در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

پولی سر ميل لنگ

توسط جعفر طاهري » سه شنبه 19 مرداد 1389 13:45

پولی سر ميل لنگ <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
PULLEY CRANK  SHAFT  PEUGOT<o:p></o:p>
پولی – فولی - قرقره – چرخك – قرقره شياردار دوار گرداننده تسمه - چرخچه<o:p></o:p>
آيا ميدانيد عدم اطلاع از نحوه كاركرد اين قطعه هنگام خرابی آن ، ممكن است  باعث شود،  بر حسب اشتباه مكانيك  در تشخيص عيب اين قطعه در خودرو، شما نا آگاهانه هزينه خريد كمپرسور يا پمپ هيدروليك يا هرزگردها  را بپردازيد . در  خودروهای قديمی اين قطعه تماماً از جنس فلز بود و به ندرت مگر در صورت تصادف آسيب ميديد . جالب است كه بدانيد تشخيص خرابی اين قطعه به آسانی حتی با ديدن و لمس كردن نيزميسر نميباشد . اين پولی از دو تكه فلز و يك تكه لاستيك با ضخامت كم ساخته شده  كه بين دو قطعه فلزی بسختی جا داده شده است و در صورت سالم بودن ساير لوازميكه از گردش آن نيرو ميگيرند نبايست اين لاستيك بلغزد و فقط بايد بازی دورانی الاستيكی كمی داشته باشد . در صورت تشخيص صحيح مكانيك و نياز به تعويض آن بهتر است نوع اصلی آن خريداری شود ، قيمت نوع اصلی آن كمی بيشتر از سه چهارم قيمت نوع بدل آن است   . <o:p></o:p>
موتورخودروهای خانواده پژو 405 ( انواع سمند-  پارس )  و انواع  پژو 206 مانند موتورهای جديد بعضی از خودروها ، دارای  فولی سر ميل لنگ با ضربه گير لاستيكی هستند . كار پولی سر ميل لنگ  ، انتقال قدرت گردشی موتور خودرو، بوسيله تسمه ، جهت چرخاندن  فولی های دستگاه مولد برق ،  كمپرسور كولر  و پمپ سامانه  هيدروليك در خودروهای نامبرده  ميباشد.<o:p></o:p>
اين پولی برای دفع ضربات و شوكهای  كمپرسور كولر و پمپ  روغن هيدروليك به محور ميل لنگ  و بلعكس ، بصورت سه قطعه ائی طراحی شده است .  قطعه داخلی از جنس فلز و قطعه ميانی از لاستيك و قطعه بيرونی كه دارای شيارهای جای حركت تسمه ميباشد نيز فلزی است . اين فولی بوسيله قطعه داخلی آن بر روی محور ميل لنگ با  خار تثبيت و با  يك عدد پيچ بسته ميشود. نقش قطعه ميانی از نظر عملكرد همانند كاپلينگهای قابل ارتجاع محورها  در دفع ضربات ميباشد . وجود اين لاستيك  ( منجيد) باعث ميگردد پولی از حالت يك تكه ( صلب)  و بدون انعطاف،  به يك قطعه با قابليت انعطاف خيلی كم تبديل شود و  لگدهای حاصل از روشن كردن خودرو در حاليكه دكمه كولر روشن است  و يا هنگاميكه فرمان با حداكثر كورس خود به چپ و يا راست تابانده شده و يا به علت وجود  يك ايراد فنی اگر موتور با ريپ زدن كار ميكند را بگيرد  و شوك حاصله از ضربه ، به  موتور و ساير قطعات وارد نگردد . <o:p></o:p>
اگر بعللی گير و ايراد دربلبرينگ هرزگرد ها  و  يا دينام  و يا كمپرسور كولر ، و پمپ هيدروليك  پيش بيايد ضربه ناشی از گيرپاژ با  سر خوردن اين لاستيك در جای خودش دفع ميشود و به ميل لنگ كمتر منتقل ميشود در اين هنگام صدای جيغ مانندی از پولی شنيده ميشود . اين صدا بسيار شبيه به رد كردن و سر خوردن تسمه بر روی پولی است و تا حدودی  نيز شبيه به لغزش دو قطعه فلز به همديگر نيز ميباشد.<o:p></o:p>
گاهی نامرغوب بودن پولی سر ميل لنگ كه بيشترمربوط به عدم ايستائی  در حد نياز و قابل قبول لاستيك ميانی آن است ، باعث ميگردد لغزش اين لاستيك بر روی قطعه ميانی، زودتر از موعد پايان عمر مفيد آن آغاز شود و در واقع علت ، خرابی و گير كردن ساير پوليهای ديگر نباشد بلكه ، مربوط به ضعف استحكام اتصال لاستيك اين قطعه هنگام ساخت باشد.<o:p></o:p>
برای افزايش عمر اين قطعه پيشنهاد ميشود رعايت نكته ائی كه در دفترچه راهنمای خودرو شده است را بنمائيد يعنی خودرو را  در حاليكه دكمه كولر زده شده  و يا  چرخهای خودرو  در حداكثر كورس گردش به چپ يا راست هستند روشن نكنيد  ، چون موقع روشن كردن موتور علاوه بر پولی ميل لنگ  فشار مضاعف به  دستگاه استارت نيز  وارد ميكنيد . اگر بخود عادت بدهيد هنگام روشن كردن موتور اين نكات را رعايت كنيد آسيب كمتری به موتور و خودرو وارد خواهد شد .<o:p></o:p>
1- دكمه كولر خاموش باشد<o:p></o:p>
2-  چرخها  بطور كامل به چپ و راست  نباشند <o:p></o:p>
3-  بدون نياز پايتان روی پدال ترمز نباشد<o:p></o:p>
4- دنده در وضعيت خلاص باشد<o:p></o:p>
4- پدال كلاچ را بطور كامل بفشاريد  <o:p></o:p>
5- چراغها و لوازم برقی ديگر خاموش باشند<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
<o:p></o:p>

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان