آشنایی با انواع و نحوه عملکرد فیلتر ها در خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1166
تاریخ عضویت: سه شنبه 3 مرداد 1385, 11:49 am
سپاس‌های ارسالی: 946 بار
سپاس‌های دریافتی: 2886 بار

آشنایی با انواع و نحوه عملکرد فیلتر ها در خودرو

پست توسط SHAHRAM » سه شنبه 19 مرداد 1389, 4:07 pm

 
 
  تصویر  
دلیل نصب فیلتر روی خودرو

برروی خودروها با توجه به نوع کاربری و منطقه مورد استفاده فیلتر های مختلفینصب می گردد. مهمترین دلیل نصب فیلتر جلوگیری از ورود ذرات و آلودگیها بهداخل سیستم هایی مانند مدار روغنکاری، مدار سوخت رسانی، مدار هوارسانی وغیره می باشد.
فیلتر ها بر حسب محل مورد استفاده باید قابلیت های خاصیداشته باشند بعنوان مثال فیلتر هوا نباید در اثر مکش هوا توسط موتور دچارتغییر شکل شود و یا فیلتر بنزین نباید تفاوت فشاری بین دو قسمت ورودی وخروجی سوخت (افت فشار) ایجاد نماید.
بنابراین حتما از فیلتر مناسبومعتبر برای خودروی خود استفاده کنید زیرا به راحتی بر روی راندمان کاریخودرو شما تاثیر گذار خواهد بود و می تواند باعث تحمیل هزینه زیاد جهتتعمیرات آتی و یا کاهش ایمنی گردد.
همیشه فیلتر را در زمان و دوره مشخصشده از طرف شرکت سازنده تعویض نمایید و هیچ گاه سعی نکنید تا با تاخیر درتعویض فیلتر کاهش هزینه داشته باشید.

فیلتر هوا

برحسب طراحی موتور، موقعیت قرار گیری و دلیل استفاده (شرایطی مانند مسابقاتاتومبیل رانی ، استفاده شهری و غیره) انواع مختلفی از فیلتر ها تولید وعرضه شده اند و نکته مشترک برای تمام آنها جلوگیری از ورود گرد و غبار وضایعات بداخل موتور خودرو می باشد. در ساخت فیلتر از کاغذ ، نمد ، الیافسلولزی و فیبرهای مختلف استفاده می شود و بر حسب اندازه ذرات قابل عبور وسنجش میکرونی گروه بندی می گردند.
در ساخت فیلتر هوا عایق بندی مناسبتوسط لایه لاستیکی اطراف فیلتر ، میزان حجمی هوای فیلتر شده عبوری و عدمتغییر شکل بدلیل حرارت موتور و پارامترهای دیگر ، باید از طرف سازنده مدنظر قرار گیرد و استانداردهای لازم را رعایت نمایند.

فیلتر روغن

فیلترروغن ضایعات و آلودگیهای ناشی از احتراق ، براده های فلزی و گرد و غبار رااز داخل روغن جدا می کند ولی قابلیت جذب و جداسازی مایعات داخل روغن مانندآب و یا مواد افزودنی حل شده را ندارد.
کارآیی فیلتر بر حسب جذب ذراتیبا اندازه 0.5 تا 500 میکرون تعیین می شود و در صورت عملکرد نامناسب باعثایجاد صدمات شدید بر قطعات موتور خوردو می گردد .
درون فیلتر روغن یکسوپاپ فرعی نصب شده است که بر حسب فشاری بین 0.8 تا 2.5 بار (بر حسبطراحی) در هنگامی که ویسکوزیته روغن خیلی بالا باشد و یا فیلتر گرفتگیداشته باشد باز می گردد تا گردش روغن درون موتور قطع نشود زیرا گردش روغنکثیف در موتور بهتر از قطع جریان روغن داخل موتور می باشد.
همچنین برحسب نوع و مشخصات موتور یک سوپاپ ضد برگشت روغن جهت جلوگیری از تخلیه روغندرون فیلتر هنگام خاموش بودن موتور وجود دارد تا در لحظه اولیه استارتتاخیر زمانی جهت پر شدن فیلتر و کامل شدن سیکل گردش روغن بوجود نیاید.

فیلتر تهویه اتاق خودرو

اینفیلتر جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار بداخل کابین نصب می گردد و در دونوع معمولی و فیلتر با لایه کربن فعال شده می باشد. فیلتر نوع کربن فعالشده قابلیت جذب بوهای نامطبوع و باکتری ها را نیز دارد و هر دو مدل بایدقابلیت و مقاومت خوبی در برابر رطوبت محیط داشته باشند و خود باعث ایجادشرایط نا مطبوع نگردند.

فیلتر بنزین

برحسب نوع سوخت مصرفی و شرایط کاری خودرو انواع مختلفی را شامل می شود و درزمان نصب و استفاده باید دقت زیادی در انتخاب فیلتر مناسب به عمل آورد تاباعث کاهش ایمنی خودرو نگردد و روی راندمان کاری موتور تاثیر منفی نگذارد.

ترجمه بخشی از جزوات فنی و آموزشی شرکت بوش آلمان و شعبه بوش استرالیا
  
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
نویسنده:دانیال میلانی
منبع:http://gfactor.org تصویر
"هرکس از راه رسید نانش دهید و از ایمانش مپرسید . چه ، آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد ، قطعا بر سفره بوالحسن به نان ارزد "
( شیخ ابوالحسن خرقانی )

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”