آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

در اين بخش مي‌توانيد تصاوير زيباي نظامي را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2505
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 479 بار
سپاس‌های دریافتی: 9275 بار

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

پست توسط abdolmahdi » شنبه 29 خرداد 1389, 10:28 am

  عليكم  


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 نشان خدمه تيربارچي و مهندسين پرواز لوفت وافه ( Luftwaffe Air Gunners & Flight Engineers Badge )
در 22 ژوئن سال 1942 نشان خدمه توپچي و مهندسين پرواز لوفت وافه ايجاد شد . اين نشان توسط تمام خدمه توپچي ، مهندسين پرواز و خدمه نقشه خوان هواپيما كه دوره دو ماهه آموزشي را به پايان رسانده و يا در 5 پرواز عملياتي مشاركت داشتند به سينه نصب ميشد . اين نشان در صورت مجروحيت در حين پرواز عملياتي زودتر اعطاء ميگرديد.  
  و مشخصات فني
نمونه هاي با كيفيت اين نشان از جنس مس ساخته شده اند اما بيشتر نمونه هاي در دسترس از جنس فلز روي يا فلزات ديگرهستند . خوشه برگها ، با روكش نقره ، بيضي شكل و اندكي محدب است. در روي نشان خوشه برگها تا نيمه از برگ بلوط و نيمه ديگر از برگ بو تشكيل شده است. در پائين خوشه و در وسط ، علامت صليب شكسته وجود دارد. در بالا خوشه نيز عقابي در حال شيرجه به سمت چپ ديده ميشود. در اكثرنمونه هاعقاب از جنس خوشه نشان ساخته شده است. در موارد معدودي با نمونه هائي مواجه شده ايم كه عقاب از جنس آلومينيوم و خوشه برگها از جنس فلز روي بوده است. رنگ عقاب تيره و با دست پرداختكاري شده و يا با آندايز سياه شده است. نقاط برجسته خوشه برگها و صليب شكسته براق شده اند. در برخي موارد شاخك بالائي نشان صليب شكسته به صورت بريده شده (كوتاه) ديده ميشود. در نمونه هاي اصلي جزئيات پنجه و ناخن هاي عقاب به خوبي مشخص است. برخي نمونه هاي بدلي پس از جنگ فاقد چنين ظرافتي است.
در پشت نشان اجزاي اتصال به لباس وجود دارد ، يك پين عمودي و گيره كه البته اين اجزاء بسته به كارخانه با هم تفاوت دارد . عقاب با دو پرچ به نشان متصل شده است. در برخي نمونه ها علامت كارخانه توليد كننده در پشت عقاب ديده ميشود.  

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
  پارچه اي قلابدوزي  
  پارچه اي اين نشان نيز موجود است كه تقريبا شبيه نمونه فلزي آن است. در حاليكه جنگ به پايان نزديك ميشد ، دو آذرخش موجود در پاهاي عقاب در نشان خدمه تيربارچي و راديو را برداشته و آن را تبديل به نشان خدمه تيربارچي و مهندسين پرواز نمودند .( اين نشان در پست بعدي معرفي خواهد شد) .

اعطاء و گواهي
اين نشان در يك جعبه ابي تيره رنگ توزيع ميگرديد. اين نشان سمت چپ يونيفورم و رو يا كنار جيب و در زير نشان صليب آهنين درجه يك قرارميگرفت و مراتب در سوابق پرسنلي دريافت كنندگان نيز ثبت ميشد. گواهي اعطاي نشان نيز بعدا توزيع ميشد.

شرايط احراز
افراديكه دوره دو ماهه آموزشي را ميگذراندند يا در 5 پرواز عملياتي مشاركت داشتند واجد شرايط احراز نشان تلقي ميشدند. اگر فردي در حال انجام عمليات مجروح ميشد ، نشان را زودتر به او اعطاء ميكردند.      [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2505
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 479 بار
سپاس‌های دریافتی: 9275 بار

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 30 خرداد 1389, 8:37 am

با سلام
نشان خدمه راديو و تيربارچي هواپيما
اين نشان در 19 ژانويه سال 1935 ايجاد گرديد و در ابتدا (و قبل از ايجاد نشان مخصوص خدمه تيربارچي هواپيما) ، به خدمه راديو و تيربارچي اختصاص يافت. افراد ميباست دوره آموزشي را با موفقيت طي نموده و در 5 پرواز عملياتي نيز مشاركت داشته باشند.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
  و مشخصات فني
اين نشان بيضي شكل بوده و با خوشه اي نقره كاري شده از برگهاي بلوط و برگ بو محاصره شده كه در پائين آن يك علامت صليب شكسته قرار دارد. يك عقاب نقره اي اكسيد ( تيره ) شده در وسط خوشه قرار دارد كه بادو پرچ كوچك به خوشه متصل شده است. در چنگال عقاب دو پيكان متقاطع وجود دارد كه ظرافت آنها بسته به كارخانه سازنده كم و زياد ميباشد.
فلز بكار رفته در ساخت نشان از آلومينيوم و مس تا روي و آلياژ نيكل و روي متغير است.
هرچند در ابتدا نمونه پارچه اي از اين نشان ايجاد نشد اما بعدا" نمونه اي كه داراي نوار قلابدوزي نقره اي و رنگ ديگري بود معرفي گرديد.  
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  

اعطاء و گواهي
اين نشان در جعبه كوچكي به رنگ آبي تيره (كه به اشكال مختلفي موجود است) و اعطاء ميگرديد. درون جعبه مخمل يا پارچه اي بود .گواهي اعطاي نشان هم به تمام افرادي كه نشان را دريافت ميكردند اعطاء مي شد. اين نشان همانند ساير نشانها بر روي سينه و سمت چپ يونيفورم و در زير نشان صليب آهنين نصب ميگرديد.

شرايط احراز
همانطور كه قبلا ذكر شد ، اين نشان به تيربارچي ها، خدمه راديو و مكانيك هواپيما به شرط گذراندن دوره دو ماهه آموزشي يا مشاركت در 5 ماموريت اعطاء ميگرديد. اگر افراد در جريان ماموريت مجروح ميشدند شرايط اعطاء تخفيف ميافت.  
   
   
   
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2505
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 479 بار
سپاس‌های دریافتی: 9275 بار

Re: آشنائي با نشان صليب آهنين و درجات آن در ارتش آلمان

پست توسط abdolmahdi » سه شنبه 1 تیر 1389, 11:12 am

  عليكم
نشان خلبانان لوفت وافه (Luftwaffe Pilots Badge)
اين نشان بنا به فرمان رايش مارشال هرمن گورينگ در 12 آگوست سال 1935 ايجاد گرديد. ( برخي منابع تاسيس آن را به 23 ماه مه سال 1935 نسبت ميدهند ) .  
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 
طراحي
اين نشان يك عقاب بزرگ كه در حال فرود سريع است و نشان صليب شكسته اي را به چنگ كشيده نشان ميدهد. اين عقاب بر روي خوشه اي از برگ بو ( چپ ) و برگ بلوط (راست) قرار گرفته است . خوشه برگها برگرفته از سري نشان هاي پروازي امپراطوري (پروس ) آلمان است. اين نشان تصويري لجام گسيخته از تهاجم و درنده خوئي را به نمايش ميكشد.

مواد بكار رفته و ساختار
همانند ساير موارد مشابه در رايش سوم ، نشان خلبانان لوفت وافه را ساخته شده از مواد و با كيفيتهاي مختلفي ميتوان يافت. آلومينيوم ، نيكل و نقره ، مس روكش داده شده ، فلز روي با لاك الكل و آلياژهاي مختلف ، تماما در ساخت نشان بكار گرفته شده اند . نمونه هاي ساخته شده قبل و اوايل جنگ از جنس با كيفيت نيكل و مس و نمونه هاي اوسط تا پايان جنگ از آلياژ فلزات و روي ساخته شده اند. در اواخر دهه 1930 از آلومينيوم در ساخت اين نشان استفاده ميگرديد اما خيلي زود نامناسب بودن آن آشكار گرديد. نمونه هاي آلومينيومي بخاطر نايابي و بكر بودن پرداخت كاري انجام شده بسياز ذيقيمت هستند. در نمونه هاي اوليه سازوكار پين اتصال به لباس عموما از جنس نيكل يا مس با روكش نيكل بوده است. در مدلهاي بعدي جنس آنها به استيل يا آلياژ تغيير يافت .         [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
عقاب و خوشه برگ معمولا" داراي ظرافت خوبي هستند. تعدادي از نمونه هاي اوليه و با كيفيت با استفاده از تكنيك قالب و پرس با حرارت بالا ساخته شده اند. در اين روش فلز را آنقدر حرارت ميدهند تا سرخ و نرم شود آنگاه مواد مذاب را در قالب ريخته و تحت چندين تن فشار پرس ميكنند. سپس شكل بدست آمده را خارج و سرد ميكنند. نتيجه آن يك شكل موجدار با كمي خطوط برجسته ناشي از پرسكاري است. فرآيند خنك كاري نيز اغلب منجر به تركهاي ريزي در شكل ميشود كه اصطلاحا به آن ترك خنك كاري ميگويند. اين تركها بسيار ريز بوده و فقط با بزرگنمائي قابل ديدن هستند.اجزاي نشان با دست پرداختكاري ميشوند به همين دليل ميتواند سبب اندكي تفاوت در نشانهاي توليدي يك كارخانه شود. اين تفاوت در قسمتهاي منحني شكل ، پنجه ها ، صليب شكسته و خوشه بيشتر خودش را نشان ميدهد.

تمام نشان خلبانان ، حتي آنهائي كه از مواد نامرغوب ساخته شده اند ، از دو قطعه تشكيل ميشوند كه با دوپرچ به يكديگر متصل شده اند . اندازه و جنس پرچها نيز بسته به كيفيت و كارخانه سازنده نشان با هم متفاوت است. نشانهاي با كيفيت ، پرچهاي كوچك، هم اندازه و ظريفي دارند اما نشانهاي با كيفيت پائين تر از پرچهاي بزرگي استفاده ميكنند كه در برخي موارد هنگام پرس در جاي خود له شده اند.

لولاي اتصال به لباس درنشانهاي با كيفيت معمولا داراي لحيمكاري ظريفي است و پين آن جنس محكمي دارد كه بخوبي پرداختكاري شده است.

صرفنظر از كيفيت ، نشان خلبانان معمولا شامل يك عقاب تيره ( اكسيد شده ) و يك خوشه برگ نقره اي است. در نشانهائي كه داراي كيفيت بالائي هستند – نشانهاي ساخته شده از نيكل و نقره و يا مس روكش شده از نيكل و نقره – عقاب را با مواد شيميائي تيره ميكنند ، خوشه برگها را از نقره خام با افزودن مواد شيميائي ميسازند و نقاط برجسته نشان را هم با صيقل كاري براق ميكنند . نتيجه آن، يك نشان استثنائي و جذاب با منظري سه بعدي است. نشانهاي بي كيفيت داراي روكش نازك و رنگهاي لاك الكل زده هستند تا رنگ مناسبي داشته باشند. اين نوع نشانها اگرچه توليدات قابل قبولي هستند اما در مقايسه با انواع با كيفيت ، رنگ و رو رفته و كم فروغ بنظر ميرسند.  
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 
اعطاء و نصب نشان
اين نشان در يك جعبه آبي رنگ اعطاء ميگرديد. نمونه هاي اوليه داراي روكش داخلي ابريشمي آبي يا لاجوردي رنگ هستند. نوشته روي جعبه از لحاظ شكل حروف متفاوت ولي همه به رنگ طلائي بودند. اين نشان بالاي جيب سمت چپ يونيفورم نصب ميشد. تمام كسانيكه دوره آموزش خلباني را به پايان ميرساندند واجد شرايط دريافت آن بودند. نوع پارچه اي نشان خلبانان نيز موجود بوده كه به نظر ميرسد در ميان خلبانان رواج زيادي داشته است. رنگ پارچه آن نيز آبي – خاكستري بوده است ضمن آنكه نوع بافت نشان در ميان افراد داوطلب و خلبانان رسمي لوفت وافه تفاوت داشته است.   
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   پارچه اي نشان خلبانان لوفت   
نشان خلبانان متحدين آلمان
خلبانان آلماني مجاز بودند تا دركنار نشانهاي لوفت وافه ، از نشانهاي لياقت كشورهاي متحد با آلمان در جنگ نيز استفاده كنند. اين عمل به ويژه در ميان آن دسته از خلبانان آلماني كه در بالكان ، آفريقاي شمالي و ايتاليا خدمت ميكردند رواج داشت. در ذيل ، سه نمونه از نشانهاي مربوط به متحدين آلمان تشريح ميگردد :  

1- نشان خلبانان ايتاليائي

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
نشان خلبانان ايتاليائي  

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
سرگرد دكتر Ernst Kupfer خلبان بمب افكن اشتوكا ، نشان خلبانان ايتاليائي و بلغاري را نمايش ميدهد.

طراحي نشان خلبانان ايتاليائي شامل يك عقاب باريك و كشيده است كه بالاي آن يك تاج و ميان پنجه هايش يك دسته چوب (fascia) ديده ميشود. اين نشان توسط سازندگان زيادي توليد شده اما عموما طلائي رنگ ، قالب ريزي شده و داراي يك پين در پشت هستند. در اغلب تصاوير ، خلبانان آلماني اين نشان را بالاي جيبهاي يونيفورم نصب ميكردند. پس از تسليم و خروج ايتاليا از جنگ در سال 1943 ، تعدادي از خلبانان نيروي هوائي ايتاليا تصميم به ادامه همكاري با آلمانها گرفتند در حاليكه عده اي ديگر به متفقين پيوستند. خلبانان دسته اول تاج سلطنتي را از نشان خلبانان ايتاليائي برداشتند اما خلبانان دسته دوم تاج را گذاشتند و نشان fascia را از پنجه عقاب برداشتند. ( در واقع fascia سمبل جنبش پيراهن سياهان موسوليني بود ) . پس از تسليم ايتاليا خلبانان آلماني از نصب نشان خلبانان ايتاليائي منع شده بودند لذا آنان علامت تاج را از نشان خلبانان ايتاليائي برداشتند ولي علامت fascia كماكان دست نخورده باقيمانده بود.  
2- نشان خلبانان بلغاري

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
نشان خلبانان بلغاري ( ساخت آلمان) نوع  
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
يك خلبان آلماني نشان خلبانان بلغاري (نوع يك ) را بالاي جيب چپ يونيفورم خود نصب كرده است.  
  خلبانان بلغاري در ميان تمام نشانهاي ايجاد شده براي خلبانان تا به امروز ، از زيباترين آنها به شمار ميرود. اين يك نشان چند قطعه بوده و از يك خوشه برگ بيضي نقره كاري شده و يك عقاب طلائي جداگانه تشكيل شده است. در پائين و وسط خوشه يك سپر با نشان شير سلطنتي و در بالاي آن نيز تاج مطلاي سلطنتي ديده ميشود كه هر دو آنها پس زمينه اي قرمز رنگ دارند. در زير خوشه يك تصوير ميناكاري شده استثنائي ازتشعشع نور در آسمان آبي ديده ميشود. پشت نشان گرد ، بسيار صيقلي و درخشان است و از يك صفحه با روكش نقره و يك مهره برنجي اتصال به لباس تشكيل شده است. اين نشان داراي علامت سازنده بر روي صفحه نقره اي در پشت نشان است. نشان خلبانان بلغاري نوعا زير جيب سمت چپ يونيفورم قرار ميگرفت.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
نشان بلغاري مراقبت پرواز ساخت آلمان ( نوع دوم )  
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
  خلبانان بلغاري ( نوع دوم) 

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
سروان Josef Belz ، خلبان هواپيماي ترابري آرادو Ar- نوع دوم نشان خلبانان بلغاري را در زير جيب چپ يونيفورم خود نمايش ميدهد. در كنار آن نشان پارچه اي خلبانان لوفت وافه ديده ميشود.   3- نشان خلبانان لژيون جمهوري خودمختار كرواسي  
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
  خلبانان كرواسي  
  نيروي هوائي كرواسي كه با نام لژيون كرواسي نيز شناخته ميشود يگاني از نيروي هوائي جمهوري خودمختاركرواسي بود كه در كنار لوفت وافه در جبهه شرق مي جنگيد. اين لژيون حدود 360 نفر پرسنل داشت. اين لژيون در 15 جولاي سال 1941 و قبل از اعزام به جبهه شرق به آلمان اعزام تا دوره هاي آموزشي را فراگيرد. فرمانده لژيون Ivan Mrak بود. جنگنده هاي اين لژيون توانستند 263 هواپيما را سرنگون نمايند و بمب افكنهاي آن نيز در 1.332 ماموريت جنگي شركت داشتند.  
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

ارسال پست

بازگشت به “گالري نظامي”