جديدترين اخبار مربوط به نجوم را در اين بخش بخوانيد
Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

39

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 25 شهریور 1386 19:21

آرشيو سپاس: 47 مرتبه در 9 پست

التهاب در آسمان ایران؛ هیات سافا در تهران

توسط Saber_recognizer » جمعه 28 خرداد 1389 13:37

آنچه بر صنعت هوایی ایران می‌گذرد بر کسی پوشیده نیست و ناوگان فرسوده ایران و مدیریت نابسامان حاکم بر این صنعت مردم و مسئولان را دست به دعا کرده است تا شاید از این طریق بتوانند راه را بر سوانح هوایی ببندند.

بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است طی روزهای آینده هیاتی از اتحادیه ایمنی اروپا( سافا) به تهران سفر کنند تا وضعیت شرکت هواپیمایی ایران( هما) را مورد بررسي قرار دهند.

هما تنها هواپیمایی دولتی ایران است و به عبارتی پیشانی سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه حمل‌ونقل هوایی است. به همین دلیل است که بازرسی از این ایرلاین مهم جلوه می‌كند چه آن‌که هما با تمام انتقاداتی كه بر مدیریت و عملکردش وارد است امروز نماد حمل‌ونقل دولتی ایران است.

شايد در اين راستا بود كه رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای از اتحادیه اروپا(سافا) خواست تا بازرسی‌ها را به عقب بیاندازند تا وضعيت اين ناوگان و آنچه مورد خواست سافا است مهيا شود كه این اقدام نه تنها باعث شد تا آنها به خوبی متوجه نابسامانی‌های هما شوند بلکه جایگاه دولت ایران در صنعت حمل و نقل را به حدی تنزل داد که واکنش نمایندگان مجلس را هم بر انگیخت تا آنان یکی از علل درخواست عزل نخجوانی را همین نامه ذکر کنند.

حال که سافا درخواست طرف ایرانی را پذیرفته و بازرسی‌ها را 20روز به تاخیر انداخته است باید دید آیا این تاخیر بیست روزه به آبروی رفته می‌ارزید یا نه!

منابع آگاه در سازمان هواپیمایی کشوری و ایران‌ایر خبر از بسیج تمام عوامل برای برطرف کردن مشکلات می‌‌دهند و عوامل فنی هما و سازمان هواپیمایی در آماده باش کامل هستند تا بتوانند پذیرای پرسش‌های متعدد و سخت بازرسان بین المللی باشند.

در همین حال بازرسان داخلی نیز به طور مرتب در حال به روز کردن بخش‌های مختلف هما هستند.

به گونه‌اي كه شنیده‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری حکایت از این موضوع دارند که سافا این بار به ایران‌ایر اولتیماتوم نهایی را داده و اعلام کرده بدون هیچ اغماضی ریزترین جزئیات را هم مورد بررسی قرار می‌دهند و این بار به مانند دفعات گذشته با چشم پوشی از بخشی از مسائل و مشکلات تهران را ترک نخواهند كرد و کوچکترین اشتباهی از طرف این شرکت می‌تواند منجر به اعمال محدودیت‌های جدید در پروازهای هما به اروپا شود كه اگر اين گونه شود هما می‌ماند و فقط پرواز به آسمان آمريكاي لاتين و آفريقا و این یعنی از دست رفتن درآمد سفرهای اروپایی و از بین رفتن اعتبار جهانی!

حساسیت این دوره از بازرسی‌های سافا برای هر دوطرف بیش از سابق است. درحال حاضر بخشی از ناوگان هما از ورود به آسمان اروپا منع شده‌اند و این خود نشان از عزم جدی نهادهای بین المللی برای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل هوایی دارد و آنان برای این‌که ثابت کنند بازرسی‌های فنی خود را دقیق‌تر انجام می‌دهند و از چشم‌پوشی‌های سابق صرف نظر می‌کنند تا اتحادیه اروپا را از ایمن بودن تمامی ایرلاین‌های دارای پرواز به اروپا مطمئن سازند. از سوی دیگر موفقیت ایران‌ایر در گذراندن بازرسی‌‌ها حاوی چندین نکته است.

ابتدا آن‌که این شرکت زیان‌ده اصلا علاقه ندارد درآمد فعلی را که از پروازهای اروپایی کسب می‌کند از دست دهد و در ثانی برای اعتبار ایران هم که شده تمام تلاششان را خواهند كرد تا با محدودیت جدید مواجه نشوند.

سازمان هواپيمايي كشوري تجربه محدودیت در پروازهای ماهان را پیش روی دارد و می‌داند این بار سافا برای لبخند زدن و عکس یادگاری گرفتن به ایران نمی‌آید. البته اگر واقعا مسئولين اين را بدانند، بايد تلاش ‌کنند تا بهانه به دست كارشناسان اين موسسه بين‌المللي ندهند.

در سوی دیگر رضا نخجوانی که از سوی وزیر راه و ترابری، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها به شدت تحت فشار است تلاش می‌کند تا از این آزمون سخت با موفقیت بیرون بیاید تا بتواند همه را به سکوت دعوت کند.

نخجوانی خود به خوبی می‌داند در صورت بروز هرگونه مشکل در بازرسی‌های سافا حکم عزل او زودتر از مدیرعامل ایران‌ایر می‌رسد و این بار دیگر نه دست‌های پشت پرده و نه حربه استیضاح می‌تواند او را پشت میزش نگه دارد بنابراین تمام توان فنی و تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری این روزها در حال کمک به متخصصان هما هستند تا محدودیت جدیدي پیش نیاید.

اگرچه هیچ کس راضی به محدودیت در پروازهای هما نیست اما اگر روزی این اتفاق بیافتد ابتدا وزیر راه و ترابری، سپس نخجواني و در نهایت فرهاد پرورش مدیرعامل هما باید به مردم ایران پاسخگوی خطاهای خود باشند.

كه البته اين نه تنها نقد منصفانه رسانه‌ها كه در اظهار نظر نمايندگان مجلس نيز به خوبي به چشم مي‌خورد به گونه‌اي كه امین شعبانی، نایب رئیس دوم کمیسیون گفته است:" برکناري مديران با تجربه در اين صنعت هم اکنون موجب شده است که در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل با چالش‌هاي جدي مواجه شويم، هم اکنون در کشورهاي توسعه يافته به ازاي هر يک ميليون پرواز يک سانحه هوايي رخ مي‌دهد، اما در ايران به ازاي هر 150 هزار پرواز دو سانحه هوايي اتفاق مي‌افتد."

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Saber_recognizer تشکر کرده اند:
حسن2568, Mahdi1944, ARafiee, Reza6662, MOHAMMAD JAFAR, CAPTAIN PILOT

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان