در اين بخش مي‌توانيد کليپ و تصاوير زيباي خودرو را مشاهده کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

130

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 9 مهر 1388 22:47

آرشيو سپاس: 513 مرتبه در 111 پست

تست بلند مدت تویوتا کمری SE

توسط goshi bazz » دوشنبه 2 آذر 1388 00:53

                    
سال83 همزمان با آزادسازی واردات خودرو ، کمپانی معظم تویوتا با هدف خارجسازی بازار انحصار طلب سدان های نیمه لوکس کلاس متوسط که در دستان نیسانماکسیما بود ، مدل موفق کمری را به کشور وارد کرد . طراحی فاقد جذابیت وکیفیت پایین سبب شد تا در عمل تهدیدی متوجه ماکسیما نباشد . اما دیرینپایید که با عرضه ی نسل جدید کمری در سال 2007 ، برتری نیسان ماکسیما بهحیطه ی فراموشی سپرده شد . این نسل از کمری در سال 2007 عنوان خودروی سالآمریکای شمالی را به خود اختصاص داد . در کشور خودمان نیز فروش قابلملاحظه ، کمری را یک سروگردن بالاتر از رقیبان کره ای خود ، هیوندایسوناتا و آزرا قرار داده است . حال باید دید که با عرضه پژو 407 ، نسلجدید سیتروئن C5 و حضور چند ماهه ی کیا اپیروس و چیرمن CM500S در رده یسدان های 40 تا 55 میلیون تومانی ، آیا این برتری که به لطف محبوبیت واعتماد به برند تویوتا به دست آمده است از بین خواهد رفت یا خیر ؟
کمریهای عرضه شده در ایران ساخت شعبه ی استرلیایی تویوتا می باشند که به سفارشکشورهای حوزه ی خلیج فارس ، در سه تیپ GL ، GLX و SE با آپشن های مختلفعرضه می شوند . ضمن اینکه نمونه های SE V6 ، XLE ( ساخت کانادا ) و کمریهیبرید در ایران عرضه نمی شوند . برای تست بلند مدت این شماره ، نمونه یSE مدل 2007 را انتخاب کردیم تا طی یک بررسی همه جانبه ببینیم که بعد از36705 کیلومتر کارکرد ، چه هزینه هایی را در 20 ماه به راننده تحمیل کردهاست و آیا نسبت به رقبای مطرح بازار ، خرید کمری با صرفه خواهد بود ؟
تویوتاکمری طی سالیان متمادی در بین اقوام و فرهنگ های مختلف دنیا دارای جایگاهویژه ای بوده است . اکنون نیز با تجدید نظر در ساختار این خودرو ، به خصوصدر طراحی بدنه ، این نسل از کمری به خودرویی متفاوت تبدیل شده است . فرمخاص و زیبای بدنه که بدعت گذار نسل جدید کرولا نیز شده است ، شکلی متمایزدر بین خودروهای رقیب فراهم آورده است . شرکت تویوتا با ارائه ی این نسلاز کمری سعی داشت تا بار دیگر بازارهای جهانی در این کلاس را به خوداختصاص دهد و تا حدود زیادی نیز موفق شد به اهدافش دست یابد . طراحیآیرودینامیک این خودرو علاوه بر ایجاد محیطی ایمن و جادار ، تاثیر بهسزایی در کاهش مصرف سوخت داشته و همچنین زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است. اما در اکثر موارد طراحی زیبا تنها عاملی نیست که خریدار را به سوی یکمحصول جذب می کند .


آیا قیمت كمری به صرفه است ؟
جنبه های اقتصادی کهشامل هزینه های نگهداری در دراز مدت می شود از جنبه های اصلی خرید یکخودرو است . در اولین بررسی نبود آپشن های مناسب به صورت استاندارد در تیپهای کمری به خصوص در نمونه ی SE که گرانترین مدل کمری به شمار می رود ،عدم رضایت خریدار را به دنبال دارد . خریدار خودروی خود را 20 ماه پیش بهصورت نقد به قیمت 52 میلیون تومان از نمایندگی تویوتا در شیراز خریداریکرد که با احتساب هزینه ی بالای 1/350/00 تومانی بیمه ی بدنه و 249/400تومانی بیمه ی شخص ثالث ، این رقم به 53/599/400 تومان رسیده است که برایخودرویی چهار سیلندر با این سطح امکانات محدود ، قیمتی نا عادلانه و غیرمنطقی است .



بررسی كلی :
مالك خودرو که پیش از این تجربه ی خریدهیوندای آزرا و سوناتا را دارد ، طراحی زیبا و اعتبار برند تویوتا را تنهاعاملی می داند که وی را ترغیب به خرید کمری کرده است . وجود المان های خاصطراحی ، بدنه ای حجیم با خطوط هماهنگ پدید آورده است . خط شخصیت از جلوپنجره ی آغاز شده و با عبور از گلگیرهای عظلانی ، به چراغ های کشیده ی عقبکه در تقارن کاملی با چراغ های کریستالی جلو که مجهز به الگاریتم پرتوافکنی زنون هستند ، خطم می شود . سپر های بلند تر ، فلاپ اسپرت بغل ، بالهی انتهایی روی درب صندوق عقب ، رینگهای آلومینیومی اسپرت در اندازه ی 17اینچ و لاستیک های 55/215 از مشخصه و وجه تمایز نمونه ی SE با دیگر تیپهای کمری است . از زمان ورود نسل جدید کمری به کشور ، شرکت های خصوصیاقدام به ارائه ی کیت SE با قیمت حدود 750 هزار تومان و نصب آن بر روی تیپهای پایه ی کمری در جهت بالابردن سطح ظاهری و دمیدن روح اسپرت SE به آن هاکرده اند . با این حساب اختلاف قیمت حدود 10 ملیون تومانی نمونه ی SE بانمونه GL ( پایه ) بی صرفه است درحالی که می توان با قیمتی کمتر از 3میلیون تومان ، تیپ های پایین کمری را به تجهیزات ظاهری و رفاهی SE مجهزکرد . صاحب ماشین به طور میانگین روزانه 60 کیلومتر با خودروی خود رانندگیکرده است . پس از این مدت 2 ساله هیچگونه افت کیفیتی در سیستم تعلیق شاهدنبودیم . همان رانندگی نرم و راحت روز اول حکم فرما بود . سیستم تعلیق جلواز نوع مک فرسون استرانس و تعلیق استرات دوبل عقب به راحتی ضربات وارده بهاین تویوتای 1530 کیلوگرمی را خنثی می کند . طیف تقریباً گسترده ی رنگ هایارائه شده ، جذابیت و تنوع خاصی به بازار کمری بخشیده است . رنگبندی خارجیشامل رنگ های : سفید ، نقره ای ، مشکی ، بژ ، قرمز ، آبی ، سبز ، خاکستریو طلایی می شود . در رنگبندی داخلی نیز در تیپ های GL و GLX خاکستری روشنوکرم و در SE تنها در رنگبندی خاکستری تیره خلاصه می شود . تفاوت تجهیزاتداخلی و خارجی در خودروهای وارداتی با توجه به مبادی مختلف ورودی به امریعادی بدل گشته است . به نوعی که بعضاً دو خودرو در یک تیپ تفاوتهایی بایکدیگر دارند . این امر در تیپ های مختلف کمری نیز قابل مشاهده است ، بهطور مثال : GL در بعضی از مدل ها دارای رینگ اسپرت آلومینیمی و در بعضیمدل ها به صورت قالپاق کامل می باشد !
سرویس های دوره ای برای كمری :
اساسنهادن سرویس های دوره ای به جهت افزایش طول عمر خودرو ، کاهش استهلاک ،جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت ، افزایش کارایی و اطمینان از آماده بهکار بودن خودرو در تمامی لحظات است . در این راستا تویوتا ، سرویس اولیهدر کیلومترهای هزار ، ده هزار ، پانزده هزار و بیست هزار را در دستور کارقرار داده است . در اولین مراجعه در کیلومتر هزار ، شرح سرویس ها شامل :آچارکشی - بازدید روغن ها ، رادیاتور ، باطری ، جلوبندی ، لنت ترمز وسیستم های الکترونیکی می شود که در مراحل بعد تعویض فیلترها ، روغن وجابجایی لاستیک ها به لیست اضافه می شود که بر خلاف ادعای نمایندگی رسمیتویوتا ، مبنی بر رایگان بودن سرویس اولیه هزار و ده هزار کیلومتر ، درکیلومتر هزار تنها برای تعویض روغن 30 هزار تومان و در مراحل بعدی که تاکیلومتر بیست هزار در هر پنج هزار کیلومتر و بعد از آن به طور مداوم هر دههزار کیلومتر یا یکسال صورت می پذیرد ، حدود 130 هزار تومان جهت تعویضروغن ، فیلترها و جابجایی چرخ ها از صاحب ماشین اجرت گرفته می شود .
بررسی امكانات و هزینه های داخلی :
ابعادبزرگ کمری به وضوح بیانگر شخصیت خانواده پسند آن است . دو سنسور فاصله سنجدر جلو و دو سنسور در عقب ، عملکردی قابل قبول دارند اما تعداد بیشترسنسورها لازم به نظر می رسد . در داخل اتاق کیفیت بالای مونتاژ کاملا بهچشم می آید . طرح داخلی ساده و مدرن می باشد . نشانگرها معمولی و بدون هرگونه جذابیتی هستند اما خوانایی بالایی دارند . در قیاس با رقیبی همچونآزرا ، این تویوتا کمری است که لوکس گرایی را فدای کیفیت کرده است . طرحداشبورد که از برادر بزرگترش آوالون به عاریت گرفته شده ، به همراه فرمرودری ها دارای منحنی و شیب های برجسته ای است . رنگ بندی داخلی در تعاملکاملی با تمامی رنگ های ارائه شده هستند . فقدان پنل های چوبی و روکش چرمدر خودرویی با این قیمت جای تعجب دارد . در SE مورد آزمایش هزینه ای بالغبر 260هزار تومان صرف شد تا روکش پارچه ای صندلی ها با جنس چرم مرغوبتعویض شوند . به جز صندلی راننده که به صورت برقی در 8 حالت تنظیم می شود، تنظیم دیگر صندلی ها با مکانیزم دستی صورت می گیرد . جلو پای سرنشینانجلو 1059 میلیمتراست که در قسمت عقب به 983 میلیمتر تقلیل می یابد ، امااین بدان معنا نیست که سرنشینان عقب با فضای محدود مواجه هستند . فضایسرنشینان بسیار خوب و راحت است و کیفیت بالای مونتاژ کوچکترین صدای اضافیرا در داخل اطاق ایجاد نمی کند . سیستم صوتی 6 خشابه با قابلیت اجرای فایلهای صوتی فشرده و 6 بلندگو از کیفیت خوبی برخوردار است وایراداتی همچوننبود سیستم مولتی مدیای به روز که شامل DVD پلیر ، صفحه نمایش لمسی جلووعقب ، سیستم رهیاب ماهواره ای GPS و سیستم بلوتوث می شود ، بر آن وارداست که در صورت نصب ، هزینه ای در حدود 1/5 میلیون تومان را به دنبال دارد. فرمان راک اند پینیون تلسکوپی تمام هیدرولیک با غربیلک چرمی فرمان ،دارای قفل تا قفل 3/2 دور و حداقل شعاع گردش 5/5 متر می باشد . مکانیزمفرمان بسیار آرام و بدور از هیجان عمل می کند و هیچگونه همخوانی با منشاسپرت گونه ی کمری ندارد . سیستم تهویه تمام اتوماتیک با خروجی هایاختصاصی عقب ، به خوبی از پس متعادل سازی دمای داخلی بر می آیند . سان روفبرقی نیز لذت سواری را دوچندان می کند . آینه های برقی ، بالابرهایاتوماتیک ، جعبه کنسول جلو و عقب ، 4 نگهدارنده ی فنجان ، صندلی تاشوی عقب، قفل برقی درها ، کروز کنترل ، برف پاکن های متغیر متناوبی تایمر دار باکیفیت بالای تیغه ها ، صفحه نمایش دیجیتال اطلاعات ، تراز دستی چراغ جلو و. . . از دیگر تجهیزات استاندارد کمری می باشند . در حیطه ی امنیتی ،سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، دزدگیر با کنترل از راه دور و سیستم باز کنندهدرب صندوق عقب ، قفل مرکزی و زنگ هشدار یادآوری باز بودن درب ها ، صندوقعقب و کاپوت ، به خوبی عمل می کنند .
بررسی كلی ، نقاط ضعف و قوت :
مهمترینایرادی که نقطه ضعف اساسی برای کمری محسوب می شود ، استفاده از موتور چهارسیلندر با عملکردی ضعیف است که در مقابل حریفان 6 سیلندر خود ، حرفی برایگفتن ندارد . تمامی تیپ های موجود رد ایران به جز تعداد انگشت شماری که بهصورت شخصی وارد شده اند ، دارای پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 2362 CCهستند که در دور 5700 RPM حداکثر قدرتی معادل 158 HP را فراهم می کنند .یک جعبه دنده ی 5 سرعته ی اتوماتیک مجهز به قفل مبدل گشتاور با عملکردینرم ، 218 NM گشتاور را در دور 4000 RPM به چرخ های جلو منتقل می کند .سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها ( VVT-I) نقش به سزایی در کاهش مصرف سوختداشته تا جایی که کمری در هر 100 کیلومتر به طور میانگین 8/3 لیتر بنزینمصرف می کند . کیفیت پایین سوخت موجود در کشور ، تقریبا هیچ گونه افتبازدهی را به کمری که توصیه می شود از بنزین بدون سرب SAE استفاده کند ،تحمیل نکرده است . شتاب 0 تا 100 9/6 ثانیه ای و حداکثر سرعت 205 کیلومتردر ساعت ، به هیچ منوال نمی تواند حس قدرت طلب شما را ارضاء کند . سیستمترمز دیسکی خنک شونده در هر چهار چرخ با یارای سیستم ضد قفل ABS ، توزیعالکترونیکی نیروی ترمز EBD و کمک ترمز BA-I ، از کیفیت بسیار بالای ساخت ومونتاژ برخوردارند به نوعی که در خودروی مورد آزمایش هنوز از لنت هایفابریک استفاده می شود و هیچگونه تعویض لنتی انجام نگرفته است . آنچه درزمان فشردن پدال ترمز به راننده منتقل می شود ، حسی از عدم رضایت و ضعفسیستم را به دنبال دارد . در بحث ایمنی کیسه هوای SRS سرنشینان ،کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده ی فشار و کمربندهای ایمنی عقب ،ایمنی اتاق را تا حدود زیادی تضمین می کند . در سوانح رانندگی نیز ، سیستمقطع کننده ی خودکار سوخت ، نقش عمده ای در جلوگیری از عمیق شدن فاجعه ایفامی کند. سازنده برای حقوق مصرف کننده ارزش زیادی قائل است و در همین حوزهسلامت پوست سرنشینان را با استفاده از شیشه های UV مجهز به ف_*ل_ن*__ر جذبنورهای مضر سرطان زای خورشید ، تامین می کند .
محصولات تویوتا که بهصورت شرکتی وارد ایران شده اند را شامل می شو د . لذا مالک خودرو پس از یکتصادف تقریباً شدید ترجیح داد برای استفاده از خدمات پس از فروش و بهرهمندی از حق گارانتی ، به نمایندگی تویوتا مراجعه کند و طبق معمول نمایندگیهای موجود در ایران ، در پایان چیزی به جز گله و شکایت باقی نماند . سپرجلو ، گلگیر سمت راست جلو ، چراغ جلو ، کاپوت و پیش رادیاتور به علت آسیبدیدگی در نمایندگی تعویض شد اما فاکتور 6 میلیونی ارائه شده توسط نمایندگی، ما را بر آن داشت تا سری به بازار لوازم یدکی شیراز بزنیم . با گذری دربازار و کمی پرس و جو ، با این قیمت ها مواجه شدیم : سپر جلو 350 هزارتومان ، زیر سپر یا همان سینی زیرین 245 هزار تومان ، جفت چراغ جلو 350هزار تومان ، پیش رادیاتور حدود 100 هزار تومان و گلیگر و کاپوت همراه بارنگ در حدود 2 میلیون تومان . با این تفاسیر جمع مبلغ حدود 3 میلیون تومانمی شود و با احتساب 1 میلیون به فرض برای اجرت ، جمع مبلغ به 4 میلیون میرسد که در مقابل رقم 6 میلیون ادعا شده توسط نمایندگی عدد جالبی است !نکته درخور توجه اینکه خودرو شامل گارانتی نیز بوده است !

قطعات استوك چینی به اسم ‍‍ژاپنی برای كمری :
بیانسخن یکی از دوستان که خود مقام و منسبی در نمایندگی های تویوتا دارد ،خالی از لطف نیست . به گفته ی ایشان اکثر نمایندگی ها قطعات را به صورتاستوک از کشور چین با قیمتی نا چیز وارد کرده و آن ها را به عنوان جنس اصلتویوتای ژاپن بر روی خودرو نصب می کنند . مشتری نیز بدون اطلاع مبلغیهنگفت را بابت جنسی بی کیفیت و ارزان قیمت پرداخت می کند !

پایان سخن و نتیجه گیری :
به طور کلی تویوتا کمریخودروی مناسب خانواده است که طراحی زیبا و مونتاژ و کیفیت بالای ساخت رابه همراه دارد . اما سطح تجهیزات نسبت به قیمت بسیار پایین است و با نگاهیبه لیست بلند بالای تجهیزات رفاهی رقیبان کره ای به خصوص آزرا و اپیروس وموتورهایی به مراتب قدرتمند تر از موتور کمری ، این رقم پرداختی در حد واندازه این خودرو نیست . اما به هیچ وجه نمی توان اعتبار ، کیفیت و صرفهاقتصادی در بلند مدت که در محصولات تویوتا می یابید را در رقیبان دیگرجستجو کرد . هم اکنون مدلهای مختلف کمری با توجه به آپشن و تیپ های مختلفقیمتی بین 42 تا 54 میلیون تومان در نمونه صفر و 35 تا 50 میلیون براینمونه های سالم با یکسال کارکرد دارد .
تا توانی دلی به دست اور           دل شکستن هنر نمی باشد                     موفق باشید

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب goshi bazz تشکر کرده اند:
Mahdi1944, Reza6662, Sami 1993, soheyl jami, hamid-p51, A.P.H hamid

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان