در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

59

تشکر کرده: 12 مرتبه
تشکر شده: 50 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 31 شهریور 1388 14:29

آرشيو سپاس: 220 مرتبه در 52 پست

سیستم اینتر کولر»» در سوپر شارژر ها

توسط cross2007 » پنج شنبه 26 آذر 1388 18:27

سوپرتوربوشارژر
  
سوپر توربو شارژر معجزه موتور دیزل:
   یکی از موثر ترین راه ها برای افزایش اسب بخار موتورها افزایش مقدار هوا و  سوختی است که در سیلند آن ها می سوزد برای رسیدن به این هدف اغلب خودرو سازان تعداد سیلندرها یا حجم آنها را افزایش داده اما این روش مقبول به صرفه نبوده و افزایش مصرف سوخت و آلایندگی زیاد را به دنبال دارد به همین منظور ساده ترین و به صرفه ترینترین راه استفاده از توربوشارژر است.                                               
توربو شارژر مانند قلب هوا را به داخل سیلندر دمیده یا پمپ می کند که عملا مرحله مکش توسط سیلندر حذف شده و این عامل مهم افزایش توان موتور به شمار می آید به طور معمول توربوشارژر ها فشار هوا را شش تا هشت پوند براینچ فشرده تر می کنند با توجه به اینکه فشارمعمولی اتمسفر7/14 پوند بر اینچ در سطح دریا می باشد وا ضح است که با این روش می توان 50 درصد بیشتر هوا وارد موتور کرد به علت افزایش فشار هوا که این خود موجب افزایش 50 درصدی توان موتورمی شود
توربو شارژرها از لحاظ تئوريک ميتوانند توان موتور را بين ۴۰ تا ۵۰ درصد بهبود بخشند که در عمل اين ميزان به ۳۰ تا ۴۰ کاهش مييابد.
توربو شارژر ابتدا در موتور دیزلی کار برداشت اما با ایجاد اصلاحاتی اینک در اغلب اتومبیل های پر قدرت و حتی اتومبیل های خانوادگی می توان از توربو شارژر استفاده کرد.
نحوه عمل کرد توربو شارژر:                                                            
یک توربو شارژر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: توربین و کمپرسور که توسط یک شفت به یکدیگر متصل اند توربو شارژر در حقیقت توربینی است که به وسیله گازهای اگزوز به حرکت در آمده و یک کمپسور گریزاز مرکز را که توسط یک شفت (ميل گردان) به آن اتصال یافته می چرخاند کمپرسور نیز هوا را از مرکز تیغه هایش به داخل کشیده و توسط پره های خود در حین چرخش به بیرون پرتاب می کند.
.سرعت چرخش در اين توربين ها گاه به ۱۵۰۰۰۰ دور در دقيقه ميرسد که ٣٠ برابر سریع تر از دور موتور.
مزایای توربو شارژر ها:
با صرفه نظر از افزایش توان خودرو کمک توربو شارژر به موتور در ارتفاعات است با توجه به اینکه در ارتفاعات غلظت هوا کم است به موتور کمک می کند تا دچار کاهش قدرت نشود در ارتفاعات برای هر مکش پیستون جرم کمتری از هوا را به داخل سیلندر می کشد حتی با پرشدن سیلندر از سوخت به علت کمبود اکسیژن احتراق کامل صورت نمی گیرد بنا براین توربو شارژر این کمبود را جبران کرده و موتوربا شرایط عادی کار می کند
سیستم اینتر کولر:                                                                  
از انجا که هواي کمپرس شده از گازهاي خروجي موتور تامين ميشود لذا داراي    درجه حرارت بسيار بالايي است و به همين جهت در خروجي کمپرسور يک          خنک کن مياني تعبيه ميشود.  
هدف از کار توربو شارژر فرستادن بیشتر مولکول هوا به سیلندر است نه بیشتر کردن فشار هوای ورودی به موتور. افزایش فشار هوا در توربو شارژر ها تا حدودی ناشی از افزایش دمای هوای کمپرس شده قبل از ورود به موتوراست بنابراین استفاده از اینتر کولر برای پایین آوردن دمای هوا و متراکم کردن آن بسیار موثر خواهد بود. اینتر کولر در حقیقت یک وسیله جانبی است شبیه به رادیاتور که بعد از کمپرس قرار داشته و هوا پس از عبور از کمپرسور از داخل گذرگاه های آبندی شده که هوای خنک جریان دارد عبور می کند و با انتقال حرارت خنک می شود و در فشار معین تعداد مولکول هایش افزایش می یابد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب cross2007 تشکر کرده اند:
Mahdi1944, SAMAN

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان