در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

كمتر ترمز كردن در رانندگی عادی؟!

توسط جعفر طاهري » پنج شنبه 10 تیر 1389 09:09


كمتر ترمز كردن در رانندگی عادی؟!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
سوال شده :<o:p></o:p>
من راننده تازه کار هستم . به مسافرت که رفته بودم  جاده هایی بود که شیب



و سربالایی آن خيلی زیاد بود و  قبل از اینکه به سربالایی برسم دنده خودرويم را  سنگین میکردم تا با قدرت بالا بره و سپس در سرازيری دنده را سنگينتر میکردم  كه تا حد امکان كمتر از ترمز استفاده كنم . من بيشتر با دنده سرعت خودرويم را کم میکنم؛



حتی در جاده های کفی و داخل شهر ، مثلاً  قبل از اینکه به تقاطعی برسم که بخواهم بپیچم با



دنده معكوس ابتدا سرعت را کم كرده و آخر سر اگر لازم بود کمی ترمز میگیرم.<o:p></o:p>
میخواستم ببینم اولا" این کارم



اشتباهه ؟ و دوما" دنده عوض کردن زیاد ایجاد مشکل مکانیکی نمیکنه ؟<o:p></o:p>
پاسخ من:<o:p></o:p>
تعويض بموقع دنده با توجه به سرعت اوليه و وزن خودرو گاهی قبل از شيب و در كفی و گاهی  در سربالائی از دنده سبك به سنگين باعث ميشود خودرو با قدرت و توان بيشتری بالا برود و موتور و صفحه كلاچ وجعبه دنده آن در معرض آسيب كمتری قرار بگيرد . بطور معمول ، بهترين حالت در سربالائی وضعيتی است كه به آن راه رفتن با سر گاز ميگويند در اين حالت موتور خودرو نه آنقدر پر سرو صدا و با دور بالا  كار ميكند و نه كم صدا و خفه و در وضعيت اصطلاحاً دنده مرده . <o:p></o:p>
سر گاز راندن در سربالائی به اينصورت است كه با توجه به وزن خودرو و نوع شيب مثلاً ميتوان با دنده چهار اما تقريباً كم گاز خودرو را از شيب بالا برد اما ميبينيم وقتی در دنده چهار به پدال گاز فشار میآوريم خودرو عكس العمل برای افزايش سرعت يا ندارد و يا عكس العمل افزايش سرعت آن بسيار كند است ، در اين حالت با آمدن به دنده سنگين قبل از آن  كه دنده سه ميباشد ، قدرت موتور افزايش پيدا ميكند و ميتوان با حداكثر دور موتور خودرو را بالا برد، اما برای اجتناب از مصرف سوخت زياد و اصطهلاك كمتر، بر اثر كار كرد پر دور موتور ،مقدار فشار بر پدال گاز را كمی كاهش ميدهيم و در حدی  گاز ميدهيم كه همواره بالاتر از حالتی شبيه به  دنده مرده ، شيب را طی كنيم . در اين حالت موتور خودرو كمتر داغ شده و ميتوان حتی از كولر در سربالائی  بدون ترس از گرم شدن موتور استفاده كرد. <o:p></o:p>
در سرازيری نيز از دنده سنگين بدون گاز دادن برای كاهش سرعت استفاده ميشود و به اين صورت موتور گرم شده خودرو بعلت اينكه سوخت خيلی كمی وارد آن ميشود ولی بادور زياد پمپ آب آن دوران ميكند بسرعت خنك شده و لنتها نيز بر اثر زياد ترمز كردن داغ نميشوند . اگر در سرازيری های بسيار طولانی از ترمز زياد استفاده شود ترمز كارائی خود را از دست ميدهد و اصطلاحاً چوب و يا شيشه ميكند و يا به عبارتی ممكن است سيلندر آن قفل و گيرپاژ كند. در هر حال كاهش سرعت خودرو خصوصاً در تقاطعها با استفاده ازدنده معكوس در رانندگی غير حرفه ائی بصورتی كه كلاچ خودرو نقش لنتها را بعهده نگيرند مانعی ندارد وگرنه هزينه تعويض لنت خيلی كمتر از هزينه تعويض كلاچ ميباشد.  بنابر اين كاهش سرعت با ، بك گاز دادن و همزمانی دور موتور و چرخها برای كمتر سابيده شدن صفحه كلاچ لازم است و اين عمل در حالی صورت ميگيرد كه خود رو كمترين تكان كاهش سرعت را به بغل دستی شما وارد كند. برای مثال خود من از كاهش سرعت با دنده زياد استفاده ميكنم و با فرض اينكه پشت سر من چه در جاده كفی و چه درجاده با  شيب  منفی در حال رانندگی باشيد  ملاحظه ميكنيد كه چراغ ترمز عقب خودرو بندرت روشن ميشود . اما طوری اين عمل معكوس را انجام ميدهم كه صفحه كلاچ را فدای لنتها نكنم .  اكنون كيلومتر شمار خودرويم رقم حدود 112000 كيلومتر را نشان ميدهد و بجز من ، همسر و سه فرزند دختر و پسرم با اين خودرو رانندگی ميكنند. اما تا كنون فقط دو بار تعويض لنت جلو را انجام داده ام  . بيشترين مصرف ترمز را همسرم بعلت رانندگی خاص زنانه  دارد اما بچه ها به تبعيت از رانندگی من ياد گرفته اند هنگام رانندگی  كمتر ترمز كنند و بمقدار لازم شتاب بگيرند و يا با بر داشتن پا از روی پدال گاز، كار كاهش سرعت را انجام بدهند.اگر غلو نباشد، گاهی در جاده های كوهستانی برای نشان دادن چگونگی انجام صحيح رانندگی كم ترمز ،  پشت سر يك راننده خودرو تند ران، كه مانند تيری كه از چله كمان در رفته و از ما سبقت گرفته افتاده و پا به پا و بدنبال او قرار ميگيرم در اين حال  بچه ها تعداد روشن شدن چراغ ترمز خودرو جلو را ميشمارند و هرگاه كه من نيز ترمز ميگيرم به آنها اعلام ميكنم . سپس خود را برای سبقت در لحظه مناسب آماده كرده و پس از سبقت  به بچه ها و خودروئی كه اينك پشت سرم واقع شده  ثابت مينمايم ، شتابگيری های نا آگاهانه و محاسبات اشتباه  باعث ميشود ازترمز به حد زياد استفاده كنند.  دوستان،  در واقع راننده ائی كه در رانندگی غير حرفه ائی و عادی كمتر از پدال ترمز استفاده ميكند تيزبين تر و پر دقت تر و مانور پذيرتر و كم حادثه تر از راننده پر ترمز است چنين راننده ائی دائماً مسير جلوی خود را تجزيه و تحليل كرده و بصورتی رانندگی ميكند كه از قبل پيش بينی نموده است كه مثلاً در اين محل ، فشار بر روی پدال گاز را اگر كم نكند لازم است لحظاتی بعد ترمز بگيرد . ضمناً مسافرين بغل دست او از آسايش بيشتری برخوردار هستند و خودرو با چنين راننده ائی در جاده های پيچ و خم دار در حال رقص كلاسيك با آهنگ دانوب آبی  است نه در حال رقص بريك خيابانی. با تعويض دنده مكرر اما صحيح  ( بدون لگد و ملايم )آسيبی به خودرو نميرسد و در عوض قدرت عكس العمل راننده آن بالاتر ميرود .<o:p></o:p>

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
Reza6662, Mahdi1944, kayvan6079

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

414

تشکر کرده: 21 مرتبه
تشکر شده: 51 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 4 فروردین 1386 09:43

آرشيو سپاس: 457 مرتبه در 119 پست

Re: كمتر ترمز كردن در رانندگی عادی؟!

توسط saeed_hz » پنج شنبه 10 تیر 1389 10:18

لطفا منبع رو هم بگید
هیچ چیز واقعا خراب نیست ، حتی ساعتی كه از كار افتاده است ، دو بار در روز زمان را درست نشان می دهد ...توماس ادیسون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب saeed_hz تشکر کرده اند:
Mahdi1944


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان