در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 342 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

روحيه شاد و جسمي سالم با خوردن مرتب صبحانه

توسط ganjineh » سه شنبه 7 اردیبهشت 1389 19:27

صبحانه بايد حداقل ۲۰ درصد از انرژيروزانه را فراهم نمايد. اين در حاليست كه اغلب به دليل عدم آشنايي بااهميت اين وعده غذايي ، يا ازآن صرفنظر مي شود و يا مفيد ومغذي تهيه نميشود.

مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت تمركز، توجه و تامين انرژي روزانه مي شود و توانايي ذهني و كاركرد فردي را بالا مي برد.

خوردنيك وعده صبحانه كامل به دليل تامين نيازهاي غذايي باعث كنترل وزن و پايينآمدن سطح كلسترول خون مي شود ، ناراحتي هاي گوارشي را از بين مي برد و جذبويتامين ها را افزايش مي دهد .

نخوردن صبحانه باعث مي شود درطولروز بخصوص نزديك ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگي شديد شده و حجم بيشتريازغذا را دريك وعده غذايي مصرف نمايد و از آن جايي كه غذاهاي وعده ناهاراغلب پرچربي و پركالري است ، بنابر اين عواقب بعدي را به دنبال خواهد داشت.

اغلب ديده شده كساني كه صبحانه نمي خورند ، نيم چاشت روزانه خودرا با غذاهاي پركالري وكم اهميت همچون بيسكويت ، پفك ، شكلات و چيپس وغيرهپر مي كنند كه اين امر علاوه بر خطرات ذكرشده باعث چاقي وسرطان نيزمي شود .

تهيهيك صبحانه خوب و مناسب نياز به آگاهي و برنامه ريزي دارد. شما به عنوان يكعضو خانواده مي توانيد در اين زمينه مطالعه و ليستي از مواد مغذي را تهيهو در اختيار اعضاي خانواده قراردهيد.

چيدن ميز صبحانه يا سفره مي تواند به تحريك ذائقه كمك كند. ازمواد غذايي متنوع ورنگي وميوه هاي فصل كمك بگيريد .

- براي آمادگي لازم جهت صرف يك صبحانه كامل ، لازم است شام را زود مصرف كنيد تا درهنگام صبح احساس گرسنگي كامل داشته باشيد.

- زودتر ازخواب بيدار شويد وبه نرمش هاي معمول بپردازيد . كمي آب ميوه مصرف كنيد و زمان لازم براي صرف صبحانه را درنظر بگيريد .

- صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هايي چون ديركرد وقت و زمان سرويس اداري ويا ساعت اداري ميل كنيد.

- در هنگام صبحانه به برنامه راديوييمورد علاقه خود گوش دهيد ، با اعضاي خانواده صحبت كنيد و از بيان ويادآوري آنچه نشاط را از شما دور مي كند خودداري نماييد.

- از خوردن غذاهاي كافئين دار مانند چاي، قهوه و كاكائو درهنگام شب خودداري كنيد.

-ازخوردن غذاهاي سنگين وپرچرب درهنگام شام خودداري كنيد زيرا اين كاراشتهاي شما را كور مي كند . - از تماشاي تلويزيون يا فكركردن به كار ومسووليت هاي روزانه خودداري كرده و صرفا به آنچه ميل مي كنيد توجه نماييد. به ياد داشته باشيد دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفيد ومغذي مي شود وميزان جذب چربي بدن را بالا مي برد.

- هنگام صبحانه قبل وبعد ازآن مطلقا سيگار نكشيد.

-مواد مغذي و پركالري وانرژي زا درگروه صبحانه جاي مي گيرد . شما بسته بهذائقه و وضعيت مزاجي خود مي توانيد ازاين مجموعه وسيع ، تعدادي را انتخابودررژيم غذايي خود بگنجانيد.

- شير يكي از اين مواد لازم است زيراشير حاوي مواد معدني ، كلسيم فسفر و ويتامين هاست و براي رشد استخوان واستحكام آن مفيد است . اگرشير به مزاج شما سازگارنيست و موجب به هم ريختگيدستگاه گوارش يا كورشدن اشتهاي شما مي شود ، مي توانيد آن را در وعده هايديگر يا ميان وعده ها مصرف كنيد. ديگر محصولات لبني همچون خامه پنير و حتيماست هم مي تواند جايگزين شير شود.

- اگر به غذاهاي سنتي علاقه داريد ، مي توانيد فرآورده هاي شيري مانند فرني ، شيربرنج را به رژيم غذايي خود بيافزاييد.

- ازتركيبات شكلات صبحانه يا ارده و شير يا غذاهاي ساده سنتي تخم مرغ ، لوبيا چيتي ، عدسي ، حليم و. غيره استفاده كنيد.

-درمورد نان حساس باشيد يكي از نان هاي كامل سنتي نان سنگك است زيرا تماميمراحل عمل آوري و خمير و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآنبر سايرنان ها ترجيح دارد. نان هاي فانتزي يا ماشيني نيز مناسب وخوب است .امروزه تنوع اين نان ها بسيار زياد است وشما مي توانيد ازنان هايي با آردغلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و... استفاده كنيد.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ganjineh تشکر کرده اند:
Mahdi1944

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان