در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

تكنيكهای روزمره رانندگی

توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389 08:48

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p> </o:p>
تكنيكهای  روزمره رانندگی<o:p></o:p>
در تشبيه تكنيكهای ساده و روزمره در رانندگی ميتوانم مثال دو آرايشگر را بزنم كه يكی با وجود سابقه بيشتر كماكان در همان مراحل اوليه كسب مهارت مانده است و ديگری با وجود سابقه كمتر بعلت علاقمندی به شغلش دارای تكنيكها و مهارتهای خاص شغلش شده و قادر به ارائه  خدمات بيشتر وكار بهتر ميباشد  .  در رانندگی با خودرو اين تكنيكها فقط شامل رعايت استانداردهای تعريف  و قانونمند شده نحوه حركت دادن خودرو نميباشند و گستره آن تا رعايت مسائل فنی خودرو برای بازدهی بهتر نيز ميباشد . سالهای پيش كه يك خودرو پيكان استيشن  مدل 1358 داشتم در برگشت از اصفهان  به خوزستان در شروع اولين  گردنه های نفس گير شهرستان ايذه با يك زن و مرد جوان كه پيكان مدل بالايشان جوش آورده بود روبرو شدم . موتور خودرويشان از نظر فنی اشكالی نداشت جز اينكه از تكنولوژی جديد بی بهره بود . همين موتور و از نوع كهنه تر آن با شرايط بار بيشتر روی ماشين من بود و چند روز قبل ما نيز اين مسير را بالا آمده بوديم ، بدون اينكه در راه بمانيم . ولی چرا آنها ابتدای يك مسير ، حدود 400 كيلومتری بازمانده بودند؟!   به او تكنيك با هر دنده ائی بالا رفتی ،  با همان دنده پائين بيا تا موتور ماشينت خنك شود و آمادگی برای عبور از گردنه بعدی داشته باشد،  را گفتم .  البته سازندگان خودروها  با نصب انواع سيستمها سعی در كاهش و نياز به فراگيری چنين تكنيكهائی را دارند . مثلاً نصب فن برقی برای رادياتور اين تكنيك را بفراموشی سپرده است .  برای مثال زمانی روشن  شدن موتور نياز به دستی قوی برای هندل زدن داشت ؛ بطوريكه موتور به نحو غير متعارف روشن نشود و دست طرف را نشكند و يا وقتی موتورهای كاميونهای  ماك  اصطلاحاً جنگی با هوای فشرده روشن ميشدند، مهارت اينكه در چه دوری ازگردش توربين موقع رها كردن و كوپل كردن محور توربين با محور موتور است  ،جزء تكنيكهای لازم بود . و يا تكنيك چگونگی عبور از پيچ برای داشتن تسلط بيشتر با خودروهای ديفرنسيال عقب . شايد خوانده باشيد اينك گيربكسهائی ساخته شده اند كه با استفاده از سيستمهای الكترونيكی و مكانيكی  لگدهای ناشی از تعويض بد دنده را خنثی ميكنند . تكنيكهای ساده و روزمره در واقع نوعی  عملكرد اپراتوری صحيح از خودرو ميباشند كه بهترين شيوه استفاده از خودرو را با توجه به توان و ظرفيتهای موجود آن مقدور ميسازند. آشنائی داريم كه موتورسيكلتی داشت كه  از ضعف حركتی آن ميناليد؛ سپس خودروی خريداری كرد و  از داغ كردن آن در تابستان    گله داشت . و ميدانيم خيليها هستند كه همان نوع موتورسيكلت  و يا همان نوع خودرو را دارند اما بعلت اينكه اطلاعات عمومی فنی و رانندگی بيشتری دارند يا در واقع از تكنيكهای بيشتری اطلاع دارند و يا استفاده ميكنند كمتر دچار چنين مشكلاتی ميشوند . مثلاً اگر خودروئی داريد  كه آنرا پنج سال  پيش خريداری كرده ائيد، و تا كنون لاستيك زاپاس آنرا تعويض نكرده ائيد و با ظاهری نو و زيبا در صندوق عقب خودرويتان خوابيده است در صورتيكه  يكی از چرخهای ماشينتان  پنچر شد و چرخ زاپاس  را از صندوق عقب در آورده و زير آن انداختيد ، سرعت نگيريد در غير اينصورت  منتظر باشيد كه لاستيك زاپاستان بتركد و يا  خيلی سريع پنچر شود. برای پرهيز از مشكل در چنين موردی سرعت تا حداكثر 60 الی 70 كيلومتر را توصيه ميكنند.برای ياد گرفتن  تكنيكهای ساده و روزمره  رانندگی،  ابتدا بهتر است  مهارتها و عملكردهای پايه رانندگی را ياد گرفت . و با رانندگی مداوم  تسلط كامل به خودرو  را كسب كرد و آنگاه در مهار حركتهای غير قابل پيش بينی و قابل پيش بينی آن  گونه ائی عمل كرد كه منجر به كمترين حادثه مالی  و يا اشكال فنی و يا خدای نكرده جانی بشويد. شايد بارها از دوستان و همكارنتان شنيده باشيد كه چه لزومی دارد كه دنده معكوس بمنظور افزايش سرعت را ياد بگيرند .؟  از آنها سوال كنيد آيا هميشه آنقدر با احتياط ميرانند كه لزومی به استفاده از اين روش كه در بعضی از شرايط نجات دهنده آنها ميباشد نخواهند داشت ؟!! بعضی از انجام تكنيكها ناقض تكنيك  قبلی خود ميباشند ؛ مثلاً  وقتی  خودرو را پر گاز ميرانيد و يا اينكه دائماً ترمز گرفته  و تعويض دنده مينمائيد  و منظورتان از اين عمل آن است كه ، دنده مرده نرانيد و تسلط بيشتری بر انجام مانورهای خودرو داشته باشيد در واقع  ناقض روش راندن با كمترين مصرف سوخت هستيد . آنچه مسلم است رسيدن به عملكردی كه ناقضها را كمتر كند، روش صحيحتری در اين زمينه خواهد بود .مسلماً اجرای بعضی از تكنيكهای رانندگی فقط با خواندن مطالب قابل اجراء نميباشند مگر اينكه شخصی كه آنرا نوشته بصورت كامل و بدون نقص و با وضوح و بدون استفاده از كلمات پيچيده فنی ،  آن مطلب را تهيه كرده  باشد. بجز اين شخص طالب نيز، علاقمند بوده و تك تك جملات را هضم كند نه اينكه آنها  را اصطلاحاً طوطی وار بخواند و متوجه نشود . در هر صورت با توجه به علاقمندی كه بعضی از دوستان دارند  مطمئناً پس از مدتی قادر به انجام بعضی از تكنيكهای ساده و روزمره خواهند شد. در تكنيكهای ساده و روزمره رانندگی نبايستی اجزاء فنی خودرو تحت فشار غير عادی قرار بگيرند ، بلكه با اجرای اين تكنيكها  بجز قطعات خودرو،  خصوصاً سرنشينان خودرو نيز ، ميبايست كمترين استرس  ممكنه را داشته باشند .<o:p></o:p>
اين موضوع  استفاده از تكنيك گاهی منجر به  جر و بحثهای من و پسرم ميشود كه گاهی با دخالتهای  ساير خانواده همراه ميباشد . او در هنگام رانندگی ميگويد همانها را كه به من ياد داده ائی دارم اجراء ميكنم و من ميگويم اينجا جای  اجراء اينكار نبود .در نهايت از نظر آماری خانواده ميگويند فقط هنگام رانندگی تو، بدون هيچگونه استرس ، زودتر و بدون اينهمه گازوندن و بنزين سوزوندن ،  سريعتر ما به مقصد ميرسيم .بنابراين متوجه ميشويم كه مفاهيم اين تكنيكها با كسب تجربه رانندگی  در اشخاص تغيير پيدا ميكند . برای مثال تكنيك چگونه برانيم تا موتور خودرو تحت فشار نباشد و سوخت را بيهوده هدر ندهيم . با فرض اينكه شما در حال اجرای چنين روشی هستيد ولی ناگهان بعلت نياز به اجرای يك مانور صحيح جهت هدايت خودرو تصميم به رجوع به دنده سنگينتری ميگيريد . فرد آموزشی نزد شما در اين وضعيت عملی‌ خلاف آنچه كه بايست اجراء ميكرديد را مشاهده ميكند  .  در هر صورت آنچه كه مهمتر است هدايت صحيح خودرو در شرايط غير عادی است و رعايت مصالح و مسائل فنی در اين وضعيتها فدای هدايت  صحيح خودرو خواهند شد يا به عبارتی عملی را انتخاب ميكنيم   كه ارجهتر از عمل پيشين آن در انجام عمل رانندگی  است .    <o:p></o:p>

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
MOHAMMAD JAFAR, yasermym, سپنتا2020, Reza6662, Mahdi1944, alirezak2

Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

27

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 2 اسفند 1388 09:15

آرشيو سپاس: 98 مرتبه در 13 پست

Re: تكنيكهای روزمره رانندگی

توسط arash ghasemian » يکشنبه 13 تیر 1389 14:32

براي آموزش تكميلي رانندگي مخصوصا با پژو206 و 405 به كجا مراجعه كنيم؟؟ :shock:

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

Re: تكنيكهای روزمره رانندگی

توسط جعفر طاهري » يکشنبه 13 تیر 1389 14:52

arash ghasemian نوشته است:براي آموزش تكميلي رانندگي مخصوصا با پژو206 و 405 به كجا مراجعه كنيم؟؟ :shock:


سلام
من نميدانم . دوستانی كه در شهرهای بزرگ زندگی ميكنند پاسخ بدهند كه آيا آموزشگاه رانندگی حرفه ائی وجود دارد و يا از تجارب آشنايان فقط بايد استفاده كرد .


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان