در اين بخش مي‌توانيد کليپ و تصاوير زيباي خودرو را مشاهده کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

130

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 9 مهر 1388 22:47

آرشيو سپاس: 513 مرتبه در 111 پست

تست فورد موستانگ GT در تهران

توسط goshi bazz » دوشنبه 2 آذر 1388 00:16


                   
دقیقاًیادم نیست ساعت حدود 9 یا 10 شب بود، خیابان سعادت آباد میدان کاج، صداییک هیولا که ابتدا پیش خود فکر کردم هیولاهای دست ساز جوانان تهرانی است.با کمی دقت یک خودروی زرد رنگ با چهار چراغ جدا از هم روبه روی من متوقفشد. فوراً نزد مالک خودرو رفتم و در خواست گزارش و آزمایش فنی ازخودرویشان را کردم.و فردای همان روز به سراغ فورد موستانگ GT رفتم.در این شماره به بررسی این خودروی آمریکایی و دلربا می پردازیم.
فورد موستانگ GTموردنظر چند وقتی به صورتگذر موقت از جزیره کیش وارد تهران شده بود و بعد از مسافرت کوتاه مدت بهشمال کشور به جزیره کیش بازگشت.تا آنجایی که اطلاع دارم تا به حال 4یا5دستگاه فورد موستانگ در کشور رویت شده است.نوک مدادی، مشکی،سفید(با دونوارقرمز رنگ برروی کاپوت،صندوق عقب به همراه سقف کروکی) و سبز انگوری رنگهاییهستند که این فوردها در کشور با آنها جولان می دادند.البته موستانگ سفیدرنگ در شمال کشور رویت شده است.حالا نوبت به یک اسب وحشی آمریکایی 2009 بارنگ بسیار زیبا و جذاب زرد رسیده است تا خیابان های تهران را حسابی مجذوبو ویران کند.زمان ملاقات فرارسید و به همراه یک راننده حرفه ای به سراغموستانگ می رویم.
نسل اول موستانگ در سال 1964 معرفی شد و درسال 1974 جای خود را به نسل دوم داد.نسل سوم نیز بعد از پایان عمر نسل دومدر سال 1978 در سال 1979 به بازار عرضه شد.نسل چهارم نیز در سال 1994 و بهمدت 10 سال(1994 تا 2004) برروی خط تولید کمپانی اعظم فورد قرار داشت. سال2005 نمایشگاه آمریکای شمالی نسل پنجم فورد موستانگ(در دو مدل کوپه وکانورتیبل) با ظاهری جذاب تر، اسپرت تر و عضلانی تر معرفی و وارد بازارشد. استقبال چشمگیر جوانان و علاقه مندان به خودرو باعث شد تا در سال 2008نسل پنجم یک فیس لیفت کلی شود و با نام موستانگ 2010(نسل ششم) شناخته شود.نمونه مورد آزمایش که حدود 4ماه از خریداری آن از کمپانی می گذرد و دارایسطح تجهیزات متوسط است،نسل پنجم موستانگ محسوب می شود.فورد موستانگ دارای3پیشرانه مختلف بنزین سوز است. پیشرانه پایه از نوع 6سیلندرV شکل به حجم4لیتر و پیشرانه دوم ازنوع 8سیلندر و آرایش Vشکل با حجم 6/4 لیتر وپیشرانه سوم و قدرتمند موستانگ از نوع V8 به حجم 4/5 لیتر با توربواست.زمانی که در خودرو را باز می کنید حسی عجیبی به شما دست می دهد، داخلکابین را که ملاحضه می کنید یک شورو حس عجیبی به شما دست می دهد زمانی کهبرروی صندلی های قرار می گیرید تنها قسمتی که در روبه رویتان ملاحضهخواهید کرد هوود یا هواکش پیشرانه است که در وسط کاپوت قرار گرفته.درهنگام استارت هیچ لرزشی احساس نمی شود،حتی زمانی که خودرو درجا کار می کندپیشرانه هیچ صدای اضافی از خود تولید نمی کند.زمانی که برروی پدال گازفشار وارد می کنید، با افزایش دور موتو صدای پیشرانه و سیستم اگزوزموستانگ همچون صدای یک زمین لرزه بدنتان را می لرزاند.قبل از آغاز حرکت باادوات و تجهیزات داخل کابین برای آشنایی بیشتر کار کردم. در کوتاه ترینزمان ممکن جای دکمه ها را شناسایی کردم.سیستمTCS(همان سیستم کنترلپایداریESP) در کنار دکمه چراغ هشدار دهنده و دکمه خاموش کننده ایربگسرنشین در پایین دریچه تهویه هوا قرار دارند که جافندکی هم در کنار این سه دکمه قرار گرفته.کمی پایین تر سیستم صوتی 500shaker با CD چنجر6خشابی،2عدد ساب و 4بلندگو با قابلیت خواندن فایل هایMP3.DVD.AUDIO بههمراه ورودی AUX با قدرت خروجی 500 وات قرار دارد.تمامی دکمه ها حتی سیستمبلوتوث و ورودی AUX برروی بخش سیستم صوتی قرار دارد و کارکردن با آنهانیاز به زمان زیادی ندارد. در بخش پایینی کنسول مرکزی سیستم تهویه مطبوعبا 3نشانگر ساده قرار دارد.
زیر آرنجی به همراه جالیوانی در کنار ترمز دستی و جعبه دنده 5سرعته دستیاتاق را کاملاً ساده نشان می دهد. داخل کابین به دنبال جنس مرغوب همانندچرم یا جیر بودم که تنها بخش جزئی از تودری ها از نوعی چرم معمولی پوشاندهشوده بود.قسمت های دیگر نظیر کنسول مرکزی، داشبورد، غربیلک فرمان و.....از نوعی پوشش مصنوعی بهرمند شده است.کابین با رنگ مشکی و طراحی ساده امااسپرت(به لطف فرمان 3شاخه و پوشش استیل برروی دریچه های تهویه و سرعت سنج)به شما می فهماند که با خودرویی نچندان گرانقیمت سروکار دارید.مخصوصاًزمانی که تازه متوجه می شوید این نمونه مدل فول آپشن نیست. نبود پوشش چرمصندلی و سانروف برقی به همراه دیگر تجهیزات و آپشن های مختلف کمی شما رادلسرد می کند. این دلسردی زمانی بیشتر می شود که متوجه می شوید تنها صندلیراننده برقی است و سرنشین کناری باید به کمک دستگیره های تعبیه شده زاویهدلخواه را تنظیم کند.با این تفاسیر امکانات دیگر این موستانگ را نبایدناچیز برشمرد، دوعدد ایربگ، شیشه های برقی اتوماتیک،کروز کنترل، قفلالکترونیکی درها، آینه های برقی، صندلی برقی راننده با تنظیم ارتفاع،آینههای جانبی ضد نور، ترمزهای دیسکی خنک شونده ABS و سیستم کنترل پایداریمخصوص فورد با نام TCSصندلی های عقب با قابلیت خواباندن از دیگر تجهیزات وامکانات این خودرو به حساب می آیند.از محل قرار تا مکان مناسبی که از پیشدر نظر گرفته بودیم با خودرو حرکت می کنیم. کاملاً شما در صندلی ها فرورفته اید و تنها سر و بخشی از گردنتان از بیرون خودرو نمایان است.زمانی کهراننده پای خود را برروی پدا گاز تخته کرد چند ثانیه بیشتر طول نکشید کهدنده ها را یکی پس از دیگری تعویض می نمود.هنوز وقت بستن کمربند را نداشتماما کمر و گردنم به طور کامل برروی صندلی چسبیده شده بود.شتابی که تابهحال نظیر آن را تنها در شورولت کوروتC5 لمس کرده بودم. پیشرانه در دورهایپایین هم صدای دلچسبی داشت، و زمانی که دور موتور به عدد4هزار نزدیک می شدصدای پیشرانه با ورود صدای سیستم اگزوز به داخل کابین حس عجیبی را بهسرنشینان القا می کرد. گویی یک ببر بنگال در حال غرش است.در حین حرکت باموستانگ عابرین و رانندگان خودروهای لوکس نگاه خودرو را حتی زیر چشمی کهدیگران متوجه نشوند به سوی موستانگ طلایی می دوختند.برای اولین با بود کهیک غرور کاذب و دروغین به من دست داده بود، گویی مالک خودرو من هستم. بهمحل مورد نظر همیشگی که به تازگی پاتوق بسیاری از ماشین بازها و آزمایشکنندگان مجلات خودرویی شده است، می رویم. زمانی که برای پیاده شدن در راباز کردم، گویی یک وزنه چند صد کیلویی را حل می دهم، این مشکل در حینبازکردن پدید نمی آید. ظاهر خودرو بسیار زیبا است. زیبا نه از نظر ظرافتبلکه از نظر جوان پسند و اسپرت بودن. در قسمت جلو4 چراغ جدا از هم در داخلسپر و جلو پنجره و چراغ های راهنمای کشیده در گوشه سپر و آرم معروف فوردبه همراه کاپوت پهن و کشیده به و یک هوود جهت خنک کردن بخش پیشرانه(اینهوود تنها در مدل 8سیلندر نصب می شود) چهره خودرو را عضلانی و جذاب ترکرده است.قسمت جانبی خودرو توسط گلگیرهای برآمده و خطوط صاف و شکننده بههمراه سقف کشیده، خودرو را شبیه به یک خزنده در حال حرکت کرده است.در قسمتعقب وجود یک باله پهن و چراغ های مستطیلی شکل یک طراحی ساده را بوجودآورده است. دو عدد سراگزوز استیل در طرفین سپر و چراغ ترمز در وسط صندوقعقب بخش های این قسمت را تشکیل می دهد.نوبت به آزمایش رانندگی میرسد،موستانگ با ابعاد 4770 میلی متر(طول)1900 میلی متر(پهنا)1380 میلیمتر(ارتفاع) و 2720 میلی متر(فاصله بین دومحور جلو و عقب) بسیار پرابهت وگیرا است. پشت صندلی قرار گرفته و به کمک دکمه های قرارگرفته در سمت چپ،صندلی برقی و آینه ها را تنظیم می کنم. برای روشن کردن پیشرانه ابتدا بایدپدال کلاچ را نگه داشته و بعد استارت بزنید. پیشرانه دوباره با صدای طنینانداز روشن می شود و به نوعی آمادگی خود را برای یک مسابقه مهیج اعلام میکند. دنده یک و آغاز حرکت،اولین بار بود که سوار موستانگ می شوم، صدای جیغلاستیک های پیرلی در اندازه17ZR55/235  و بلند شدن دود سفید کاملاً اینموضوع را درهمان آغاز حرکت نشان داد.دنده دو و بعد از چند ثانیه گیربکسطلب افزایش دنده می کند،شتاب بالای خودرو و کوتاه بودن ضریب دنده باعث شدبدون توجه به مسیر کوتاه سرعت خودرو را به 130 کیلومتر در ساعت برسانم،پایخود را به سرعت برروی پدال ترمز فشار دادم اما گویی ترمزهایABS  قادر بهکنترل راحت خودرو نیستند.چند باری پای خود را برروی ترمز فشار دادم تاسرعت را کاهش دهم.ابتدا گمان کردم اشکالی پیش آمده اما راننده حرفه اییتیم تست و حتی مالک خودرو به ضعف بزرگ سیستم ترمز اشاره کردند.
پیشرانه 8سیلندر V شکل با حجم 6/4 لیتر و3سوپاپ در هر سیلندر قادر به تولید حداکثر قدرت خروجی300 اسب بخار در 5750دور در دقیق و حداکثر گشتاور 433 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقهاست.اگرچه این پیشرانه بدون توربو(مدل توربو دارای قدرت 400 اسب بخار میباشد) است اما از شتاب بالا و عملکرد خوبی برخوردار است.

به نظر من اگر تمامی قسمت های موستانگ نظیرکیفیت پایین داخل کابین دارای نقیصه و کمبود است اما قیمت مناسب و پیشرانهبی نظیر این نواقص را جبران می کنند.به طوری که در هیچ زمانی از رانندگیاحساس خستگی و بی حوصلگی به شما دست نمی دهد حتی در ترافیک. در حینرانندگی تسلط بسیار خوبی برروی سطح خیابان داشتم مخصوصاً وجود هوود بررویکاپوت تا اندازه چشمگیری در تشخص فاصله با خودروی جلویی کمک می کرد. آینههای مستطیلی بزرگ جانبی نیز میدان دید خوبی را فراهم می کردند.فرمان بسیارنرم و راحت عمل می کند.برروی غربیلک فرمان تنها شما قادر هستید تا کروزکنترل را با دکمه های قرار گرفته در سمت چپ و راست کنترل کنید.
حالت سکون کامل و بعد فشار بر روی پدال گازباعث میشود تنها در مدت زمان 7/6 ثانیه این اسب وحشی به سرعت 100 کیلومتردر ساعت دست پیدا کند که در حالت استاندارد این عدد 9/4 ثانیه اعلام شدهاست.البته وجود دوسرنشین و شرایط سوخت استفاده شده خودرو در کشور و فاصلهاز سطح دریا چنین رقمی را برای ما حاصل کرد.موستانگ 1778 کیلوگرمی در مدتزمان 2/15 ثانیه به سرعت 140 کیلومتر در ساعت دست پپدا کرد و حداکثر سرعتیکه توانستیم ثبت کنیم 160 کیلومتر در ساعت بود.لازم بذکر است دیگر نقاطضعف این خودرو در حین حرکت با سرعت بالا ضربات محکم وارد شده به داخلکابین بود. طبق اضهار مالک خودرو قیمت تقریبی موستانگ به علاوه هزینه پلاکدر حدود 45 میلیون تومان شده است.
تا توانی دلی به دست اور           دل شکستن هنر نمی باشد                     موفق باشید

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب goshi bazz تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, Mahdi1944, Reza6662, Sami 1993, soheyl jami, hamid-p51, A.P.H hamid

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان