در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با الکترونيک هواپيمايي به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

330

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 30 خرداد 1388 14:24

محل سکونت

واوان

آرشيو سپاس: 2326 مرتبه در 290 پست

چشمان تیزبین برای گربه ی مغرور!!

توسط Ruozbeh » سه شنبه 25 اسفند 1388 22:20

TARPS

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Tactical Airborne Reconnaissance Pod System



TARPS یا همان سیستم شناسایی تاکتیکی هوابرد!! یک غلاف تصویر برداری بزرگ و پیچیده ای است که برای حمل توسط تامکت طراحی شده بود.

این غلاف درای سه شکاف و محفظه ی  شامل سه دوربین متقاوت بود که  بر روی یک زمینه ی متحرک جای گرفته بودند.

TARPS در اصل برای فراهم کردن یک توانایی شناسایی موقت تا زمان تحویل و عملیاتی شدن نمونه ی شناسایی F/A-18  طراحی شده بود اما تا زمان بازنشسته شدن تامکت

در سال 2006 به خدمت بر روی عرشه ادامه دارد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

تامکتی در حال حمل این غلاف زیبا!!

غلاف TARPS و همکاری با تامکت

TARPS با طولی در حدود 5.2 متر و با وزنی معادل 840 کیلوگرم از غلافهای سنگین جهان است; محل نصب آن نیز قسمت سمت راست تونل بین دو موتور است.

گونه های A و B تامکت بطور اختصاصی برای حمل TARPS مورد اصلاح قرار گرفتند .در این نمونه ها کنترل مسیر یابی دوربین ها توسط کابین عقب  و به کمک سیستم کنترل

محیطی (ESC )انجام میشد. استاندارد استفاده از غلاف برای هر اسکادران سه غلاف (و برای هر Airwing یک غلاف )بود. همچنین تمامی F-14D های نیروی دریایی قادر به

استفاده از TARPSبودند که به آنها انعطاف پذیری بیشتری در زمانبندی و محافظت از ناوها میداد.در این گونه پنل کنترل به طور کامل در  کابین عقب جای گرفته بود.

و RIO اشراف کاملی را در کنترل و استفاده از قابلیتهای عملیاتی منحصر بفرد این غلاف داشت.خلبان هم توانایی انتخاب دوربینها را داشت همانند RIO را داشت

اما این کار بسیار به ندرت انجام میشد!



حمل یکی از سنگینترین غلافهای خارجی!

ماموریتهای TARPS

TARPS توانایی های بسیاری را برای تامکت فراهم کرده است تا تواند با استفاده از آنها بتواند طیف وسیعی از مامورتهای شناسایی را به انجام برساند این مامورتها شامل:

  •      نقشه برداری( نرم افزارهای تامکت برای این ماموریت طاقت فرسا و سنگین ارتقا ویژه ای یافته بودند.)
  •      ارزیابی میزان صدمه بمبها به هدف قبل و بعد از بمباران
  •      عکس برداری ثابت و غیر مستقیم
  •      نظارت دریای کشتی ها
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

تامکتی مجهز به TARPS ومسلح و بدون فونیکس!!!

ارتقا ها

با وجود اینکه TARPS یک راه حل موقتی بود، تجربه ی جنگی روی لبنان در سال 1983 باعث ایجاد ارتقا هایی بر روی دوربین ها و سیستم های نظارتی تامکت شد.

از زمانی که دوربین KA-99 برای ماموریتهای ارتفاع پایین طراحی شد  تامکتها مجبور به پرواز در ارتفاع 10000 پایی (سه کیلومتری ) و آنهم بر روی سام ها و توپهای ضد هوایی

مستقر در دره ی بقاع میشدند که در نتیجه ی این امر تقاضا برای دوربینهای ارتفاع بالا همانند آنهایی که در RA-5C و RF-8 و RF-4 استفاده شده بودند به مقامات ارسال شد.

در بهار سال 1984 اولین ست چهارتایی از دوربینهای برد بلند KA-93 36 معروف به LOROP به اسکادران TARPS  نحویل داده شد و از آن پس تمامی تامکتها تولیدی مجهز به این نوع بودند.

بدلیل خطری که تامکتها را در ماموریتهای خود در مقابل  هاAAA و SAM ها تهدید میکرد ارتقاها تنها بر روی دوربینها محدود نشد و این ارتقاها به خود هواپیما ها هم رسید.

ALR-45/50 ها که حاصل جنگ ویتنام بودند نمیتوانستند از تامکت در مقابل جدیدترین تهدیدات SA-5 و SA-6 (که هردو به وفور در کشورهای مدیترانه و خاورمیانه یافت میشد.)حفاظت کنند.

به همین دلیل تامکتها ی مجهز به  TARPS از یک ECA جدید با 120 محفضه ی اضافی بهره میبردند.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

عکسی از ناو کلاس کیندا شوروی (عکاس تامکت!!)


سابقه ی عملیاتی

TARPS  به سرعت تحت تاثیر فضای جنگ سرد وارد کارزار شد و برای شناسایی کشتی های شوروی در دریا و یا حتی در لنگرگاه خود گاهی از فاصله ی 1600کیلومتری

از ناوهای هواپیمابر گشتی مورد استفاده قرار گرفت.TARPS  در همان ایتدای تولید صدمات شدیدی را متحمل شد . در سال 1983 تامکت  VF-102 وقتی در حال

نقشه برداری در یک تمرین  بر فراز سومالی بودند، سهوا توسط توپهای ضد هوایی و سیستم های ضد موشکی SA-2 قرار گرفتند.چند ماه بعد VF-32 برای انجام ماموریت

TARPS در پشتیبانی از حمله ی گرانادا به VF-43 و VF-31 که در حال انجام مامورتهای پروازی در شرق مدیترانه بودند پیوست. این مامورت جزو اولین مامورتهای

تامکتهای مجهز به TARPS بود که در این مامورت تامکتها با شجاعت به پرواز روی توپها و سام های دشمن پرداختند.(مامورتهای شناسایی روی لبنان در زمان بحران داخلی این کشور).

در زمان ماموریت الدورادو در سال 1986 ، وقتی که لیبی چند موشک اسکاد را به سمت یکی از پایگاههای آمریکا در جزیره ای در مدیترانه شلیک کرد VF-102 برای ارزیابی خسارات اعزام شد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

عکسی از عملیات طوفان صحرا پس از بمباران توسط F117 با بمبهای bunker busting که توسط غلاف TARPS گرفته شده است

عملیات طوفان صحرا  

در ابتدا TARPS برتری خاصی را در مامورتهای هوایی نسبت به  دارایی های استراتژیک نظیر U2/TR1 و تعداد زیاد RF-4 های نیروی هوایی نداشت.

با این وجود زمانی که عملیات طوفان صحرا آغاز شد و ضعف دیگر تجهیزات آشکار شد ، TARPS ها با درخواست مشارکت  مواجه شد. و به سرعت وارد میدان نبرد شد.

با ورود تامکتها به نبرد آشکار شد که تامکتهای مجهز به TARPS  برای استفاده در مامورتهای درون عمق خاک یک کشور بسیار بهتر از RF-4 ها است بطوریکه

از جمله برتری های آن نسبت به فانتومهای شناسایی میتوان به نیاز نداشتن به هرگونه اسکورت جنگنده  و همچنین مصرف سوخت کمتر قبل و بعد از عملیات اشاره کرد.

TARPS همچنان در ماموریتهای ارتفاع متوسط و ارتفاع پایین بر روی خشکی و دریا برای ناوبری و عکاسی مورد استفاده قرار میگرفت.

این غلاف همچنین بطور معمول در گشتهای هوایی روی جنوب عراق و بوسنی و کوزوو  شرکت میکرد . ظهور LANTIRN روی تامکت یک مکملی برای TARPS در مامورتها بود.

با این وجود به دلیل اینکه هر دو سیستم از یک مرکز کنترل برای کنترل حسگرها در کابین عقب استفاده میکنند نمیتوان آنها را همزمان روی تامکت سوار کرد.

اما میتوان از آنها در دو جنگنده ی متفاوت اما در یک فورمیشن استفاده کرد که تزکیب بیار قدرتمندی را بوجود می آورد.

TARPS همچنین در سال 1993 برای مطالعه و عکسبرداری در طغیان رودخانه ی می سی سی پی  به درخواست ستاد مدیریت بحران آمریکا فراخوانده شد.



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


و در پایان عکسی یادگاری از با TARPS


منابع:

http://www.wikipedia.org/en
http://www.fas.org/irp/program/collect/tarps.htm

کپی برداری بدون ذکر منبع مجاز نیست.

پی نوشت: از اساتید و دوستان تقاضای شرکت در بحث درباره ی توانایی های  TARPS می شود.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Java از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ruozbeh تشکر کرده اند:
kayvan6079, ARafiee, SAMAN, Mahdi1944, sokuteasemuni, Mil@d, Mohammad 1985, ramin11, CAPTAIN PILOT, حسن2568, Reza6662, shola, azeRilA, oweiys, shaman

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

330

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 30 خرداد 1388 14:24

محل سکونت

واوان

آرشيو سپاس: 2326 مرتبه در 290 پست

Re: چشمان تیزبین برای گربه ی مغرور!!

توسط Ruozbeh » جمعه 28 اسفند 1388 14:39

با سلام خدمت فضلنوردان گرامی

یک سری عکس ناب که توسط TARPS در عملیات طوفان صحرا گرفته شده است را تقدیم میکنم.

پایگاه افتخار آفرین برای نیروی هوایی ایران H3:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

منطقه هوایی شعیبیه:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

پایگاه ماهواره ای ام العیش!!(اسم رو برم!!):

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

فرودگاه بین المللی بصره:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ادامه ی عکسها در پست بعدی

دوستان عزیز اگر اطلاعات و عکسی در مورد این مناطق و حمله به آنها توسط نیروی هوایی ایران در جنگ 8 ساله دارند لطفا ارائه دهند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ruozbeh تشکر کرده اند:
kayvan6079, ARafiee, sand_fighter, shola, ali1371, Mahdi1944, ramin11, CAPTAIN PILOT, Reza6662, azeRilA, SAMAN, oweiys, shaman, sokuteasemuni

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

330

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 30 خرداد 1388 14:24

محل سکونت

واوان

آرشيو سپاس: 2326 مرتبه در 290 پست

Re: چشمان تیزبین برای گربه ی مغرور!!

توسط Ruozbeh » شنبه 29 اسفند 1388 13:26

با سلام خدمت دوستان گرامی
با یک سری تصاویر جذاب تر در خدمت دوستان هستیم.

پایگاه هوایی H1:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

پایگاه هوایی H2:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

موشکهای اسکاد عراق!:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

مرکز فرماندهی نیروی دریایی در بصره:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

ناوچه OSA II در بندر ام القصر : (تصویری به واقع زیبا)


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

مرکز فرآوری سوپر فسفات ال قائم:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



مراکز پالایشگاهی بصره و تلمبه خانه ی نفت K3 در حدیتاه!:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



دوستان لطفا به دود حاصل از مخازن توجه کنند
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ruozbeh تشکر کرده اند:
kayvan6079, ARafiee, SAMAN, oweiys, CAPTAIN PILOT, azeRilA, Mahdi1944, Shahbaz, shola, shaman, Reza6662, sokuteasemuni

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

756

تشکر کرده: 9 مرتبه
تشکر شده: 189 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 10 دی 1387 22:23

آرشيو سپاس: 3961 مرتبه در 604 پست

Re: چشمان تیزبین برای گربه ی مغرور!!

توسط Morteza313 » دوشنبه 2 فروردین 1389 13:08

HITMAN_KU نوشته است:
ali1371 نوشته است:از این چشمان تیز بین روی تامکت های خودمان نیست


دوست عزیز پروژه نصب تارپس و موشکهای کروز کندور روی تامکتهای ایرانی پس از انقلاب لغو شد



حدیثه البته!
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Morteza313 تشکر کرده اند:
kayvan6079, @lirez@

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1606

تشکر کرده: 397 مرتبه
تشکر شده: 254 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 5 آذر 1387 13:41

آرشيو سپاس: 13186 مرتبه در 1359 پست

Re: چشمان تیزبین برای گربه ی مغرور!!

توسط shola » دوشنبه 2 فروردین 1389 13:23

روزبه جان مطالب زیبایتان را خوانده بودم ولی در بین تصاویری که بعد از مطالب قرار داه بودید دنبال تصاویر بودم که ..

به هر حال به دلیل تکراری بودن ویرایش شد
آخرين ويرايش توسط shola on دوشنبه 2 فروردین 1389 14:20, ويرايش شده در 2.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب shola تشکر کرده اند:
SAMAN, kayvan6079, Ruozbeh, oweiys, sokuteasemuni


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان