هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 170
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 351 بار

هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

پست توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389, 10:04 am

[FONT=Times New Roman]هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> 
[FONT=Times New Roman]من بارها و بارها برای آماده بودن در موقع خطر و برای آموزش به دوستان و فرزندانم ، روش اجرای خروج از جاده با سرعت زیاد و انداختن دو چرخ سمت شاگرد به شانه جاده غیر همسطح را انجام داده ام و به آنها همین نقطه نظرات صحیح دوستان را که باید ترمز نگیرند و اگر لازم شد از ترمز استفاده شود خیلی خیلی خفیف ترمز بگیرند و باید گذاشت که سرعت خودرو تا حد دنده دو کم شود و سپس وارد به جاده شوند را انجام داده بودم . اما باور کنید وقتی با پژو 405 عملاً در جاده داراب به شیراز در یک پیچ چپگرد و نیمه شب، بدون سرنشین همراه و کاملاً در مرز بیخیالی غوطه ور و در حال طی مسیر با سرعت حدود 115 کیلومتر بودم ، وقتی چرخ عقب سمت شاگرد به شانه خاکی با اختلاف حدود 12 سانت با جاده افتاد ( نپرسید مگر آن شب این اختلاف را اندازه گیری هم کردی چون اثر کناره جاده بر لاستیک عقب از داخل تا چند روز بعد دیده میشد) سرعت گردش فرمان به چپ را ناخوداگاه برای برگشت به جاده کمی بیشتر کردم حال آنکه صحیح آن بود که فرمان را خیلی کم متمایل به راست میکردم و چرخ جلو را هم به پائین جاده میانداختم . این حرکت ناخوداگاه باعث رقص مرگ خودروی من در جاده شد ، باور نمیکردم خروج و ورود ناگهانی به جاده چنین حالتی را ایجاد میکند با اینکه کاملاً خونسردی خود را حفظ کرده بودم و از خیر سلامتی خود و ماشینم گذشته بودم و بلافاصله این احساس را که دیگر خودروهای عبوری چگونه متوجه میشوند که من درب و داغان سمت چپ جاده در سنگ و کلوخی که نور خودرو قادر به نمایش آن نبود افتاده ام ، در منتهی الیه سمت چپ جاده ، اقدام به برگشت به سمت راست نمودم اینبار همان احساس از بین رفتن اما اینبار در سنگ و کلوخهای نادیده در سمت راست بمن دست داد این دفعه شدت احساس بیشتر بود چون برگشت به جاده از سمت چپ را انجام داده بودم و متوجه شده بودم افسار همیشه رام خودرویم از دستم خارج شده و تقدیر، زندگی من و خودرویم را در دست گرفته . باور کنید تنها کسانی که حادثه برای آنها پیش آمده متوجه میشوند که دارم چه میگویم . منگی و کرختی و رخوت و خونسردی در بدن و سرعت تجزیه و تحلیل و بخاطر آوردن گذشته و حال در پیش رو و خانواده که چه خواهند شد و تاسف دیگران و غیره بسرعت در مغزم میگذشت . وقتی دوباره در منتهی الیه سمت راست اقدام به برگشت به چپ نمودم اینبار رخوت و سستی با تیر کشیدن مهره کمر و سیخ شدن موهای بدن و زوزه در گوش مثل حالتی که دندانهایتان را بر هم فشار دهید بهمراه راست شدن قامتم در پشت رل و سفت گرفتن فرمان باعث شد هوشیاریم باز گردد و اینبار کمی متوازن و کمتر بسمت چپ جاده رفتم و میتوان گفت از همان اول که پدال گاز را رها کرده بودم سرعت خودرو به زیر 100 کیلومتر رسیده بود که توانستم اصلاح مسیر را انجام بدهم . سر خوش از اینکه به بیرون جاده نیفتادم و خودروی عبوری از مقابل در آن لحظات نداشتم بدون اهمیت به لرزش پاهایم خنده عبور از مرز مردگان را با فریاد از حلقومم خارج کردم . بعد از این حادثه علاوه بر درسهای متعددی که گرفتم و اگر گفته شود حکم نصیحت پیرمردان را خواهد داشت حداقل درس اصلی آن این بود در هنگام شب نور بالا برای خودروی مقابل نیندازم ، که باعث عدم دید او و خارج شدنش از جاده و برگشت به جاده و برخورد با من شود . دوستان در رانندگی خودرو دو حالت وجود دارد زمانیکه دارید واقعاً رانندگی میکنید و میدانید که دارید رانندگی میکنید و سایر موضوعات پیرامونتان برایتان ناواضح و مبهم اما رانندگی برایتان کاملاً واضح است در واقع در این حالت شما یک راننده هوشیار هستید و خطرات کمتر برای شما پیش می آید ولی زمانیکه دارید طی مسیر میکنید و به سایر موضوعات اطراف خود به همان اندازه رانندگیتان اشراف و احاطه دارید در این حالت نیمه هوشیار هستید و خطرات ناگهانی شما را گاهی در مواردی تا حد یک راننده ناشی تنزل خواهند داد و ممکن است موجب حوادثی شوند که برای خود شما نیز غیر قابل باور باشد . و اما وقتی که رانندگی گوشه کمی از ذهن شما را اشغال کرده است بدانید که کاملاً غیر هوشیار هستید و این احتمال که مثلاً در گودال تازه کنده شده کوچه خودتان بیفتید هم وجود دارد وگرنه زبانم لال باغیش را نگویم بهتر است . دوستان وارد میدانند راننده کسی است که قدرت هوشیاری خود را تا ساعتهای متوالی در هنگام رانندگی حفظ میکند نه سه چهار ساعت .  <o:p></o:p>

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21358 بار

Re: هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

پست توسط SAMAN » پنج شنبه 10 تیر 1389, 12:30 pm

برای خودرو هایی که سیستم ترمز ABS ندارند , صحبت شما صحیح می باشد. علت کشیده شدن به سمت شانه جاده در هنگام ترمز, قفل شدن چرخ های روی سطح خاکی هست که باعث انحراف خودرو به همان سمت خواهد شد.

اما خودرویی که مجهز به ABS ( سیستم ضد قفل)و EBD ( سیستم توزیع نیرو) هستند, نتنها ترمز زدن در شانه جاده مشکلی ندارد بلکه حتی روی یخ هم موثر هست. تصویر

ضمنا" پژو 405 دارای سیستم ترمز بسیار ضعیفی هست که ما کاربران این خودرو , این ضعف را کاملا" لمس کرده ایم!
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

Captain I
Captain I
پست: 346
تاریخ عضویت: جمعه 3 مهر 1388, 5:44 pm
سپاس‌های ارسالی: 2464 بار
سپاس‌های دریافتی: 1411 بار

Re: هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

پست توسط mohammad1365 » پنج شنبه 10 تیر 1389, 2:25 pm

با سلام :
سامان جان بالاخره ایران خودرو مردم را شرمنده کرد و برای پژو 405 ABS نصب کرده و تا چه حد کارشون درست باشه خدا می دونه :-P قیمت هم نا قابل در حد 15 میلیون ( البته دو گانه سوز)
 

ای خدای مهربان ....
تو چه گسترده و بی صدا می بخشی و ما چه حسابگرانه تسبیح می گوئیم
 

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 170
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 351 بار

Re: هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

پست توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389, 2:32 pm

SAMAN نوشته شده:برای خودرو هایی که سیستم ترمز ABS ندارند , صحبت شما صحیح می باشد. علت کشیده شدن به سمت شانه جاده در هنگام ترمز, قفل شدن چرخ های روی سطح خاکی هست که باعث انحراف خودرو به همان سمت خواهد شد.

اما خودرویی که مجهز به ABS ( سیستم ضد قفل)و EBD ( سیستم توزیع نیرو) هستند, نتنها ترمز زدن در شانه جاده مشکلی ندارد بلکه حتی روی یخ هم موثر هست. تصویر

ضمنا" پژو 405 دارای سیستم ترمز بسیار ضعیفی هست که ما کاربران این خودرو , این ضعف را کاملا" لمس کرده ایم!

[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]سلام   [COLOR=#NaNNaNNaN] [URL=http://www.centralclubs.com/##]
[COLOR=#NaNNaNNaN] 
[/URL]  



[COLOR=#NaNNaNNaN]


[FONT=Times New Roman] جان اگرمن پس از خروج از جاده با خودروم كه فاقد ترمز   [FONT=Times New Roman][COLOR=#NaNNaNNaN] 


[COLOR=#NaNNaNNaN]


بود ترمز ميگرفتم شما صحيح ميفرموديد اما آيا ميدانی در مطلب نوشته شده ام قبل از خروج از جاده و پس ازورود و انحراف بسمت راست و مجدداً چپ صحبتی از ترمز نشده است!. جهت اطلاع ساير دوستان مبتدی با اجازه عرض ميشود كه سيستمهای پايداری و چرخ و لوازم تعليق خودروهای مدرن درصدی از خطاهای راننده و مشكلات عبور در مسير ناهموار وجاده را حل ميكنند و بهمين علت چنين خودروهائی پس از افتادن در شانه غير مسطح جاده ، كنترل و پايداری بيشتری دارند اما اينكه تصور كنيم به راحتی ميتوانيم در شرايطی اينچنينی با هر خودروئی كه دارای ترمز ضد قفل و توزيع نيرو و يا كاهش عكس العمل فرمان در سرعت هست ترمز شديد بگيريم اشتباه محض است زيرا عدم تعادل خودروهای مصرف عمومی و غير مسابقه ائی در شرايط اينچنينی بيشتر ناشی از ارتفاع و فنر بندی آنها است كه باعث ايجاد بازيهای گهواره ائی گونه در خودرو شده و تمايل گريز از تعادل را در خودرو ايجاد ميكند . لازم به ذكر است خودروهائی كه دارای فنربندی نيوماتيكی فعال ميباشند وهمواره اتاق خودرو را بشكل مسطح تنظيم مينمايند، ضمن دارا بودن سيستمهای پايداری گفته شده، به گذر كم خطرتراز چنين شرايطی كمك ميكنند .   
[COLOR=#NaNNaNNaN]<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> 

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21358 بار

Re: هنگام افتادن در جاده خاکی چکار باید کرد؟!

پست توسط SAMAN » پنج شنبه 10 تیر 1389, 5:36 pm

سلام

بله بنده متوجه شدم ولی من کلی عرض کردم. تصویر

 [FONT=Times New Roman]وقتی چرخ عقب سمت شاگرد به شانه خاکی با اختلاف حدود 12 سانت با جادهافتاد ( نپرسید مگر آن شب این اختلاف را اندازه گیری هم کردی چون اثرکناره جاده بر لاستیک عقب از داخل تا چند روز بعد دیده میشد) سرعت گردشفرمان به چپ را ناخوداگاه برای برگشت به جاده کمی بیشتر کردم حال آنکهصحیح آن بود که فرمان را خیلی کم متمایل به راست میکردم و چرخ جلو را همبه پائین جاده میانداختم   


مشکل شما این بوده که 1- سرعت بالایی داشته اید.

2- مشخص هست که در سر پیج شما پدال گاز را ناخودآگاه ( همان بحث هوشیاری که گفتید) فشرده اید چون در غیر این صورت[HIGHLIGHT=#ffc000] امکان ندارد   عقب خودرو منحرف شود. یا اینکه زیادی در [HIGHLIGHT=#ffc000]سمت راست جاده ( روی لبه)  حرکت می کرده اید!

3- برای برگشت به جاده بزرگترین اشتباهات همانطور هم که خودتان مجدد اشاره کردید پیچش فرمان به سمت چپ بوده! ( البته شاید تنها کار ممکن بوده) ولی 100% به هر دلیل مقدار زیادی پیچیده اید و دوباره برای برگشت به راست مجددا" تا حد ممکن پیچیده اید! و فرمان هیدرولیک 405 هم که مشخص هست!
چون تمامی وزن خودرو های دیفرانسیل جلو , خصوصا" 405 در قسمت جلو و موتور هست. در عقب وزن خودرو بسیار سبک و تعادل در سر پیچ , اگر سرعت بالا باشد وجود نخواهد داشت!


[FONT=Times New Roman]
اما اينكه تصور كنيم به راحتی ميتوانيم در شرايطی اينچنينی با هر خودروئیكه دارای ترمز ضد قفل و توزيع نيرو و يا كاهش عكس العمل فرمان در سرعت هستترمز شديد بگيريم اشتباه محض است زيرا عدم تعادل خودروهای مصرف عمومی وغير مسابقه ائی در شرايط اينچنينی بيشتر ناشی از ارتفاع و فنر بندی آنهااست كه باعث ايجاد بازيهای گهواره ائی گونه در خودرو شده و تمايل گريز ازتعادل را در خودرو ايجاد ميكند
 


اما در مورد ترمز های ABS و سیستم EBD من هیچ وقت منظورم این نبوده که چون خودرو این سیستم ها را دارد با هر سرعتی که راننده تمایل داشت می تواند حرکت کند, بلکه مقصود من داشتن اطمینان خاطر در وجود راننده با وجود این سیستم هاست.

وجود سایر مشخصه ها بسته به نوع خودرو برای تعادل مهم هست اما:

خودرویی که دارای سیستم های فوق هست, در [HIGHLIGHT=#ffc000]شرایط   نسبت به خودروی فاقد سیستم, بسیار بسیار و بسیار تعادل بیشتری خواهد داشت.
تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”