۶ ماده غذایی مفیدتر از آنچه فکر می‌ کنید

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4175 بار
تماس:

۶ ماده غذایی مفیدتر از آنچه فکر می‌ کنید

پست توسط ganjineh » جمعه 24 اردیبهشت 1389, 8:26 pm

شاید فکر کنید ماکارونی غذایی چاق کننده است و به همین دلیل آن را ازسفرهخود حذف کنید. اشتباه نکنید، پاستا یک ماده غذایی قنددار است کهمی‌تواندبرای طولانی مدت شما را سیر نگه دارد.
اگر این ۶ ماده غذایی راتاکنوناز سبد غذایی خود حذف می‌کردید یا چندان علاقه‌ای به مصرف آنهانداشتید،توصیه می‌کنیم نگاه‌تان را عوض کرده و جایگاهی برای آنها در سبدغذایی خودباز کنید:
۱/ ذرت بو داده
ذرت بو دادهیک نوع از غلات کامل است که می‌تواند برای سلامت مفید واقعشود. البته طرزتهیه ذرت بو داده بسیار مهم است. ذرتی که در سینما تهیهمی‌کنید و پر ازنمک و روغن است، نمی‌تواند مفید باشد. ذرت را باید بدونروغن و نمک یا بامقدار کم در خانه تهیه کنید و برای طعم بهتر می‌توانیدمقدار کمی پنیرپارمزان به آن بیفزایید.
۲/ شیر کاکائو
شیرکاکائو از جمله نوشیدنی‌هایی است که برای سلامت بیش از آنچه فکرمی‌کنید،مفید است. شیر کاکائو همانند شیر حاوی مواد مغذی بسیاری است کهبه سلامتاستخوان‌ها کمک می‌کند. شیر کاکائو حاوی ۱۶ نوع ریزمغذی است.توصیه می‌کنیمشیر کاکائو را در خانه و از شیر با چربی یک درصد تهیه کنید.
۳/ گوشت قرمز
اینروزها مدام گفته می‌شود که مصرف گوشت قرمز برای سلامت مضر است.نبایدفراموش کنیم که گوشت قرمز منبع غنی ریزمغذی‌هایی مثل آهن، زینک وویتامینb12 است. توصیه می‌کنیم این ماده غذایی مفید را از برنامه خود حذفنکنیداما سعی کنید گوشت کم‌چرب تهیه کرده و حین پخت نیز حداقل روغن رااستفادهکنید.
۴/ پاستا
شاید فکر کنید ماکارونیغذایی چاق کننده است و به همین دلیل آن را از سفرهخود حذف کنید. اشتباهنکنید، پاستا یک ماده غذایی قنددار با اندیس گلیسمیپایین است، یعنی قند آندیر هضم شده و می‌تواند برای طولانی مدت شما راسیر نگه دارد. همچنین پاستامنبع خوب اسید فولیک و ویتامین b است که بهویژه مصرف آن به زنان سالمندتوصیه می‌شود، البته حین پخت آن باید توجهکنید که خیلی تحت حرارت قرارنگیرد یا برای مدت طولانی دم نکشد چون در اینصورت مقدار قند آن افزایش‌یافته و برای افراد دیابتی مضر خواهد بود. دررابطه با سس آن هم بهتر استاگر گوشت سفید مثل گوشت مرغ و در کنار آن ازسبزیجات استفاده کنید.
۵/ تخم‌مرغ
برخیمردم مصرف تخم‌مرغ را به یک روز در هفته خلاصه می‌کنند، در حالی کهتخم‌مرغماده غذایی مغذی و اقتصادی است. یک تخم‌مرغ حاوی ۷۰ کیلو کالریبوده و منبعغنی آهن، پروتئین و ویتامین‌های a و b12 است. هنگام پختتخم‌مرغ به ایننکته توجه کنید که روش طبخی را انتخاب کنید که روغن کمتریمی‌خواهد. بهعنوان مثال آب‌پز کردن تخم‌مرغ روش پخت ایده‌آلی است.
۶/ سیب‌زمینی
سیب‌زمینیرا معمولا به صورت سرخ کرده مصرف می‌کنیم. به همین دلیل نام اینماده غذاییبه عنوان یک ماده ناسالم که باید مصرف آن را محدود کرد، جاافتاده است. ایندر حالی است که پوست سیب‌زمینی منبع غنی ویتامین c،پتاسیم و فیبر است. درضمن ارزش غذایی آن رابطه مستقیمی با نحوه طبخ دارد.اندیس گلیسمیک پورهسیب‌زمینی بسیار بالاتر از سیب‌زمینی پخته شده در فراست. توصیه می‌کنیمسیب‌زمینی را با پوست در فر سوخاری کنید.




این مقاله در هفته نامه سلامت منتشر شده است.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “بهداشت مواد غذايي”