در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

گذر از پيچهای تند كوهستانی

توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389 09:07

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p> </o:p>

گذر از پيچهای  تند كوهستانی <o:p></o:p>
اگر گفته شود در جاده ائی  پيچهای با زاويه 180 درجه وجود دارد در واقع  معنی آن اين است كه اين جاده  اصلاً پيچ ندارد!!!<o:p></o:p>
چون زاويه 180 درجه يك خط راست و بدون خم  است  . اما در بين رانندگان  اصطلاح غلط  اما مصطلح و رايج  پيچ 180 درجه وجود  دارد  اين اصطلاح ً به پيچهائی گفته ميشود كه در كوهستان  مسير جاده را برای بالا رفتن از دامنه كوه،  بصورت زيگزاگی  تغيير ميدهند، آنها  همانند حرف لاتين يو  هستند  با اين تفاوت كه يك سر حرف يو در پائين و سر ديگر آن در بالا واقع ميشود.   <o:p></o:p>
نوع  بد اين نوع پيچ های يو شكل علاوه بر پائين و بالا بودن بيش از حد  دو سر آن  ،  در ميانه  نيز يك برجستگی  دارند  و بدترين نوع آن ، قطره  ائی شكل آن است كه دو سر حرف يو همانند يك قطره آب به هم نزديك ميشود  . چنين پيچی را پيچ پلكانی  يا گرده ماهی مينامند.  حدود بيست سال پيش چنين پيچی بصورت راست گرد رو به بالا در جاده چالوس به تهران بود . محض اطلاع جاده رامهرمز به شاه منگشت بيست تا پيچ اين شكلی  و جاده ايذه به شهر كرد دو تا و جاده ياسوج يك پيچ اين شكلی اما با عرض زياد دارد . در جاده چالوس  بعلت اينكه راننده يك اتوبوس كه از نوع  شاسی كوتاه بود  برای گذر از پيچ ابتدا سمت چپ جاده را و  در نيمه پيچ سمت راست را  انتخاب كرده بود اتوبوس  به حالت آلاكلنگی در آمده و گير كرده بود.نوع ديگری از اين نوع پيچهای يو شكل در جاده های كوهستانی وجود دارد با اين تفاوت كه جاده در دو سر يو همسطح است مانند جاده سنندج به مريوان خوب حالا بر ميگرديم به اينكه چگونه با يك سواری از چنين پيچهائی عبور كنيم . الف : پائين آمدن   در هنگام  پائين آمدن از كوه نوع راست گرد چنين پيچی  تمايل به انحراف به چپ را زياد ميكند پس با سرعت بسيار كم  ازخط ميان جاده  شروع و در دل پيچ خود را به  منتهای اليه راست جاده  برسانيد و با  دنده يك  يا دو آنرا طی كنيد .  نوع چپگرد  را  در دنده دو و يا سه  ابتدا از كناره جاده  شروع و در ميانه پيچ  به سمت خط كشی  وسط  جاده رفته و سپس يك و نيم متری  سمت راست جاده  را  بجای كناره جاده  نشانه  فرضی انتهای جاده بپنداريد . اين فاصله برای اين است كه اگر اصطلاحاً با خود پيچ نپيچيديد و مجبور شديد  زاويه گردش فرمان را زيادتر كنيد و شن يا ماسه در لبه جاده بود و يا گودی آب رو كنار جاده وجود داشت ، باعث لغزش و واژگونی  نگردد و شما بتوانيد  در صورت لزوم از اين فاصله استفاده و گردش ملايمی بدون خطری را انجام دهيد . در صورتيكه از وجود خودروئی در مقابل خود مطلع هستيد سرعت را كم و با دنده دو برانيد.ب: بالا رفتن در هنگام  بالا رفتن از كوه نوع راست گرد چون چنين پيچی  تمايل به انحراف به چپ را زياد ميكند پس ابتدا از خط ميانه جاده شروع و در دل پيچ  در صورت وجود خودرو مقابل به منتهای اليه سمت راست جاده  ميرويم و اگر خودروئی وجود نداشت برای اينكه راحتتر سربالائی را طی كنيم به كناره سمت  چپ جاده ميرويم  . اين احتمال است كه اگر مهارت در رانندگی داشته باشيد و عرض پيچ مناسب و  جاده نيز لغزنده نباشد و خودروئی هم  در مقابل نباشد با دنده سه  بالا رفت در غير اينصورت ممكن است نياز باشد كه  از دنده يك استفاده كنيد.در نوع چپگرد اين نوع پيچ ابتدا به كناره جاده رفته و در ميانه پيچ خود را به خط وسط ميرسانيم و سعی ميكنيم حتی الامكان از خط وسط دور نشويم  چون نزديك شدن به كناره جاده و وجود ماسه و يا كانال آبرو باعث حادثه ميگردد برای پرهيز از انحراف از اتصالتان به خط وسط جاده  كافيست كمی پا را از روی پدال گاز برداريد و كناره جاده را با در نظر گرفتن يك و نيم متر فرضی كمتر در نظر بگيريد .توجه داشته باشيد خطر چنين پيچی بيشتر از نوع راستگرد آن است و در صورت شناخت كامل آن از نظر سطح جاده و عوارض آن و داشتن مهارت ميتوان با دنده سه طی كرد در غير اينصورت از دنده دو استفاده كنيد.نوع ديگری از اين نوع پيچهای يو شكل در جاده های كوهستانی وجود دارد با اين تفاوت كه جاده در دو سر يو همسطح است مانند جاده سنندج به مريوان معمولاً سرعت نهائی در اين نوع پيچها حداكثر حدود 50 كيلومتر ميباشد . برای گذر ابتدا ترمز گرفته و سرعت خودرو را كمتر از مقدار عبور از پيچ ميرسانيم سپس در دل پيچ  با دنده مناسب كه معمولاً سه است گاز داده و پيچ را طی ميكنيم . ضمناً برای عبور راحتتر در صورتيكه خودروئی در مقابل نداشته باشيد اصطلاحاً پيچ بری كنيد . اگر خودرو شما ديفرنسيال عقب باشد و تمايل به راندن با حداكثر سرعت  كه حدود 50 كيلومتر است را داشته باشيد بهتر است با دنده دو و با گاز ناگهانی  چنين پيچهائی را با كسب  لذت  رانندگی عبور كنيد . ولی  با خودرو ديفرنسيال جلو اگر بخواهيد در دنده دو و با گاز ناگهانی برانيد انحراف خواهيد داشت و دنده سه سر گاز  بهتر است . برای اينكه اين مطالب بهتر قابل درك باشد لازم است روی يك كاغذ تصوير كوه دشت و جاده را بكشيد و يا اگر قبلاً از چنين محلهائی عبور كرده ائيد آنرا به ذهن خود بياوريد.   من  سفر خوش و با احتياطی را برايتان آرزو ميكنم. و توصيه ميكنم آهسته و مطمئن و با احتياط برانيد.  دقت كنيد ما در جاده  مايكل شوماخر نيستيم و مسابقه نيز نميدهيم و  باور كنيد جناب مايكل نيز فقط در پيست مايكل است و از پس جاده های ما بر نمياد. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
   <o:p></o:p>
   <o:p></o:p>

J HOOSHMAND از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
Mahdi1944, romel, هارپاک, Reza6662

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان