نگاهي به صنعت تعمير و نگهداري هواپيما در كشور

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهار شنبه 9 خرداد 1386, 7:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 22482 بار
سپاس‌های دریافتی: 14735 بار

نگاهي به صنعت تعمير و نگهداري هواپيما در كشور

پست توسط Shahbaz » پنج شنبه 14 آبان 1388, 6:13 pm

سال‌ها است توانمندي‌ها و دستاوردهاي كشور در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما مورد بي‌توجهي مسئولين قرار گرفته است، البته اخيراً تحولات دلگرم‌كننده‌اي در اين زمينه رخ داده است كه نويد دستاوردهاي بزرگي براي آينده كشور را مي دهد


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  


توانمندي‌ها و قابليت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما

سال‌ها است توانمندي‌ها و دستاوردهاي كشور در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما مورد بي‌توجهي مسئولين قرار گرفته است، البته اخيراً تحولات دلگرم‌كننده‌اي در اين زمينه رخ داده است كه نويد دستاوردهاي بزرگي براي آينده كشور را مي­دهد.

بازار جهاني خدمات تعميرات و نگهداري هواپيماهاي تجاري به اندازه بازار فروش هواپيماهاي تجاري، ارزشمند و گسترده مي‌باشد. طبق گزارش يك تيم مشترك از شركت‌هاي Back Aviation Solution/Team SAI حجم بازار خدمات تعميرات و نگهداري هواپيما در سال 2003، برابر 36.1 ميليارد دلار محاسبه شده است كه 10.5 ميليارد دلار مربوط به بخش تعميرات و نگهداري موتور، 8.2ميليارد دلار سهم خدمات سرويس و نگهداري هواپيما در خط پرواز، 10.7 ميليارد دلار سهم تعميرات سنگين (اورهال) و اصلاحات فني و همچنين 6.7 ميليارد دلار سهم بخش تعميرات قطعات و متعلقات شده است. طبق پيش‌بيني اين شركت ارزش بازار فوق در سال 2014 به 49.1 ميليارد دلار خواهد رسيد. اما بررسي شركت مشاوره‌اي Aero strategy ارزش بازار اين بخش را در سال 2003 معادل 35.7 ميليارد دلار محاسبه كرده است و دورنماي آن را در سال 2013 برابر 60 ميليارد دلار برآورد نموده است. اين شركت سهم بخش تعميرات موتور را 12.4 ميليارد دلار، سهم سرويس و تعميرات در خط پرواز را 7.8 ميليارد دلار و سهم تعميرات سنگين و اصلاحات فني را 8 ميليارد دلار، سهم تعميرات قطعات و متعلقات را 7.5 ميليارد دلار در سال 2003 محاسبه كرده است. طبق برآوردهاي ديگر هزينه تعمير و نگهداري يك هواپيما در دوران عمرش چندين برابر (2تا3 برابر) قيمت اوليه هواپيما است.

رقم هاي فوق به خوبي نشان‌دهنده حجم فوق‌العاده‌اي است كه شركت‌هاي حمل و نقل هوايي هزينه نموده و صنايع مهندسي خدمات تعميرات و نگهداري مي‌توانند كسب نمايند. اهميت و ارزش تعميرات نگهداري به گونه‌اي است كه از پارامترهاي مهم و كليدي در انتخاب و بهره‌برداري هواپيماها در خطوط هوايي دنيا مي‌باشد. صنعت هوايي كشور در طول سال‌هاي دفاع مقدس تجربيات ارزنده اي در اين زمينه كسب نموده است. همچنين سرمايه گذاري هاي صنعتي گسترده اي توسط ارگان‌هاي مختلف در زمينة طراحي، ساخت، مونتاژ، تعمير و نگهداري هواپيماهاي مختلف صورت پذيرفته است. در ادامه توانمندي‌ها و قابليت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما مورد اشاره قرار گرفته است.


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  

الف- هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران

هما از سابقه اي طولاني در تعمير و نگهداري برخوردار است و توانسته است هواپيماهاي بوئينگ 727 و 737 و فوكر 100 را تعميرات اساسي نمايد. هم اكنون انجام تعميرات سنگين هواپيماهاي بدنه باريك در هما نهادينه شده است. اين شركت، در سال 1381 اقدام به تعمير اساسي دو فروند هواپيماي ايرباس نمود كه از هر حيث قابل توجه و موجب افتخار است. در طول اين تعميرات، سيستمهاي ناوبري ACASII نيز هم زمان روي اين هواپيما نصب گرديد. ترخيص هواپيما پس از اولين آزمايش پرواز نشان از كيفيت بالا در تعميرات انجام گرفته مي باشد. اين درحالي است كه كل هزينة ارزي اين تعمير كمتر از 500 هزار دلار مي باشد. دستورالعملهاي تعميراتي اين هواپيما نيز براي اولين بار، بجاي خريد از كشور، توسط بخش مهندسي واحد تعميرات اساسي هواپيماي هما نوشته و تهيه گرديد كه از اين بابت نيز حدود يكصدو پنجاه هزار دلار صرفه جويي ارزي نصيب شركت و كشور گرديده است.

در اين شركت، چك هاي هواپيماهاي ايرباس در سطوح A ، B ، C و D انجام مي‌شود. قابل ذكر است كه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اورهال هواپيماهاي بويينگ 727 شركت هواپيمايي آسمان را نيز انجام مي‌دهد.



   
مهندسي و تعميرات هما در يك نگاه          مهرآباد - تهران -  
محل استقرار    از 1500 نفر كاركنان مجرب و داراي آموزشهاي عالي تخصصي  
   فروند هواپيماي بدنه وسيع
4 فروند هواپيماي بدنه باريك  
آشيانه‌ها
(تعداد محل استقرار هواپيما به طور همزمان)   كارگاههاي اويونيك و مكانيك مجهز به تجهيزات مناسب و قادر به بازرسي، تعمير، تعمير اساسي و آزمايش قطعات اويونيكي، مكانيكي و هيدروليكي  
كارگاههاي   
-
انجام تعميرات خط پرواز
- انجام تعميرات دوره‌اي هواپيماها
- انجام تعميرات بدنه هواپيما
- انجام اصلاحات (Modification)
- بازسازي داخل كابين هواپيما
- رنگ آميزي كامل هواپيما
- انجام آزمايش‌هاي غيرمخرب (N.D.T.)
- پشتيباني و تعميرات قطعات (اويونيك، مكانيك، هيدروليك) 
دامنه     قسمت داراي مجوز و امكانات تعمير و نگهداري هواپيماهاي :
بوئينگ
B 727-100, -200




B737-200


B747-100,-200,sp
فوكر
F-100


ارباس
A 300
A300-600
A 310-200,-300
ميباشد و تاكنون تعداد قابل توجهي از اين نوع هواپيماها را كه متعلق به « هما» و يا ساير شركتهاي هوائي بوده تعمير اساسي نموده است.   
نوع هواپيما    تعمير و نگهداري هواپيما، موتور، قطعات از سازمان هواپيمايي كشوري     
PART-145
از آژانس ايمني هوانوردي اروپا
(EASA)   تداركات قسمت مهندسي و تعميرات آمادگي همكاري در زمينه تامين انواع قطعات يدكي و مواد مصرفي هواپيماها و موتور و ساير متعلقات را دارد.  
      


ب- شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)

شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، با بيش از 30 سال سابقه در فناوري پيشرفته هوانوردي و دارابودن گواهينامة ايزو 9002 در ايران، جزو معدود مراكز تعميرات در جهان است كه به طور همزمان تعميرات اساسي و بازرسي‌ها و آرايش‌هاي فني 9 نوع هواپيما و 20 نوع موتور انواع هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي و صنعتي را همزمان انجام مي‌دهد.

اين شركت با برخورداري از كادر تخصصي مجرب، ماشين‌آلات و تكنولوژي پيشرفته، از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما به شمار مي‌رود.


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  

ج- شركت خدمات هوايي كشور (آسمان)

شركت آسمان نيز داراي پتانسيل بالايي در اين زمينه است و آشيانه بزرگي را در دست احداث دارد. اين شركت توانسته در اين بخش، استانداردهاي بين المللي را به دست آورد. نمونه‌هايي از كارهاي انجام گرفته در شركت هواپيمايي آسمان به شرح زير مي‌باشد:

الف- تعمير اساسي هواپيماهاي فالكن

ب- تعميرات اساسي هواپيماي F-27 ( فرندشيپ)

پ- تعميرات هواپيماهاي F-28

ت- تعميرات اساسي هواپيماي ATR - 42 و ATR - 72

ث- برنامه ريزي براي تعمير و سرويس قطعات مختلف هواپيماها

ج- آموزش نيروها

چ- تجهيز كارگاه هاي تخصصي

ح- كتابخانة فني هواپيمايي آسمان

خ- دريافت گواهينامة JAR-145 ، AS-9000 و ISO-9002

د- ساخت آشيانة تعمير و نگهداري

ذ- نصب دوربين نقشه‌برداري هواپيماي فالكن


د- شركت خدمات هوايي پارس

شركت خدمات هوايي پارس، با بهره‌گيري از متخصصين باتجربة ايراني و خارجي و همچنين مجهز بودن به 20 كارگاه تعميراتي، 2 آشيانه مستقل و مجهز،‌4 انبار قطعه و 2 مركز كاليبرايسون پيشرفته ‌در وسعتي بالغ بر 17000 مترمربع واقع در شمال غربي فرودگاه مهرآباد، ضمن دارابودن نمايندگي انحصاري شركت‌هاي معتبر جهان در كليه سطوح، به عنوان اولين و تنها مركز تعمير و نگهداري هواپيماهاي شرقي در ايران، در زمينه‌هاي زير فعال است:

الف) تعمير قطعات، تجهيزات، تسترها، هواپيماها وهلي‌كوپترهاي شرقي

ب) راه‌اندازي، بهينه‌سازي وتعمير موتورهاي هوابرد شرقي

ج) تهيه وتعمير تجهيزات، قطعات يدكي و يونيت‌هاي مورد نياز طراحي

د) اجراي آموزش‌هاي تخصصي و تايپ در زمينة تعمير ونگهداري هواپيماها و هلي‌كوپترهاي شرقي

نظر به رويكرد كشور در ساخت هواپيما، و از آنجا كه هواپيماي ايران 140 (آنتونوف 140) در ايران به ساخت و بهره‌برداري رسيده است، همكاري ميان شركت هسا و خدمات هوايي پارس از اهميت خاصي برخوردار است.



 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  

ه- شركت هسا

جهت انجام چك ها و تعميرات احتمالي مربوط به هواپيماي ايران 140، شركت هسا آشيانه اي را ساخته است و چك هاي مربوط به اين هواپيما در داخل اين آشيانه انجام ميشود.


فرصت‌هاي پيش‌روي صنعت تعمير و نگهداري هواپيما

الف- بخش عمده‌اي از ناوگان حمل و نقل هوايي كشور در اختيار دولت است و اغلب مراكز مربوط به حمل و نقل هوايي اعم از سياست‌گذار، قانون‌گذار (مقررات) و بخش بازرگاني (شركتهاي هوايي)، بخش تعميرات، منابع مالي و غيره همه و همه دولتي است و بسياري از آنها نيز از يك بخش از دولت اداره مي‌شوند كه اين يك فرصت استثنايي و ويژه است.

ب- ناوگان ما تقريباً قديمي است و عمدتاً ملكي است و سن و سال آنها به هم نزديك است و مي‌توان براي جايگزيني آنها تصميم واحدي گرفت. اين يك فرصت عالي است.

ج- موضوع ديگر اين است كه حمل و نقل هوايي ما جوابگوي تقاضاي بازار نيست و براي توسعه تحت فشار است و هنوز دوران رشد خود را طي نكرده است و در صورت مهيا بودن شرايط و امكانات، بيشترين رشد جهاني حمل و نقل هوايي در ايران خواهد بود و براي اين كار مي‌توانيم برنامه‌ريزي كنيم. در مجموع ناوگان هوايي مورد نياز كشور، خود بازار بزرگي را تشكيل مي‌دهد.

د- ديگر اينكه هنوز در كشورهاي همسايه، امكانات تعمير و نگهداري كليه هواپيماهاي موجود منطقه راه‌اندازي نشده است و ظرفيت‌هاي خاص وجود دارد. اين نيز فرصتي خوب تلقي مي‌شود.


نقاط قوت صنعت تعمير و نگهداري هواپيما

الف- از نقاط قوت كشور ما دارا بودن سابقه طولاني در بخش هوايي، اعم از صنعت تعمير و نگهداري، ساخت، بازرگاني و يا حتي آموزش فني حرفه‌اي و آكادميك در بخش هوايي است. به همين دليل انبوهي از نيروي كار متخصص و با تجربه در اين بخش در كشور وجود دارد. علاوه بر اين، ظرفيت مؤسسات آموزشي اعم از دانشگاه ها و مراكز آموزش موجود در صنايع براي آموزش و وارد كردن نيروي كار مورد نياز بسيار بالاست. اين موضوع يكي از نقاط قوت ماست كه در بسياري از كشورهاي همسايه ما بي‌نظير است. اين امكان به راحتي وجود دارد كه نيروهاي جوان به سرعت گواهينامه‌هاي خاص تعميراتي در هر زمينه‌اي را كسب نمايند.

ب- از ديگر نقاط قوت در كشور ما، ارزان بودن نيروي كار متبحر و متخصص است كه داراي رتبه‌بندي معتبر بين‌المللي است. دستمزد در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي هم‌رده و كليه كشورهاي اروپايي پايين‌تر است.

ج- از نظر كيفيت كار نيز، سطح كيفي كار هوايي در ايران با كشورهاي پيشرفته اروپايي قابل مقايسه است و كم‌فروشي‌هايي كه در برخي از كشورها ديده مي‌شود در كيفيت كار هوايي ايراني‌ها ديده نمي‌شود. اين امر دلايل مختلفي دارد كه عواملي چون نيروي كار مسؤوليت‌پذير و تابع مقررات و ... از آن جمله هستند.

د- ايجاد تأسيسات هوايي در ايران به سهولت و با هزينه‌هاي پايين قابل انجام است.

ه- علاوه بر شرايط مطلوب فوق، ما امكانات خوبي نيز به صورت داير و فعال در ايران داريم. مثل امكانات تعميرات هواپيماهاي قديمي بوئينگ 727 ، 737 و 707 و ايرباس A300 ، امكانات تعميرات فالكن و برخي هواپيماهاي ديگر كه فعاليتشان داراي تأييد بين‌المللي است و علاوه بر اينها توانايي‌هايي در زمينة تعميرات موتور و بدنه برخي ديگر از هواپيماها و همچنين تأسيسات تخصصي مربوط كه داراي استانداردهاي هوايي هستند، نيز موجود است.


همكاري وزارت دفاع و وزارت راه و ترابري

در سال 1381 علاوه بر آنكه كشور به بعضي موفقيت ها در صنعت تعمير و نگهداري نائل آمد، رويكردهاي وزارتخانه‌هاي دفاع و راه و ترابري كه در واقع بازيگران اصلي اين صنعت بودند، به هم نزديك شد. از جمله موفقيت ها مي توان به موارد زير اشاره كرد.

• شركت هواپيمايي آسمان موفق به دريافت گواهينامة JAR-145 شد.

• هما توانست براي اولين بار اورهال ايرباس 300 را با موفقيت (و با صرف هزينه اي به مراتب پايين تر از آنچه كه به خارجي ها ميداديم) انجام دهد.

• وزير راه و ترابري، خروج هواپيما از كشور براي اورهال (در مواردي كه توانايي آن در كشور موجود است) را ممنوع كرد و به دستور او در بهمن­ماه گذشته كميته اي با حضور نمايندگان هما، هواپيمايي كشوري و وزارت دفاع در هواپيمايي كشوري تشكيل شد كه هدف آن ايجاد مركز تعمير و نگهداري هواپيما در داخل كشور بود. اين كميته در بدو كار پيگير شد تا اورهال هواپيماهاي بوئينگ 747 هما در داخل كشور انجام شود.

• صها در مذاكراتش با يك شركت فرانسوي، از تأسيس شركتي خصوصي خبر داد كه بصورت غيردولتي اداره ميشود و مي تواند از امكانات صها بهره جويد. اين شركت، آمادگي خود را براي انجام اورهال هواپيماي بوئينگ 747 هما در آشيانه «فجر» اعلام كرد.


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  


قرارداد فارسكو و سوژرما و تشكيل شركت فجرآشيان (موفقيت بزرگ)

بيان تجارب فوق نشان ميدهد كه موفقيت در هر عرصهاي، از جمله صنعت تعمير و نگهداري، نيازمند نگاه ملي به ظرفيتهاي ملي است؛ اين تجربه اي است كه با قرباني شدن چندين و چند فرصت به آن دست يافته ايم. اميد است با استفاده از يكي از بزرگترين آشيانه هاي تعميرات انواع هواپيماي پهن پيكر در فرودگاه بين المللي مهرآباد، در آينده اي نه چندان دور، شاهد شكوفايي صنعت تعميرات هواپيماهاي تجاري ( Civil ) در كشورمان باشيم.

در اين مركز، با تأسيس «شركت مهندسي تعمير و تعميرات اساسي هواپيمايي فجرآشيان» (فارسكو) و مشاركت شركت فرانسوي «سوژرما» ( SOGERMA )، همكاري هاي جديدي در زمينة تعميرات اساسي انواع هواپيماهاي تجاري داخلي و كشورهاي منطقه صورت پذيرفته است. اقدامات و توافقات نهايي، در بيست و يكم خردادماه سال جاري، منجر به انعقاد قرارداد بين رؤساي هيأت مديره دو شركت فارسكو و سوژرما گرديد.

قابل ذكر است كه قبلاً شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) به منظور اورهال هواپيماهاي پهن‌پيكر، به‌ويژه بوئينگ 747، ساخت آشيانه‌اي را در شمال فرودگاه مهرآباد تهران آغاز نموده بود. طرح اوليه اين آشيانه مربوط به سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي مي‌باشد كه طراحي آن توسط شركت لاكهيد انجام گرفته بود. بعد از انقلاب از سال 1363، ساخت اين آشيانه با نام فجر، با تغييراتي به‌كمك متخصصان داخلي و با همت صنايع هواپيمايي ايران (صها) آغاز شد. در حال حاضر اين آشيانه به لحاظ وسعت، ششمين يا هفتمين آشيانه بزرگ دنياست كه داراي يكصد‌وشصت‌متر دهنه بدون ستون مي‌باشد و همزمان مي‌تواند چهار هواپيماي پهن‌پيكر بوئينگ 747 و دو هواپيماي باريك‌پيكر را در خود جاي دهد. اين آشيانه در قالب يك توافق، به‌صورت استيجاري در اختيار شركت فجرآشيان قرار گرفت. در قالب همين توافق شركت‌ فجر‌آشيان مي‌تواند از تمامي كارگاه‌هاي پشتيباني فني صها استفاده نمايد.

هم‌اكنون سهامداران شركت فجرآشيان عبارتند از :

- شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) 31 درصد

- شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) 25 درصد

- شركت هواپيمايي ماهان 20 درصد

- شركت فرانسوي SOGERMA 24 درصد

بدين‌ترتيب شركت فجرآشيان در حال حاضر با ساختاري نو و با همكاري دو خط مهم هوايي كشور يعني هما و ماهان كه بيشترين هواپيماهاي پهن‌پيكر بوئينگ 747 و ايرباس را در اختيار دارند وظيفه خويش را آغاز كرده است و تاكنون به موفقيت‌هاي چشم‌گيري نيز دست يافته است. اميد مي‌رود با توجه به مزيت‌هاي رقابتي كه كشور ما دارد، پس از تجهيز كامل اين آشيانه بزرگ، علاوه بر رفع نياز داخلي، راه براي ورود به بازار منطقه و جهان براي اين شركت داخلي فراهم گردد.

تجربه شركت فجرآشيان، يك اقدام خوب و مثبت است، عليرغم اينكه بسيار دير به ثمر نشست ولي دستاوردهاي بسيار خوبي در اين مدت كوتاه حاصل نموده است. گسترش خدمات اين شركت و بهره‌برداري بيشتر شركت‌هاي ايراني از توان و ظرفيت آن و همچنين فراهم‌سازي بستر قانوني براي ايجاد شركت‌هاي مشابه ديگر در زمينه تعميرات و نگهداري موتور، متعلقات هواپيما و ديگر انواع هواپيماها، مي‌تواند بهره‌برداري مناسبي از ظرفيت‌هاي كشور باشد.


جايگاه تعمير و نگهداري در خريد هوشمندانه هواپيما

تعمير و نگهداري هواپيما از نظر تكنولوژيكي، شامل سه سطح تعميرات سبك، تعميرات نيمه سبك و تعميرات سنگين يا اورهال مي باشد. با توجه به اينكه اورهال هواپيما شامل باز كردن و تست قطعات و سرهم كردن مجدد آنها است، ميتوان نتيجه گرفت كه اورهال و مونتاژ در ارتباط با هم هستند و از تجربيات هر بخش مي توان براي بخش ديگر نيز استفاده نمود. بنابراين هر كشوري كه توانايي اورهال هواپيما را داشته باشد توانايي مونتاژ آن را نيز دارد.

هزينه تعمير و نگهداري هواپيما در طول عمر هواپيما 2 تا 3 برابر قيمت هواپيما است. بنابراين توانايي شركتهاي هواپيمايي و كشورها در كاهش اين هزينه ها نقش بارزي در سودآوري صنعت حمل و نقل هوايي خواهد داشت. برخورداري از توانايي تعمير و نگهداري به عنوان سطحي از تكنولوژي، مقدمه اي براي كسب سطوح بالاتر مانند طراحي و ساخت هواپيما است. اگر كشوري صاحب توان تعمير و نگهداري باشد، مي تواند در عرصة ساخت هواپيما هم وارد شود و به موفقيت هايي نائل شود.


جمع بندي

هرچند كشور ما در زمينه صنعت تعمير و نگهداري هوايي فرصت هاي متعددي را از دست داده است، اما امروز بايد نگاه خود را نسبت به اين صنعت و وضعيت آن عوض كنيم و با حمايت همه جانبه از اين اقدام، به دنبال شكار فرصت هاي جديد باشيم. اكنون شركت GAMCO در امارات، امكانات و توانايي هاي موجود در كشور پاكستان، موفقيـت تركيه در پيوستن به سازمان اروپايي JAA و قابليت هاي تعمير و نگهداري موجود در اين كشور، همگي به عنوان تهديد و رقيب جدي براي اين مجموعه محسوب ميشوند و اگر نتوانيم با قدرت در اين عرصه حضور پيدا كنيم، ديگران گوي سبقت را چون گذشته از ما خواهند ربود.

در كشور ما شركت‌هايي نظير هما و صها (صنايع هواپيمايي ايران) و آسمان چه در زمان جنگ تحميلي و چه بعد از آن صاحب تجربيات و موفقيت هايي در زمينه تعمير و نگهداري شده اند. همانطور كه در بالا نيز اشاره شد، تاكنون در كشور، هواپيماهاي مختلفي تعميرات اساسي شده اند.

تا زماني كه بخش صنعت هوايي در تصميم گيري هاي خود در ارتباط با ساخت، مونتاژ تعمير و غيره تنها با معيارهاي خود تصميم گيري كند و سيستمي جهت انطباق اين معيارها با ساير معيارهاي ملي وجود نداشته باشد، باز هم شاهد از دست رفتن فرصت‌ها خواهيم بود. به عبارت ديگر جدا بودن ساختار مديريت حمل و نقل هوايي از مديريت صنعت هوايي و عدم وجود متولي واحد در بخش هوايي، موجب هدر دادن سرمايه هاي كشور و از دست دادن فرصت هاي فراواني خواهد شد.




فارس / هما
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 982
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 آبان 1392, 7:54 pm
سپاس‌های ارسالی: 5392 بار
سپاس‌های دریافتی: 2983 بار

Re: نگاهي به صنعت تعمير و نگهداري هواپيما در كشور

پست توسط Hesam - 1994 » چهار شنبه 7 مرداد 1394, 9:54 am

شرکت‌های بزرگ هواپیما سازی دنیا برای حضور در ایران آماده هستند

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


ایران در حال مذاکره با شرکت‌های مطرح هواپیمایی دنیا است تا مرکز تعمیر و نگه‌داری قطعات هواپیمایی را با مشارکت‌ آن‌ها در ایران راه‌اندازی شود.


مسعود قاسمی - [FONT=RTNassim,B Yekan,Yekan,BYekan,Arial,Tahoma]   رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی     با بیان اینکه معضل تامین قطعات هواپیمایی به دلیل موضوع تحریم در ایران یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه هوافضا بوده است، گفت:
[BLOCKQUOTE]
از حدود ۲۲۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور، حدود ۴۸ فروند هواپیما زمین گیر بوده و تنها ۱۷۷ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعال هستند.
[/BLOCKQUOTE]
به دلیل عدم سرویس دهی شرکت‌های هواپیمایی خارجی بسیاری از قطعات ناوگان هوایی قابل تعویض و یا تعمیر نبوده است:
[BLOCKQUOTE]
حتی در زمینه تعمیرات اساسی هواپیماها که نیاز به ارسال به خارج از کشور داشته‌اند، ناوگان هوایی ایران با مشکلات متعدد مواجه بود و بسیاری از شرکت‌های خارجی از سرویس دهی به ایران ممانعت می‌کردند.
[/BLOCKQUOTE]
تحریم ها سبب شد تا در بخش‌هایی دانش تامین قطعات هواپیما و تعمیر آن توسط نیروهای داخلی کسب شود:
[BLOCKQUOTE]
با توجه به توافات اخیر هسته ای کشور، مذاکرات با شرکت‌های خارجی هواپیمایی اروپایی و آمریکایی برای تامین قطعات ناوگان هوایی کشور انجام شده است و این شرکت‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.
[/BLOCKQUOTE]
نائب رئیس اتحادیه صنایع هوافضا با تاکید براینکه در این زمینه راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری قطعات هواپیمایی با هدف انتقال دانش فنی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «بستر راه اندازی این طرح آغاز شده و به محض آنکه تحریم ها به صورت رسمی برداشته شود فاز عملیاتی پروژه آغاز خواهد شد. این پروژه علاوه بر راه اندازی مرکز تعمیر و نگهداری، مربوط به خرید هواپیما و تامین قطعات نیز می‌شود تا نیازهای داخلی کشور در حوزه صنایع هوایی با انتقال تکنولوژی برطرف شود.»
قاسمی با اشاره به اینکه ایران دانش ساخت هواپیماهای کوچک و دونفره را در اختیار دارد، افزود:
[BLOCKQUOTE]
در زمینه ساخت هواپیما، علاوه بر کسب دانش فنی، باید بحث تجاری و توجیه اقتصادی طرح نیز درنظر گرفته شود چراکه هواپیمایی باید تولید شود که بتواند با قیمت و کیفیت نمونه‌های خارجی برابری کند. براین اساس در بحث انتقال تکنولوژی در هواپیماهای پهن پیکر، بهترین روش آن است که با شرکت‌های مطرح تولیدکننده هواپیما برای ایجاد خط تولید در ایران وارد مذاکره شویم. این موضوع باعث می‌شود نه تنها در تامین نیاز شرکت‌های داخلی حرکت کرده و به مرور زمان، تولیدات داخلی را جایگزین نمونه‌های خارجی کنیم بلکه به بومی سازی این صنعت نیز دست یابیم.
[/BLOCKQUOTE]
شرکت‌های بزرگ هواپیما سازی دنیا برای حضور در ایران اماده هستند. این شرکت‌ها نمی‌خواهند بازار ایران را از دست بدهند، چرا که آنها می‌دانند برای ۱۵ سال آینده، ناوگان هوایی ایران، نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما و قطعات است. در این زمینه ما نیز نباید امتیاز از دست دهیم و با مشارکت می توانیم بخشی از این نیازمندی را در داخل کشور تولید کنیم.
توافقات انتقال تکنولوژی با شرکت‌های هواپیمایی مطرح آماده است و با انجام کامل توافقات و رفع تحریم ها، ورود شرکت‌های خارجی به ایران در بحث تولید و تامین قطعات با هدف انتقال تکنولوژی عملیاتی می شود.

از Zoomit

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 982
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 آبان 1392, 7:54 pm
سپاس‌های ارسالی: 5392 بار
سپاس‌های دریافتی: 2983 بار

مذاکره شرکت‌های هواپیمایی ایران و آلمان

پست توسط Hesam - 1994 » شنبه 10 مرداد 1394, 8:39 pm

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

شرکت آلمانی سازنده موتور هواپیما با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای ارائه خدمات تعمیر و نگهداری گفتگو می‌کند.
  تصویر    گزارش  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] به نقل از رویترز، «راینر وینکلر،» مدیر عامل «ام. تی. یو،» شرکت آلمانی سازنده موتور هواپیما، در گفتگو با هفته‌نامه آلمانی «یورو ام سونتاگ» اعلام کرد این شرکت با چندین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به منظور عرضه خدمات در بخش تعمیر و نگهداری گفتگو می‌کند.    تصریح کرد این گفتگوها با رایزنی مقامات کنترل صادرات آلمان و آمریکا در حال برگزاری است. وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی موتور هواپیمای ساخت شرکت‌های غربی در صنعت هواپیمایی ایران استفاده می‌شوند، افزود این موتورها در حال حاضر نیاز مبرم به تعمیر دارند.    می‌شود ایران در دهه آینده به خرید 400 تا 500 فروند هواپیمای مسافربری به ارزش دست‌کم 20 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی، نیاز خواهد داشت.    آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، نیز پنج‌شنبه گذشته از مذاکرات ایران و شرکت هواپیمایی «ایرباس» با هدف نوسازی ناوگان هوایی کشور خبر داد. «ایرباس» شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر «تولوز» فرانسه قرار دارد.  

ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”