در اين بخش مي‌توانيد تصاوير زيباي نظامي را مشاهده کنيد
Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » دوشنبه 10 خرداد 1389 08:50

با سلام
نشان توپخانه ضدهوائي
اين نشان در هجدهم جولاي سال 1941 ايجاد و توسط Ernst Wilhelm Peekhaus طراحي گرديد. نفرات آتشبار ، خدمه جهت ياب صدا و افراد نورافكن بعنوان نفرات پشتيباني نيز قابليت دريافت اين نشان را داشتند.



جزئيات فني
اين نشان از يك توپ ضدهوائي 88 ميليمتري تشكيل شده كه اطراف آن يك خوشه برگ بلوط فراگرفته و در بالاي آن نيز يك عقاب كه صليب شكسته اي را به چنگ دارد قرار گرفته است. اين خوشه از 8 برگ بلوط ، يعني 4 برگ در هر طرف ، تشكيل شده كه مابين هر برگ يك ميوه بلوط ( مازو) قرار دارد. توپ 88 ميليمتري نظر به راست دارد و لوله آن از خوشه سمت راست نيز بيرون زده است. نمونه هاي اصلي نشان داراي ريزه كاريهاي عالي است و بر خلاف نشانهاي لوفت وافه به صورت يكپارچه ساخته شده است.
اين نشان توپريا نيمه خالي ساخته شده  و داراي يك پين نازك وقفل در پشت خود است.




اعطاء و گواهي مربوطه
اختيار اعطاي نشان به فرماندهاني داده شده بود كه داراي درجه ژنرال توپخانه يا بالاتر بوده باشند. طبق آئين نامه اين نشان ميبايست در كنار نشان عمومي حمله و در سمت چپ آن بر روي جيب سمت چپ سينه قرار گيرد . گواهي اعطاء به صورت استاندارد در اشكال مختلفي وجود دارد و شامل تاريخ اعطاء ، درجه و يگان دارنده نشان است. امضاي افسر ارشد با درجه ژنرالي به همراه مهر رسمي در ذيل گواهي ثبت ميگرديد.

شرايط اعطاء
اعطاي اين نشان از يك سيستم امتيازبندي پيروي ميكند كه براي دريافت نشان ميبايست 16 امتياز كسب شود.
در صورتيكه آتشبار يك هواپيماي دشمن را بدون كمك آتشبارهاي ديگر سرنگون ميساخت چهار امتياز كسب مينمود . اما اگر با كمك آتشبارهاي ديگر هواپيمائي را سرنگون ميكرد فقط دو امتياز دريافت مينمود. خدمه نورافكن يا جهت ياب صدا كه با خدمه آتشبار همكاري ميكردند در صورتي كه زودتر از سايرين هواپيماي دشمن را تشخيص داده باشند يك امتياز دريافت ميكنند. اين نشان ميتوانست بدون درنظرگيري امتياز و بدليل شجاعت و شايستگي در عمليات پدافند هوائي نيز اعطاء شود. افسران ، افراد غيرنظامي و سربازان نيز ميتوانستند واجد شرايط دريافت نشان باشند. به افسراني كه نيمي از نفرات تحت امرشان اين نشان را دريافت كرده بودند نيز اعطاء ميگرديد.
برخلاف نشانهاي مشابه در لوفت وافه و نيروي دريائي ، اين نشان فقط به خدمه پدافند هوائي اختصاص ميافت و به آندسته از نفرات پدافند كه در حملات زميني حضور داشتند نشان مشاركت در حمله تعلق ميگرفت كه در آنصورت نشان توپخانه ضد هوائي در سمت چپ آن نصب ميگرديد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
shola, AGeNiS1, sokuteasemuni, Alexander Arkadine, Mahdi1944, hamed_713, oweiys, SAMAN, CAPTAIN PILOT

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 12 خرداد 1389 10:18

با سلام
نشان كشتي مين روب (Minesweeper Badge )
درياسلار Raeder ، رئيس ستاد نيروي دريائي آلمان براي بزرگداشت عمليات خطرناك و موفق مين روبي ، اسكورت كشتي ها و رديابهاي زيرسطحي ، نشان كشتي مين روب را در 31 آگوست سال 1940 بنبان نهاد.
اين نشان توسط يك پيكرتراش به نام  Otto Placzek طراحي گرديد و در مركز آن يك انفجار بزرگ و فوران آب به بالا كه از جنس نقره ساخته شده ديده ميشود. يك خوشه طلائي از برگ بلوط دور انفجار را فراگرفته و در بالاي آن نيز نشان عقاب با بالهاي بازو صليب شكسته ديده ميشود. نمونه هاي مسين و روئين اين نشان نيز ديده شده است. نمونه هاي روئين معمولا" پس از مدتي درخشش خود را از دست داده و به رنگ خاكستري تيره درمي آيند. پين اتصال به يونيفورم با توجه به كارخانه سازنده تفاوت ميكند و به صورت افقي و عمودي نيز ديده شده است. توليد كننده اوليه اين نشان Schwerine برليني بوده كه با هنرمندي و كيفيت بالاآنها را ساخته و اين نمونه ها به راحتي دوبرابر ساير نمونه هاي مشابه در بازار قيمت دارند.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



اعطاي نشان و گواهي
اين نشان با گواهي مربوطه اعطاء ميشد و بر قسمت چپ سينه روي يونيفورم قرار ميگرفت. نمونه هاي مينياتوري اين نشان به ابعاد 9 و 16 ميليمتر براي نصب بر روي لباسهاي غيرنظامي نيز ساخته شد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

گواهي اعطاي نشان به نام Heinz Beckert خدمه زيردريائي



شرايط اعطاء
اعطاء توسط فرمانده كشتي  صورت ميگرفت اما براي دريافت نشان بايستي شرايط ذيل حاصل ميگرديد :
مشاركت در سه درگيري عملياتي
ماموريت در مناطق پرخطر آلوده به مين
25 روز ماموريت اسكورت
ارائه عملكرد عالي در يك دوره ششماهه ( در صورت عدم تحقق موارد فوق )
اين نشان به سربازاني كه در جريان عمليات مجروح يا بر روي كشتيهايي كه درعمليات غرق شده بودند خدمت كرده و يا عمليات فوق العاده موفقي را به انجام ميرساندند نيز اعطاء ميگرديد .

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Heinz Beckert ، دارنده نشان مين روبي ، نفر دوم از چپ به همراه ساير خدمه زيردريائي در سال 1993 .
آخرين ويرايش توسط abdolmahdi در چهارشنبه 12 خرداد 1389 11:01, ويرايش شده 1 در کل.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
hamed_713, oweiys, shola, Mahdi1944, SAMAN, CAPTAIN PILOT, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 12 خرداد 1389 10:59

سلام عليكم


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


نشان نبرد دريائي (Naval Combat Clasp )
در نوزدهم نوامبر سال 1944 درياسالار Donitz نشان نبرد دريائي را براي بزرگداشت آندسته از پرسنل نيروي دريائي كه بدليل مشاركت در برخي نبردها شايستگي دريافت نشان را داشتند اما هيچگونه نشاني براي آن نوع عمليات تعريف نشده بود ايجاد نمود. بدليل تعداد زياد افراد مشمول دريافت اين نشان لازم بود اين مشاركت اينگونه نبردها 5 نوبت تكرار شود تا درخواست دريافت نشان تعديل گردد. اين نشان ميبايست بر روي جيب چپ يونيفورم نصب ميشد.
از آنجائيكه اين نشان خيلي دير وارد جنگ شد نشان نادر و كميابي است. بعدا" يك نمونه متعلق به سال 1957 ايجاد گرديد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
shola, oweiys, hamed_713, Mahdi1944, SAMAN, CAPTAIN PILOT, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 12 خرداد 1389 14:06

با سلام
نشان رزمي يگانهاي ويژه ( Small Units Badge)
اين نشان كه با نامهاي K-Verbande و يا Small Battle Units نيز شناخته ميشود در آوريل 1944 توسط درياسالار Heye ايجاد گرديد. احتمالا" بهترين مصداق يگانهاي دريافت كننده اين نشان يگان زيردريائي هاي كوچك همچون Neger، Biber ، Molch و غيره بوده است. اين عنوان همچنين براي  تجهيزات نظامي تغيير كاربري شده همچون قايقهاي تندرو و تجهيز آنها به مواد منفجره جهت انهدام هدف بكار ميرفته است. بر خلاف آنچه كه به نظر ميرسد تجهيزات فوق انتحاري نبوده و خدمه آنها در آخرين لحظات ممكن از آنها خارج و با يك قايق كنترل شده ديگر از معركه خارج ميشدند.
در 30 نوامبر سال 1944 به فرمان درياسالارDonitz سريال مشخصي از نشان رزمي يگانهاي ويژه معرفي گرديد. متن فرمان دريالار Donitz به شرح ذيل است.

1)     من براي معرفي حملات جسورانه اي كه با موفقيت توسط يگانهاي ويژه انجام ميپذيرد نشان رزمي را بدين شرح ايجاد نمودم .
•     نشان درجه 1 گلدوزي شده اره ماهي
•     نشان درجه 2 گلدوزي شده اره ماهي با يك شمشير
•     نشان درجه 3 گلدوزي شده اره ماهي با دو شمشير
•     نشان درجه 4 گلدوزي شده اره ماهي با سه شمشير
•     نشان درجه پنجم ، يك سنجاق برنزي
•     نشان درجه ششم ، يك سنجاق نقره اي
•     نشان درجه هفتم ، يك سنجاق طلائي
نشانها تا درجه چهارم در قسمت بالاي بازوي راست و درجات پس از آن با قرار گرفتن سنجاق سينه بر روي روبان نصب خواهد شد .
2)     شرط احراز نشان داشتن شايستگي و انجام كامل ماموريت محوله مبيباشد.
3)     نشان به نام من به عنوان درياسالار و فرمانده ارشد يگانهاي ويژه K-Verbande اعطاء خواهد شد

                                                                                                           كارل دونيتز
                                                                                                     برلين ،30 نوامبر 1944

اين نشانها توسط Ottfried Neubecker  طراحي شده و 4 درجه نخست آن از يك اره ماهي قلابدوزي شده بر روي يك دايره پشمينه به صورت وصله تشكيل شده است. احتمالا" در نمونه هاي اصلي اره ماهي از نخ هاي كتاني دوخته شده با ماشين ، يا نخ هاي معمولي قلابدوزي شده با دست و يا نخ هايي زربفت  دست دوز بافته شده است.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


نشان درجه يك ، شامل يك اره ماهي است كه بر روي يك دايره گره دار قرار گرفته است. اين نشان براي فعاليتي با جسارت كمتر يا ابراز لياقت براي طرح يك حمله اعطاء ميگرديد .

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نشان درجه دو دقيقا" همان طرح نشان درجه يك است اما با يك شمشير كه بر روي آن يك اره ماهي رو به پائين قرار گرفته است. اين نشان پس از مشاركت دلاورانه دريك عمليات انفرادي يا عمومي اعطاء ميگرديد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


نشان درجه سه ، طراحي نشان درجه دوم را دنبال ميكند اما با دو شمشير و پس از شركت در دومين حمله اعطاء ميگرديد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


نشان درجه چهار، يك شمشير اضافه دارد ( يعني سه شمشير ) و پس از مشاركت در حمله سوم اعطاء ميگرديد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



نشان درجه پنج ، يك سنجاق فلزي از جنس برنز است كه يك اره ماهي به صورت افقي بر روي ريسمان با گره هاي درهم پيچيده قرار گرفته و پس از مشاركت در حمله چهارم اعطاء ميگرديد.
نشان درجه شش ، نوع نقره اي نشان درجه پنجم است و پس از مشاركت در هفت حمله اعطاء ميگرديد.
نشان درجه هفت ، نوع طلائي نشان درجه ششم است و پس از مشاركت در ده حمله يا بيشتر اعطاء ميگرديد.
واقعا" مشخص نيست كه نشانهاي فلزي توزيع شده باشند بنابراين ميتوان گفت آنها فقط بر روي كاغذ اعطاء شده اند.اكثريت قريب باتفاق نشانهاي فلزي موجود – اگر نگوئيم همه آنها –  جزء آندسته از نشانهائي هستند كه در سال 1957 و در جريان نازي زدائي از نشانهاي نظامي توليد شده اند.
خوشبختانه راه بسيار ساده اي براي شناسائي اينگونه نشانها وجود دارد . تنها نمونه اصلي نمونه اي است كه توسط يك كلكسيونر به نام Detlev Neimann در سال 1998 بفروش رسيده و كاملا واضح است كه بالهاي اره ماهي دندانه دارنيست و تمام آنها صاف هستند. اين تنها نمونه اصلي از ميان تمام نمونه هاي كپي شده است. در تمام نمونه هاي ساخته شده پس از جنگ ، اره ماهي داراي بالهاي دندانه دار است .
در آرشيو زيردريائي ها درCuxhaven كه مربوط به نيروي دريائي پس از جنگ آلمان است يك يونيفورم متعلق به يك افسر كه هم در يگانهاي رزمي ويژه (K-Verbande) در جنگ جهاني دوم و هم در نيروي دريائي پس از جنگ آلمان خدمت ميكرده وجود دارد . بر وري نوار مدال آن يونيفورم ، يك نشان فلزي اره ماهي بصورت مينياتوري ديده ميشود. هرچند كه نشانهاي فلزي بر روي كاغذ اعطاء شدند اما تا كنون هيچ مدركي كه نشان دهد اين نمونه واقعا" توزيع شده ديده نشده است. اگرچه در چند دفترچه پرسنلي ، سوابقي از اعطاء و نصب درجات پائينتر اين نشان بر روي يونيفورم مشاهده شده است .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
oweiys, hamed_713, Mahdi1944, SAMAN, CAPTAIN PILOT, shola, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » يکشنبه 16 خرداد 1389 14:43

با سلام
نشان خدمه پروازي لوفت وافه
اين نشان ، يكي از قديميترين نشانهاي پروازي است كه در ابتدا براي خلبانان و اعضاي انجمن ورزشهاي نيروي هوائي آلمان در نظر گرفته شده بود. اين انجمن در واقع ، تا يكم آوريل سال 1935 ، به عنوان پوششي براي فعاليتهاي نيروي هوائي تحريم شده آلمان ( بدليل پيمان ورساي ) بكار ميرفت. بنابراين به سختي ميتوان تاريخ دقيق ايجاد اين نشان را معرفي نمود اما برخي منابع مطلع ايجاد اين نشان را به سال 1933 نسبت ميدهند.
در نوزدهم ژانويه سال 1935 ، اين نشان به عنوان نشان رسمي خلبانان مراقبت پرواز در لوفت وافه برگزيده شد اما بعدها در نوامبر همان سال با يك نوع نشان جديدتر جايگزين و از رده خارج گرديد. اين نشان بدليل عمر كوتاه و حيات نيمه مخفي ، يكي از نادر ترين نشانهاي لوفت وافه تلقي ميگردد. تصوير زير يك نمونه اصلي از اين نشان متعلق به يك كلكسيونر بنام "پيتر فربروگن " را نشان ميدهد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
Mahdi1944, SAMAN, CAPTAIN PILOT, hamed_713, shola, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » دوشنبه 17 خرداد 1389 10:28

با سلام

نشان كشتيهاي امداد و مراقبت (Auxillary Cruise Badge)
كشتي هاي تجاري به صورت منظم توسط نيروي دريائي آلمان براي پشتيباني از ناوگان زيردريائي ( U-Boot) ، ناوشكن و رزمناوهاي آن كشور در ماموريت نابودي ناوگان متفقين بكار ميرفتند. اين ناوگان تجاري كه اصطلاحا" به آن "ناوگان امداد و مراقبت" نيز ميگفتند مجهز به انواع تجهيزات ضد كشتي و مراقبت دريائي در تمام خطوط كشتيراني در سراسر دنيا بود. در 24 آوريل سال 1941، درياسالار Raeder ، دستور داد تا به پاس خدمات قهرمانانه خدمه اين ناوگان ، يك نشان براي معرفي ايشان ايجاد گردد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ساخت و مشخصات فني
اين نشان توسط Ernst Peekhaus  طراحي گرديد و تصوير يك كشتي بادباني وايكينگ را در نيمكره شمالي زمين كه توسط يك خوشه برگ بلوط احاطه شده را نشان ميدهد. خوشه ، عقاب و كشتي طلائي و كره زمين خاكستري هستند . نمونه هاي مختلف اين نشان از جنس روي ، مس و نقره ديده شده است . كره زمين ميتواند بصورت يكپارچه و متصل و يا مجزي و با يك پرچ به نشان متصل گردد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نمونه نشان مزين به الماس


يك نمونه ويژه از اين نشان موجود است كه بر روي صليب شكسته آن الماس كاري شده است. تنها دريافت كننده شناخته شده اين نشان كاپيتان "Bernhard Rogge" فرمانده كشتي آتلانتيس بود كه اين نشان را در ژانويه سال 1942 از دست درياسالار Raeder دريافت نمود. ( او در 31 ژانويه سال 1941 ، برگهاي بلوط را براي نشان صليب شواليه نيز دريافت نموده بود) .

اين نشان روي سمت چپ سينه قرار ميگرفت . همانند بيشتر نشانهاي ارتش آلمان ، هيچ گواهي استانداري جهت اعطاء به دريافت كننده وجود ندارد و اشكال مختلفي از اين گواهي ديده شده است.



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نمونه مسين نشان


شرايط اعطاء
نشان به شرط " گذراندن ماموريت طولاني موفقيت آميز بر روي كشتي مراقبت يا امدادي " به خدمه اعطاء ميگرديد. همچنين ميتوانست بخاطر لياقت در فرماندهي در جريان اين ماموريتها اعطاء شود. هر يك از افراد كه در حين ماموريت مجروح ميشدند نيز به طور خودكار نشان را دريافت مينمودند.

برخي از اين كشتيهاي مراقبت و امداد حتي تا دو سال بر روي دريا بودند و در اين مدت ارتباطي با آلمان نداشتند. مراقبت دريائي در آبهاي دشمن براي چنين مدت طولاني و سپس بازگشت سلامت به خانه بي ترديد اقدام مهم و قابل توجهي است.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نمونه نقره اي يا روئين نشان
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, SAMAN, hamed_713, Mahdi1944, shola, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » دوشنبه 17 خرداد 1389 14:02

سلام عليكم
نشان بالون ديده باني (Balloon Observer Badge)
اين نشان در 8 جولاي سال 1944 و براي بزرگداشت خدمات افسران و سربازاني كه با انجام ديده باني و مراقبت از روي بالون خود را در معرض خطرات بزرگي قرار ميدادند ايجاد گرديد . معلق بودن در ارتفاع 300-500 فوتي سطح زمين در يك بالون پر از گاز ، ديده بان ها را تبديل به يك هدف بسيار راحت براي خلبانان متفقين مينمود. با ادامه جنگ و ناتواني لوفت وافه در تامين پوشش هوائي ، بالون ها نيز كارائي خود را از دست دادند.



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

طراحي نشان
اين نشان شامل يك خوشه برگ بلوط و يك عقاب با بالهاي رو به پائين است . يك بالون ديده باني با زاويه 45 درجه رو به بالا نيز در وسط نشان قرار دارد. نوك بالون از خوشه برگ بلوط سمت راست نشان خارج شده است .



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

اعطاي نشان
اطلاعات موجود حاكي ازآن است كه اين نشان در تعداد بسيار اندك توزيع و يا اصلا" توزيع نشده است. تعدادي نشان به صورت آزمايشي ضرب گرديد اما اگر هم به توليد رسيده باشد تعداد آن واقعا" ناچيز بوده است. همين امر سبب شده كه نشان بالون ديده باني يكي از ناياب ترين نشانهاي دوران رايش سوم تلقي گردد. گواهي مربوطه نيز قبل از پايان جنگ بين افراد واجد شرايط توزيع گرديد. باحتمال قوي ، بدليل ايجاد دير هنگام اين نشان و محدوديتهاي استفاده از بالون، تمام نشانها و گواهي توزيع شده با درجه طلائي بوده اند.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, SAMAN, hamed_713, Mahdi1944, shola, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » چهارشنبه 19 خرداد 1389 10:38

سلام عليكم
نشان لياقت رانندگان
اين نشان ريشه در پيشرفتهاي شگرف تجهيزات جنگي موتوريزه در واپسين سالهاي پيش از جنگ جهاني دوم دارد و همين يگانهاي مجهزموتوري بودند كه در پيروزيهاي حياتي ورماخت در سالهاي ابتدائي جنگ موثر بوده اند. اين نشان براي قدرداني از آندسته از رانندگان نظامي و غيرنظامي كه از خود لياقت و شايستگي نشان ميدادند  و بهترين مراقبت و نگهداري را از خودروي خود در بدترين شرايط جنگي بعمل مي آوردند ايجاد گرديد. اين نشان داراي سه درجه ( برنزي ، نقره اي و طلائي) بود و در 23 اكتبر سال 1942 بنيانگذارده شد.  

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نشان طلائي لياقت


طراحي و ساخت
اين نشان توسط يكي از افراد داوطلب عضو Waffen SS طراحي شد اما چون در آن اثري از نشان صليب شكسته ديده نميشد يكي از نشانهاي غيرعادي رايش سوم تلقي ميگرديد. طراحي نشان ساده و شامل يك فرمان اتومبيل است كه با خوشه اي از برگ بو احاطه گرديده است. اين نشان به شكل دايره و يا الماس به لباس دوخته ميشد. اين نشان توخالي بوده و ازجنس آهن يا روي ساخته ميشد. ( آخرين نمونه ها در جنگ ازجنس روي بوده است ) . پس از توليد ، عمليات صيقلكاري انجام ميگرديد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نشان نقره اي لياقت



نحوه اعطاء
اين نشان در قسمت پائين آستين سمت چپ نصب ميگرديد. گواهي مربوطه نيز همراه با نشان به دارنده اعطاء ميگرديد. مراتب نيز در سوابق پرسنلي سرباز ثبت ميشد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

گواهي اعطاي نشان برنزي به Peter Himbert در سال 1943



شرايط اعطاء
براي افراد نظامي ، نشان توسط دفتر فرماندهي و براي افراد غير نظامي توسط وزير كشور اعطاء ميگرديد.
مناطق عملياتي مورد نظر براي دريافت اين نشان به شرح زير تصريح گرديده است :
I) خدمت از 01/12/1940 در اين مناطق :
* كشورهاي اشغال شده يوگسلاوي ، يونان ، روماني و بلغارستان
* مناطق شمالي در مرزبا روسيه ( قبل از الحاق كشورهاي بالتيك به خاك روسيه ) .
* كشورهاي فنلاند و نروژ ( مدار قطب شمال )
* آفريقا
II) خدمت در مناطق ذكر شده در بالا در شرايط دشوار به شرح زير :
•     پيك موتوري : 90 روز انجام وظيفه
•     رانندگان خودروهاي زرهي : 120 روز خدمت
•     رانندگان خودروهاي متفرقه : 150 روز خدمت ( مخصوصا" حضور در كنار نيروهاي عملياتي همچون رانندگان ستاد فرماندهي )
•     رانندگان خودروهاي تداركاتي : 165 روز خدمت
•     رانندگان مرتبط به يگانهاي مختلف تكاوري ورماخت : 185 روز خدمت
افراد ذيل نيز واجد شرايط دريافت نشان هستند
1-     رانندگان ارتشي ( از هر يگان )
2-     رانندگان غير نظامي كه به ارتش خدمت رساني ميكنند.
داوطلبان غير آلماني نيز اين نشان را دريافت نموده اند اما نيروهاي نظامي متحدين مستثني شده اند. اعطاي نشان پس از مرگ ( به خانواده ) نيز مجاز نمي باشد .
در تاريخ 09/03/1944 فرماندهي ارتش آلمان مناطق زير را به محدوده خدمتي نشان رانندگان افزود :
•     از 01/06/1943 : سيسيل
•     از 01/07/1943 : سارديني و كورسيكا
•     از 01/08/1943 : جزاير كوچك جنوب ايتاليا از خط آنكونا تا پيومبينو
•     از 09/09/1943 : آلباني
در 16/05/1944 فرماندهي ارتش ، مناطق عملياتي زير را به محدوده خدمتي دريافت نشان رانندگان اضافه نمود :
•     از 01/02/1944 مناطق پشت جبهه ارتش آلمان در لتوني ، ليتواني و استوني
آخرين مرحله گسترش محدوده نشان در تاريخ 23/09/1944 به اين شرح اعلام شد :
•     از تاريخ 01/06/1944: تمام مناطق پشت جبهه ارتش آلمان
هر گونه استثناء در شرايط اعطاي نشان ميبايست فقط بدلايل مهم و سرنوشت ساز و يا خدمت درشرايط بسيار دشوارعملياتي يا آب و هوائي بوده باشد . يك راننده فقط يكبار مفتخر به دريافت نشان خواهد بود و در صورت وقوع هرگونه محكوميت رانندگي شود يا بي دقتي در نگهداري خودرو ، نشان از او پس گرفته خواهد شد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نشان برنزي لياقت
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
hamed_713, Mahdi1944, SAMAN, CAPTAIN PILOT, shola, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » شنبه 22 خرداد 1389 10:31

با سلام
نشان دريائي لوفت وافه
اين نشان در 27 نوامبر سال 1944 به فرمان رايش مارشال هرمن گورينگ ايجاد شد و به همين دليل آخرين نشان ايجاد شده در لوفت وافه تلقي ميگردد. از آنجائيكه آلمان فاقد ناو هواپيمابر بود و يگان هوائي جداگانه اي در نيروي دريائيش نداشت ، تمام نفراتي كه به نحوي وظايف مربوط به هوانوردي را انجام ميدادند زير نظر رايش مارشال گورينگ و لوفت وافه خدمت مينمودند.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


نشان نبرد دريائي به خدمه كشتيهاي تداركاتي لوفت وافه ، يگانهاي امداد ونجات هوادريا و ساير شناورهاي مربوط اعطاء ميگرديد. تمام پرسنل رزمي ، كادر و غيرنظامي  لوفت وافه واجد شرايط دريافت نشان بوده اند. اين نشان در شرايط مشابه با اعطاي نشانهاي ديگر در نيروي دريائي و حتي لوفت وافه به افراد ، قابل اعطاء نبود.

شرايط اعطاء
اين نشان بر اساس ايام سپري شده دريا و با احتساب هريكروز برابر با 10 ساعت در دريا اعطاء ميگشت. شرايط اعطاء به شرح زير بوده است :

1-     فرماندهان و خدمه كشتيهاي تداركاتي و ساير تجهيزات روي سطحي لوفت وافه
a-     سپري كردن 60 روز در درياي شمال يا شرق ، بين مدار 5 تا 20 درجه طول جغرافيائي و جنوب مدار 60 درجه عرض جغرافيائي ، ويا
b-     سپري كردن 20 روز در درياي مديترانه ، شامل درياي سياه و درياي اژه .

2-     فرماندهان و خدمه يگانهاي امداد و نجات هوادريا
a-     سپري كردن 20 روز در دريا با داشتن حداقل يك مورد اقدام به نجات يا سه ساعت تلاش روزانه .
b-     سپري كردن 10 روز در دريا توام با موفقيت در عمليات نجات


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

مشخصات فني
اين نشان داراي يك خوشه طلايي و عقاب لوفت وافه و صليب شكسته نقره اي دربالا و يك كشتي از جنس آهن تيره در وسط بود كه با زاويه 30 درجه متمايل به راست شده  بود و همانند ساير نشانهاي جنگي در سمت چپ سينه نصب ميشد. يك تقدير نامه رسمي نيز به همراه نشان اعطاء ميگرديد. اگر چه اين نشان به صورت رسمي معرفي گرديد اما اطلاعات واقعي در مورد توليد آن وجود ندارد مگر توليد يك يا دو مورد پيش نمونه . گواهي هاي نانوشته اعطاء موجود است اما مدركي كه اعطاي نشان را توام با گواهي مخصوص نشان دهد موجود نيست.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
shola, SAMAN, CAPTAIN PILOT, hamed_713, Mahdi1944, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » شنبه 22 خرداد 1389 14:20

با سلام
نشان پايان خدمت ( بازنشستگي )
وزير هوانوردي و فرمانده ستاد لوفت وافه نشان پايان خدمت را در 26 مارس سال 1936 ايجاد نمود. اين نشان به آندسته از افرادي كه با افتخار از انجام خدمات هوائي ( خلبانان ، پرسنل مراقبت ، توپچي ها ، چتربازان و... ) ترخيص يا بازنشسته ميشدند اعطاء ميگشت.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

مشخصات فني
اين نشان يك عقاب را بر جايگاهي فرود آمده بر روي يك صخره نشان ميدهد كه دور تا دور آن را برگهاي بلوط فراگرفته است. برگهاي بلوط نقره كاري شده و عقاب براي آنكه تصوير تاريكي داشته باشد اكسيده شده است . تصاوير موجود از نشانهاي زمان جنگ عقاب را با فضاي پر يا خالي در اطراف پاهايش نشان ميدهد .  

نشانهاي اعطاء شده قبل از آغاز جنگ از جنس نقره با عيار 800 و آلومينيوم بوده است. نشانهاي زمان جنگ داراي تركيبات با كيفيت پائينتري بوده و جزء نشانهاي رسمي تلقي نميگرديد. اين نشان يكي از نشانهاي كمياب لياقت توليد شده لوفت وافه بوده است . همانند ساير نشانها ، شما بر اثر تجربه متوجه نوع اصلي يا بدلي اين نشان خواهيد شد.  
اعطاء و گواهي مربوطه
اين نشان در قسمت سمت چپ سينه نصب ميشد . نمونه هاي مينياتوري نيز براي نصب بر روي لباسهاي رسمي وجود دارد.

شرايط اعطاء
حداقل شرايط ضروري براي پرسنل شاغل ، ذخيره و دارندگان نشان پرواز جنگ جهاني اول ، دارا بودن چهار سال سابقه خدمت و براي تمام افراد غير واجد شرايط فوق ، حداقل 15 سال سابقه خدمت بوده است. اگر شخصي در اثر سانحه پروازي دچار ازكارافتادگي ميشد احتمال اعطاي نشان به او وجود داشت. در صورت فوت در يك سانحه هوائي ، نشان به بازماندگان او اعطاء ميگرديد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, hamed_713, shola, Mahdi1944, SAMAN, Alexander Arkadine

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » دوشنبه 24 خرداد 1389 11:44

سلام عليكم
نشان طلائي مراقبت پرواز با الماس
قطعات مرموز ، عجيب و نادر دوران حكومت رايش سوم در اشكال مختلفي وجود دارند. نشانهاي و فرامين اين برهه از تاريخ و شخصيت دريافت كنندگان اين نشانها و فرامين ، برايم جذابيت خاصي دارد. برخي از اين موارد اعطائي ، در بهترين حالت ، فراموش شده و در بدترين حالت فرد را با سئوالات مبهمي مواجه ميسازد. قطعات برجسته به راحتي ازلابلاي اوراق تاريخ خارج ميشوند . اهميت تاريخي و جذاب آنها مرا وادار ميسازد تا رد آنها را دنبال و در صورت امكان به كلكسيون خود بيافزايم . يك كهنه سرباز عتيقه چي به من گفت : " عتيقه جات در يك دوره كمياب و در آينده ناياب خواهند شد و اگر شما آنقدر شانس داشته باشيد كه بتوانيد آنها را بدست آوريد و مثل يك آهنربا در قفسه خود بگذاريد ، بقيه را هم به خود جذب خواهند كرد وتعدادشان زياد خواهد شد " . (ترجمه متن اصلي )!
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
نشان مراقبت پرواز با الماس

دريافت كنندگان اين نشانها افراد مختلفي هستند، و افراد از هر رنگي را شامل ميشود ، تمام ناسيوناليستها را دربر ميگيرد ، به تجار بانفوذ يا رهبران كشورها هديه شده اند. افرادي همچون Henry Ford  كه نشان صليب بزرگ عقاب آلمان را بدست آورد ويا  Hermann Goring كه هر چه توانست تمام نشانها را از تمام جهان با مستنداتشان جمع آوري كند از اين جمله اند. يكبار كه در سال 1933 جمهوري وايمار در تلاشي بيهوده سعي كرد تا استفاده از نشانهاي ساير ممالك را منع نمايد ، علاقه ديوانه وار Goring شدت يافت . از ديپلماتهاي آلماني اطلاعات كافي در مورد عاليترين نشانهاي موجود در خارج از كشور درخواست شد و سرانجام نيز تمام آنها دريافت گرديد. در عشق و علاقه او به جمع آوري نشان همين بس كه براي بدست آوردن نشانها تمام قوانين رسمي آلمان را ناديده ميگرفت و ابدا" توجهي به آنها نداشت . هنگاميكه او يك نشان و عنوان عالي را از " دوشس لوكزامبورگ " دريافت نمود ، دولت لوكزامبورگ از Goring خواست براي جلوگيري از اعتراض مردم از نمايش نشان در عموم خودداري كند.  Goringنيز در نهايت خونسردي دستور داد تا عكسي پر غرور از او مزين به نشان جديدش در روزنامه اي كه در برلين چاپ مينمود را منتشر سازند.
هنگاميكه Goring در 12 ژانويه سال 1943 پنجاهمين سال تولد خود را جشن گرفت ، از مقامات رسمي و سازمانها درخواست شد تا هداياي شايسته اي را پيشكش كنند. يكي از اين هدايا كه از شهر پوتسدام آورده شده بود قفسه اي مخصوص نگهداري از كلكسيون نشانهاي او بود.  
احتمالا يكي از جذاب ترين نشانها براي من ، "نشان طلائي مراقبت پروازمزين به الماس" است. اين نشان متعلق به يك كلكسيونر خصوصي در انگلستان بنام Eric Campion است و داستان بدست آوردن نشان نيز به اندازه خود آن جالب است. " اين نشان توسط يك افسر انگليسي به انگلستان آورده شد در حاليكه دستور نابودي آن را نيز داده بودند . او آن قطعه را به يك جواهرفروش سرشناس فروخت و با دقت آنرا از هم جدا كردند. جواهر فروش به آقاي Campion زنگ زد و از او خواست تا سريعا" با او ملاقات نمايد. سرانجام  Campionنشان را خريد و افسر مذكور نيز به صورت ضمني به او گفت كه تعداد زيادي از نشانهاي مربوط به  Goringرا در اختيار داشته كه تمام آنها را به علاقمندان به جمع آوري نشانها در لندن فروخته است. آقاي  Campion هم قضيه را دنبال كرد و تمام آن نشانها را از دارندگان خريد. تمام اين قطعات با او بود تا اينكه در سال 1982آنها را به كشورش اهداء نمود در حال حاضرتمام نشانهاي اهدائي به عنوان بخشي از نمايشگاه دائمي نيروي هوائي سلطنتي انگلستان در Hendon نگهداري ميشوند.       


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نشان طلائي مراقبت پرواز بدون الماس

وسواس Goring نسبت به نشانهايش به نظر ميرسد ناشي از مهمترين جزء زندگيش يعني عشق به خودنمائي بيش از اندازه بوده باشد. او براي حفظ موقعيتش نياز به برخي جلوه هاي شخصيتي داشت و در هنگام اعطاي نشان به افراد ، قدرتش را نيز به رخ ميكشيد.
او نشان طلائي مراقبت پرواز مزين به الماس را درتابستان سال 1935 بدست آورد. قابل ذكر است كه اعطاي نشان مذكور قبل از معرفي رسمي آن در 26 مارس سال 1936 صورت پذيرفته است. در جريان جنگ در 19 اكتبر 1939Goring به نشانها رسميت بخشيد . اين نشان در اطريش توسط يك جواهرساز ويني به نام Rudolf Stubiger و به صورت تماما" دست ساز ساخته ميشد.

از اين نشان دو گونه وجود دارد ، طراحي مخصوص آقايان و بانوان . نشان مدل آقايان نيز بر دو نوع است. نوع اول كه عموما" توزيع شده  است از جنس طلا و پلاتين ( طلاي سفيد) بوده و مزين به نگين هاي واقعي الماس است. نمونه دوم كه يك نمونه بدلي مخصوص لباسهاي رسمي است از جنس نقره بوده و مزين به سنگهاي مصنوعي است. اين نمونه نيز توسط همان جواهر ساز اطريشي ساخته شده است. از اينكه نمونه بدلي به همراه نمونه اصلي آن توزيع ميشده مطمئن نيستيم. Hans Ulrich Rudel  (خلبان معروف بمب افكن اشتوكا) در نامه اي به تاريخ يكم ژانويه سال 1982 به نگارنده اين متن قيد كرده كه او فقط نمونه اعطاء شده نوع اول را بدست آورده است. البته احتمال ضعيفي نيز وجود دارد كه با ادامه جنگ نوع اقتصادي تر آن يعني نقره طلاكاري شده توزيع شده باشد . نيازي هم به گفتن نيست كه هر دو نوع نشان بسياركمياب هستند.

نمونه اعطاء شده
خوشه بلوط قالب ريزي شده اما با دست بر روي آن پردازشهائي انجام ميشود تا بر روي نشان نصب گردد. شكل عمومي عقاب با عقاب مندرج بر روي نشان خلبانان تفاوت دارد و بالهاي بزرگتر شده است. عقاب چنان طراحي شده كه بتواند سنگها را در بالهايش نگهدارد و هنگاميكه نوري از پشت ميرسد درخشش الماس ها بيشتر شود. لبه هاي بال سنگفرش شده به نظر ميرسند. 36 قطعه الماس در بال راست و 31 قطعه در بال چپ قرار داده شده است. 19 قطعه نيز در بدن عقاب بكار رفته است .  پاهاي عقاب زريف است و ميان آنها فضاي خالي وجود دارد. قسمت بيروني صليب شكسته نيز سنگفرش شده به نظر مي آيد. صليب شكسته 12 ميليمتر اندازه دارد و پهناي هر كدام از شاخه هاي آن نيز 3 ميليمتر است. 18 الماس ريز درون شاخه هاي صليب شكسته بكار رفته است. تمام اندام عقاب از جنس پلاتين ( طلاي سفيد ) و خوشه برگهاي بلوط از جنس طلاي عيار 22 است. وزن كل نشان 20 گرم است.

پشت نشان صاف و پرداخت شده است و قلاب نازك مخصوص گيره نشان در بالاي آن قرار دارد . عقاب با دو پين مخصوص به خوشه برگهاي بلوط پرچ شده است.  
طي مكاتبات انجام شده با موسسه Rudolf Stubiger ، پسرش گفت كه آنها 70 عدد از اين نشان را توليد كرده اند. اولين نشان ساخته شده شماره جواهر فروشي را بر پشت خود دارد اما در سال 1938 و پس از اشغال اطريش و ضميمه آن به خاك رايش سوم ، آنها لوگوي خود را بر پشت نشان حك نمودند. اين نكته ميتواند راهنماي خوبي براي شناخت زمان اعطاء و افراد دريافت كننده نشان باشد.

نمونه مخصوص لباسهاي رسمي
خوشه برگهاي بلوط در اين نمونه همانند نوع نظامي قالبگيري شده و سپس با دست بر روي ان پرداخت صورت گرفته است اما اندازه عقاب با نمونه نظامي تفاوت دارد. بالها اندكي كوچكتر شده اند و عقاب با دو سوراخ به نشان متصل شده است. 32 سنگ تزئيني بر روي بال راست و 38 عدد بر روي بال چپ قرار داده شده است. 16 قطعه سنگ تزئيني نيز در بدن عقاب بكار رفته است. قسمت بيروني صليب شكسته در اين نوع نشان نيز سنگفرش شده به نظر ميرسد . اندازه آن 12.5 ميليمتر و هر شاخه آن نيز 3.5 ميليمتر پهنا دارد. تمام عقاب و خوشه برگهاي بلوط از جنس نقره ساخته شده ولي خوشه بعدا" طلاكاري شده است. وزن نشان هم 43 گرم است.
پشت نشان هم صاف و پرداخت شده و قلابي به شكل حرف "C" در پشت آن قرار داده شده است. در نقطه "ساعت 2" بر روي خوشه برگهاي بلوط با حروف بزرگ IMI قيد شده است. درست در پائين اين حروف ، چهارعلامت درون مستطيل با چكش حك شده است كه شامل يك مرغ ماهيخوار ايستاده ، نشان نقره اي اطريش ، R.St، نشان موسسه سازنده و حرف Wمخفف كلمه وين ميباشد. اين علائم بر پهناي تيغه قلاب سنجاق سينه نيز تكرار شده است. پشت عقاب صاف و بسيار پرداخت شده است. عقاب نيز با دو پرچ بر روي خوشه محكم شده است.

نشان مخصوص بانوان
اين نوع نشان دقيقا" شبيه نمونه اصلي نوع نظامي آقايان است و دانه هاي الماس بر روي عقابي از جنس پلاتين (طلاي سفيد) قرار گرفته كه خود عقاب نيز برروي خوشه اي از برگهاي بلوط نصب شده است. اندازه نشان يك سوم نوع نظامي آقايان است و بر روي يك ميله باريك قرار گرفته است. اين ميله باريك داراي 5 قطعه الماس است و درطرف ديگر خوشه برگ بلوط واقع شده و داراي پرداخت عالي است. در پشت نشان هم يك پين سوزني بلند ديده ميشود. تنها دريافت كننده انحصاري اين نشان خانم Hanna Reitsch بانوي خلبان آلماني است . او خلبان آزمايشگر لوفت وافه بود و هر نوع وسيله پرنده از موشك V1 تا هواپيماي غول پيكر Gigant را به پرواز درمي آورد. او افتخار آن را داشت كه هر دو درجه نشان صليب آهنين را بياويزد. او نشان درجه در صليب آهنين را در 28 مارس 1941 و درجه يك آن را در 5 نوامبر سال 1942 بدست آورد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

خانم Hanna Reitsch خلبان ازمايشگر آلماني و تنها بانوي دريافت كننده نشان مراقبت پرواز با الماس

در مكاتبات انجام شده با خانم Reitsch ، وي عنوان كرد كه فقط ميله باريك الماس نشان را بدست آورده و نشان قابل نصب و نيز نمونه مخصوص لباسهاي رسمي به وي اعطاء نگرديده است .
اين نوع نشان ، احتمالا" مهيج ترين نوع نشان پرواز براي هر كشور ميباشد . صرفنظر از زيبائي بديهي ، نادربودن و ماهيت افرادي كه نشان به انها اعطاء شده است ، منجمله شخص Goring ، مهم به نظر ميرسد چرا كه درميان آنها خلباناني هستند كه عاليترين نشانهاي شجاعت لوفت وافه را نيز قبلا" دريافت نموده اند . نخستين بار اين نشان به سرتيپ Wever در 11 نوامبر سال 1935 و پس از آن به 60 نفر ديگر اعطاء گرديد. دريافت كنندگان شناخته شده بدين شرح ميباشند :

ANTONESCU, Ion
ANGERSTEIN, Karl
DöNITZ, Karl
HIMMLER, Heinrich
BALBO, Italo
DIETRICH, Sepp
HARTMANN, Erich
Von BLOMBERG, Werner
FRANCO, Francisco
HARLINGHAUSEN, Martin
Von BRAUCHITSCH, Walter
GALLAND, Adolf
HORTY, Niklos
BAUMBACH, Werner
GöRING, Hermann
JESCHONNEK, Hans
BODENSCHATZ, Karl
Ritter Von GREIM, Robert
KORTEN, Günter
BAUR, Hans
GRAFF, Hermann
KELLER, Alfred
Von BELOW, Nicolaus
GOLLOB, Gordon
KESSELRING, Albert
CHRISTIANSEN, Friedrich
Von GABLENS, Carl - August
KAMMHUBER, Josef
KASTNER - KIRDORF, Gustav
PARANI, Albert
STUDENT, Kurt
LOHR, Alexander
PELTZ, Friedrich
TRETTNER, Heinrich
LENT, Helmut
PFLUGBEIL, Johanus
UDET, Ernst
LOERZER, Bruno
ROMMEL, Erwin
VALLE, Ugo
Baron von MANNERHEIM, Carl Gustav Emil
RAMCKE, Bernard
WEVER, Walther
MÖLDERS, Werner
Von RICHTHOFEN, Wolfram
REITSCH, Hanna
MUSSOLINI, Benito
SKORZENY, Otto
MILCH, Erhard
SPERRLE, Hugo
NAVRATIL, Frederick
NOWOTHY, Walter
STUMPFF, Hans-Jurgen
von MANSTEIN, Erich
RUDEL, Hans - Ulrich
SCHNAUFER, Helmut

فرانسويان دريافت كننده اين نشان

General VUILLEMIN
General d Astiè de la Vìgerie Colonel MORAGILIA
Colonel de Geffrièr Commandent (Mejòr) PETITJEAN
Capitaine SCHMIDLEIN

افراديكه در مورد اين نشان با آنها مكاتبه گرديده است نيز بدين شرح ميباشند

Author and K Dönitz 24.6.1973
Author and H Reitsch 12.2.1977
Author and A Galland 17.2.1977; 12.1.1982
Author and H Rudel 1.1.1982

صحبتهاي تائيد نشده اي مبني بر توزيع نشان مركب خلبانان و مراقبت پروازمزين به الماس وجود دارد و ادعا شده تعدادي خلبان نيز آن را دريافت نموده اند. در حقيقت اين نشان براي اعطاء به اتباع بيگانه كه خدمات خاصي رابه لوفت وافه ارائه داده اند ايجاد گرديد. يكي از مراتب ، اعطاي افتخاري نشان به وابستگان نظامي سفارتخانه هاي خارجي در پايان دوره ماموريت و بازگشت به كشورشان بوده است. جالب است بدانيد كه يكي از نخستين دريافت كنندگان افتخاري اين نشان بنيتو موسوليني است كه آن را در آوريل سال 1937 بدست آورد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
shola, SAMAN, Mahdi1944

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1220

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 2303 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

توسط abdolmahdi » سه شنبه 25 خرداد 1389 10:13

با سلام
نشان خلبانان گلايدر (Glider Pilots Badge)
يكي از ناياب ترين نشانهاي لوفت وافه ، نشان خلبانان گلايدر ، در 16 دسامبر سال 1940 ايجاد شد. اين نشان به خلباناني اعطاء ميشد كه دوره آموزشي پرواز با هواپيماهاي گلايدر را با موفقيت طي ميكردند .


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


مشخصات فني
مبناي اصلي اين نشان ، يك خوشه برگ بلوط نقره كاري شده و علامت صليب شكسته است . علامت صليب شكسته احتمالا" به صورت جداگانه بر روي نشان نصب گرديده است. يك عقاب اكسيده شده تيره رنگ با دو پرچ به خوشه برگ بلوط متصل شده است . بالهاي گستره عقاب حتي پاها و بدن آن را هم دربرگرفته است.  پنجه عقاب داراي ظرافت وبي است و با دست پرداخت كاري روي آن انجام گرفته و بالها نيز جلا داده شده است.
ساز و كار چفت و بست به كارخانه سازنده بستگي دارد اما مثل ساير نشانهاي لوفت وافه از يك لولاي گرد كه به خوشه برگ بلوط لحيم شده تشكيل شده است.
اين نشان از فلزات مختلفي مثل آلومينيوم ، روي ، مس و الياژ نيكل و نقره ساخته شده است. به نظر ميرسد نوع نفيسي از اين نشان با همان اندازه ولي با عقاب بزرگتر نيز موجود بوده است. نوع قابل دوخت بر روي لباس هم وجود داشته است . (شكل زير)

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


اعطاء و گواهي
اين نشان در يك جعبه آبي تيره يا بنفش كه درون آن ابريشم آبي داشت و بر روي آن نام نشان به رنگ نقره اي حك شده بود اعطاء ميگرديد. گواهي اعطاء نيز به خلبان ارائه و مراتب در سوابق خدمتي او درج ميگرديد. اين نشان در قسمت بالاي جيب چپ يونيفورم نصب ميشد. تصاوير كمي در دست است كه نشان را بر روي يونيفورم نمايش دهد.

شرايط اعطاء
اين نشان به تمام خلباناني كه براي آموزش دوره گلايدر فراخوانده و آن را با موفقيت به پايان ميرساندند اعطاء ميگرديد.
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
SAMAN, shola, Mahdi1944

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان