در این بخش می‌توانید در رابطه با شبکه و کلیه مباحث مربوط به آن بحث و تبادل نظر نمایید
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

533

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 10 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 15 آذر 1388 13:35

آرشيو سپاس: 2762 مرتبه در 485 پست

راهنماى عيب يابى شبكه

توسط shadow.of.death » يکشنبه 15 آذر 1388 13:42

اولين چيزى كه باعث مى شود تكنسين شبكه بتواند ايراد احتمالى را تشخيصدهد، بررسى اين موضوع است كه پيش از اين شبكه در چه شرايطى به طور صحيحكار مى كرده است. شناخت آن شرايط باعث تشخيص آسانتر عامل پديد آورنده خطامى گردد. اما متاسفانه بعضى از تجهيزات شبكه فاقد داده هاى فنى لازم براىرفع عيب يا مستنداتى براى آگاهى يافتن از شرايط كاركرد صحيح آن ها هستند ومتخصصان هنگامى در كار باآن هاموفق هستند كه نمونه هاى مختلفى از آن ها راديده، نصب كرده و با شرايط كاركرد آن ها آشنا باشند. اما همان متخصصان همممكن است فراموش كنند كه كدام يك از دستگاه ها، در كدام شرايط بهترعملمى كردند يا كدام پيكر بندى براى كدام محيط مناسب تر بوده است. براى آنكهفاصله بين تكنسين هاى مختلف با يكديگر كمتر شود و راه يافتن خطا ها كوتاهتر گردد، رعايت پنج نكته ضرورى است. اين موارد را مى توان پنج گام براىكسب موفقيت در كشف خطا نام گذاشت.
گام اول: مستند سازى شبكه
در دست داشتن آخرين نقشه هاى فيزيكى و منطقى شبكه، كمك شايانى به شناختوضعيت فعلى شبكه مى نمايد. با اين نقشه ها مى توان ادوات مختلف، پيكربندى ها، و آدرس ها راتحت نظارت داشت. ضمن آنكه از اين طريق كار عيب يابىآسانتر مى گردد.
گام دوم: جمع آورى كليه اطلاعات و تحليل خطاى پيش آمده
فرض كنيد كه اشكال كاررا مى دانيد، آيا مى توانيد آن را مستند
كنيد ؟ آيا قبل ازبروز خطا، هشدارى از ايستگاه هاى كارى صادر نشده است ؟براى اين كه اين مرحله را ساده تر كنيد مى توانيد از دستگاه LinkRunner،محصول شركت Fluke Networks استفاده كنيد. اين ابزار كه به سادگى قابل حملاست مى تواند اشكالات اوليه درلايه فيزيكى را نشان دهد. اين ابزارمى تواند در خدمت تكنسين ها باشد تا در صورتى كه اشكال شبكه، فراتر ازاشكالات معمولى بود، از متخصصان مجرب ترى استفاده گردد. پس در گام دوم، بااستفاده از ابزارهاى كمكى به جمع آورى كليه اطلاعات موجود مى پردازيم و
گام سوم: دامنه مشكل ايجاد شده را محدود كنيد
قدم بعدى محدود كردن دامنه مشكل ايجاد شده است. بايد بررسى كنيم كه مشكلمربوط به بخشى از شبكه است يا فقط به يك كانيت محدود است ؟ مثلا اگر مشكلمربوط به هكلانيت است پس به كابل فيزيكى يا ايستگاه كارى محدود مى گردد.يعنى پس از جمع آورى اطلاعات،بايد آن را به مشكل پيش آمده محدود نماييم.
گام چهارم: مشكل را رفع كنيد
پس از محدود كردن دامنه مشكل، رفع آن آسان خواهد شد. در مورد ادوات سختافزارى، معمولا بايد آن را تعويض نمود. مثلا تعويض Patch Cable يا تغييرپورت سوئيچ يا تعويض كارت شبكه كلانيت. اين گام وقتى تكميل مى شود كه پساز رفع عيب، شبكه مجددا تست شود تا از رفع كامل اشكال اطمينان حاصل گردد.
گام پنجم: كارهاى انجام نشده را مستند كنيد
حالا بايد مجددا گام اول را تكرار كنيد. يعنى مشكل پيش آمده و نحوه رفع آنرا مستند سازى كنيد. اين كاربر براى مراجعات بعدى بسيار مفيد خواهد بود.
اما آيا انجام اين دادن همه اين مراحل لازم است ؟
گاهى پيش مى آيد كه مشكلات شبكه، ناشى از اشكلات سيستم عامل است. غلبتكنسين هايى كه در واحدهاى فنى مستقر هستند، هنگام انجام راهنمايى تلفنى،به كاربران مى گويند كه «ك بار كامپيوترتان را بوت كنيد.» اين راه حل، دربعضى موارد مشكل را مرتفع مى كند و ديگر نياز به طى كردن گام هاى پنج گانهنيست. حسن اين كاردر اين است كه تكنسين بدون اين كه محل كارش را ترك كند،مشكل را برطرف نموده است.
اما بعضى مشكلات با بوت كردن ساده از بين نمى روند. در اين موقع، در صورتىكه كاربر كامپيو تر بتواند از خط فرمان (Command Prompt) سيستم عاملاستفاده نمايد، راهنمايى تلفنى را همچنان مى توان ادامه داد. يعنى فرمانIPCONFIG مى تواند وجود اتصال فيزيكى را بررسى نمايد.
مثلا وقتى PC براى پروتكل DHCPپيكر بندى شده اما آدرس پيش فرض ويندوز(.۲۵۴.۱۶۹X.X) را بر مى گرداند، مشخص مى شود كه كلانيت نمى تواند باسرورDHCP ارتباط برقرار كند.يا وقتى يك كامپيوتر پورتابل را به شبكه متصلمى كنيم، بايد آدرس همان شبكه راداشته باشد. اما آگاهى اوقات DHCP ارتباطبرقرار كند.
يا وقتى يك كامپيوتر پورتابل را به شبكه متصل مى كنيم، بايستى آدرس همانشبكه را داشته باشد. اما گاهى گاهى اوقات DHCP، آدرس subnet ديگرى را بهآن اختصاص مى دهد. اكنون كاربر مى تواند دودستور C:>ipconfig/release وC:>ipconfig/renew را وارد مى نمايد. يعنى مى خواهد كه آدرس lP جديدىداشته باشد. اگر سيستم پاسخ دهد كه انجام عمل DHCP ميسر نيست. آن گاه ايناحتمال وجو دارد كه كاربر از پيكر بندى lP استاتيك استفاده كرده باشد. دراين حالت جهت بررسى صحت گزارش، بايد به مستندات شبكه مراجعه نمود.در حالتىديگر، اگركاربر يك آدرس lP را اعلام كند، بايد از طريق ping كردن، آنبررسى نمود. اگر PC كاربر، پاسخ مناسب مى دهد، يعنى آ ن كه انجامفعاليت هاى متداول نظير باز كردن صفحه وب انجام پذير است. در غيراين صورتبايد كامپيوتر را از نزديك مورد بررسى قرارداد.
به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستی ، یک شمع روشن کن.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان