در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

تركيدن لاستيك و انحراف

توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389 08:27

تركيدن لاستيك و انحراف <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
وحشت و اضطراب ناشی از تركيدن ناگهانی لاستيك چرخ،  موضوعی است كه باعث رنجش  مداوم رانندگانی  ميباشد  كه دائم در جاده ها طی مسير مينمايند . درست است كه  با كنترل لاستيك از نظر نوع و ابعاد و يا معتبر بودن سازنده آن و يا بررسی ميزان سلامت و عمر مفيد و همچنين تنظيم صحيح فشار باد در فصول و شرايط كاری  مختلف  و يا كاهش مقدار حداكثر  بار مجاز بر روی آن  و يا  كم كردن مقدار سرعت سير  از شدت حادثه در تعاقب تركيدن لاستيك كاسته خواهد شد اما مسلماً نوع خودرو نيز با توجه به تقسيم وزن و ارتفاع و ابعاد و سيستم لوازم تعليق و سيستم فرمان و شكل و وزن رينگ چرخ آن در شدت و يا كاهش ميزان خطر در تركيدن لاستيك، تاثير زيادی دارد، بطوريكه بعضی از خودروها عملكرد مناسبی را در اينگونه موارد ارائه ميدهند . برای مثال شخصاً سه مورد  تركيدن لاستيك چرخ عقب را در مسيرهای مستقيم و صاف  با بار و مسافر با حدود سرعت نزديك به 110 كيلومتر را، تجربه كرده ام ، دو مورد با خودرو پژو آردی  و يك مورد نيز با پژو 405 ، و در هر سه مورد بعلت استاندارد بودن ساختار خودرو ، خوشبختانه هيچگونه انحرافی ايجاد نشد . ناگفته نماند  تا كنون تجربه  تركيدن لاستيك جلو ، كه عامل اصلی تر انحراف خودرو است  شخصاً نداشته ام ، ولی از همكارانم آنهائی كه پژو آردی ، 405 و پارس و سمند داشته اند و لاستيك چرخ جلويشان در سرعتهای محدوده مجاز نزديك به 110 كيلومترتركيده بوده ، سوال كرده ام و آنها گفته اند در آن شرايط قادر به كنترل خودرو خود بوده اند . درست است كه  حادثه  بيشتر در پی تركيدن لاستيك جلو پيش میآيد ولی همانگونه كه گفته شد نوع رينگ و لاستيك  و خودرو در شدت حادثه كه در پی انحراف از مسير پيش می آيد در هر حال بی تاثير نيست .اما متاسفانه خودروهائی وجود دارند كه  با تركيدن لاستيك عقب آنها حتی در سرعتهای حدود 90 كيلومتر منحرف شده  و در شرايط بد نهايت مرگ سرنشينان خود  و گاهی اتومبيلهای مقابل را  به ارمغان میآورند . چرا اين اتفاق می افتد ؟!  آيا اين حوادث هيچگونه ربطی به اهمال و ندانم كاری بعضی از طراحان و يا بی مسئوليت بودن  بعضی از مديران كارخانجات  خودرو سازی ندارد  ، همانها كه در واقع  بقصد  ارزان سازی و كسب سود بيشتر ولی بنام بهينه سازی خط توليد ، جلوی تغييرات  و پژوهشها و يا بررسی ايمن سازی محصول بی رقيب و پر مشتری را، كه بعلت استفاده از اختيارات و كمكهای دولتی  باعث كسب درآمد آنها  شده  را ميگيرند و بطور غير مستقيم اما در واقع مستقيم  باعث تشديد حوادث  جاده ائی  شده اند . جالب است  چنين مديرانی  حتی  با توجه به شناخت آماری از محصول خود ، اخطار كاهش سرعت به ميزان كمتر از مجاز قوانين راهنمائی و رانندگی  را در دفترچه راهنمای خودروی خود درج نميكنند چون بخوبی ميدانند سود  آنها در عدم اطلاعات كافی مشتریان ،  نسبت به محصولشان ميباشد . هنوز از يادمان نرفته كه از يكی از چندين اشكال فنی يكی از اين نوع محصولات  ، مهره گردن آدمهای زيادی شكسته شد تا اتصال كمربند ايمنی آن، با فشار زياد مسئولين بر مديران آن كارخانه ، قابل تنظيم و مناسب شد. آنها احتمالاً بعلت اينكه هنوز ما قوانينی در رابطه با اشكالات فنی بعضی از محصولات آنها نداريم  نگران نبوده و ميدانند  كسی نميتواند از نظر حقوقی مانع كسب و كار پر منفعت آنها شود . متاسفانه با بررسی آماری از خانواده های داغدار متوجه خواهيم شد  كه اغلب عدم اطلاع كافی نسبت به نحوه استفاده از اين نوع  خودرو باعث مجروح شدن و يا از دست رفتن جان عزيزان آنها در جاده ها شده است  و بدتر از آن شمای نوعی كه تمام تلاش خود را برای ايمن بودن خود و خانواده ات انجام داده ائی  و خودرو ايمن و مناسبی خريداری و با سرعت مطمئنه در حال حركت هستی ممكن است بصورت تصادف شاخ به شاخ با چنين خودروهای  اشكال داری  دچار مصيبت و بلای غير قابل جبران شوید  . چون يك خودرو هر چقدر كه ايمن باشد و راننده آن نيز ماهر و قانونمند باشد اين احتمال بسيار وجود دارد  كه دچار لطمه از خودرو نا ايمن مقابل شود. ضمناً از كجا معلوم است كه دست تقدير و روزگار خود آن مدير را ، گرفتار تصادف با  مصنوع كارخانه اش نكند!    <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
Reza6662, bill.goldberg, Mahdi1944

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان