در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 342 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

دلیل لزوم مصرف روغن ماهی

توسط ganjineh » پنج شنبه 26 فروردین 1389 20:54

بدنسازهای جدی و سخت‌کوش و سایر ورزشکارانی که مجدانه در تلاش برای رسیدنبه درجات بالای ورزش هستند و یا آنهائی‌که به داشتن یک ترکیب بدنی عالیهمیشه به‌عنوان یک نیاز نگاه می‌کنند بدانند که روغن ماهی ۱۳ خاصیت منحصربه‌فرد دارد که هر کدام به‌نوبه خود در جهت حفظ یک بدن ماهیچه‌ای وخوش‌ترکیب و در عین‌حال داشتن یک سیستم درونی عاری از هرگونه مشکل مفیدمی‌باشند.
به‌هر حال اگر قصد دارید تمرینات‌تان را با ماکزیمم تلاش دنبال کنید پسروغن ماهی را حتماً به فهرست برنامه غذایتان اضافه کنید. در ادامه فوائداین ماده غذائی باارزش را برشمرده‌ایم.

۱) روغن ماهی حفظ سلامت غشاءسلول Eicosapentaenoic اسید یا همن (EPA) و docosahexaenoic اسید یا همان(DHA) را تضمین می‌کنند. غشاء سلول منعطف و محتوی تعداد زیادی ازگیرنده‌های انسولین است که گیرنده و پاسخ‌ده انسولین در سیستم بدن هستندهمین امر نتیجتاً کاهش ذخائر چربی در سلول‌های چربی را سبب می‌شود.
۲) روغن ماهی ژن‌های لیپولیتیک (ژن‌های چربی‌سوزی) را فعال می‌سازد.
۳) روغن ماهی: ژن‌های لیپوژنیک (ژن‌های ذخیره‌کننده چربی) را غیرفعال می‌سازد.
۴)روغن ماهی پروتئین‌های واکنش‌پذیر C را تقلیل می‌دهد که اخیراً کشف شدهبه‌عنوان یک فاکتور ریسکی، ابتلا به بیماری التهابی همچون پوکی استخوان،آنژین، انسداد شرائین، حمله قلبی، سکته، از کار افتادن قلب بر اثر تراکممایعات و دیابت می‌باشد. به‌نظر می‌رسد DHA موجود در روغن ماهی بیشترینوظیفه را به‌عنوان یک ماده محافظ موثر برعهده دارد DHA همچنین توانائیبالائی در کاهش فشار خون دارد.
۵) روغن ماهی: میزان استفاده چربی‌های ذخیره‌شده در سلول‌های مخصوص ذخیره چربی (adipocyte) را افزایش می‌دهد.
۶) روغن ماهی: دارای حق تقدم به‌منظور تولید انرژی زمانی‌که در سلول‌های چربی ذخیره شد را دارد.
۷) روغن ماهی: التهابات ناشی از تمرینات ورزشی را کاهش می‌دهد.
۸) روغن ماهی: مدیریت درد از طریق کاهش التهابات را سبب می‌شود.
۹)EPA موجود در روغن ماهی به‌عنوان تنظیم‌کننده ارسال خون به مغز عملمی‌کند. که این خاصیت در حفظ تمرکز در طول اجراء تمرینات (با وزنه) بسیارضروری می‌باشد. DHA در عملکرد حافظه غشاء مغز و قوه شناخت بسیار مهممی‌باشد.
۱۰) روغن ماهی سطح سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی شادی‌آور)را افزایش می‌دهد. بنابراین روغن ماهی میزان بروز افسردگی، تشویش، اضطراب،ترس‌های ناگهانی و کاهش هوس برای خوردن کربوهیدرات (نشاسته) را سببمی‌شود.
۱۱) روغن ماهی: ریسک ابتلا به بیماری‌های تنفسی را به‌وسیلهکاهش تری‌گلیسیریدها، homocysteinc ، Fibrinogen و افزایش سطح HDL(کلسترول مفید) تقلیل می‌یابد.
۱۲) روغن ماهی: از طریق چند مکانیزمباعث کاهش فشارخون می‌شود. که از جمله می‌توان به افزایش ترکیباتگشادکننده رگ‌ها و اکسیدنیتریک و کاهش التهاب‌های عروقی و بلوکه کردنعناصر مسدودکننده در دیواره رگ‌ها مثل کانال‌هائی از کلسیم که ویسکوزیتهخون را کاهش می‌دهند.
۱۳) روغن ماهی یک مقابله‌کننده با استرس عالیبه‌شمار می‌آید. مکمل‌کردن این اسید چرب ضروری از فعال شدن آدرنالاستروئیدها، آلدسترون، اپی‌نفرین و نورامی‌نفرین که با فشار فکری افزایشمی‌یابند ممانعت می‌کند. به‌همین خاطر برای همان میزان استرس در صورت مصرفروغن ماهی به‌صورت مداوم هورمون‌های استرس کمتری تولید می‌شود.
هر یکاز دلایل فوق اهمیت مکمل‌کردن روغن ماهی را در رژیم‌غذائی برای ما ایجابمی‌کند پس از اضافه کردن این ماده غذائی باارزش و بی‌نظیر به فهرستموادغذائی روزانه‌تان دریغ نکنید.
  


   مجله دانش ورزش
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ganjineh تشکر کرده اند:
SAMAN, Mahdi1944

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان