موتورهای توربین گازی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

موتورهای توربین گازی

پست توسط cross2007 » شنبه 22 اسفند 1388, 9:30 pm

موتورهای توربین گازی
هنگامي كه شما به فرودگاه مي رويد و يك جت تجاري را مي بينيد تا حدي به قدرت موتور آن پي مي بريد.نيروي محركه اكثر جت هاي تجاري با موتورهاي توربيني تامين مي شود. اين موتورها اصطلاحا موتورهاي توربين گازي ناميده مي شود .

تا به حال نام موتورهاي توربين گازي را شنيده ايد اما كاربرد آنها عموميت بيشتري دارد . در بسياري از هليكوپترها ، هواپيما هاي كوچك و حتي در تانك M1 به كار برده مي شود.
تصویر
پس چرا تانك M1 با 1500 اسب بخار قدرت به جاي استفاده از موتور ديزلي از موتور توربين گازي استفاده شده است؟
1- توان وزني (power-to-weight ratio) موتورهاي توربين گازي به مراتب بيشتر از موتورهای پستونی است .
2- موتورهاي توربين گازي به مراتب كوچك تر از موتورهای پستونی است كه به همان ميزان قدرت توليد مي كنند.
تنها عيب اين موتورها هزينه بالاي آنهاست كه به سبب دور و حرارت بسيار بالاي اين موتورها طراحي مهندسي آنها دشوار و هزينه توليد آنها بالاست. كاربرد وسيع موتورهاي توربين گازي در هوا پيماهاي قاره پيما است.
تصویر
قسمت هاي موتور :
1- كمپرسور (Compressor): كه هواي ورودي را با نسبت تراكم بالايي متراكم مي كند.
2- محفظه احتراق (combustion area) در اين محفظه سوخت در فشار بالا به سرعت منفجر مي شود.
3- توربين (Turbine) وظيفه توربين جذب انرژي حاصل از سوختن سوخت در محفظه احتراق است.( انرژی ناشی از فشار و گاز زیاد را از محفظه احتراق، دریافت می دارد. هواپیماهای جت از موتورهای جت توربینی استفاده می نمایند یعنی دارای توربینهای گازی، پروانه موتور در جلوی آن می باشد. پروانه مقدار هوای متحرک موتور را افزایش داده در نتیجه نیروی رانشی را افزایش می دهد.)

با توجه به شكل مي توانيد علت چرخش ملخ هليكوپتر را درك كنيد
به شكل زير توجه كنيد : هوا از سمت راست توسط كمپرسور مكيده مي شود .شكل كلي اين موتور به صورت سيلندر مخروطي شكلي است كه هوا از سمت راست توسط پروانه مكيده شده و سپس توسط كمپرسور فشرده مي شود.
تصویر
هواي فشرده وارد محفظه احتراق شده و سپس انژكتور ميزان معيني سوخت (نفت سفيد ، پروپان ، گاز طبيعي) را تزريق و سوخت توسط شمع محترق مي گردد . گاز حاصل از احتراق با فشار زياد پس از برخورد به پره ها خارج شده و نيروي پيشران جت تامين مي گردد.

Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 مرداد 1386, 11:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2179 بار

Re: موتورهای توربین گازی

پست توسط حسن2568 » شنبه 22 اسفند 1388, 11:38 pm

  , با تشكر از مطلب مفيدي كه ارسال كرديد.متاسفانه به جز عكس اول بقيه عكسها ديده نميشوند :-o
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: سه شنبه 31 شهریور 1388, 2:29 pm
سپاس‌های ارسالی: 205 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

Re: موتورهای توربین گازی

پست توسط cross2007 » دو شنبه 24 اسفند 1388, 12:51 pm

با سلام
فکر کنم که عیب از مرور گر شما باشد با یک مرورگر دیگر امتحان کنید.(فایر فاکس) چون امتحان کردم مشکلی ندارد. (در چند سیستم)
باتشکرتصویر

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”