در اين بخش مي‌توانيد در مورد ساير ادوات دريايي به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2732

تشکر کرده: 67 مرتبه
تشکر شده: 35 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 5 مرداد 1385 22:34

آرشيو سپاس: 5103 مرتبه در 812 پست

هوادريا و موضوعات مرتبط با آن

توسط كيارش » دوشنبه 16 مرداد 1385 00:37

در مورد توان نيروي هوايي ( هوادريا)   براي  جنگ با  زير دريايي  اطلاعاتي داريد  ؟ :-(

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 خرداد 1385 02:58

آرشيو سپاس: 5148 مرتبه در 685 پست

توسط Fariborz » دوشنبه 16 مرداد 1385 01:07

007, دوست عزيز يک توضيح کوچک راجع به هوا دريا برای تو ميدم.
بطور کلی در سازمان نيروهای مسلح عمده وسايل پرنده در اختيار نيروی هوائی است ووظيفه دفاع از حريم هوائی رو اين نيرو بر عهده دارد. اما نيروهای زمينی و دريائی هر کدام بنابر وظايف محوله , يگانهای هوائی رو در خدمت دارند تا بتونند نقش خودشون را در هنگام دفاع بهتر ايفا کنند. در نيروی زمينی اين واحد رو هوانيروز [ هواپيمائی نيروی زمينی ] و در نيروی دريائی هوادريا مينامند. هوادريای نيروی دريائی ايران از ۳ گروه وسايل تشکيل ميشه.
۱. پرنده های با بال ثابت يا همون هواپيما
۲.پرنده های با بال متحرک يا هليکوپتر که در فارسی بالگرد يا چرخبال ناميده ميشه
۳.هاورکرافت ها که در فارسی ما از اصطلاح هواناو استفاده ميکنيم
تاريخچه ورود بالگرد به هوادريا به نيمه دوم دهه ۴۰ هجری ش . برميگرده.
در اون سالها تعدادی بالگرد از مدل بل ـ۲۰۵ و بل ـ ۲۰۶ برای اين نيرو خريداری ميشه تا هسته اوليه هوادريا شکل بگيره.بعدها با گسترش نيروهای مسلح و شرايط ژئوپولتيک منطقه نيروی دريائی که از توجه خاص شاه ايران برخوردار بود ِ گسترش سريع و بی سابقه ای پيدا کرد . در همين راستا نيروی دريائی به تعداد زيادی بالگرد مجهز شد که برای نمونه به مدل بل ـ۲۱۲ اشاره ميکنم . اين هليکوپتر قدرتمند ۲ موتوره در اصل ساخت کمپانی [ بل تکسترون ] ايالات متحده امريکا است ِ اما در هوادريای ايران از مدل ايتاليائی اين هليکوپترکه در کارخانه اگوستا تحت امتياز امريکا توليد شده ِ استفاده ميشه.در ايران قبل از انقلاب ۲ ماموريت اصلی رو هليکوپترهای AB-212 ASW بر عهده داشتند.تعدادی از اين بالگرد ها به موشکهای AS-12 تجهيز شده بودند و وظيفه انهدام اهداف سطحی را داشتند و تعدادی هم به سونار و اژدر [عمدتا از نوع MK-46 ] که اونها هم مسئول انهدام واحد های زيرسطحی بودند . تعداد اين هليکوپتر ها در هوادريا در زمان پيروزی انقلاب در حدود ۲۰ فروند تخمين زده ميشد. اين هليکوپتر تا پيش از پايان جنگ به رنگ خاکستری تيره بودند که درمدل اژدرافکن قسمت در خلبان نارنجی ودر مدل موشک اندازبه رنگ سفيد بود.با خاتمه جنگ تحميلی اين بالگردها به رنگ زيبای کنونی که استتار ابی رنگ است در امدند . نوع ديگر هليکوپتر در هوادريا مدل SH-3D ساخت کمپانی سيکورسکی امريکا ست که اين مدل هم تحت امتياز در در شرکت اگوستا ايتاليا ساخته شده است. ماموريت اصلی اين بالگرد SAR = Search & Rescue يا همون تجسس و نجات است . البته امروزه در نيروی دريائی ايران از اين بالگردها استفاده های گوناگون ميشود.چند سال پيش اين بالگرد موفق به شليک موشک فجر دريا که نمونه موشک ايتاليائی SEA KILLER ميباشد شد. از اين بالگرد هم تعداد ۲۰ فروند تا انقلاب ۲۲ بهمن ۵۷ درهوادريا موجود بود . و بالاخره تعداد ۶ فروند هليکوپتر RH-53D هم در خدمت هوادريا بود . وظيفه اصلی اين بالگرد سنگين در کنار ترابری و حمل و نقل جمع اوری مين دريائی ميباشد.
در قسمت هواپيمائی هوادريا مجهزبه انواع هواپيماهای F-27 و FALCON-20 وائروکماندرميباشد که وظايفی از قبيل حمل مقامات VIP انتقال نيرو و گشت دريائی و شناسائی وغيره را بر عهده دارند.
اخرين قسمت هم هواناوها هستند .ميدونم که اين قسمت جای اين مطلب نيست ولی برای اينکه مطلبم رو کامل کنم اشاره کوتاهی هم به اونها ميکنم.
هوادريای نيروی دريائی ايران طی سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ ميلادی تعداد ۸ فروند هواناو از مدل SRN-6 و ۶ فروند از نوع BH-7 از انگلستان خريداری کرد تا در سال ۱۹۷۸ ميلادی بزرگترين ناوگان هاورکرافت نظامی رو در جهان داشته باشه.بايد اضافه کنم که تعدادی از هواناوهای مدل BH-7 به موشک پرقدرت سطح به سطح از نوع هارپون مجهز شده بودند که عکسهای زيبا اونو حتما همه دوستان ديده اند. پايگاههای هوا دريا در بوشهر و بندرعباس و جزيره خارگ ميباشد  

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Fariborz تشکر کرده اند:
Shahryar, shola, CAPTAIN PILOT, reza4087, ARafiee, sokuteasemuni

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15442

تشکر کرده: 10108 مرتبه
تشکر شده: 3820 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

توسط Mahdi1944 » دوشنبه 16 مرداد 1385 02:48

Fariborz جان ممنون از اطلاعات بسيار خوبي كه در اين زمينه ارائه كرديد  :)
اگر مايل باشيد موضوع رو تفكيك كنيم تا دسترسي به اين مطالب در اينده براي ديگر كاربران راحت‌تر صورت بگيره  :D
باز هم به خاطر مطالب و تصاوير ناب و ارزنده‌اي كه در اختيار سايت خودتون قرار مي‌ديد كمال تشكر و سپاس رو از شما دوست عزيزم دارم  :razz:
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mahdi1944 تشکر کرده اند:
Fariborz, CAPTAIN PILOT, ARafiee, sokuteasemuni

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 خرداد 1385 02:58

آرشيو سپاس: 5148 مرتبه در 685 پست

توسط Fariborz » دوشنبه 16 مرداد 1385 02:58

Mahdi1944,  دوست عزيزم هدف پاسخ بود و مطمئن هستم که نظر منو بدون اينکه به زبان بيارم ميدونی .لطف کن و خودت زحمت تفکيک رو بکش . من هم خودم ديگه رعايت نميکنم . بايد پوزش منو بپذيری . ازت ممنون و سپاسگزارم .  :razz:  :razz:

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Fariborz تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15442

تشکر کرده: 10108 مرتبه
تشکر شده: 3820 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

توسط Mahdi1944 » دوشنبه 16 مرداد 1385 03:12

Fariborz در اين مورد كاملا مطمئن بودم  :D
تنها به رسم ادب اجازه گرفته شد  :o
به هر حال عذر خواهي نيازي نيست دوست من  :)
پست‌هاي غير مرتبط به موضوع تاپيك براي جلوگيري از انحراف در مطالب حذف خواهند شد
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mahdi1944 تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

627

تشکر کرده: 4 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 8 مهر 1385 10:58

محل سکونت

ناوگان منطقه دوم

آرشيو سپاس: 315 مرتبه در 152 پست

توسط Yasser » جمعه 1 تیر 1386 16:50

قابل توجه دوستان علاقه مند به هوادریا
تاپیک تصاویر هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش ادوات دریایی با آدرس زیر ایجاد گردیده.
ضمن تشکر از فریبرز عزیز به خاطر ایجاد این تاپیک توجه علاقه مندان رو به اون بخش جلب میکنم. همچنین از دوستان تقاضا دارم تا عکس های مرتبط با هوادریای ایران رو در اون تاپیک قرار بدن.

http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=29070
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Yasser تشکر کرده اند:
Fariborz, CAPTAIN PILOT, reza4087, sokuteasemuni

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 خرداد 1385 02:58

آرشيو سپاس: 5148 مرتبه در 685 پست

هواناو

توسط Fariborz » سه شنبه 26 تیر 1386 23:01

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


گفت وگو با نفر اول پژوهش هاي كاربردي جشنواره بين المللي خوارزمي


يونس ۲۲، بالاتر از همه


الهام رضاخاني



«هواناو» شناور دوزيستي است كه قادر به حركت بر روي خشكي، دريا، باتلاق و مرداب است و محدوديت هاي فراواني را كه شناورهاي ديگر با آن مواجه هستند، به حداقل مي رساند و به همين خاطر كاربردهاي فراواني در فعاليت هاي عملياتي، گشت زني، نجات و مسافربري دارد.

دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت هواناوها در كلاس متوسط بويژه «يونس ۲۲» حاصل طرحي است كه رتبه اول پژوهش هاي كاربردي جشنواره خوارزمي را به خود اختصاص داد. آنچه در پي مي آيد حاصل گفت وگويي است كه با مهندس حميد جوادي نماينده مجتمع علوم و فناوري دريايي دانشگاه صنعتي مالك اشتر شيراز انجام داده ايم.

* هواناوها اساساً چه نوع شناورهايي هستند؟

- هواناوها شناورهاي دوزيستي هستند كه هنگام پرواز، بر روي لايه اي از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشكي، دريا، باتلاق، مرداب و برف حركت مي كنند و توسط سامانه هاي جلو برنده در نزديكي سطح پرواز كرده و در فعاليتهاي عملياتي، گشت زني، نجات، مسافربري و لجستيك مي توان از آنها استفاده كرد و به همين دليل در جاهايي كه خيلي از شناورهاي دريايي نمي توانند در آن حضور داشته باشند، هواناو به راحتي از آب، داخل خشكي شده و از خشكي بر روي دريا و يا مرداب بدون نياز به اسكله حركت مي كنند. مشخصه ديگر اين شناورها راحتي در طول پرواز است كه مسافران در هنگام پرواز با اين شناور از آن بهره مند مي شوند. چرا كه مانند ديگر شناورهاي دريايي دچار ضربات قوي امواج نشده و مشكلات اين چنيني (دريازدگي) را براي مسافران ايجاد نمي كند و نكته ديگر اين كه با وجود آن كه سواحل كشور ما اغلب داراي جزر و مدهاي بسيار شديدي است، هواناوها تنها شناورهايي هستند كه مي توانند در محيط ماندابي پس از كشند (جزر و مد) حركت كنند، به همين خاطر ارتش جمهوري اسلامي ايران با وجود هزينه بالايي كه نگهداري اين شناورها دارد، اقدام به نگهداري و استفاده از آنها مي كند.

* هواناو «يونس ۲۲» كه داراي چه ويژگي هايي است؟

- هواناو «يونس ۲۲» به سفارش نيروي دريايي سپاه طراحي شد و كل سامانه ها و زيرسامانه هاي آن در درون كشور از سوي پژوهشكده هوا و دريا در شيراز ساخته شد، به جز بخش موتور آن كه معمولاً در دو كشور آلمان و انگلستان ساخته مي شود. شايان ذكر است، در هر زمينه چه در بخش تسليح كردن (نصب كردن جنگ افزار) اين شناور و چه در بخش انجام اقدامات براي افزايش سرعت و يا افزايش ميزان باربري اين شناور هيچ مشكلي در داخل كشور نداريم. سعي شده كه با كمترين هزينه تكنولوژي بخشهاي مختلف آن در كشور ساخته شود و با توجه به دانشي كه در اين زمينه كسب شده، بويژه در بخش سازه هاي سبك آن، قادريم كه از اين دانش در صنعت بالگردسازي و هواپيماسازي استفاده كنيم. اين هواناو به صورت واقعي بومي شده و با تلفيق استانداردهاي دريايي و هوايي موجود در كشور، طراحي و ساخته شده است. از مقايسه «يونس ۲۲» با هواناوهاي موجود در ارتش كه داراي موتور جت بوده و از سوخت گران GP4 استفاده مي كنند، مشخص مي شود كه در اين نوع شناورها (موجود در ارتش) تا به حال از آلياژهاي هوايي ۲۰۲۴ استفاده شده كه در مدت بسيار كوتاهي فرسوده شده و بازسازي آنها نيز هزينه گزافي را شامل مي شود، در صورتي كه در ساخت «يونس ۲۲» از موتور ديزل خاصي به نام دوتيس هوا خنك استفاده شده و همچنين آلياژ به كار رفته در آن، از نوع ۵۰۸۳ است كه نوعي آلياژ دريايي است كه هم قابليت جوشكاري داشته و هم نسبت به آلياژ قبلي (۲۰۲۴) بسيار ارزان تر است، سوخت اين موتور گازوئيل است كه قيمت بسيار پاييني نسبت به GP4 دارد. در ساخت بسياري از قطعات سعي شده كه از كامپوزيت استفاده شود، چرا كه طول عمر اين قطعات كامپوزيتي بسيار بالاست و با وجود استحكام بسيار بالايي كه دارند داراي وزن خيلي كم و سبك هستند.خصوصيت ديگر اين هواناو بهاي بسيار مناسب آن است، چنانچه با استعلامي كه از كشور انگلستان انجام شد، شناوري با همين ويژگيها و تناژ ولي كار كرده، دويست و پنجاه هزار پوند قيمت گذاري شد. حال آنكه اينهواناو در داخل كشور با نصف اين بها و با فناوري يكسان، طراحي و ساخته مي شود.

* ارتفاع پرواز اين شناور از سطح چقدر است؟ و گنجايش چه ميزان بار و نفرات را دارد؟

- نام ديگر اين هواناو «اندك پرواز» است. (فني) كه روي اين وسيله نصب مي شود، هوا را از اطراف گرفته و زير بدنه هدايت مي كند و در سازه اي كه بالشتك نام دارد، اين هوا جمع شده و موجب افزايش فشار مي شود و بعد از اين مرحله سازه سخت شناور كه بدنه اصلي است و طراحي آن به روش شيت متال انجام شده از سطح جدا مي شود و حدود هفتاد سانت از سطح فاصله پيدا كرده و پرواز مي كند و بدين ترتيب وسيله اي كه شايد حدود هفت تن وزن دارد روي لايه اي از هوا معلق مي ماند.

* بودجه اين طرح توسط چه نهاد و يا سازماني تأمين شده است؟ و ساخت اين هواناو چه مدت طول كشيد؟

- بودجه اين طرح توسط وزارت دفاع تأمين شده و ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در تأمين بودجه اين طرح با ما همكاري داشته است. ساخت اين شناور مدت كوتاهي نزديك به يك سال به طول انجاميد و تست هاي موفقيت آميز آن با حضور وزير دفاع در خليج فارس انجام شد.

* آيا در زمينه فروش اين شناور به كشورهاي خارجي، اقداماتي صورت گرفته است؟

- اين شناور (يونس ۲۲) نمونه دوم ساخته شده و اميد است با راه اندازي خط توليد آن و همكاري مناسب با صنايع مربوط، گامي در جهت توليد انبوه و فروش اين محصول به ديگر كشورها برداريم، چنانچه تا به حال درخواستهايي نيز از كشورهاي عربستان، كويت و پاكستان جهت خريد اين محصول مطرح شده است.

* سرعت اين شناور و ميزان حمل بار و نفرات آن چقدر است؟

- سرعت اين شناور در شرايط مساعد جوي حدود هشتاد كيلومتر در ساعت است، ولي در تمرينات انجام شده سرعت آن به حدود نود كيلومتر در ساعت هم رسيده است و قدرت حمل دو تن بار و بيست نفر سرنشين را دارد.

* به عنوان آخرين سؤال، سطح علمي جشنواره خوارزمي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

- با برگزاري جلسات متعدد و محكهاي سختي كه به طرح ها زده شد و ارزيابي هاي بسيار دقيقي كه بر پروژه هايي كه بعضاً از كيفيت خوبي هم برخوردار بودند، مي توان گفت، اين جشنواره از سطح علمي بسيار خوبي برخوردار بوده است؛ چنانچه حضور و شركت كشورهاي برونمرزي در اين جشنواره خود بيانگر اين مهم است.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
آخرين ويرايش توسط Fariborz در سه شنبه 2 مرداد 1386 23:26, ويرايش شده 1 در کل.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Fariborz تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, reza4087, ARafiee, sokuteasemuni

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 خرداد 1385 02:58

آرشيو سپاس: 5148 مرتبه در 685 پست

توسط Fariborz » پنج شنبه 28 تیر 1386 22:49

یک طرح گرافيکی به همراه توضيح مربوطه  از کتاب Naval Fast Strike Craft & Patrol Boats

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
آخرين ويرايش توسط Fariborz در چهارشنبه 3 مرداد 1386 00:07, ويرايش شده 1 در کل.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Fariborz تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, reza4087, sokuteasemuni

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1189

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 خرداد 1385 02:58

آرشيو سپاس: 5148 مرتبه در 685 پست

توسط Fariborz » سه شنبه 2 مرداد 1386 23:58

هواناو


هواناو (هاورکرافت) روی بالشتکی از هوا حرکت می‌کند که مقاومت آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. هواناو هم روی آب و هم روی خشکی حرکت می‌کند. این کاری است که از کشتیها و هواپیماهای دیگر ساخته نیست.

دیدکلی
وقتی قایقی حرکت می‌کند، آب اطرافش بر آن فشار می‌آورد و سرعتش را کاهش می‌دهد. اگر قایق به جای عبور از آب ، از بالای آن حرکت می‌کرد، سرعتش بیشتر می‌شد. هواناو و قایق پرنده (هیدروفویل) ، که هم خانواده‌ای آن است، هر دو راه حلی برای این مسأله‌اند.

بالشتکها و دامنها
بالشتک هوایی ، که هواناو را بالا نگه می‌دارد، به وسیله‌ی یک یا چند هواکش بالابر قوی به وجود می‌آید. دامنی لاستیکی و انعطاف پذیر ، که دور تا دور لبه‌ی هواناو کشیده شده است، از خروج سریع هوایی که هواکشها به زیر هواناو و تلمبه می کنند، جلوگیری می کند. قایق پرنده ، ورقه های بال مانندی دارد که وقتی قایق سرعت می‌گیرد، آن را از سطح آب بالا نگه می‌دارد.



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 




هواناو چگونه کار می‌کند؟
چون هواناو و روی بالشتکی از هوا بالا نگه داشته می‌شود، می‌تواند روی آب یا خشکی حرکت نماید. سرعت هواناو به 130 کیلومتر در ساعت می‌رسد که بسیار بیشتر از سرعت کشتی معمولی است. در دو طرف هواناو و دو هواکش بزرگ وجود دارد که هوا را می‌مکند و آن را زیر هواناو می‌رانند تا بالاتر از سطح آب قرار گیرد. دو هواکمش بزرگ دیگر ، در عقب ، با سکانهایی برای هدایت ، آن را به سمت جلو می‌رانند. قایق پرنده ورقه‌ها یا بالهایی زیر آب دارد، وقتی قایق سرعت می‌گیرد، این بالها بدنه‌ی قایق را از آب بیرون می‌کشند. نیروی آنها از پروانه‌ها یا جت آبی (جهش آب) به دست می‌آید.

نخستین هواناو
از سال 1877 میلادی ، کسانی روی وسیله‌ی نقلیه‌ای که با بالشتک هوا حرکت کند، کار می‌کردند، ولی تا قرن بیستم ، فناوری ساختن هواناو وجود نداشت. نخستین هواناو و موفقیت آمیز را کریستوفر کاکرل ، مهندس انگلیسی ، در سال 1959 میلادی ساخت.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 




پرواز بر فراز امواج
هواناو کاربردهای گوناگونی دارد. بزرگترین هواناوها ، مسافران و خودروهای آنان را از راههای کوتاه آبی ، مانند کانال انگلستان ، عبور می‌دهند. هواناوهای کوچک و تک نفره را اغلب در مسابقات ورزشی به کار می‌برند. هواناو نظامی ، افراد و تجهیزات را حمل می‌کنند


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Fariborz تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, reza4087, ARafiee, sokuteasemuni

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

803

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 4 آبان 1385 20:26

محل سکونت

تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي

آرشيو سپاس: 8526 مرتبه در 681 پست

توسط DJ Dani » پنج شنبه 26 مهر 1386 21:11

از دوستان در مورد هوادریا چند سوال داشتم: :)  :)  :)
1.آیا در طی جنگ هلکوپتری از هوادریا از بین رفت یا ساقط شد؟ اگر شده از چه نوعی . کی و چرا؟
همچنین سرنوشت هلکوپتر با شماره ریجستر 314 چه شد؟ برخی خبر از بازگشت و تعمیر آن میدادند!!!

2.آیا هنوز هلکوپترهی هوادریا اژدر و موشکهای AS-12 استفاده میککندو توانای مین ریزی و مین جمع کنی را دارند؟

3.وضعیت فعلی هوادریا چگونه است و آیا هلکوپترهای 205 و 206 هنوز فعالند؟ و هواناوهای BH-7 توانایی حمل لانچر موشک( از چه نوعی) را دارند؟

با سپاس فراوان!!!  :(   :(   :(
دهکده

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب DJ Dani تشکر کرده اند:
Fariborz, CAPTAIN PILOT, reza4087, sokuteasemuni

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

627

تشکر کرده: 4 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 8 مهر 1385 10:58

محل سکونت

ناوگان منطقه دوم

آرشيو سپاس: 315 مرتبه در 152 پست

توسط Yasser » دوشنبه 30 مهر 1386 11:06

DJ Dani عزیز ، کاربر گرامی
پاسخ سوالات شما رو قبلاً دادم پس طرح دوباره اون به جواب متفاوتی منجر نخواهد شد.

1- بله . در جنگ هلیکوپترهایی از هوادریا از بین رفت. حداقل 2 مورد ساقط شدن بوسیله پدافند دشمن، یک مورد فرود به علت نقص فنی در منطقه دشمن و 1 مورد سقوط در دریا و 3 مورد سانحه به دلیل نقص فنی در داخل خاک خودی قابل تایید هست.
موارد شامل سی کینگ و سی استالیون و 212 هستند.

2- توانایی شلیک اژدر از قبل روی 212 ها مقدور بوده. توانایی مین ریزی از سیکینگ ها و به طور تخصصی از سی استالیون ها قابل اجراست. و توانایی شلیک موشک ماوریک از 212 ها از قدیم بوده و توانایی شلیک AS12 در پروژه های اخیر البته با استفاده از نمونه بهینه شده AS12 مقدور شده و کاربردی هست.

3-  هلیکوپترها در 2پایگاه عملیاتی اصلی هوادریا و 1 پایگاه پشتیبانی و 2 پایگاه به صورت مامور مستقر هستند. هواناوهای BH-7 توانایی نصب و حمل موشک استاندارد و هارپون رو دارند و فعالیت هایی در راستای نصب موشک فجر دریا و یک نوع موشک دیگه بر روی اونها در دست انجام هست.

موفق باشید
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral

Mohammad.Jafar از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Yasser تشکر کرده اند:
Fariborz, CAPTAIN PILOT, Reza6662, reza4087, sokuteasemuni

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

803

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 4 آبان 1385 20:26

محل سکونت

تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي

آرشيو سپاس: 8526 مرتبه در 681 پست

توسط DJ Dani » دوشنبه 30 مهر 1386 21:07

یاسر جان با سلام:
از این که سوالات بنده را مطالعه و به آن پاسخ دادید کمال تشکر را دارم...درست است که بنده قبلا این سوالات  را از شما پرسیدم ولی آن دفعه به صورت کلی و خلاصه بود و این بار خواستار دریافت جزئیات بیشتر در مورد این موضوع شدم...اگر بنده قبلا به این شکل سوالاتی را از شما پرسدیم و دوباره با مطرح کردن آن وقت شما را گرفتم واقعا بنده را ببخشید ولی مطمئن باشید بنده یک سوال را دو بار نمی پرسم و اگر جوابی را از شما بگیرم هرگز منکر آن نخواهم شد چرا که از نظر من شما دارای بیشترین وسعت اطلاعاتی در زمینه دریایی و زمینی هستید و مطمئنا آن را از کس دیگری نخواهم پرسید...
به هر حال امیدوارم من را به دلیل گرفتن وقت گرنبهایتان ببخشید و از اینکه به سوالات بنده پاسخ دادید شدیدا ممنون هستم. ولی این را بدانید در صورتی که من از چیزی را بدانم و از آن مطمئن باشم هرگز چیزی نخواهم پرسید.
به امید موفقیت روز افزون شما در همه زمینه ها.
با سپاس فراوان!!!!!!!
دهکده

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Mohammad.Jafar از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب DJ Dani تشکر کرده اند:
Fariborz, CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni

بعدي

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان