در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با متفرقه درباره نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

جنگنده ساخت اسرائیل  برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

اسرائیل
48
26%
ایران
36
20%
شفق(به فرض اینکه به تولید انبوه رسیده)
55
30%
صاعقه
13
7%
کفیر
12
7%
لاوی
20
11%
 
کل آرا : 184
Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

48

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 25 آبان 1388 10:37

آرشيو سپاس: 67 مرتبه در 30 پست

جنگنده ساخت اسرائیل برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

توسط 987789 » دوشنبه 25 آبان 1388 21:42

کفیر
  
● هواپیمای کفیر، جنگنده بال دلتایی اسرائیلی
در حدود سال های ۱۹۷۰، نیروی هوایی اسرائیل، تعداد ۵۰ فروند هواپیمای موفقمیراژ ۵ را به شرکت داسو برگه فرانسوی سفارش داد. اما به دلیل فشارهایی کهاز سوی افکار عمومی برای عدم فروش آن ها به فرانسه وارد آمد، رژیم اشغالگرصهیونیستی این جنگنده ها را تحویل نگرفت.
پس از آن، اسرائیلی ها در ابعاد وسیعی به تحقیق در مورد طراحی انواعهواپیماهای جنگنده دست زدند که ابتدا به تولید هواپیمای اسرائیلی نشر وسپس کفیر انجامید.
پس از مدتی، بر روی بدنه هواپیمای کفیر که شباهت قابل توجهی به میراژ ۵دارد، موتورهای J-۷۹ جنرال الکتریک، یعنی همان موتورهای نصب شده بر رویهواپیمای فانتوم نیز بر روی جنگنده کفیر آزمایش گردید. بدنه این هواپیمابرای ایجاد قابلیت نصب موتورهای J-۷۹، ابتدا کوتاهتر و سپس دارای قطربیشتری شده است و همچنین برای تامین هوای مورد نیاز برای پس سوز موتور،این هواپیما دارای چهار دریچه هوا روی بدنه و یک دریچه روی قسمت عقب بدنهاست. همچنین ورودی های موتور این هواپیما به صورت کانال های هوایی با نیممخروط هایی در وسط آن ها برای مهار امواج ضربه ای و کنترل میزان هوایورودی به موتور می باشد.
این هواپیما، برای کنترل پایداری عرضی خود و همچنین امکان انجام عملیات درارتفاع پایین، یعنی همان نقطه ضعف هواپیماهای بال دلتایی، دارای یک جفتبالچه مشهور به کانارد در قسمت جلوی هواپیما و در طرفین ورودی های موتورآن است که امکانات بیشتری برای کنترل هواپیما در سرعت های پایین تر به آنمی دهند.
این جنگنده، که بسیاری آن را یک کپی ناقص از هواپیمای میراژ ۵ می پندارند،مجهز به تجهیزات الکترونیکی یا همان اویونیک اسرائیلی و تانک های سوختبهبود یافته می باشد. این هواپیما، برای دفاع هوایی و مخصوصاً برای حملاتزمینی طراحی و تولید شده است و حتی از تسلیحات، یعنی موشک ها و بمب های بهکار رفته در هواپیمای میراژ ۵ بهره می جوید. این هواپیما دارای طول بدنهای به میزان ۱۵ متر و دهانه بالی به میزان ۸ متر است. این هواپیما، قادراست به کمک موتور J-۷۹ با سرعت هایی بالغ بر ۳/۲ ماخ نیز دست پیدا کرده وبه ارتفاع تا ۱۸ کیلومتر نیز برسد. این هواپیما، با بیشترین وزن برخاستمعادل ۱۶ تن، هواپیمایی در کلاس سبک به شمار می آید.
همچنین، جنگنده کفیر دارای برد نسبتاً کوتاهی به میزان ۷۷۰ کیلومتر است کهدلیل عمده آن، می تواند استفاده از موتورهای توربوجت پر مصرف J-۷۹ بیانشود، چنانکه این موضوع، در خود هواپیمای فانتوم نیز وجود دارد. البته برایاسرائیل، با مساحت اندک کشورش، این ضعف چندان آشکار نمی نماید. کفیر قادربه حمل انواع موشک های سایدوایندر، پایتون، شفریر، ماوریک و شرایک، درکلاً ۹ مقر در زیر بال ها و بدنه می باشد که وزن کل تسلیحات، یعنی مجموعبمب ها و موشک های محوله، می تواند تا ۵ تن نیز برسد. ناگفته نماند جنگندهکفیر محصول صنایع هواپیما سازی اسرائیل یا IAI است که در نیروی هواییآمریکا، اف-۲۱ ای نام گذاری شده است.



IAI Lavi

پس از موفقيت در ساخت جنگنده هاي نسل سوم «نشر» و«کفير»، جنگندهء نسل چهارم اسرائيل يعني «لاوي» ساخته شد. لاوي يک جنگندهءبسيار پيشرفته و در حد جنگنده هايي نظير اف16 و اف18 مي باشد. از اينجنگنده کمتر گفته شده است، زيرا  هيچگاه به طور رسمي به كار گرفته نشد وليIAI جهت جبران زحمات فراواني كه براي طراحي اين جنگنده و سيستم‏هايپيشرفته‏اش كشيد، بسياري از طراح‏هايش را عينن به جنگنده‌ء J-10 چينيمنتقل كرده است. امروز، لاوي در قالبي نو به نام J-10 در اختيار نيرويهوايي چين و به زودي پاكستان، قرار خواهد گرفت. چيني‏ها، علاقمندي مقاماتايران را نيز براي دريافت اين جنگنده اعلام كرده‏اند هرچند به سختيمي‏توان باور كه دولت اسرائيل، اجازهء‌ فروش J-10 را به ايران صادر نمايد.
لاوي يک جنگنده چند کاره است که هرگز وارد خدمت نشد اما با اين وجود،مرحلهء مهمي را در زمينهء توسعهء هواپيما در صنايع IAI شکل داد و شايدبالاتر از توان IAI قرار داشت.

براي اولين بار در تاريخ تکنولوژي اسرائيل، طراحي مستقل يک هواپيمايپيشرفته، محقق شده بود. پيشتر از اين، صنايع IAI، جنگنده هاي Nesher، Kfirو Tzukit را با موفقيت توليد کرده بود، اما در واقع اين هواپيماها،مدلهايي کپي شده يا ارتقاء يافته از جنگنده هاي ساخت کشورهاي ديگر بودند.لاوي در واقع اولين هواپيمايي بود که مطابق با استانداردهاي مورد نيازنيروي هوايي ساخته شد و يکي از پيشرفته ترين جنگنده هايي شد که در آستانهءورود به هزارهء سوم توليد شده بود. قرار بود بين سالهاي 1993 تا 2003،تعداد 300 فروند لاوي ساخته شده و جايگزين هواپيماهاي قديمي A-4(اسكاي‏هاوك) و كفير شوند. كل اين پروژه، مبلغي در حدود 3 ميليارد دلار رابالغ مي‏شد.
A-4 Skyhawk

برنامهء توليد لاوي به فوريه 1980 باز مي گردد. در آن زمان دولت بهنيروي هوايي اجازه داد تا جنگندهء آينده بر اساس تکنولوژي هاي فنيپيشرفته، طراحي شود. 18 ماه بعد، پروسهء توليد هواپيماي جديد در IAI شکلگرفت و قرار شدن براي موتور هواپيما که ساخت آن نياز به تکنولوژي فنيبالايي دارد از بين موتورهاي ساخت شرکت پرات اند ويتني،‌ يک مدل انتخابشود.
جنگندهء تک سرنشينهء لاوي قرار بود جايگزين هواپيماهاي اسکاي هاوک(SkyHawk) شده و ماموريتهاي گوناگوني مانند حمله به اهداف زميني در فواصلنزديک و متوسط و دفاع هوايي را به انجام برساند.
نوع دو سرنشينه نيزقرار بود براي مراحل پيشرفته‏تر آموزش خلباني به کار گرفته شود ضمن آنکهبتواند ماموريتهاي رزمي را نيز به خوبي انجام دهد.
لاوي، جنگنده‏اي در ابعاد کوچک، باهوش و داراي سيستم‏هايي بود که امکانخطا را کم مي‏کرد و راه حل مناسب نيروي هوايي براي نبردهاي آينده به شمارمي رفت. سيستم‏هاي نرم افزاري بسيار هوشمندي براي كنترل و نشانه‏رويتسليحات در داخل جثهء كوچك اين جنگنده تعبيه شده است. وجود اين سيستم‏هايكامل، به معني كاهش هزينه‏هاي تعمير و نگهداري مي‏شد، زيرا با ورود بهخدمت اين جنگندهء‌ چندماموريته، تعدادي جنگندهء قديمي از رده خارج مي‏شدند.
مطابق اصول فني، لاوي يك جنگندهء بسيار پيشرفته به شمار مي‏رفت:
- با بدنه‏اي كاملن آيروديناميك؛
- قابليت مانور عالي؛
- پساي كم در هنگام حمل تسليحات كامل؛
- قابليت پرواز با حداكثر مهمات در حداكثر سرعت و فواصل طولاني؛
- قابليت استفاده از انواع تسليحات پيشرفته.
جزئيات عمليات هواپيما – به خصوص كابين آن – به وسيله خلبانبرنامه‏ريزي مي‏شود. بدين معني كه جنگنده به خلبانش اجازه مي‏دهد وارداجراي تاكتيكهاي نبرد شود بدون آنكه نياز به دقت و كنترل مدوام سيستم‏هايمختلف جنگنده باشد. سيستم‏هاي الكترونيكي لاوي (آويونيك) به شكل كاملن نوو ابداعي طراحي شده‏اند و داراي عيب‏ياب خودكار هستند تا تعمير آنها،ساده‏تر شود.

به تاريخ 31 دسامبر 1986، نمونهء ابتدايي لاوي، اولين پرواز از سري پروازهاي آزمايشي لاوي را انجام داد. سرخلبان آزمايشگر – مناخيم شيمول– كه از ژنرال‏هاي ارشد نيروي هوايي است ساعت 13:21 به وقت محلي، از باندپايگاه هوايي بن‏گورين به هوا خاست و در مدت 26 دقيقه پرواز، سيستم‏هايكنترلي و موتور اين جنگنده را مورد سنجش قرار داد.

سه ماه بعد، دومين نمونهء اوليه نيز به هوا خاست. در آن پرواز نيزسيستم‏هايي چون: سيستم كنترل پرواز، موتور، برق هواپيما، هيدروليك و سيستمخنك كنندهء كابين (ايركانديشن) مورد آزمايش قرار گرفت. دومين نمونه، دچاربرخي بهسازي‏ها نسبت به مدل اول شده بود كه شامل حمل مخزن سوخت سوارشده دروسط بدنهء هواپيما، غلاف سوختگيري هوايي و برخي سيستم‏هاي الكترونيك(آويونيك) كه در نمونهء اول، گنجانده نشده بودند.
در كل تعداد 3 فروند نمونهء اوليه از لاوي در IAI توليد شد كه به غير از 5 فروند نمونهء اصلي بود كه بعدن ساخته شد.
بهتاريخ 30 آگوست 1987، دولت تحت فشار آمريكا، تصميم گرفت تا ادامهء پروژهلاوي را ملغي كند. دليل آن نيز مشكلات تامين بودجه و همچنين فشارهاياقتصادي و سياسي وارده از طرف احزاب بود. (برخي احزاب مانند حزب ليكود برخلاف حزب كارگر، از هزينهء تمام شدهء‌ نسبتن بالاي اين جنگنده رضايتنداشتند و ترجيح مي‏دادند كه جنگنده‏هاي ارزان‏قيمت‏تري مانند F-16C/D ازايالات متحده خريداري شود) همچنين ايالات متحده، نگران از دست رفتن بازارجنگنده‏هاي صادراتي اف16 و اف18 خود بود. اين تصميم، باعث تظاهرات كارگرانخشمگين صنايع IAI شد هرچند كه نتيجه اي دربر نداشت. IAI انتخاب ديگرينداشت و بدين گونه 5000 نفر از كاركنانش،‌ بيكار شدند.
دولت مبلغ 450 ميليون دلار بابت هزينهء لغو پروژهء لاوي از ايالات متحده طلب كرد.
سومين نمونهء لاوي كه به نام B-3 يا Technology Demonstrator (اثباتكنندهء‌ تكنولوژي) ناميده شد، دو سال بعد از ملغي شدن پروژه، ساخته شد.اين جنگنده، امروزه در IAI براي تست و ارزيابي سيستم‏هاي الكترونيك بهمنظور صادرات به ديگر كشورها، مورد استفاده قرار مي‏گيرد.


برخي مشخصات فني
ماموريت اوليه: جنگندهء چندكاره (Multi-Task)
سازنده: اسرائيل
ابعاد
طول: 14.57 متر
فاصلهء دو سر بالها: 8.78 متر
ارتفاع: 4.78 متر
مساحت بالها: 33.05 متر مربع
مقدورات
حداكثر سرعت: 1.85 ماخ
حداكثر وزن قابل بارگذاري: 7200 كيلوگرم
برد عملياتي: 2100 كيلومتر
وزن خالص: 9990 كيلوگرم
پيشرانه
يك موتور توربوفن ساخت پرات اند ويتني (PW1120) با كشش 9344 كيلوگرم
برخي سيستم‏ها
سيستم كامپيوتري پرواز با سيم = Fly By Wire يا FBW
گيرندة اخطار راداري = Radar Warning Receiving  يا RWR
سيستم پيشرفتهء تشخيص دوست از دشمن: IFF
نمايشگر سربالا = Headup Display يا HUD ساخت Albit Systems
و . . .
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب 987789 تشکر کرده اند:
simab1348, پسر آریایی, hatfield

Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

48

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 25 آبان 1388 10:37

آرشيو سپاس: 67 مرتبه در 30 پست

Re: جنگنده ساخت اسرائیل برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

توسط 987789 » دوشنبه 25 آبان 1388 21:54

صاعقه

از سال ها پیش، طرح هواپیمایی به نام اوج در کار بود که البته این طرح ادامه نیافت. اما با پیگیری مسئولان، در آذر سال 1379، سرتیپ علی اکبر شوقی، رئیس دانشگاه شهید ستاری، اعلام کرد که هواپیمای جدیدی که با نام صاعقه در راه است، در سال 1382، اولین پرواز های آزمایشی خود را به انجام خواهد رساند. در تابستان سال 1383، صدا و سیما، تصاویر و فیلم های ویدیویی این هواپیمای جدید را با توضیحات کامل نمایش داده و بدین گونه بود که این هواپیما به ایرانیان معرفی گردید. در این هواپیما، از بدنه هواپیمای اف-5 آمریکایی، به دلیل طراحی خوب و قدرت مانور بالای آن الهام گرفته شده است. تفاوت اساسی ظاهری این هواپیما با اف-5، وجود دو سکان عمودی V شکل می باشد که برای ایجاد توانایی لازم برای مانور پذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای جنگنده صاعقه در حقیقت یک نمونه 10تا 15 درصد بزرگتر شده هواپیماهای اف-5 با سکانهای عمودی پروانه ای به منظور افزایش مانورپذیری و کاهش سطح مقطع راداری با سیستم های الکترونیک و موتورهای روسی می باشد.
پیشرانه این هواپیما دو دستگاه موتور RD-33 می باشد که از موتورهای هواپیمای اف-5 بسیار قدرتمندتر بوده امکان پرواز تا سرعتهای 5/1تا 8/1 ماخ را به این هواپیما می دهد. رادار این هواپیما از نوع N019-ME که در ایران بهسازی شده تا کارایی آن بر ضد اهداف زمینی افزایش یابد. بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم بوده و بردی در حدود 600 کیلومتر را داراست. این هواپیما، برای اولین بار، در طی سفر آیت الله خامنه ای به همدان پروازی آزمایشی را با موفقیت تمام به انجام رساند که در پی آن، رهبر انقلاب به جمعی از خلبانان نیروی هوایی ایران تاکید نمود که این موفقیت، نتیجه تلاش بی وقفه و ایمان پایدار جوانان دانشمند این کشور است. اما هواپیمای آذرخش را می توان یک جنگنده اف-5 دانست که در آن مساحت بال ها تا حدودی افزایش یافته و موتورها و اویونیک آن با نمونه های جدیدتر روسی تعویض گشته است. مشهود ترین تفاوت این هواپیما با جنگنده اف-5، ورودی موتورهای به وضوح بزرگتر آن است که در نتیجه نصب موتور قدرتمند تر و نیاز به ورودی هوای بزرگتر حاصل آمده است.

نظر شخصی بنده  در مورد جنگنده ساخت ایران چنین عنوان می کنم که با توجه به این که حتی شرایط تا حدودی در کشور های مجاور منطقه مانند ترکیه یا عربستان بهتر نیز هست، این کشورها از خود هیچ گونه توانایی را حتی برای اصلاح جنگنده های خارجی از خود نشان نداده اند. همین موضوع، برتری ایران مشخص می سازد چرا که ایران حتی با وجود تحریم های اقتصادی فراوان، قادر به طراحی و ساخت دو جنگنده مستقل و اصلاح یک نمونه خارجی شده است. بنده اغراق های برخی که اعلام می کنند که این هواپیما ها حتی هواپیماهای غربی چون جنگنده F/A-22 را مغلوب می سازند را به طور کامل رد می نمایم. چون اگر واقع گرا باشیم، ایران یک کشور در حال توسعه است و نمی توان از او انتظار ساخت چنین جنگنده هایی را در وهله اول داشت، بلکه به تدریج باید به این اهداف دست پیدا کرد. در این اوضاع طراحی و ساخت چنین جنگنده هایی، با توانایی های نسبتاً خوب و قابل قبول، خود افتخار بزرگی محسوب می شود که کشورهای دیگر منطقه، ناتوانی خود را در برابر انجام چنین امور پراهمیتی، بوضوح نشان داده اند


شفق آسمان ایران



جنگنده پنهانکار و مافوق صوت شفق که طراحی آن از چندین سال پیش شروع شد و در سال 2004 نیز تکمیل نمونه اولیه آن گزارش شده که چندین آزمایش موفقیت امیز را پشت سر گذازده که آزمایشات به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام گرفته است ، این جنگنده در سه نوع آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است.


پروژه طراحی شفق توسّط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از فرمان رهبری ایران پس از جنگ مبنی بر خودکفایی در ساخت تسلیحات سرمایه گزاری شده و بوسیله مجتمع دانشگاهی هوایی (Aviation University Complex) که زیر مجموعه ای از دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد پس از هزاران ساعت کار مداوم دانشمندان و دانشجویان ایرانی طراحی و ساخته شده است ( البته در ابتدای ساخت این جنگنده دو شرکت روسی میگ و سوخو نیز با ایران همکاری میکردند که ظهور مونیتور های دیجیتالی موجود در کاک پیت هواپیما که از جنس روسی هستند گواه بر این مدعا است ولی به دلیل افزایش فشار سیاسی ناشی از پرونده هسته ای از سوی آمریکا به روسیه این شرکتها از مشارکت در ادامه این طرح صرف نظر کردند)لازم به ذکر است که دانشگاه بزرگ صنعتی مالک اشتر که یکی از بزرگترین مراکز علمی و طراحی ایران می باشد وابسته و زیر نظر کامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جموری اسلامی ایران است .





بسیاری از کارشناسان شفق را از حیث توانایی و نوع طراحی با طرح هواپیمای MiG-I-2000 روسیه که جنگنده ای است شکاری و رهگیر مقایسه کرده اند. البته لازم به ذکر است در طراحی شفق به ویژگی پنهانکاری (رادارگریزی) آن توجه زیادی شده، بویژه که طرح بدنه آن از حیث RCS به جنگنده اف/ای-22 رپتور ساخت آمریکا که یک جنگنده پنهانکار است نیز تا اندازه ای شباهت دارد و بدنه آن از مواد جاذب امواج رادار (Radar Absorbing Materials) ساخته شده است،که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد در واقع می توان شفق را اولین جنگنده پنهانکار ایرانی دانست. بنا به اظهارات بعضی رسانه ها طراحی نمونه ثانویه شفق که شامل بسیاری اصلاحات و بهبود ها در قسمتهای بالها و نیز دهانه خروجی موتور و همچنین سیستم های راداری پیشرفته تر می باشد تا سال 2008 بطول خواهد انجامید. با توجه به سرمایه گذاری های بسیار بالای ایران در صنایع هوایی و موشکی خود احتمال میرود که این پرنده کمی زودتر از موعد مقرر وارد خدمت در نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران شود


تسلیحات

شفق دارای هفت جایگاه برای حمل تسلیحات مختلف می باشد. نوع سازه به کار رفته به شکل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد. که در زیر هر بال سه جایگاه و یک جایگاه نیز در زیر بدنه قرار دارد. توانایی شلیک موشک اسپاروو و ساید وایندر و نیز موشک های سری R روسی از جمله R-73 و R-77.ونیز موشکهای KH-29 و KH-31 به همراه موشک هدایت تلوزیونی ماوریک توانایی به خصوصی به این پرنده ساخت ایران در نبردهای چند منظوره میدهد . همچنین استفاده از سه نمایشگر چند کاره رنگی پیشرفته در کاکپیت آن موجب شده تا در جنگنده از نمایشگرهای آنالوگ کمتر استفاده شود . این نمایشگرها که به صورت سری و در کنار هم قرار دارند وظایفی از قبیل کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرنده های مشکوک / مدیریت تسلیحات موجود در جنگنده / کنترل سیستم های دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سیستم هدایت و کنترل شلیک انواع موشکها و بمبهای هدایت راداری و یا لیزری را به این جنگنده داده است .


تجهیزات

علاوه بر این در این پرنده جدید به راحتی خلبان توجه زیادی شده است به همین منظور دارای شیشه (درب کابین) بزرگتری هست و از نظر میدان دید دارای بهترین کارایی لازم در میان جنگنده های معروف دنیا است که دلیل آن هم کشیدگی بیشتر شیشه کابین خلبان به سمت جلو و نیز پهنای بیشتر ان به سمت اطراف است که بیشترین دید ممکن را در اختیار خلبان و یا خلبانان این جنگنده ساخت ایران قرار خواهد داد ، همچنین در شفق از صندلی های پرتاب شونده K-36D ساخت روسیه نیز استفاده شده است که بنابه تاکید کارشناسان امریکایی بهترین صندلی پرتاب موجود در جهان می باشد ( آمریکا با صرف یک هزینه تحقیقاتی بالا در حال ساخت یک نمونه مشابه از این صندلی پرتاب پیشرفته برای جایگزینی ان با صندلی های پرتاب اف 22 و اف 35 است ).

وزن این جنگنده حدود 5 تن است که از این لحاظ یک جنگنده سبک بحساب می آید. پیشرانه این جنگنده یک و یا دو دستگاه موتور توربوجت RD-33 کلیموف روسی یعنی همان موتور بکار رفته در جنگنده MiG-29 است برخی منابع آگاه نیز از امکان استفاده از موتور های AL- 31F در این پرنده ساخت ایران خبر دادند . ( البته برخی گمانه زنی ها . بنا به گفته بعضی رسانه ها ایران برنامه هایی نیز برای تولید موتور کلیموف RD-33 و نمایشگر های تحت امتیاز روسیه در ایران دارد.)




نوع طراحی

از دیگر ویژگی های بارز شفق می توان به طراحی آیرودینامیکی و سرعت فراصوتی آن که دو تا دو ونیم برابر سرعت صوت است اشاره کرد، در طراحی شفق مساحت ریشه بالها بسیار بیشتر از نوک بال است( بالهای قیفی شکل : این نوع شکل بال از پایداری نسبتا خوبی نسبت به باله های دلتا شکل در سرعت های پایین و بالا برخوردار است ) و این امر موجب می شود تا جنگنده شفق در نبرد های هوایی تن به تن (داگ فایت) بتواند به سرعت زاویه حمله را بسوی هدف تغییر دهد، همچنین بواسطه طراحی ویژه بدنه آن توانایی پیچش، غلتش و قابلیت مانور پذیری شفق تا حد زیادی افزایش یافته و آن را به جنگنده ای برای استفاده در موقعیت های خاص تبدیل کرده است. کارشناسان در مورد شفق به گمانه زنی هایی پرداخته اند از جمله اینکه جنگنده شفق از توانایی پرواز در ارتفاع پایین نیز بخوبی برخوردار است و از

لحاظ اویونیک یا سیستم های الکترونیک پروازی نیز بسیار پیشرفته می باشد . از پس از سال 2000 طرحی محرمانه در دانشگاههای ایران در حال تهیه است که به موجب آن راداری پیشرفته و بروز برای این جنگنده در حال ساخت است . این رادار که در نحوه عملکرد از رادار AWG-9 تامکت الهام گرفته دارای توانایی فوق العاده و قابل قبولی در بکارگیری در انواع موقعیتهای ضروری است .

اصول استفاده از طراحی مهندسی به خصوص در این جنکنده برای افزایش قابلیت پنهان کاری در این پرنده به خوبی رعایت شده است . حتی بسیاری از کارشناسان ویژگی پنهانکاری شفق را حاصل ترکیب طراحی ویژه و استفاده از مواد جاذب امواج رادار دانسته و توانایی پنهانکاری شفق را با جنگنده آمریکایی F-117 Nighthawk که جنگنده ای بسیار پیشرفته می باشد مقایسه می کنند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب 987789 تشکر کرده اند:
simab1348, پسر آریایی

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

124

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 11 خرداد 1388 14:30

آرشيو سپاس: 367 مرتبه در 109 پست

Re: جنگنده ساخت اسرائیل برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

توسط simab1348 » سه شنبه 26 آبان 1388 09:20

مقایسه این دو کشور بسیار مشکله . ایران هنوز در ابتدای راه هست اما باتوجه به نیروی انسانی بسیار مستعد و هوشمند، در آینده ای بسیار نزدیک شاهد درخشش محصولات ایرانی در سطح جهان خواهیم بود. من دوست ندارم اسرائیل رو بعنوان گزینه برتر معرفی کنم. چون انگار به نحوی اون رو به رسمیت شناختم و قابلیت های کشور خودم رو دست کم گرفتم  . شاید بهتر بود نظر سنجی تون رو طور دیگری سازماندهی میکردید.
اسرائیل در جاسوسی صنعتی و نظامی حرف اول را میزنه وهیچ قانونی رو مراعات نمی کنه ، از توانایی همه دنیا استفاده میکنه و با بزرگنمایی دست آوردهاش (که بیشترش مربوط به دیگرانه ) کشور های دیگر رو مرعوب میکنه . بنظر من از مغز کثیف فقط ایده های کثیف و شیطانی بروز میکنه . و همه خواست آنها کشتن انسانها در مقایس بیشتر و خرابی و سیع تر هست . البته با چنین فکری جز با روش خودش نمیشه مقابله کرد.  :-?
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب simab1348 تشکر کرده اند:
hesperus, fox hound, amra

Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

48

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 25 آبان 1388 10:37

آرشيو سپاس: 67 مرتبه در 30 پست

Re: جنگنده ساخت اسرائیل برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

توسط 987789 » سه شنبه 26 آبان 1388 09:31

simab1348 نوشته است:
اسرائیل در جاسوسی صنعتی و نظامی حرف اول را میزنه وهیچ قانونی رو مراعات نمی کنه ، از توانایی همه دنیا استفاده میکنه و با بزرگنمایی دست آوردهاش (که بیشترش مربوط به دیگرانه ) کشور های دیگر رو مرعوب میکنه . بنظر من از مغز کثیف فقط ایده های کثیف و شیطانی بروز میکنه . و همه خواست آنها کشتن انسانها در مقایس بیشتر و خرابی و سیع تر هست . البته با چنین فکری جز با روش خودش نمیشه مقابله کرد.  :-?


خب این قانون فعلی جهانه . ایران برای پیشرفت راه هموار تری رو  از امریکا واسرائیل وحتی روسیه دارد چون انها تقریبا از صفر شروع کرده اند ولی ما بر پایه اطلاعات انها داریم عمل می کنیم. درثانی من اسرائیل رو انتخاب کردم چون احتمال درگیری نظامی با این کشور رو به طورجدی داریم(که دیر یا زود اتفاق میفته )
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

New Member



no avatar
پست ها

18

تشکر کرده: 13 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 6 بهمن 1388 18:52

آرشيو سپاس: 54 مرتبه در 12 پست

Re: جنگنده ساخت اسرائیل برتر است یا جنگنده ساخت ایران؟ کدام نوع

توسط serpiko » پنج شنبه 8 بهمن 1388 12:42

البته من فکر میکنم این اماری که از تواناییهای شفق ارایه شده تایید نشده باشه یا اینکه کشور ماتمایل داره یک پرنده با این خصوصیات بسازه


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان



CentralClubs Hosting