جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

983

تشکر کرده: 21 مرتبه
تشکر شده: 47 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 29 دی 1387 00:05

آرشيو سپاس: 7666 مرتبه در 921 پست

*به بهانه 16 آذر؛ روز جهانی هواپیمایی*

توسط @lirez@ » دوشنبه 16 آذر 1388 21:30

وزارت صنایع و معادن چه برنامهای برای توسعه صنعت هوایی دارد؟


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: صنعت و معدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس نیازسنجیهای انجام شده، ایران تا 10 سال آینده به 25 هزار صندلی جدید هواپیما نیاز دارد که همین نیاز بازار بسیار مناسبی را برای صنعت هوایی کشور ایجاد کرده است. در چنین شرایطی مجید هدایت، رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده که صنعت هواپیماسازی گرانقیمت، دارای دانش فنی بالا و زمانبر است و برای رسیدن به نتیجه حداقل به 10 سال زمان نیاز داریم.
اما در شرایطی که هدایت، زمان هواپیماساز شدن ایران را حدود 10 سال دیگر اعلام کرده، در عین حال عنوان کرده که صنعت هوایی کشور در بخش نظامی موفقیت خوبی داشته و در بخش غیرنظامی هم طراحی، ایجاد زیرساخت، ساخت پیشران و موتور توربینی آغاز شده است.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



در حالی که چندی پیش رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامهریزی وزارت صنایع و معادن برای ساخت انواع هواپیماهای موردنیاز کشور خبر داده بود، با این وجود دقیقا مشخص نیست که آیا این برنامهریزی در قالب تاسیس یک شرکت جدید انجام خواهد شد یا اینکه اجرای برنامه دیگری در دستور کار است.

نقشه مسوولان چیست؟
با تمام این تفاسیر هماکنون وزارت صنایع و معادن یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عملا هیچگونه دخل و تصرف خاصی در صنعت هوایی کشور نداشته و تنها یک پروژه تحت عنوان ساخت هواپیمای پهنپیکر زیر نظر وزارت صنایع و معادن قرار دارد که رییس جدید ایدرو چندی پیش تاکید کرد که کشور هماکنون نیازی به هواپیمای پهنپیکر ندارد.
در چنین شرایطی این سوال مطرح میشود که برنامهریزی وزارت صنایع و معادن و ایدرو برای فعالیت در صنعت هوایی و هواپیماسازی چگونه اجرایی خواهد شد؟
این در شرایطی است که منوچهر منطقی، مدیرعامل سابق ایران خودرو و و مجری پیشین پروژه ساخت هواپیمای پهنپیکر چندی است که به سمت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع منصوب شده تا موضوع صنعت هوایی بیش از پیش مورد توجه رسانهها قرار گیرد.
منطقی حتی خبر داده که از این پس منتظر خبرهای خوش زیادی در صنعت هوایی کشور باشید.
حال باید این سوال را مطرح کرد که آیا وزارت صنایع و معادن و ایدرو قصد دارند با همکاری سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع فعالیت خود را در عرصه صنعت هوایی گسترش دهند یا اینکه نقشه دیگری در ذهن مسوولان نقش بسته است؟
داستان راهاندازی کارخانه ساخت هواپیماهای مسافری در ایدرو

اوایل سال جاری بود که وزیر صنایع و معادن در گردهمایی تببین سیاستهای سال 1388 ایدرو در جمع بیش از 100 نفر از مدیران این سازمان با نقد عملکرد وزارت دفاع، رسما راهاندازی کارخانه ساخت هواپیماهای مسافری را به عنوان یکی از برنامههای مهم ایدرو در سال جاری ابلاغ و تاکید کرد که به طور هفتگی این پروژه را پیگیری خواهد کرد.
با این وجود بعدا کارشناسان انتقادات زیادی را نسبت به وزارت صنایع و معادن در مورد ورود این وزارتخانه به عرصه صنعت هوایی مطرح و اعلام کردند در شرایطی که وزارت دفاع سابقه زیادی در زمینه فعالیت در صنعت هوایی دارد، ورود وزارت صنایع و معادن به این عرصه نوعی دوبارهکاری محسوب میشود.
آرزوی سقوط نکردن!
در هر صورت کشورمان امسال در حالی 16 آذر (روز جهانی هواپیمایی) را پشت سر میگذارد که طی سال جاری حوادث هوایی غمانگیزی را تجربه کرد. حوادثی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان شد. شاید برای مردم ما چندان مهم نباشد که مسوولان میخواهند از چه طریق توسعه و پیشرفت صنعت هوایی ایران را محقق کنند، ولی مهم این است که دیگر از این پس هیچ هواپیمایی در کشور سقوط نکند و هیچکس به خاطر سقوط هواپیما جان خود را از دست ندهد.
حال باید دید آیا سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، وزارت صنایع و معادن یا حتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران میتوانند این آرزو را برآورده کنند؟

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب @lirez@ تشکر کرده اند:
Fariborz, sokuteasemuni, capitan nima, حسن2568, Mahdi1944, Hadi1001

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان