در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل و موضوعات مرتبط با طراحي صفحات اينترنتي به بحث بپردازيد
Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

3474

تشکر کرده: 286 مرتبه
تشکر شده: 463 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 20 اردیبهشت 1387 08:44

آرشيو سپاس: 13553 مرتبه در 2799 پست

گـــوگــل و ســـئـو - مدیران سایت ها بخوانند

توسط Solver » جمعه 29 آبان 1388 08:11

در این مبحث، آموزش های کاملاً تائید شده و استاندارد مرتبط با مدیریت موتورهای جستجو (SEO) خاص گوگل (Google) ارائه خواهد شد.



دو دانشجوى دكتراى دانشگاه Stanford، يعنى لرى پيج و سرجى برين، گوگل را در سال 1998 تاسيس كردند. اين شركت خصوصى در ماه جون 1999 / تير 1379 رسما با سرمايه تاسيس 25 ميليون دلار معرفى شد. اين شركت همراهانى را چون كلاينر پركينز كاوفيلد و سيكوال كپيتال را پيدا كرد. گوگل سرويس و خدمات عمومى اصلى خود را در وب سايت خود در http://www.google.com ارايه ميدهد. اين شركت همچنين سرويس جستجوى پيشرفته را براى فراهم سازى اطلاعات محتوايى نيز ارايه ميدهد.

حتی اگر نخواهیم گوگل را بزرگترین موتور جستجو نام دهیم، اما باید آن را بی نقص ترین موتور جستجو بشماریم. فارغ از شیطنت های سیاسی که گاهی از این شرکت شاهد هستیم، تنها مواردی مانند بازیابی بانک های داده، پاک سازی صفحات و لینک های خراب از فهرست می باشد که ممکن است موجب تغییرات ناگهانی در نتایج جستجو رنک صفحات شود که البته به سرعت نیز این مسائل اصلاح میشود.

اما از حاشیه گذشته وارد اساس کار گوگل می شویم:

پایه جستجوی گوگل بر اساس PageRank است. در حقیقت شما نتایج جستجو را بر اساس رتبه مشاهده خواهید کرد، نه مانند دیگر موتورهای جستجو بر اساس لینک ها، عمر صفحه یا ... . البته شاید در ابتدا بگویید که دیگر موتورهای جستجو هم همچین قابلیتی را دارند، اما اینطور نیست. آنها تنها توابع کوچکی از ترکیب بازدید یک صحفه، تعداد لینک به آن و عمر آن را معیار جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو قرار خواهند داد.

البته پس از راه اندازی گوگل سایت های زیادی با تجدید نظر در موتور جستجوی خود یا با کوپل کردن بانک های داده خود به آنالیزرهای مختلف نتایج بسیار بهتری را ارائه می کنند، اما همچنان گوگل است که بهترین ترکیب از امتیازات را در جایگاه دادن به یک صفحه وب دارا است چرا که از پایه بر این  اساس ساخته شده است. برای روشن شدن بیشتر موضوع، میتوان به  PageRank های نزدیک به واقعیت آن اشاره داشت.

دقت کنید اینجا مقصود از PageRank آن رنک 0 تا 10 صفحات نیست، هر چند آن رنک هم بر اساس این رتبه است که نمایش داده می شود. اما آن فقط یک معیار نمایشی است.

اساس PageRank چیست؟

PageRank خروجی یک معادله است، که تعداد متغییر های آن در آخرین نسخه گوگل  500 ميليون است که البته بيش از 2 بيليون شرايط نیز برای محاسبه آن طراحی شده است. PageRank از ساختار لينك عظيم وب به عنوان ابزار سازماندهى استفاده ميكند.

مثلاً یکی از ساده ترین این توابع این طور است که گوگل یک لینک را از صفحه A به صحفه B بررسی می کند. همینطور یک لینک را از صفحه B به صفحه A. به این ترتیب یک نسبت به دست خواهد آورد که این نسبت به همراه میلویون ها نسبت و متغییر دیگر، جایگاه صحفه A و B را نسبت به هم روشن می کند.

قطعاً اینکه بازدید کنندگانی که از لینک صفحه A به B میروند بیشتر از بازدیدکنندگانی با شد که از B به A رفته اند، بیانگر برتر بودن صفحه B از نظر ارزش در پیش کاربران است، اما صرفاً نمیتواند دلیل بر برتری صفحه A باشد. چرا که ممکن است اساساً بین این دو صحفه شروطی وجود داشته باشد که کاربران به هر دلیل (همان شرط) مجبور به ورود به صفحه B از طریق صحفه A هستند، اما در حقیقت صفحه A است که برای کاربران با ارزش تر است. اینجا است که آن 2 بیلیون شرط گوگل روی این 500 میلیون متغییر پیاده می شود تا در این موارد سو تفاهم پیش آمده این موتور جستجو را تا حد امکان کاهش دهد.

جستجو با گوگل

جستجوی گوگل برای مدیران سایت ها از اهمیت خاصی برخوردار است، جدا از ابزار ویژه مدیران سایت ها که گوگل ارائه کرده است، همواره مدیران سایت ها در همه سطوح با استفاده از موارد ساده ای می توانند به بررسی وضعیت سایت خود در گوگل بپردازند.

فهرست شدن یک سایت

جهت آگاهی از اینکه آیا صفحه وب شما در گوگل فهرست شده است یا خیر کافی است آدرس خود را در دنبال :Site وارد کنید، تا گوگل در صورت وجود صفحه ای از سایت شما آن را نمایش دهد.

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


که نتیجه آن به این شکل خواهد بود:  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

پیوند های منتهی شده به یک سایت

برای این منظور نیز کافی است نام دامنه خود را به دنبال :Link وارد کنید تا گوگل فهرستی از صفحات وبی که به شما پیوند داده اند را نمایش دهد. البته صفحاتی که از آنها به سمت صفحه مورد نظر شما بازدید کننده نیز آمده باشد.

صفحات یا سایت های مشابه یک سایت

این شیوه جستجو که در نگاه اول مناسب کاربران است نه مدیران، میتواند مدیران را نیز یاری کند. از جمله برای یافتن، رقبا، یافتن سایت های همسو جهت تبادل لینک (چرا که تبادل لینک با سایت های هم موضوع یکی از آن 500 میلیون متغییر است). جدا از این موضوع، ممکن است شما بخواید از مطالب آن سایت ها استفاده کنید و در سایت خود ارائه کنید.

جهت یافتن صفحات مشابه پس از جستجوی نام سایت خود به شیوه بالا، می توانید کلید Similar Pages  را در مقابل آن مشاهده کنید. با کلیک روی آن شاهد صفحات مشابه خواهید بود.

Cached- ذخیره شده
همانطور که میدانید، گوگل هم مانند بسیاری از موتورهای جستجو صفحاتی را از سایت ها ذخیره می کند تا در مواقع لزوم هم سرعت جستجوی خود را بالاتر ببرد، هم سطح تغییرات یک صفحه را سنجش کند. همینطور با پیشرفت این تکنلوژی به آنجا رسید که دیگر به عنوان بخشی از خدمات جستجو به کاربران نیز ارائه میشود و ظاهراً اسقبال خوبی هم از آن شده است.

متاسفانه گوگل بر خلاف برخی از موتور های جستجو امکان ping خودکار یا دستی را ندارد و تنها Sitmap شما است که زمانبندی رجوع ربات را برای بررسی سایت شما تعیین می کند. بنابراین دانستن این که صفحه ذخیره شده شما با صفحه فعلی شما تفاوت زیادی دارد جندان مهم نیست چرا که شما باید منتظر باشید تا گوگل خودش به سراغ سایت شما امده و صفحه ذخیره شده را به روز کند.

اما از نظری برای سایت های غیر استاتیک و خصوصاً سایت های دارای سطوح دسترسی مختلف این صفحات کمک می کند که متوجه شویم آِیا ربات گوگل دسترسی لازم را دارد. اگر صفحه ذخیره شده غیر از چیزی بود که ما خواستیم می توان تغییرات را اعمال کرد تا در بازدید بعد مثلاً گوگل فلان قسمت صفحه را نادیده بگیرد.


اما پس از شرح کوتاه در مورد ساختار و کاربرد آن بهتر است به سراغ قسمت عملی ماجرا برویم ...

ثبت سایت در گوگل

ثبت صفحات در موتورهای جستجو بر خلاف تصور، الزامی نیست، بلکه فقط راهکاری است برای یادآوری و الویت بخشی به ربات ها. ضمناً این عمل هیچ گاه به رتبه شما کمک نخواهد کرد. یعنی شما یا در گوگل هستید یا نیستید، اینطور نیست که فکر کنید گوگل سایت شما را خودش ایندکس کرده و حالا که خودتان هم ثبتش کنید رتبه شها بهبود خواهد یافت.البته در مورد ابزار مدیریت سایت گوگل قضیه متفاوت است.

به هر ترتیب با رفتن به آدرس زیر میتوانید سایت خود را به طور کاملاً رایگان در گوگل ثبت کنید، ممکن است از 2 روز تا 1 ماه طول بکشد تا ربات گوگل به سراغ سایت شما آید. از ثبت چند باره خود داری کنید چون ممکن است شما را در لیست سیاه قرار دهد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

متا تگ ها

البته طبق برنامه کلیه متا تگ های عمومی و البته ویژه در مبحثی جدا مطرح خواهند شد، اما اینجا به متاتگ های مربوط به گوگل و کاربرد آنها اشاره خواهیم کرد. پیش از هر چیز اشاره به این موضوع لازم  است که گوگل برخی متا تگ را ندیده می گیرد.

keywords

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


در وبلاگ مدیران سایت های گوگل، این شرح آمده که روشن گر متاتگ معروف و قدیمی "keywords" است که گوگل هرگز از آن استفاده نکرده و هنوز هم معتقد است ابزار استفاده صحیح از آن موجود نیست. اما استفاده از آن ضرری برای ارزش صفحه وب شما در گوگل نخواهد داشت.

refresh

گوگل با توجه به پیروی از استاندارد های W3C به هیچ وجه با این متاتگ میانه خوبی ندارد، خصوصاً پس از چندین فریب بزرگ (بمباران گوگلی) که به وسیله این متاتگ و لینک های متعدد ایجاد شد. گوگل مشاهده این متاتگ را به عنوان یک امتیاز منفی به حساب خواهد آورد فارغ از مدت و مقصد آن.

پیشنهاد میشود اگر نیازمند هستید که کاربر خود را به صورت خودکار به صفحه ای ارجاع دهید، از جاوا اسکریپت استفاده شود یا در مورد صفحات غیر استاتیک میتوان از سمت سرور و به شیوه 301 کاربر را ارجاع داد. که شیوه دوم  اثر منفی در رتبه سایت شما نخواهد داشت و بهتر از اسکریپت است چرا که ممکن است مرورگر بازدیدکننده از جاوا اسکریپت پشتیبانی نکند.


اما متا تگ های مفید برای گوگل:

google-site-verification

شاید مهم ترین متاتگ اختصاصی گوگل google-site-verification باشد که مقدار آن برابر رشته ای ترکیبی از اعداد و حروف است که توسط سیستم بررسی مالکیت سایت گوگل به مدیران سایت ها پس از ثبت سایت خود در ابزار ویژه مدیریت سایت گوگل ارائه می کند. به عنوان مثال:

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


google

یکی از متاتگ های گوگل که با همین نام هم است، با داشتن مقدار notranslate این امکان را میدهد که قسمت هایی از صفحه وب خود را در مقابل مترجم گوگل محافظت کنید و آن بخش ها ترجمه نشوند. شما باید متاتگ را به این شکل استفاده کنید:

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


سپس در هر قسمت از صفحه خود که مایل به ترجمه شدنش نیستید کلاس آن را به  "notranslate" تغییر دهید. اگر هم از جدول یا لایه ای استفاده نکرده اید حتی می توانید با استفاده از تگ <Span> این کلاس را فراخوانی کنید. مثلا:

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



googlebot


شاید پر کاربردترین متاتگ گوگل این باشد. اما بنده توصیه میکنم فقط در صورتی که می خواهید صفحه خود را سفارشی کنید از آن استفاده کیند و در غیر این صورت بگذارید خود گوگل مسیرش را برود. مقادیر مختلف مورد استفاده در این متا تگ:

noarchive: از ذخیره شدن صحفه شما توسط گوگل جلوگیری می کند.
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


nosnippet: از ذخیره شدن اسپیت برای سایت شما جلوگیری میکند. اسپیت همان قسمت هایی از صحفه شما که به صورت خلاصه ترکیب عنوان و خطوط اولیه صحفه است و در آخرش ... دارد. هدف از ایجاد اسپیت آسان کردن کار بازدید کننده و کمک به وی برای حدس زدن محتویات صحفه شما است. اما گاهی خط اول صفحه وب شما تاریخ - ساعت و امثال آن است که کاملاً بی ارتباط با کلید واژه جستجو شده است. در این صورت استفاده از این متاتگ مفید است و مانع ایجاد اسپیت خودکار میشود.
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


noindex: این از مشاهده صفحه توسط گوگل و فهرست شدنش جلوگیری میکند، البته اگر شما متاتگ robot را داشته باشید و آنجا نیز دسترسی کل رباتها محدود شده باشد، گوگل نیز شامل خواهد شد و نیازی به این کد نیست. اما اگر فقط می خواهید گوگل محدود باشد از این متاتگ استفاده کنید.

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


nofollow: پیشگیری از تعقیب لینک های موجود در صحفه حاضر که بیشتر مناسب صفحات تبلیغاتی است. به هر حال این لینک همانطور که گفته شده است، به کار نبردنش بیشتر توصیه می شود جز در موارد خاص، چرا که ممکن است گوگل آن را به حساب تبلیغاتی بودن صفحه شما بزارد.

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


noodp: جلوگیری از جایگزین شدن توضیحات سایت شما از فهرست دایرکتری موزیلا. البته اگر سایت شما در دایرکتوری DMOZ باشد به صورت پیش فرض مشخصات داده شده در آنجا برای نتایج جستجو نیز نمایش داده خواهد شد. در غیر این صورت هر آنچه که در تگ Description نوشته اید توضیحات سایت شما خواهد بود.

<meta name="googlebot" content="noodp">

noimageindex: این مقدار، به ربات گوگل میگوید که اینجا همه چز را مجاز به فهرست کردن هستی، غیر از عکس ها ... بیشتر مناسب وبلاگ ها که عکس های خصوصی در آن است و ما می خواهیم فقط کاربران خودمان آن را مشاهده کنند، نه کسانی بدون مراجعه به وبلاگ عکس شخصی ما را با جستجوی نام ما در گوگل پیدا کنند.

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


البته متا تگ بالا برای فایل های pdf نیز به کار برده میشود با استفاده از مقدار nopdfindex . اما متاسفانه گوگل ممکن است آن را نادیده بگیرد. آخرین پرونده قضایی گوگل در نادیده گرفتن این متاتگ هنوز در دادگاه است.


هر چند متاتگ های دگیری مرتبط با گوگل است اما بهتر است آنها را در مبحث عمومی متاتگ ها برسی کرد. متاتگ های بالا را به عنوان استاندارد و ویژه گوگل باید کافی دانست. در ادامه به فرامین ویژه گوگل که میتوان در فایل robot.txt استفاده کرد می پردازیم که البته مثل همیشه فرامین robot.txt بیشتر بازدارنده است تا جذب کننده.

معادل متاتگ noindex

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



معادل متاتگ noimageindex
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


جهت جلوگیری از فهرست شدن یک عکس خاص:

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


که با توجه به قرار داشتن فایل robot.txt در root سایت شما، آدرس عکس نیز نسبت به آنجا باید داده شود.

و در نهایت جلوگیری از فهرست شدن گروهی از تصاویر، مثلاً تصاویر با پسوند gif
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


که البته باز میشود برای pdf به کار بست هر چند اینجا هم مانند متاتگ ممکن است گوگل توجهی نکند.

شاید آخرین نکته، مربوط به گوگل که باید در اینجا گفته شود، بحث صفحات جایگزین است. بسیاری از سایت ها برای صفحات پیش فرض 404 و 410 صفحاتی طراحی و جایگزین میکنند تا جلوه کاربری بهتری داشته باشند. اما اگر این صفحات فاقد متاتگ مربوط به پیغام خطای 404 یا 410 باشند به عنوان یک صفحه وب با وضعیت 200 شناخته شده و دیگر گوگل آن را به عنوان صفحه یافت نشد نخواهد شناخت.

نتیجه آن خواهد شد که ممکن است شما یک صفحه وب را از سایت خود حذف کنید، اما به علت وجود صفحه جانشین 404، ربات گوگل آن را فهرست کند و حتی بعضی اوقات در رتبه های بالای نتایج جستجو (به علت سوابق) بگذارد. این باعث میشود کابران پس از وارد شدن به آن صفحه در سایت شما، پیغام معذرت خواهی شما را مشاهده کنند که این اصلاً در نتیجه یک جستجو مطلوب نیست. خصوصاً که این روزها رتبه ای که کاربران به جایگاه صفحات وب در نتایج جستجو می دهند نیز لحاظ میشود.

پس اگر صفحه وبی جانشین صفحات خطای سرور خود می کنید، حتماً در تگ <head> خود وضعیت صفحه را روشن کنید که 404 است یا 410.

هر چند سعی شد در مطلب بالا به طور کامل ویژگی های این موتور جستجو برای مدیران سایت ها روشن شود، اما هنوز بخش های مهمی از روابط و نحوه برخورد با آن باقی مانده که در مطالب بعدی در همین مبحث مطرح خواهد شد از جمله Sitmap و رابطه آن با گوگل، rss و رابطه اش با گوگل و  دیگر موضوعات.
منبع:  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  / Negar.Int
[ Never is Never an Answer ||| Personal Site:  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  ]

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Solver تشکر کرده اند:
mahdimk, Mahdi1944, mshb

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان