در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

ریتاردر»»» وسیله ای برای نگه داشتن اتومبیل بدون ترمز

توسط cross2007 » پنج شنبه 26 آذر 1388 18:15

به نام او که توصیه کرد در زمین گردش کنید و به قدرت ما پی ببرید
این نوشته ها تقدیم به  تمام اعضای دوست داشتنی سنترال .از اینکه کمی طولانی شد شرمنده ام فرصت کمی برای نگارش مطلب داشتم ومثل همیشه با عجله تهیه شد.در پایان مقدمه از کمپانی معظم و معتبر فویت که کمک های زیادی به من کردند تشکر میکنم خصوصا آقای اشتفان کورتز stefen korz مسئول آموزش بخش ریتاردر کمپانی فویت.
ریتاردر Retarder یک کلمه انگلیسی است به معنای بازدارنده و امروزه دستگاهی با این نام ساخته شده است برای کمک به افزابش نیروی ترمز وسایلی مثل لوکوموتیوها و کامیونها.ریتاردرها عموما به دو دسته درون خطی online که پشت گیربکس ،بین گیربکس و موتور، جلوی موتور، روی محور مبل گردان و... بسته میشود و خارج خطی offline که در کناره گیربکس قرار دارند تقسیم میشوند. از لحاظ عملکرد به 2دسته هیدرولیکی و الکترونیکی تقسیم میشوند.گونه هیدرولیکی به دو نمونه تبدیل شده است یکی آنهایی که روغن خارج از محفظه خنک میشود و به خنک کننده خارج از ریتاردر فرستاده میشود و دیگری روغن داخل محفظه توسط آب خنک میشود.نمونه اخیر توسط کمپانی voithبا نامaquatarder برای کامیونهای مان سریTGAساخته شده و در جلویا عقب گیربکس  و موتور قابل نصب است. ریتاردر برقی هم توسط جریان برق کار میکند.اما استقبال زیادی از آن نشده است.

ریتاردر هیدرولیکی: تشکیل شده از یک استاتور که زوایای پره های های آن برعکس روتور است و روتور که با استاتور چفت میشود.روغن از طریق پره های استاتور به جهت مخالف پره های روتور برخورد میکند و تلاش میکند نیروی آن را کاهش داده و جریان آن را برعکس کند. روتور با سیستم انتقال نیرو در تماس است و هم جهت آن میچرخد. بدین ترتیب اعمال ترمز میشود.روغن در این پروسه به شدت داغ میشود و قابلیت های خود را از دست میدهد.به همین دلیل در مدلAQUAتوسط آب خنک میشود.روغن باید بسته به دمای محیط کاری و با کیفیت مناسب انتخاب شود و به موقع تعویض شود. در سیستم aquatarderروغن توسط جریان فشار هوا تحت کمپرس قرار میگیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.این سیستم از نظر فویت کوچک وقدرتمند است.

________________________________________

ریتاردر برقی:در این نمونه قطعات تفاوتی نمیکند اما اعمال نیرو برروی روتور توسط جریان القایی(مغناطیسی) صورت میگیرد تا ترمزگیری صورت گیرد اما اینکه چگونه این کار انجام میشود راتاکنون متوجه نشدم.عدم استفاده از مایعات میتواند نکته مثبتی باشد اما در قدرت شاید توان زیادی نداشته باشد.نظر کمپانی فویت در مورد  معایب این سیستم این چنین است.مصرف زیاد برق/سنگین بودن و کاهش قدرت ترمزگیری هنگام گرم شدن.
یک مدل ریتادر برقی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب cross2007 تشکر کرده اند:
حسن2568, SAMAN, Mahdi1944

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان