پولی سر ميل لنگ

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 170
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 349 بار

پولی سر ميل لنگ

پست توسط جعفر طاهري » سه شنبه 19 مرداد 1389, 2:45 pm

[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]پولی سر ميل لنگ <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>  
[FONT=Times New Roman]PULLEY CRANK SHAFT PEUGOT<o:p></o:p> 
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]پولی – فولی - قرقره – چرخك – قرقره شياردار دوار گرداننده تسمه - چرخچه<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]آيا ميدانيد عدم اطلاع از نحوه كاركرد اين قطعه هنگام خرابی آن ، ممكن است باعث شود، بر حسب اشتباه مكانيك در تشخيص عيب اين قطعه در خودرو، شما نا آگاهانه هزينه خريد كمپرسور يا پمپ هيدروليك يا هرزگردها را بپردازيد . در خودروهای قديمی اين قطعه تماماً از جنس فلز بود و به ندرت مگر در صورت تصادف آسيب ميديد . جالب است كه بدانيد تشخيص خرابی اين قطعه به آسانی حتی با ديدن و لمس كردن نيزميسر نميباشد . اين پولی از دو تكه فلز و يك تكه لاستيك با ضخامت كم ساخته شده كه بين دو قطعه فلزی بسختی جا داده شده است و در صورت سالم بودن ساير لوازميكه از گردش آن نيرو ميگيرند نبايست اين لاستيك بلغزد و فقط بايد بازی دورانی الاستيكی كمی داشته باشد . در صورت تشخيص صحيح مكانيك و نياز به تعويض آن بهتر است نوع اصلی آن خريداری شود ، قيمت نوع اصلی آن كمی بيشتر از سه چهارم قيمت نوع بدل آن است . <o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]موتورخودروهای خانواده پژو 405 ( انواع سمند- پارس ) و انواع پژو 206 مانند موتورهای جديد بعضی از خودروها ، دارای فولی سر ميل لنگ با ضربه گير لاستيكی هستند . كار پولی سر ميل لنگ ، انتقال قدرت گردشی موتور خودرو، بوسيله تسمه ، جهت چرخاندن فولی های دستگاه مولد برق ، كمپرسور كولر و پمپ سامانه هيدروليك در خودروهای نامبرده ميباشد.<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]اين پولی برای دفع ضربات و شوكهای كمپرسور كولر و پمپ روغن هيدروليك به محور ميل لنگ و بلعكس ، بصورت سه قطعه ائی طراحی شده است . قطعه داخلی از جنس فلز و قطعه ميانی از لاستيك و قطعه بيرونی كه دارای شيارهای جای حركت تسمه ميباشد نيز فلزی است . اين فولی بوسيله قطعه داخلی آن بر روی محور ميل لنگ با خار تثبيت و با يك عدد پيچ بسته ميشود. نقش قطعه ميانی از نظر عملكرد همانند كاپلينگهای قابل ارتجاع محورها در دفع ضربات ميباشد . وجود اين لاستيك ( منجيد) باعث ميگردد پولی از حالت يك تكه ( صلب) و بدون انعطاف، به يك قطعه با قابليت انعطاف خيلی كم تبديل شود و لگدهای حاصل از روشن كردن خودرو در حاليكه دكمه كولر روشن است و يا هنگاميكه فرمان با حداكثر كورس خود به چپ و يا راست تابانده شده و يا به علت وجود يك ايراد فنی اگر موتور با ريپ زدن كار ميكند را بگيرد و شوك حاصله از ضربه ، به موتور و ساير قطعات وارد نگردد . <o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] اگر بعللی گير و ايراد دربلبرينگ هرزگرد ها و يا دينام و يا كمپرسور كولر ، و پمپ هيدروليك پيش بيايد ضربه ناشی از گيرپاژ با سر خوردن اين لاستيك در جای خودش دفع ميشود و به ميل لنگ كمتر منتقل ميشود در اين هنگام صدای جيغ مانندی از پولی شنيده ميشود . اين صدا بسيار شبيه به رد كردن و سر خوردن تسمه بر روی پولی است و تا حدودی نيز شبيه به لغزش دو قطعه فلز به همديگر نيز ميباشد.<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] گاهی نامرغوب بودن پولی سر ميل لنگ كه بيشترمربوط به عدم ايستائی در حد نياز و قابل قبول لاستيك ميانی آن است ، باعث ميگردد لغزش اين لاستيك بر روی قطعه ميانی، زودتر از موعد پايان عمر مفيد آن آغاز شود و در واقع علت ، خرابی و گير كردن ساير پوليهای ديگر نباشد بلكه ، مربوط به ضعف استحكام اتصال لاستيك اين قطعه هنگام ساخت باشد.<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] برای افزايش عمر اين قطعه پيشنهاد ميشود رعايت نكته ائی كه در دفترچه راهنمای خودرو شده است را بنمائيد يعنی خودرو را در حاليكه دكمه كولر زده شده و يا چرخهای خودرو در حداكثر كورس گردش به چپ يا راست هستند روشن نكنيد ، چون موقع روشن كردن موتور علاوه بر پولی ميل لنگ فشار مضاعف به دستگاه استارت نيز وارد ميكنيد . اگر بخود عادت بدهيد هنگام روشن كردن موتور اين نكات را رعايت كنيد آسيب كمتری به موتور و خودرو وارد خواهد شد .<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] 1- دكمه كولر خاموش باشد<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] 2- چرخها بطور كامل به چپ و راست نباشند <o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]3- بدون نياز پايتان روی پدال ترمز نباشد<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]4- دنده در وضعيت خلاص باشد<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]4- پدال كلاچ را بطور كامل بفشاريد <o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]5- چراغها و لوازم برقی ديگر خاموش باشند<o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman] <o:p></o:p>  
[COLOR=#NaNNaNNaN]<o:p>[FONT=Times New Roman]  </o:p> 
[COLOR=#NaNNaNNaN][FONT=Times New Roman]   [COLOR=#NaNNaNNaN]<o:p></o:p> 

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”