بی بدیل است. به طوری که تمام وسایل التحریر موجود در بازار را شخصیتهای کارتون های غربی و آسیای جنوب شرقی تشکیل می دهند.

یک سال شرک، سال دیگر اسپایدرمن، امسال هم جومونگ، سوسانو، وال، دسپرورکس و بالت و آپ شخصیت هایی که حتی کارتون برخی از آنها هنوز رسما وارد کشور نشده اند و برخی همچون آپ هنوز روی پرده سینماهای اروپاست. با گشتی بر بازار تهران می توانید انواع و اقسام طرح های این کارتونها و سریالها را بر روی وسایل التحریر دانش آموزان ببینید. طرحهایی که در رنگها و سبکهای مختلف و با کیفیت بسیار بالا روی وسایل التحریر دانش آموزان حک شده است.
    


علیرضا مودب فروشنده عمده وسایل التحریر در بازار بزرگ تهران است که سالها از این طریق کسب درآمد می کند. او درباره نحوه تولید این وسایل می گوید: " هر سال تولید کنندگان وسایل التحریر در داخل کشور بازاریابی می کنند و طبق همان کیف، دفتر، جلد دفتر، مداد و برچسب و جامدادی و... تولید می کنند."

مودب ادامه می دهد: " مثلا سه سال پیش شرک تمام وسایل التحریر بازار را احاطه کرده بود و پارسال تب یانگوم و اسپایدرمن شدت گرفت و یا امسال جومونگ روی همه وسایل دانش آموزان است."

او درباره نظارت مراکز فرهنگی یا وزارت بازرگانی می گوید: "من 15 سال است که در این بازار مشغول به کار هستم تاکنون یکبار هم در این باره تذکر نگرفته ام یا کسی مانع ما نشده است. اینجا یک عرصه خصوصی است و ربطی به آنها ندارد."

محمد حسینی فروشنده یکی دیگر از فروشگاههای وسایل التحریر که خود تولید کننده هم هست، می گوید: "ما به این نکته توجه می کنیم که امسال چه شخصیت کارتونی اپیدمی شده است و مورد استقبال قرار گرفته تا همان را تولید کنیم. تقریبا هم در بازاریابی موفق هستیم چون هم شخصیتهای کارتونی پسران را لحاظ می کنیم و هم دختران."

حسینی از میزان فروش راضی است و ادامه می دهد: "استقبال مردم هم از این وسایل خوب است. حتی در جاهایی پدر و مادرها از دیدن این شخصیت ها بر روی وسایل التحریر ذوق می کنند و سریع آن را برای بچه هایشان می خرند."

اعظم مرتضوی یکی از خریدارانی است که با پسر کوچکش مشغول خرید دفتر است. او می گوید: "زمان ما هرکسی توانایی خرید این دفتر و جامدادی و مداد و ... را نداشت. من همیشه حسرت داشتن یکی از این دفترها را می خوردم به همین دلیل هر چیزی که پسرم بخواهد برای او تهیه می کنم."

پسربچه دفترهای اسپایدرمن و جومونگ را جدا می کند و از مادرش قول می گیرد که کیف جومونگی هم بخرند.

طی مدتی که در بازار وسایل التحریر هستم به این موضوع فکر می کنم که چرا بازار این وسایل فرهنگی تمام و کمال از دسترس ما خارج است و کشورهای دیگر آن را احاطه کرده اند؟ چرا تولید کنندگان داخلی تولیدات خود را با برچسب خارجی تولید می کنند و به دنبال گرفتن ایده از کارتونهای آنها هستند؟ جای طرحهای بومی ایرانی و اسلامی کجاست و باید کجا باشد؟ و چرا مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور کاملا نسبت به این موضوع بی توجه هستند مگر بازار این وسایل نباید جایی برای اشاعه فرهنگ بومی باشد؟
    


برای یافتن پاسخ پرسشهای خود با چند تن از کارشناسان ارتباطی و جامعه شناسان صحبت می کنم. دکتر اردشیر انتظاری رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه و دکتر علی گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات از جمله آنها هستند.

اردشیر انتظاری رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه درباره اشاعه این محصولات در بین دانش آموزان گفت: به نظر من وسایل التحریر به مثابه یک رسانه است که حاوی پیامهایی هستند که در آن مستترند و باید در مورد آن حساس بود.
دکتر اردشیر انتظاری افزود: به همین دلیل سازمانهای مسئول همچون آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بازرگانی باید این محصولات را مدیریت کنند و بر آن کنترل داشته باشند که متاسفانه در کشور ما اصلا این اتفاق نمی افتد.

این جامعه شناس با بیان اینکه می توان از دو منظر به این موضوع نگاه کرد اظهار کرد: یا باید به شکل سلبی با این محصولات برخورد کنیم و محدودیتهای قانونی را اعمال کرده و آنها را از بازار جمع کنیم و یا به شکل ایجابی برخورد کرده و شخصیت سازی بومی برای جایگزین کرده داشته باشیم.

انتظاری تصریح کرد: اینکه هر از چندگاهی شخصیتی خارج از مرزهای ما وارد دنیای مجازی می شود و مورد استقبال قرار گرفته و روی وسایل التحریر حک می شود نشان می دهد که ما در نظام هنری خود با ضعف شدیدی مواجه هستیم که ناشی از برخورد نامناسب مسئولان با حوزه هنر است.

اما دکتر علی گرانمایه پور از تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت این طرحها بر ذهن کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: تاثیر کوتاه مدت آن این است که ذائقه فرهنگی و ارزشی کودکان و نوجوانان را تغییر می دهد و در بلند مدت هم الگو به آنها ارائه می دهد.
     

گرانمایه پور با اشاره به اسطوره کودکان و نوجوانان در دهه های 50 و 60 گفت: در آن دوران افرادی شخصیت می شدند که از لحاظ معنوی جایگاه بالایی داشتند مانند تختی ولی امروز مادیات جای خود را بر این ارزش اصیل ایرانی و اسلامی داده است و این نشان از ضعف شدید ما در حوزه شخصیت سازی برای کودکان و نوجوانان بر می گردد.

به گفته این استاد علوم ارتباطات در کشورهای مبدا، کارشناسان علوم مختلف انسانی همچون ارتباطات و رسانه، جامعه شناسی، آموزشی و هنری در کنار یکدیگر قرار می گیرند و شخصیتهای را برای کارتونها و سریالهایشان می سازند که تاثیر بی بدیلی در جهان دارد.

گرانمایه پور تاکید به مهر ، می کند: اما متاسفانه در کشور ما نه تنها این امر صورت نمی گیرد بلکه صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت بازرگانی و سایر ارگانهای فرهنگی به شکل کاملا ناهماهنگی در حرکت هستند.

به هرحال امروز اسپایدرمن، شرک، جومونگ و بالت و وال و...همچون طوقی برگردن دانش آموزان ما افتاده اند و فرصت چندانی برای زندگی با شخصیتهای نه چندان جذاب بومی همچون دارا و سارا نمی دهند.


http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.a ... sID=933851
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

شور و عشق و شاديم را از خدايم هديه دارم**** هرچه هستم هرچه باشم چشمه ام پاکم زلالم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Parsa84 تشکر کرده اند:
Hadi1001, Mardaviz, shola, yasermym, Ra30ol, achachi98

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

934

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 16 آبان 1387 20:28

آرشيو سپاس: 3546 مرتبه در 797 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Mardaviz » چهارشنبه 4 شهریور 1388 21:36

درود
حال اگر به جای فرتور این جومونگ و دارو دسته اش،نگاره هایی از مفاخر ملی مان جای آنها را می گرفت.
صدای عده ای بلند می شد:ای ناسیونالیست های دین گریز(شک نکن کار اسرائیله)
همانگونه که در بزرگداشت مولانا چنین چیزی رخ داد.
Work hard in silence
Let your success
Be your noise

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mardaviz تشکر کرده اند:
Parsa84, shola, yasermym, Ra30ol, achachi98

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Mohsen1001 » چهارشنبه 4 شهریور 1388 23:00

واقعاً براستی آیا ما کم شخصیتهای بزرگ دینی داریم که بچه ها مون باید اینها رو الگوی خودشون قرار بدن ؟

میخواستن باربی بره کنار اومدن دارا و سارا درست کردن که حقیقتاً خود من که به عکسهاش و محصولاتش نگاه میکردم هیچ رغبتی بهم دست نمیداد چه برسه به بچه ای که فقط جذابیت براش مهمه.
من وقتی مصاحبه جومونگ رو خوندم واقعاً برای خودم متاسف شدم و یک احساس حقارتی بهم دست داد.

ایرانی با این سابقه تاریخی و تمدن و دینی باید به جایی برسه که جوانانش عاشق دو جوان کره ای بشن !!

باید خون گریه کرد.

البته این تقصیر خودمون هم هست که در راستای ترویج این فرهنگ و مقوله بس مهم تلاشی نداشتیم  یا اگر هم بعضاً تلاشی بوده با کم توجهی مسولان سرد شده و از بین رفته.

جدیداً شنیدم اقای سلحشور سریالهای ترکیه ای را که از شبکه 3 پخش میشد ، دیده و به این فکر رسیده که سریالی بسازه با مضمونهای اخلاقی از اموزه های دینی !


ان شا الله در این زمینه بتونیم بیشتر پیش بریم.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohsen1001 تشکر کرده اند:
Mardaviz, achachi98, shola, Mahdi1944, yasermym, SAMAN, Ra30ol

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2371

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 24 فروردین 1387 22:03

آرشيو سپاس: 11729 مرتبه در 2040 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط yasermym » چهارشنبه 4 شهریور 1388 23:25

نقش اساطير ايراني در افسانه "جومونگ"


شهرکرد-سريال کره اي"افسانه جومونگ"(Jumong)که در زبان کره اي به آن (پسر آسمان) نيز مي گويند، اين روزها به عنوان يکي از پربيننده ترين سريال هاي آسياي شرقي در ايران محسوب مي شود.







دراين سريال که محصول 2006شبکه" MBC" است و در81 قسمت ساخته شده، بازيگراني همچون"سونگ ايل گوک"درنقش جومونگ،"هان هاي جين" در نقش سوسانو ،" کيم سونگ سو" در نقش شاهزاده تسو، "جوون کوانگ يول" در نقش امپراتور گوموا و " اُه يون سو" در نقش بانو يوها ايفاي نقش کرده اند.
پسر آسمان،افسانه اي کره اي است که داستان آن به 37 سال پيش از ميلاد مسيح باز مي گردد که در آن اسطوره ي پادشاهي سرزمين افسانه اي به نام"گوگوريو" رقم مي خورد.
در متون کهن اين افسانه اختلافاتي دربارهاينکه پدرواقعي جومونگ چه کسي بوده ،وجود دارد،اما دربرخي از متون کهن کره اي از جومونگ پسر" هه موسو " به عنوان (پسر آسمان) و يوهوا (دختر خداي رودخانه) نام برده شده است.
در اين متون آمده است که " هه موسو" دختر رودخانه ها يعني يوهوا را در کنار رودخانه ملاقات کردجايي که او به حمام کردن مشغول بود اما خداي رودخانه هه موسو را که به آسمان بازگشت نمي پذيرد و پس از آن خداي رودخانه Ubalsu معشوقه " گوموا دانگ بويو" پادشاه شد.
در اين متون بيان مي شود که يوهوا توسط نور خورشيد آغشته يا باردار شد و اين زن که به عنوان خداي رودخانه است تخم مرغي را زايش مي کند که گوموا سعي در نابودکردن آن دارد و مي کوشد با مشارکت حيوانات به تخم مرغ آسيب برساند اما حيوانات از تخم مرغ محافظت مي کنند تا آسيبي به آن نرساند و بعد گوموا تخم مرغ را به يوهوا برگردانده و از تخم مرغ پسربچه اي به دنيا مي آيد که جومونگ نامگذاري شده که به معني "کماندار ماهر" در زبان باستاني Buyeo است.(1)
جومونگ در سن 40 سالگي درگذشت و شاهزاده" يوري"(پسر جومونگ) که در سن 20 سالگي يکي از راهزان معروف بويو بود، جانشين او مي شود و پس از مرگ جومونگ،او را در يک قبرهرمي شکلي دفن مي کند و پس از مرگ به او "چومو سئونگ وانگ " لقب مي دهد. قلمرو پادشاهي گوگوريو جومونگ،سرانجام توسعه يافت و به يک قدرت بزرگ تبديل شد. گوگوريو به مدت 705 سال باقي ماند ودراين مدت 28 پادشاه ازخانواده سلطنتي "گو"بر آن حکمراني کردند تا اينکه توسط نيروهاي متحد تانگ سيلا مورد هجوم قرار گرفت و امروزه فرزندان جومونگ از لقب"گو"در نام خانوادگي خود استفاده مي‌کنند.
تمام قصه جومونگ که بخشي از تمدن کره به حساب مي آيد همين چندنکته است که دو کارگردان اين سريال ،خواسته يا نخواسته، با بهره گيري از فرهنگ و تمدن سرزمين ارتش آهنين يعني"ايران باستان"، اين سريال را رونق بخشيده اند.
بهره گيري از افسانه آرش کمانگير ايران که در پرتاب کمان و زه کشي سرآمد افسانه هاي تاريخي جهان باستان است،بهره گيري از فاصله گذاريهاي هنر تعزيه ايراني، کاربرد رنگها براي عياري و پهلوان منشي ايراني حاصل تحقيقات پيش از سريال جومونگ از سوي کارگردانان و نويسندگان اين مجموعه است.(3)
در افسانه جومونگ، در نهايت سوسانو از جومونگ جدا شد و فرزندانش را نزد جومونگ باقي گذاشت تا جومونگ با زن نخستش به حکومت بر گوگوريو بپردازد.
همه قصه اين افسانه که کره ايها به آن مي بالند،از نظر درام سينمايي در عشق دوگانه جومونگ نسبت به بانو سويا و سوسانو وگمشدگي يوري فرزندش مي گذرد که همه پيش فرضهاي تاريخي اين سريال را پيش مي برد اما واقعيت اين است که اين درام درمقايسه با تاريخ اسطوره اي ايراني بسيارمعمولي و پيش پافته محسوب مي شود.
اين سريال در ايران در حالي مورد استفاده مخاطبان قرار مي گيرد که ادبيات اين کشورسرشار از اسطوره هاي بزرگ تاريخي است که شاهنامه فردوسي تنها بخشي از آن را پوشش مي دهد.
اسطوره هاي ايراني با ديوهاي غيرقابل تصور بشر درمي افتند و براي سربلندي ايران حتي از خون فرزندانشان مي گذرند کمااينکه عقده پسرکشي سهراب نيز به عنوان بزرگترين تراژدي اسطوره اي دنيا،در ذهن تاريخي ميراث جهان ثبت مي شود.

از سوي ديگر"گردآفريد"، شيرزني اسطوره اي براي دفاع از مام مهين در نبردي عظيم به جنگ دشمنان ايران مي رود و قهرمانانه در راه ايران با پيل تنان مرد، به ستيز و نبرد رودررو برمي خيزد.
"آرش"معروفترين کمانگيراسطوره اي تاريخ جهان است که درروايت بين النهرين وعيلامي از او به عنوان"خورشيد"ياد مي کنند واو را تعيين کننده مرز اميراتوري باستاني ايران مي دانند.
"سيمرغ" پرنده اسطوره اي ايرانيان باستان بوده که در آن جنگاوران با نصب يک پر سيمرغ بر کلاه خود خويش و يا نصب آن بر پرچم لشگر برتمام دشمنان پيروز مي شدند وآتش زدن پر سيمرغ روايت شاهنامه تراژيک مي کند درحالي که پرنده ارتش دامول سريال جومونگ همان سيمرغي است که در متون باستاني ادبيات ايران نشانه جنگاوري بوده است.
"اسفنديار"رويين تن نيزاسطوره بزرگ پهلوانانه ايراني است که هيچ تيري سنگي وآهنيني حتي بدون پوشين زره آهنين بر بدن وي کارساز نبوده و تنها نقطه ضعف اسفنديار چشمهاي او بوده که به دليل داشتن چشمهاي مغموم، هميشه سر به زير مبارزه مي کرده است.
"کاوه"اسطوره آهنگري که موفق به ساخت زهي نفوذناپذير مي شود وبا برافراشتن بيرق آهنگري خويش به همراه "فريدون"ديگر اسطوره ايراني بر ضحاک ستمگر فائق مي آيد درحالي که در سريال جومونگ هيچ اشاره اي به دانش زره آهنين که در عصر باستان تنها در اختيار ايرانيان بوده است، نمي شود.
"ابومنصور ثعالي"مورخ قرن پنجم در باره اين درفش آورده است:"فريدون پس از آسودگي از کار ضحاک،چرم کاوه را به جواهر بياراست و درفش کاويان ناميد" و حال، اين همان درفش نفوذ ناپذيري است که در روايت کشورهاي ديگر نيز با نام ايران شناخته شده است.
در پديدارشناسي اسطوره هاي ايران،زنان هميشه نقش آفرين بوده اند، چه اين که رستم به عنوان"تهمتن" و پهلواني که پشتش درکشتي هرگز به خاک نمي رسد، به تهمينه در سمنگان دل مي بندد تا بواسطه او"سهراب"به دنيا آيد وتراژدي پسرکشي رقم بخورد.
در اين داستان رستم بي آنکه فرزندش را بازشناسد در برابر او به ميدان مي رود وهنگام فرود آمدن خنجر بر پشت سهراب، نشانه اي از فرزند خود باز مي يابد که اين تراژدي به صورت حرفه اي از داستانهاي ايراني، گرته برداري و در افسانه کره اي روايت مي شود بي آنکه درذات افسانه کره اي چنين روايتي از ابتدا وجود داشته باشد.
فناناپذيري"گيل گمش"،"آناهيتا " بانوي آب،"جمشيد"پديدآورنده آتش،"بهرام گور" اسطوره رقابت،" سياووش" اسطوره عبور ازآتش،"چيستا " اسطوره دانايي و اسطوره هاي ديگر همه در تاريخ ايران، زيست تاريخي دارند.
در ايران باستان اسطوره ها نمادي از مروت و پهلواني بوده و نبردهاي اسطوره هاي ايراني با دشمنان نبردي تن به تن بوده و هر اسطوره در نبرد داراي يک تخصص نظير تيراندازي بر روي اسب(قيقاج)، شمشيرزني،نيزه افکني،کشتي گرفتن و شال اندازي بوده اند.
اما سريال جومونگ در حالي از نظر اسطوره اي روايت داستاني مي شود که همه اين اسطوره هاي ايراني، پيش از افسانه جومونگ در ايران نسل به نسل و زبان به زبان بيان شده است.
آنچه مسلم است، انبوه گرايش مخاطب ايراني به اين سريال کره اي،به دليل وجود اسطوره پذيري ايرانيان در تاريخ ادبيات اين کشور است به گونه اي که براحتي باورپذيري سريال تاريخي را براي مخاطب ايراني رقم مي زند.
امپراتوري"هان"دراين سريال که به تعبيري از آن به امپراتوري چين نيز ياد مي شود، در تاريخ باستان يکي ازضعيف ترين امپراتوريها بوده که خراج سنگيني در ابتدا به امپراتوري يونان،سپس امپراتوري ايران و امپراتوري افسران مقدوني مي پرداخته و ايران درعصر امپراتوري"هان" داراي مجهزترين ارتش تاريخي بوده و با داشتن ارتش آهنين داراي زره پوش هاي نفوذ ناپذيري، مرزهايش تا امپراتوري مصرگسترش داشته وامپراتوري هان با تاييد نظر ايران باستان تعيين مي شده است.
اينک سريال جومونگ درحالي در ايران مورد استقبال قرار مي گيرد که در خود کشور کره جنوبي چندان با اقبال مخاطبان خاص روبرو نمي شود.(4)
گرچه کشش بيش از اندازه قصه و روايت داستاني سريال و بهره گيري از تاريخ اسطوره اي باعث موفقيت اين سريال شده، اما بي آنکه کسي بداند برداشت آزاد از اسطوره هاي ايراني در اين کار، برخي از مخاطبان ايراني حس همذات پنداري با اين سريال پيدا کرده اند.
مشترکات اسطوره اي در اين سريال باعث شده است تا در برخي از موارد حتي مخاطب از جومونگ زدگي به جومونگ شدگي سوق يابد و اين نوع پردازش داستاني از صحفه جادويي تلويزيون مخاطب را" سحر" مي کند واو را تا آستانه باورپذيري قصه پيش مي برد.
در اين راستا، برخي از رسانه هاي بازارگرا (زرد) در ايران با دامن زدن به حواشي اين سريال آن قدر در باره آن مطلب نوشته اند تا به حس باورپذيري و
"اين هماني " سريال کمک کنند به گونه اي که مخاطب حس کند که انگار در سرزميني دور در حال زندگي با اسطوره هاي کره اي است.
به گزارش ايرنا،بي توجهي به اسطوره هاي ايراني درساخت سريال هاي داخلي و وطني باعث مي شود شکل جومونگ روي پيراهن، بشقاب، کاسه و ليوان مردم ايران نقش بگيرد واينگونه سفر"ايل گوک"(هنرپيشه کره اي)به ايران با استقبال زايدالوصف همراه شود.


از: محمود رييسي

*******************************
ارجاعات درون متن:
(1)_ دانشنامه آزاد ويکيپديا_ صفحه انگليسي _افسانه هاي شرق
(2)_تاريخ اسطوره هاي جهان _ اميل شيلون
(3)_ مجله کره اي سينماي وانگ
(4)_همان

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
                                                           دانستني که تو را اصلاح نکند گمراهي است. حضرت علي (ع)

                                                                                            
                                                         
==================================
دانلود مقاله در
انجمن علمي تامين رايگان مقالات گيگا پيپر
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
==================================

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب yasermym تشکر کرده اند:
Parsa84, Mardaviz, shola, achachi98

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

1101

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 7 مرداد 1388 18:42

محل سکونت

خانه همیشه سبزم!!!

آرشيو سپاس: 5322 مرتبه در 1001 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Parsa84 » چهارشنبه 4 شهریور 1388 23:46

درود دوباره :razz:
پس از خواندن نظرات مرداویز و محسن به این نتیجه رسیدم که ما همواره باید سعی کنیم عناصر و شخصیت های ملی و مذهبی را توامان گسترش داده و تبلیغ کنیم تا از بروز چنین خلا فرهنگی در کشوری با فرهنگ جلوگیری کنیم. :-)
مثال گویای ان مقایسه دوران 57 ساله پهلوی با 30 سال پس از انقلاب هست.
در هر دو دوران اگر منصفانه به قضیه بنگریم به نوعی مذهب و ملی گرایی نادیده و حتی به سخره گرفته شدند!!
همان طور که در فیلم های قبل از انقلاب به روحانیون تا حدی توهین میکردند یا این قشر و برخی اموزه های دینی را به سخره می گرفتند!! :x
و امروزه به نوعی شاهد تکرار همان قصه اما به نحوی دیگر هستیم! :sad:
چرا باید در اکثر سریالهای تلویزیونی اسم های مشاهیر و بزرگانی چونان کوروش,جمشید یا نادر همواره بر شخصیت های منفی مثل قاچاق چی ها یا قاتلان گزارده میشود!!? :x
ایا اسم هایی چونان چنگیز,اسکندر و .... بیشتر مناسب این چنین شخصیت هایی نیستند!? :-o
چرا بنده 24 ساله تا بیست سالگی و دسترسی ازاد به اطلاعات در اینترنت کوروش کبیر ونادرشاه بزرگ را تنها مانند سایر پادشاهان جبار می پنداشتم!!? ::sa
ایا وقت ان نیست که در برخی  افکار و اعمال خود تجدید نظر کنیم!!? :-(
پیروز باشید :razz:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

شور و عشق و شاديم را از خدايم هديه دارم**** هرچه هستم هرچه باشم چشمه ام پاکم زلالم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Parsa84 تشکر کرده اند:
Mardaviz, achachi98

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

934

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 16 آبان 1387 20:28

آرشيو سپاس: 3546 مرتبه در 797 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Mardaviz » پنج شنبه 5 شهریور 1388 00:34

جناب یاسر
یادداشت خوبی بود.
فقط:
امپراتوري"هان"دراين سريال که به تعبيري از آن به امپراتوري چين نيز ياد مي شود، در تاريخ باستان يکي ازضعيف ترين امپراتوريها بوده که خراج سنگيني در ابتدا به امپراتوري يونان،سپس امپراتوري ايران و امپراتوري افسران مقدوني مي پرداخته........ امپراتوري هان با تاييد نظر ايران باستان تعيين مي شده است.

؟
دودمان هان به دو دوره "نخستین هان" و "پسین هان" تقسیم می شود.(لیو بانگ بنیان گذار 208 پ.م)
امپراتوری نخستین هان از قدرتمندترین امپراتوری های چین و جهان بوده و برای کشور دستاوردهای مهمی به یادگار گذاشت.(به ویژه گسترش یابی از راه تجارت و دیپلماسی)
و پس از یک گسست 15 ساله این امپراتوری باز احیا شد(هان پسین 23 م)
از مشخصه های این دوره شورش های شدید و مداوم دهقانی است.
و در پایان این امپراتوری در سال 220 بر اثر شورش خواجه ها از هم گسست.و به سه پادشاهی تقسیم شد.
جدیداً شنیدم اقای سلحشور سریالهای ترکیه ای را که از شبکه 3 پخش میشد ، دیده و به این فکر رسیده که سریالی بسازه با مضمونهای اخلاقی از اموزه های دینی !

بله،
از شبکه "استار" ترکیه و بنده هر شب سحرتماشا می کنم.(سریال یوسف نبی)
ترکیه این سریال را پیشتر خریداری نموده بود،تا در ماه رمضان پخش شود.
Work hard in silence
Let your success
Be your noise

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mardaviz تشکر کرده اند:
shola, achachi98

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 5 شهریور 1388 00:51

Mardaviz نوشته است:
جدیداً شنیدم اقای سلحشور سریالهای ترکیه ای را که از شبکه 3 پخش میشد ، دیده و به این فکر رسیده که سریالی بسازه با مضمونهای اخلاقی از اموزه های دینی !

بله،
از شبکه "استار" ترکیه و بنده هر شب سحرتماشا می کنم.(سریال یوسف نبی)
ترکیه این سریال را پیشتر خریداری نموده بود،تا در ماه رمضان پخش شود.


نه منظورم اون نبود ، همین سریالهای ترکیه ای که تو ایران پخش میشه اسمش هم یادم نیست ، که مثلاً طرف یه کار بدی میکنه اخر سریال نشون میده که این کارش چه عقوبتی براش داشت.

اکثراً مضامین اخلاقی داره.

ایشون هم برآن شده تا یه همچین سریالی بسازه. هر قسمتش مربوط میشه به یک مساله اخلاقی مذهبی.


اها خبرش رو پیدا کردم :

=====================

"فرج‌الله سلحشور" قصد دارد سريال تلويزيوني با ساختارهاي سريال تركيه‌‌اي "كليد اسرار" بسازد.

"فرج‌الله سلحشور" كارگردان و تهيه‌كننده سريال پرمخاطب يوسف پيامبر(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، با اشاره به جديدترينكارش گفت: مشغول گردآوري داستان‌هاي واقعي در قالب فيلم‌هاي كوتاه با مدتزماني حدود 25 تا 50 دقيقه هستيم تا با حمايت خدا، توفيق ساخت آن را داشتهباشيم.
وي افزود: اين داستان‌ها به موضوعات ارزشي، ديني و عبرت‌آموز مي‌پردازد و عنايات خداوند و ائمه معصومين را به تصوير مي‌كشد.
سلحشور به فارس گفت: در اين سريال انسان‌ها نتيجه و حاصل اعمال خود را مي‌بينند.
به گفته اين كارگردان سينما، هنوز نام مشخصي براي اين سريال در نظر گرفته نشده و در مرحله تحقيق و گردآوري است.
براساس گزارش فارس، در سال‌هاي اخير سريال "كليد اسرار" نيز با ناماصلي سامان يولو (راه رستگاري) و با درونمايه مشابه آنچه "فرج‌اللهسلحشور"‌قصد ساخت آن را دارد، از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد و بااستقبال بالايي روبه‌رو شد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohsen1001 تشکر کرده اند:
Mardaviz, Mahdi1944, shola, achachi98

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

934

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 16 آبان 1387 20:28

آرشيو سپاس: 3546 مرتبه در 797 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Mardaviz » پنج شنبه 5 شهریور 1388 00:59

درود
بله
امر بر من مشتبه شد.
ولی مضامین عرفانی حاکم بر اذهان ترکیه اهل تسنن با ما شیعیان تفاوت های اساسی دارد.
امیدوارم کار آقای سلحشور بسیار بهتر از نمونه ترک از کار درآید.
Work hard in silence
Let your success
Be your noise

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mardaviz تشکر کرده اند:
shola, achachi98, Mohsen1001

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

879

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 4 دی 1386 13:32

محل سکونت

سلماس

آرشيو سپاس: 1613 مرتبه در 264 پست

Re: یکه تازی جومونگ و سوسانا در عصر بی الگویی کودکان ایرانی!!!

توسط Hadi1001 » پنج شنبه 5 شهریور 1388 13:04

گویا بعد از پایان سریال جومونگ قراره سریال جومونگ 2 هم پخش بشه  :-?  :-?  :-?  :-O  :lol:
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Hadi1001 تشکر کرده اند:
shola, CAPTAIN PILOT, poroshat, Mardaviz, Mohsen1001


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان