در اين بخش انواع خودروها معرفي مي‌شوند
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

1166

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 3 مرداد 1385 11:49

آرشيو سپاس: 3168 مرتبه در 620 پست

معرفی خودرو های داخلی این بار از بعد تاریخ!

توسط SHAHRAM » يکشنبه 3 مرداد 1389 22:40

با سلام خدمت دوستان بزرگوار در سایت
خوب مدت ها بود میخواستم این تاپیک رو ایجاد کنم اما وقت کم اجازه نمی داد تا مطالب لازم رو از ارشیو بیرون کشیده و ادیت و قرار بدم.در حال حاضر هم به دیلیل محدودیت زمانی بنده مطالب به شدت خلاصه هستند که جا داره از دوستان عزیز بابت این موضوع عذر خواهی کنم.


خوب هدف از این تاپیک معرفی خودرو های تولید داخل هست امل این بار از بعد تاریخی!
من سعی میکنم تاریخچه عرضه این خودرو ها رو بررسی کنم تا سرگذشت بسیار جالب ان ها نمایان بشه.اما مهمترین نکته برای ادامه تاپیک خارج نشدن بحث تاپیک از مبحث غیر علمی و ورود به مباحث  سیاست و... هست.امیوارم دوستان رعایت کنند.




برای اولین گزینه پرفروشترین خودرو تولید داخل ( آرزو مرسدس برای رسیدن به چنین تیراژی در یک سری از محصولات خود!) کیا پراید یا سایپا صبا  رو بررسی خواهیم کرد.

کیا پراید یا سایپا صبا

اولین بار این خودرو توسط MAZDA و با عنوانMAZDA 121  طراحی شد.البته این اتفاق سال ها پیش افتاد! در تاریخ 1987 میلادی ،که شرکت مزدا  این محصول رو با عنوان FORD festiva  نیز وارد بازار کرد.نمایی از این محصول رو میتونید در عکس زیر ببینید.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 




این خودرو در کشور های متفاوت تولید شد و مورد استقبال قرار گرفت.البته طبق معمول دنیای خودرو فورد festiva هم بعد از 2 بار facelift  مورد استقبال  قرار نگرفت و مزدا مجبور به طراحی دوباره  این خودرو شد که در سال  1994 این تغییرات گسترده اتفاق افتاد.این تغییرات بسیار اساسی بود چون استاندارد های جدید دنیا خودرو در ان زمان  لازمه این تغیرات بود(که بیانش نیاز به توصیح اساسی داره که از حوصله تاپیک خارج هست).
تصویر جدید این حودرو تغییر یافته به شکل زیر هست

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

جالب ترین نکته این تغییرات در سال 1994 وجود 2 ایربگ راننده و سرنشین به صورت استاندارد(نهoptional) و وجود ترمز ABS به صورت optional بوده!(قابل توجه خودرو سازان داخلی که عرضه ABS روی خودرو داخلی در سال 2009 رو عامل خروج ارز از کشور می دانستند و از قرار دادن اون اجتناب میکردند)

بعد ادامه تولید این محصول جدید تا سال 2000(البته با تغییرات دیگر در سال 1997)  این سری از خودرو به طور کلی از پلتفرم های ford خارج شد و ادامه نیاز به محصول مشابه با خودرو کاملا متفاوت ford ka ادامه پیدا کرد.

اما در این بین شرکت کیا موتور کره که تازه جان گرفته بود و این خودرو رو به صورت مشترک با فورد تولید می کرد ، به تولیدات خود که همان  فورد festiva  بود اما با نام کیا پراید خاتمه داد . این پروسه همکاری بین سال های 1987 تا 2000 اتفاق افتاد .در اینچا یعنی سال 2000 مرگ پراید به وقوع پیوست.
کیا موتور هم برای جانشین کردن خودرو جدید بجای پراید ،کیا ریو rio را تولید کرد که پلتفرم ارتقا یافته پراید بود.

اما سایپا دومین خودرو ساز ایران درسال 2001 با دردسر های فراوان موفق به تولید پراید شد که نمونه اصلی کیا پراید بود و تا سال 2005 ادامه پیدا کرد.اما از سال 2005 تا به امروز مدل های مختلف از این محصول با نام های مختلف مثل 141 و132 و saba و... facelift شد که به از این حیث رکورد دار هست!


در پایان نکته بسیار مهمی که وجود دارد طبق استاندارد های امروزی(و نه سال 1987) موسسه NHTSAl  متاسفانه پراید با پارتی بازی و  نمونه های جدید همراه با abs  و airbag به نظر  نمیتواند 1 ستاره ایمنی هم دریافت کند.

چهره تکراری و ایرانی پراید






توضیج چند کلمه نسبتا تخصصی در حوزه خودرو

احتمال دادم بعضی از دوستان  معنای اون رو ندونند و به دلیل تعدد و  تکرار در مطالب لازم هست توضیح کوتاه براشون قرار بدم.

FACELIFT:در این کلمه در دنیای طراحی خودرو استفاده میشه که شامل چند زیرشاخه هست.اما معتای کلی اون ایجاد تغییرات در چهره و نمای یک  خودرو بعداز چند سال از اولین تولید  برای رفع مشکلات احتمالی خودرو و ایجاد بازارجدید و... .مثلا برای نمونه خودرو پژو پارس (پرشیا) نمونه FACELIFT شده405 هست یا زانتیا سال سایپا  نمونه FACELIFT شده سیتروئن زانتیا تولیدابتدا سایپا هست.نکته مه در این مورد هست به هیج عنوان انجام FACELIFT بهمعنای تولید نسل جدید از اون سری از خودرو نیست.

PLATFORM:به بیان ساده پلتفرم در دنیا خودرو یک BASE , نمونه کلی و زیرتنه که شامل شاسی و نحوه قرار گیری موتور و سیستم فرمان و چیدمان کلی اجزا3 بعدی در طراحی بدنه است.بنا براین ممکن هست یک پلتفرم در ساخت خودرو های  متفاوت استفاده بشود.

National Highway Traffic Safety Administration):
موسسه نیمه دولتی(و به نقل بعضی منابع خصوصی)که در امریکا وظیفه مختلف امنیتی در دنیا وسایل نقلیه بر عهده دارد.که در بحث تاپیک ما که شامل  امنیت خودرو سواری هست،این شرکت اقدام به تست های مختلف ایمنی خودرو های مختلف میکند که از 0 ستاره تا 5 ستاره به خوردرو ها تعلق میگیرد.تمامی این استاندارد ها در قالب Pdf در سایت شرکتش هست که قابل رویت هست.از مواردچون ایربگ و نوع سیستم ترمز گرفته تا کمربند و جنس پلاستیک جلو پنجره خودرو!


با تشکر shahram



پست 1بار  ویرایش شد.دلیل اضافه کردن چند نکته و رفع مشکلات تایپی و ظاهری
"هرکس از راه رسید نانش دهید و از ایمانش مپرسید . چه ، آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد ، قطعا بر سفره بوالحسن به نان ارزد "
( شیخ ابوالحسن خرقانی )

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SHAHRAM تشکر کرده اند:
sinaset, ABHP, SAMAN, CAPTAIN PILOT, reza13533, GHAZALAK88, arashtabaie, sroasha, behrad90, noora, Top Speed, ASHKAN95, renger, Persian_ranger, @lirez@, Mahdi1944, Persian Cat, oweiys, Fariborz, Mohammad 1985

Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

1166

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 3 مرداد 1385 11:49

آرشيو سپاس: 3168 مرتبه در 620 پست

Re: معرفی خودرو های داخلی این بار از بعد تاریخ!

توسط SHAHRAM » يکشنبه 3 مهر 1390 16:20

این بار با تاخیر پر فروشترین خودرو ایران خودرو بررسی خواهیم کرد.






peugeot 405 که شاهکار استدیو طراحی  Pininfaria  ایتالیا بود..در سال 1987 میلادی!! به دلیل همین طراحی مناسب به عنوان بهترین خودرو اروپا طبق نظر سنجی هادر سال 1988 شد.این ماشین در کشور ها ی مختلفی شروع به تولید شد.
تایوان و انگلیس و فرانسه ومصر و... که اکثرا کشور های در حال توسعه بودند.
فروش این ماشین در مناطق مختلف به شرح زیر هست:
در امریکا فقط تا سال 1991 به فروش رفت!
فرانسه و انکلیس تا 1997 به تولید این خودرو ادامه دادند.اما در طی این 10 سال بارها تغییراتی در ماشین رخ داد.این تغییرات شامل بعد طراحی-ایمنی -موتور و...که مهمترین مورد تغییرات اضافه شدن کیسه هوا به عنوان تجهیزات اپشن(در مدل خاص به صورت استاندارد) بود.نکته جالب سال قرار گرفتن کیسه هوا هست:1995!(حدود 16 سال پیش!)
تولید 405از سال 1995 با کندی همراه بود پژو تصمیم به تولید سری جدید رو گرفت.406 در 1997 جایگزین 405 شد و در 1997 ،405 با اروپا خداحافظی کرد.اما ایران ومصر همچنان تولید کردند.با کنار گذاشته شدن موتور اصلی پژو405 از موتور های پژو فرانسه،ایران موتور با طراحی داخلی و ایرانی  جایگزین کرد.بعد ها 405 توسط فرانسوی ها و با کمک ایرانی ها faceliftشد و پژو پارس(پرشیا )تولید شد.ایران با کمک پلت فرم 405 ،خودرو ملی خودش رو با نام سمند عرضه کرد.پژو روا شاهکار عجیب ایران خودرو که ظاهر 405 با باطن پیکان بود!اگر دقت کنید محصولات اصلی ایران خودرو تماما با پایه گذاری 405 شروع شدند واین موضوع همچنان ادامه دارد.تولید فیس لیفت جدید از 405 با کد SLX !


slx،فیس لیفت زشت 405!

تاسف بزرگ ،بعد از خواندن این زندگی نامه تنها کاری هست که میشود کرد،پلت فرمی با قدمت 25 سال که اخرین بار 15 سال پیش مورد بازبینی قرار گرفته ،پلت فرم اصلی خودرو سازی ماست.البته در زمانی 405 انتخاب شد،مدیران وقت یکی از بهترین انتخاب ها رو داشتند اما این اتاق نباید این همه سال در خط تولید باقی می ماند.تعاریف طراحی خودرو مدت هاست تغییر کرده و امنیت معنای جدیدی در صنعت خودرو سازی گرفته ،اما ما خیلی کم تغییر کردیم!405 جزو خودرو های خطرناک داخلی هست که بعد از پراید جز پر کشته ترین خودرو داخلی شناخته شده است.متاسفانه آتش گرفتن خودبه خودی 405 هم کشته های در بر داشت.عکس های زیادی از تصادفات 405 در محیط وب هست اما عکس زیر که در فرانسه اتفاق افتاده است در نوع خود جالب هست.


با امید به تغییر
"هرکس از راه رسید نانش دهید و از ایمانش مپرسید . چه ، آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد ، قطعا بر سفره بوالحسن به نان ارزد "
( شیخ ابوالحسن خرقانی )

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SHAHRAM تشکر کرده اند:
nima-rad, Persian Cat, Fariborz, apple2009, oweiys, GHAZALAK88, sroasha, behrad90, CAPTAIN PILOT, ASHKAN95, Top Speed, Mohammad 1985, Mahdi1944, Persian_ranger, airplane

Major II

Major II



no avatar
پست ها

639

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 9 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 13 تیر 1390 16:19

آرشيو سپاس: 1991 مرتبه در 478 پست

Re: معرفی خودرو های داخلی این بار از بعد تاریخ!

توسط GHAZALAK88 » يکشنبه 3 مهر 1390 18:21

اینا که چیزی نیست قراره سال اینده یه فیس لیف دیگه ازش بیاد بنام پژوسال :???:  :???:  :???:  :???:  :???:  :???:  :???:  :???:  :???:
   لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد      
              وبلاگ ابشار زیباو دل انگیز شوی     
                                                 
                                  

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب GHAZALAK88 تشکر کرده اند:
ASHKAN95, behrad90

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

4211

تشکر کرده: 150 مرتبه
تشکر شده: 620 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 اسفند 1384 13:14

محل سکونت

کرج پلاک 43!

آرشيو سپاس: 13307 مرتبه در 2679 پست

Re: معرفی خودرو های داخلی این بار از بعد تاریخ!

توسط Mohammad 1985 » دوشنبه 4 مهر 1390 02:27

خودروی آر دی شاهکار صنعت عقب افتاده ما در همون سال اول تولید به عنوان افتضاح صنعت خودروسازی دنیا معرفی شد !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohammad 1985 تشکر کرده اند:
Sami 1993, nima-rad, sghanbare1, behrad90


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان