در این بخش می‌توانید در رابطه با شبکه و کلیه مباحث مربوط به آن بحث و تبادل نظر نمایید
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

533

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 10 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 15 آذر 1388 13:35

آرشيو سپاس: 2762 مرتبه در 485 پست

راهنماى عيب يابى شبكه

توسط shadow.of.death » يکشنبه 15 آذر 1388 13:41

بررسى مشكل به صورت حضورى
پس از حضور در محل كاربر، كار جمع آورى اطلاعات شروع مى شود. سطال اول ايناست كه انجام كدام عمل باعث بروز مشكل شد ه است. گاهى اوقات پاسخ اينسوال، چندان روشنگرنيست.
زيرا كاربرمى گويد كه وى كارخاصى انجام نداده است و همه كارها صورت گرفتهدر حد كارهاى معمولى روزانه بوده است يا آن كه دقيقا مى داند چه اتفاقىافتاده ولى ترجيح مى دهد درباره آن توضيحى ندهد، يا مسئووليت انجام آن رابر عهده نگيرد.
در اين مواقع بايد كاربر را مطمئن سازيد كه توضيح درباره چگونگى بروز مشكلبه رفع سريع آن كمك خواهد كرد. به غير از اين ها از انجام تغييرات محلىنيز سوال كنيد. مثلا اين كه به تازگى دكوراسيون اتاق محل كار تغيير كردهاست يك برنامه محافظ نمايش جديد نصب شده است يا مواردى از اين دست.
بعد از آن كه تا حد ممكن دانسته هايتان را افزايش داديد، موارد كه تلفنى به كاربر گفتيد را مجددا خودتان آزمايش
كنيد.
اگر عمل ping به سرور شبكه به درستى انجام مى شود يا ادوات شبكه به درستىپاسخ مى دهند، نشان دهنده آن است كه ايستگاه كارى در لايه ،۳ به درستى بهشبكه متصل است و در نتيجه به انجام تست در لايه هاى پايين تر نيازى نيست.
پس بايد توجه را به لايه هاى بالايى شبكه معطوف نمود. اگر اين قسمت درستجواب ندهد يعنى اين كه بايد به سراغ لايه هاى پايين تر رفت.
حالا بايد از يك لايه شروع كنيد. اگراتصال شبكه قطع باشد، دستورping اين موضوع را به خوبى نشان مى دهد.
براى ديدن زمان پاسخ (response Time)، اين دستور استفاده مى شود: C:ping-t x x x x
نتيجه حاصله را مى توان با استفاده ازTERACERT و PATHPING براى بررسى مسير ها به سمت device مورد نظر تحليل نموده است.
Trace route نمودن به شما مى گويد كه چگونه در طول مسير شبكه، پكت ممكناست از بين برود. يعنى رفع عيب لايه يك شبكه را مى توان از همين راه آغازكرد.
دستور C:>tracert x.x.x.x يا C:>patping اين كار را انجام مى دهند.
آيا به سطح پيشرفته ترى از اشكال يابى احتياج است ؟
اگر هنوز ايراد مشخص نشده است يا براى تعيين آن به اطلاعات يا به جزييات بيشترى نياز است،بايد چند آزمايش ديگر را نيز انجام داد.
پس از اطمينان از اين كه، وارد نشدن كاربربه شبكه دراثرجابه جايى كابل يتجدا شدن كابل و اتصالات آن نمى باشد، به اين نتيجه مى رسيد كه مشكل پيشآمده، پيچيده تر از اشكلات معمولى شبكه ها است.
در اين جا داشتن ابزارى مانند LinkRunner مى تواند به سرعت به كشف اشكالات كمك كند.
تست لينك
بعضى از تكنسين هاى شبكه معتقد ند كه روشن بودن چراغ (LED) روى كارت شبكه نشان دهنده برقرار بودن لينك
است. اما اين مساله در مورد تجهيزات مختلف، معانى متفاوتى
دارد.
در بعضى تجهيزات، چراغ هاى لينك (Link LED) توسط نرم افزارهاى مستقر درسيستم ميزبان كنترل مى شوند و وقتى روشن مى شوند كه لايه هاى بالايى شبكهمشغول فعاليت باشند. بعضى كارت هاى شبكه چراغ لينك را وقتى روشن مى كنندكه ترافيكى روى شبكه در جريان باشد.
در نتيجه روشن بودن LED، دليل محكمى بر سالم بودن يا سالم نبودن لينكارتباطى نيست. حتى بعضى از تجهيزات از LEDها براى نشان دادن يك طرفه يا دوطرفه بودن ارتباط (haft or full Dplex) يا نشان دادن سرعت ارتباط
(۰۰/۱۰) استفاده مى كنند.
برقرارى لينك از طريق انجام روندى به نام Negotiation-Auto انجام مى شود كه در طى آن، طرف لينك اطلاعاتى را با يكديگر تبادل مى كنند.
اين اطلاعات شامل سرعت ارتباط يا يك طرفه / دو طرفه بودن آن مى شود. درحين اين تبادل، دو طرف ارتباط قابليت هاى يكديگر را مقايسه مى كنند و سعىمى كنند ارتباط رابابالاترين سرعت ممكن برقرار نمايند.
اگر يكى از طرفين ارتباط نتوانند به درستى خود را پيكر بندى كنند يا درايو هاى مورد نياز نداشته باشند.
اين بارتباط نمى تواند ادامه پيدا كند. آن گاه يا روند فوق مجددا تكرار مى گردد و يا ارتباط به كلى قطع مى گردد.
وقتى ارتباط در يك شبكه قطع شده است. Link Runner سعى مى كند ابتدا ارتباطخودش را با هر يك از طرفين لينك برقرار سازد. مثلا خودش را به كارت شبكهيا سوئيچ (دو طرف يك ارتباط) متصل مى كند.
سپس روند Negotiation†Auto را بااستفاده از استاندارد ۳.۸۰۲ lEEE آغازمى كند. اين ارتباط در سطح سخت افزار خواهد بود و توسط نرم افزار كنترلنخواهد شد.
پس از انجام اين كار، چراغ سبز رنگ LinkRunner روشن مى شود و سرعت و نوعارتباط (يك طرفه / دو طرفه) روى صفحه نمايش دستگاه نشان داده مى شود.
eshtehard.net
به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستی ، یک شمع روشن کن.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان