در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

367

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 144 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 10 شهریور 1385 17:23

محل سکونت

آبادان شهر خوبان- آبادان شهر خدا

آرشيو سپاس: 205 مرتبه در 81 پست

Re: فرودگاه های بین المللی ایران

توسط jamal_khodamam » پنج شنبه 30 مرداد 1393 18:02

فرودگاه ّین المللی آبادان

فرودگاه بین‌المللی آبادان (به انگلیسی: Abadan Airport) یک فرودگاه همگانی با کد یاتا ABD است که دو باند فرود آسفالت دارد و طول باند بزرگتر آن 3104 متر است. این فرودگاه در شهر ابادان کشور ایران قرار دارد و در ارتفاع 5 متری از سطح دریا واقع شده‌است.

موقعیت

این فرودگاه در ضلع شرقی شهر آبادان در موقعیت جغرافیایی 48 درجه و 13 دقیقه و 42 ثانیه طول شرقی و 30 درجه و 22 دقیقه و 16 ثانیه عرض شمالی واقع گردیده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز عراق منتهی می شود.

تاریخچه

پس از آغاز جنگ جهانی دوم در 9 شهریور 1318 ایران بلافاصله بی طرفی خود را اعلام کرد.
اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بیطرفی ناپایدار بود.
ارتش متفقین به بهانه حضور جاسوسان آلمانی در ایران اقدام به اشغال کشور نمود.
در شهریور 1320 نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و جنوب غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد.
پس از اشغال، راه آهن سراسری ایران و فرودگاه های ایجاد شده توسط قوای انگلیسی برای انتقال کمکهای نظامی به پشت جبهه شوروی، براساس قانون وام و اجاره مورداستفاده قرار گرفت.
در همین هنگام بود که نیروهای انگلستان سعی بر گرفتن و اشغال شهر آبادان کردند. به 3 دلیل:
1-    1-  اشغال مناطق نفت خیز
2-    2- پیشروی در خاک ایران
3-    3- به دست گرفتن خطوط ارتباطی زمینی و هوایی در جنوب ایران


به همین جهت قوای بریتانیایی واسطه ای شدند برای انتقال هواپیماهای آمریکایی از طریق آبادان به تهران و سپس به کشور روسیه تحت یک قرارداد اجاره به شرط تملیک.
همچنین علاوه بر فرستادن هواپیماهای آمریکایی به روسیه از طریق آبادان، مبادله ی هواپیماها بین روسیه و انگلستان نیز از آبادان صورت می گرفت. تخلیه و حتی مونتاژ هواپیماهای متفقین در آبادان انجام می شد و سپس از تهران رهسپار جبهه شوروی می شدند.
البته بنزین و سوخت رایگانی که انگلیسی ها از منابع نا تمام نفت جنوب و به طور خاص از پالایشگاه انگلیسی ساز آبادان در اختیار داشتند یکی از مهمترین فاکتورهای آنان در پیروزی جبهه ی شوروی و بالطبع جنگ محسوب می شود.
( بماند که وجود انگلیسیها در آبادان با ساخت پالایشگاه، بندربین المللی، فرودگاه بین المللی،مراکز تفریحی، منازل انگلیسی و ... باعث پویایی و توسعه این شهر شد).
در چند منبع آمده است که فرودگاه آبادان را آمریکایی ها ساخته اند اما این تصور اشتباه است زیرا نیروهای انگلیسی بلافاصله پس از حضور درآبادان این فرودگاه را بنا کردند.
نکته جالبی که درمورد اهمیت این فرودگاه در زمان جنگ جهانی دوم بوده است وجود عکس هایی از آن زمان فرودگاه آبادان در آرشیو سفارت ایلات متحده آمریکا در کشور روسیه و همچنین وجود چند عکس در موزه ملی نیروی هوایی آمریکا است.


فرودگاه بین‌المللی آبادان جز اولین فرودگاه های ایران است که در سال 1320 توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال 1328 آغاز شد. در سال 1346 فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در مساحتی حدود 66/372 هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.

فرودگاه آبادان به عنوان Alternate (فرودگاه کمکی و احتیاطی) فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بود و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی قادر به نشستن در فرودگاه مهرآباد نبود از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می کرد.

کویت ایرویز ، کی‌ال‌ام هلند ، بریتیش ایرویز انگلیس ، لوفت هانزای آلمان ، مالتای مالت ، سوییس ایرویز ، ایر فرانس ،اسکاندیناوی ایر ، آلایتالیای ایتالیا ، ایر ایندیا ازشرکت های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ ایران و عراق در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست داشت.

فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرار گرفتن در دالان هوایی بین‌المللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کیترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود.

هم اکنون این فرودگاه با دالان های هوایی بین‌المللی اروپا و آمریکا به خاورمیانه چند کیلومتری بیش، فاصله ندارد و بطور مداوم پروازهای بین‌المللی از فراز این فرودگاه عبور می کنند. از فرودگاه بزرگ و با قدمت آبادان اکنون تنها نامی باقی‌مانده و انجام پروازهای کنونی را هرگز نمی توان با آن روزگار و پروازهای روزانه اش به شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی مقایسه کرد.

این فرودگاه در سال 1391 به در خواست سید حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی توسط دولت وقت به فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان تغییر نام داد.

ظرفیت

این فرودگاه ظرفیت ۸ هواپیمای پهن پیکر را بطور هم زمان در رمپ مسافری خود دارا می‌باشد. از آنجایی که این فرودگاه با استانداردهای جهانی ساخته شده‌است حتی ظرفیت هواپیماهایی به بزرگی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس-۳۴۰ را دارا است و هواپیماهای بزرگتر را نیز پذیرش می‌کند.

قابلیت‌ها

وضعیت intermodal فرودگاه آبادان بخاطر دسترسی به دو بندر تجاری آبادان و خرمشهر، راه آهن خرمشهر در فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر و دو بزرگراه به سمت اهواز و بندر ماهشهر، موقعیت مناسبی برای ایجاد کارگو ترمینال فراهم نموده‌است و از نظر موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه می‌تواند بزرگترین و فعالترین کارگو ترمینال کشور را داشته باشد چرا که استان خوزستان کالاهای تجاری به خصوص فراورده‌های شیلاتی، صیفی جات، سبزیجات، علوفه و فراورده‌های دامی و صنعتی زیادی دارد که کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس استقبال خوبی از آن می‌کنند.

در بخش مسافری نیز به دلیل اینکه ورود و خروج افراد خارجی به منطقه آزاد اروند بدون ویزا میسر است، مردم عراق در استان‌های جنوبی برای سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها می‌توانند از فرودگاه آبادان که حداکثر ۳۰۰ کیلومتر با آنها فاصله دارد، استفاده کنند. نکته بعد اینکه می‌توان با تنظیم برنامه‌های پروازی همانند قبل از انقلاب ۱۳۵۷ شاهد حضور مسافران و پروازهای بیشتر از کویت، بحرین، قطر و امارات بود چرا که در این صورت ایرانیان مقیم آن کشورها اعم از کارمند و کارگر با سهولت بیشتری می‌توانند از طریق فرودگاه آبادان تردد کنند و این روند قطعاً باعث رشد بیشتر تجاری و اقتصادی فرودگاه بین‌المللی آبادان و استان خوزستان خواهد بود. نکته دیگر برنامه ریزی برای فعالیت مجدد کترینگ فرودگاه و ایستگاه سوخت گیری هواپیماهای خارجی همانند قبل از جنگ ایران و عراق که درآمد خوبی برای فرودگاه داشت.

شرکت‌های هواپیمایی فعال (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲)

    هواپیمایی ایران ایر
    هواپیمایی ماهان
    هواپیمایی کیش ایر
    هواپیمایی آسمان
    هواپیمایی زاگرس
    هواپیمایی تابان
    هواپیمایی نفت
    هواپیمایی کاسپین
    هواپیمایی ایران ایرتور



از دوستان عزیز و گرامی خواهشمندم بیزحمت نحوه ی قرار دادن عکس توی تاپیک رو اعلام کنن ........راستش مدت زمان زیادیه مطلب نذاشتم یادم رفته :shock:  ::sa  ::sa
به کودکان پابرهنهء شهرم،به شهداي خونين کفن آبادان،به غيرت جوانان غيور آبادانم،به عرق جبين کارگران زحمتکش شهر خدا......سوگند مي خورم که وامدار هيچکس نيستم به جز .......آبادان

6 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15478

تشکر کرده: 10208 مرتبه
تشکر شده: 3957 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

Re: فرودگاه های بین المللی ایران

توسط Mahdi1944 » پنج شنبه 30 مرداد 1393 20:07

ضمن تشکر از شما
براي قرار دادن تصوير، بايد ابتدا تصوير رو در يک آپلود سنتر تصوير اپلود و لينک اون رو در تگ img در انجمن قرار بديد، به اين شکل:
[I M G]link[/I M G]
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

6 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Captain

Captain



no avatar
پست ها

2756

تشکر کرده: 1573 مرتبه
تشکر شده: 334 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 18 بهمن 1385 12:46

محل سکونت

شیراز

آرشيو سپاس: 6007 مرتبه در 1644 پست

Re: فرودگاه های بین المللی ایران

توسط Present » شنبه 1 شهریور 1393 09:40

Mahdi1944,  جان متاسفانه عکسی که خودتون هم آپلود کردید قابل مشاهده نیست و این مشکلیه که جدیدا با تمام عکس ها داریم
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)

Cloor Master از این پست سپاسگزاري کرده است

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15478

تشکر کرده: 10208 مرتبه
تشکر شده: 3957 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

Re: فرودگاه های بین المللی ایران

توسط Mahdi1944 » سه شنبه 11 شهریور 1393 17:58

Present,  
خوب من عکسي نگذاشتم و فقط نحوه‌ي قرار دادن لينک رو گذاشته بودم که چون لينک نادرست بود، اين خطا رو ميداد، اصلاح کردم
در مورد تصاويري که نمايش داده نميشه مشکل همونطور که گفتم اينها هست:
1- سايت مربوطه تصوير رو حذف کرده
2- لينک اشتباه هست
3- سايت از دسترس خارج شده
4- سايت ف_ * ل*_ ت ر شده
در سيستم جديد انجمن براي جلوگيري از لود روي سرور در زماني که تصوير وجود نداره، سريعا وضعيت رو شناسايي و اين تصوير رو نشون بده
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

3 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

قبلي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان