بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

در اين بخش مي‌توانيد در مباحث مربوط به مهندسي نرم افزار به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: athlon64x2, abbas.m.k, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 433
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 1:48 pm
سپاس‌های ارسالی: 733 بار
سپاس‌های دریافتی: 1344 بار

بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط abbas.m.k » دو شنبه 8 شهریور 1389, 1:29 pm

برایم جالب بود که بدانم چرا هیچوقت شکست یک پروژه در ایران اعلام نمی شود و یا اینکه پروژه های شگست خورده همچنان ادامه حیات می دهند؟ یعنی اگر هم برای همه واضح باشد که یک پروژه شکست خورده است باز هم مسئول مربوطه مصاحبه می کند و امیدواری می دهد که آن پروژه به زودی به اتمام خواهد رسید نمونه هایش فراوان است ولی موضوع بحث ما صرفا شکست های نرم افزاری و IT است. البته تعداد شکست های اینگونه در ایران به دلیل فقر نرم افزاری، سخت افزاری و انفورماتیک کشور کم است ولی این امر دلیل نمی شود تا از آنها نامی به میان نیاید. با هم تعدادی از آنها را مرور می کنیم...

شکست واژه ای است که هیچکس دوستش ندارد و از پذیرفتن آن طفره می رود اما این روزها می شنویم که غول اینترنتی دنیا برای شکست های معدودش هم جشن می گیرد! بله گوگل برای شکست پروژه هایش جشن می گیرد، انگار دوست ندارد خودش را از تک و تا بیندازد. نمی دانم اثرات این جشن گرفتن چیست ولی احتمالا منظورشان همان "شکست مقدمه پیروزی است" باشد و دلیل جشن گرفتنشان هم. به هر حال این خبر جالب من رو بر آن داشت که مقاله ای که ترکیبی از تالیف و گردآوری است را به شما کاربران گرامی پی سی پدیا عرضه دارم.
برایم جالب بود که بدانم چرا هیچوقت شکست یک پروژه در ایران اعلام نمی شود و یا اینکه پروژه های شگست خورده همچنان ادامه حیات می دهند؟ یعنی اگر هم برای همه واضح باشد که یک پروژه شکست خورده است باز هم مسئول مربوطه مصاحبه می کند و امیدواری می دهد که آن پروژه به زودی به اتمام خواهد رسید نمونه هایش فراوان است ولی موضوع بحث ما صرفا شکست های نرم افزاری و IT است. البته تعداد شکست های اینگونه در ایران به دلیل فقر نرم افزاری، سخت افزاری و انفورماتیک کشور کم است ولی این امر دلیل نمی شود تا از آنها نامی به میان نیاید. با هم تعدادی از آنها را مرور می کنیم:



1. نرم افزار پیامک فارسی:
طرحی که گمان می‌رفت قادر است هزینه دوبرابری پیامک فارسی برای مشترکان همراه اول را به نصف کاهش دهد عملا با شکست مواجه شده است.
نرخ پیامک فارسی از اسفندماه سال 86 به 89 ریال کاهش یافت و افزایش ناگهانی قیمت پیامک‌های لاتین نیز از اول تیرماه سال‌87 اعمال و اجرایی شد و تعرفه‌ها از 146‌ریال به 222‌ریال افزایش یافت.
اگر چه ظاهر این مصوبه حکایت از کاهش نرخ پیامک فارسی داشت اما با توجه به دوبرابر محاسبه شدن تعرفه پیامک‌های فارسی به لحاظ کاراکترهای آن، عملا پیامک‌های فارسی به نرخ پیامک لاتین محاسبه می‌شود.
مشکل این بود که تعداد کاراکترهایی که در یک پیامک فارسی گنجانده می‌شد، نهایتا 70کاراکتر بود و اگر پیامک حتی 72 کاراکتر می‌بود هزینه ارسال آن دو برابر؛ یعنی 178ریال و اگر بیشتر از 140‌کاراکتر بود، هزینه ارسال آن 267‌ریال می‌شد.
راه‌حلی که برای کاهش تعداد کاراکترهای پیامک فارسی ارائه شد استفاده از یک نرم‌افزار خاص در شبکه همراه اول بود.
این نرم‌افزار توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه شریف (آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده همراه اول) و یک شرکت نرم‌افزاری طراحی و پیاده‌سازی شد اما از همان ابتدا و فاز یک تاکنون امکانات حرفه‌ای برای کاربران نداشته است.
در واقع می‌توان گفت با استفاده از نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی مشترکان می‌توانند پیامک‌های فارسی با حجم حدود 200 کاراکتر را ارسال و تنها هزینه یک پیامک را پرداخت کنند و این درحالی است که در حالت عادی و بدون استفاده از این نرم‌افزار، پیامک‌های فارسی با حجم بیش از 70 کاراکتر به چندین پیامک شکسته می‌شوند و این مسئله هزینه مضاعفی را بر مشترک تحمیل می‌کند؛
بنابراین استفاده از این نرم‌افزار نه تنها امکانات فارسی را برای ارسال پیامک‌های مشترکان فراهم می‌سازد، بلکه باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های آنان نیز می‌شود.
اما نکته مهم و بحث‌برانگیز این است که این نرم‌افزار زمانی قابل استفاده است که هم در گوشی فرستنده و هم در گوشی گیرنده نصب شده باشد، این در حالی است که در بسیاری از گوشی‌ها نمی‌توان این نرم‌افزار را نصب کرد و این دوطرفه بودن یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال نشدن از این نرم‌افزار است.
از سویی به اعتقاد بسیاری از مشترکان همراه اول اطلاع‌رسانی شفاف و کاملی از این نرم‌افزار از سوی پیمانکار و کارفرما (همراه اول) نشد به‌عنوان نمونه مشترکان می‌توانستند از طریق بلوتوث نیز این فایل‌که توسط مشترکی از سایت ارتباطات سیار دانلود شده را دریافت کنند.
ظاهرا مرکز ICT پیشرفته شریف به‌عنوان پیمانکار پروژه نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی همراه اول، در حال جمع‌آوری نظرات و رفع حفره‌های این نرم‌افزار است که از سوی کاربران اعلام می‌شود.
اما به گفته جعفرمحمدی - مدیر فنی پروژه نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی همراه اول- بیشترین مشکل مشترکان تلفن همراه در استفاده از نرم‌افزار پیامک فارسی، مربوط به دریافت نکردن گزارش ارسال (delivery report) پیامک‌ها است؛
البته همراه اول اعلام کرده است ارائه این قابلیت در نرم‌افزار تعبیه شده ولی نیازمند تغییراتی در سرورهای مراکز پیامک (SMSC) است. درصورت انجام این تغییرات توسط شرکت‌های نگهداری سرورهای مراکز پیامک همراه اول، این ویژگی، بلافاصله در نرم‌افزار فعال خواهد شد.
مشکلات فنی نرم افزار
عدم‌تطابق نرم‌افزار پیامک فارسی با برخی گوشی‌های خاص از دیگر مشکلاتی است که مشترکان اپراتور اول پس از آزمایش این نرم‌افزار روی گوشی‌های خود اعلام کرده‌اند.
نرم‌افزار پیام‌رسان همراه اول تاکنون روی 117 مدل گوشی موجود در بازار توسط آزمایشگاه موبایل دانشگاه صنعتی شریف تست شده است و از سویی این نرم‌افزار روی بیش از 210 گوشی موجود در بازار توسط کاربران تست غیررسمی شده است و پس از این مرحله و با توجه به بازخوردهای ویرایش دوم این نرم‌افزار، ویرایش سوم نرم‌افزار پیامک فارسی ارائه خواهد شد.
به گفته مدیر فنی پروژه نرم‌افزار پیام رسان فارسی همراه اول، نسخه اول و دوم این نرم‌افزار، صفحه کلید لمسی گوشی‌های تلفن همراه را پشتیبانی نمی‌کند؛ عمده مشکلات فعلی کاربرانی که موفق به دانلود نرم‌افزار پیام‌رسان فارسی شده‌اند به گوشی‌هایی مربوط است که دارای صفحه کلید لمسی هستند چرا که این نرم‌افزار کی‌بوردهای معمولی را پشتیبانی می‌کند.
برخی از مشکلات دیگری که کاربران با آن مواجهند به نقل از سایت همراه اول mci.ir چنین است:برنامه با دریافت پیامک، نرم‌افزار زنگ نمی‌زند و به‌صورت خودکار اجرا نمی‌شود و منتظر است تا کاربر به آن اجازه اجرا شدن بدهد؛ یعنی باید همیشه چشمش به صفحه گوشی باشد که آیا پیامی دریافت کرده است یا نه.
ظاهرا مشکلی برای برطرف کردن مشکلات فعلی این نرم‌افزار وجود ندارد اما ارائه نسخه‌های بعدی آن نیازمند درخواست از سوی همراه اول به‌عنوان کارفرماست.
به گفته مسئولان شرکت ارتباطات سیار ایران نمی‌توان آمار دقیقی در رابطه با استفاده و دانلود این نرم‌افزار ارائه داد چون علاوه بر سایت شرکت ارتباطات سیار ایران برخی سایت‌ها نیز این نرم‌افزار را دانلود کرده و برای کاربران قابل استفاده کرده‌اند.
از ایرادات اساسی دیگر این نرم‌افزار عدم‌ارتباط با دفترچه تلفن گوشی تلفن همراه بود. در این نرم‌افزار کاربر نمی‌تواند به دفترچه تلفن همراه رجوع و شماره مشخص را انتخاب کند.
کاربر باید دارای حافظه قوی برای‌ حفظ شماره‌های موردنظر خود باشد! کاربر تلفن همراه با استفاده از این نرم‌افزار نمی‌تواند به راحتی جمله پیش فرض را اصلاح یا پاک کند. کاربر حتما باید دکمه گزینه را فعال و سپس گزینه پاک کردن را انتخاب و دوباره به صفحه تایپ وارد شود.
متأسفانه یکی دیگر از بزرگ‌ترین ضعف‌های نرم‌افزار پیامک فارسی عدم‌کاربرد آن برای سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی بود که با توجه به‌وجود 11‌میلیون مشترک تلفن همراه این مورد از ایراداتی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
یکی دیگر از اشکالات دیگر این نرم‌افزار پیاده نشدن نرم‌افزار روی گزینه ارسال پیام کوتاه در گوشی‌ها بود. کاربر برای استفاده از این نرم‌افزار باید به‌دنبال آن در فایل‌های دیگر چون بازی و اینستال بگردد.
پیامک‌های حاوی تصویر به‌عنوان پیام لاتین محسوب می‌شوند زیرا فرمت آنها لاتین است مگر اینکه در نرم‌افزار پیامک فارسی این امکان وجود داشته باشد که تصاویر و عکس‌ها را با فرمت فارسی محاسبه کند که در آن‌ صورت وضعیت تعرفه‌ها تغییر می‌کند
کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بهتر بود به جای افزایش تعرفه پیامک لاتین برای برخی از مشترکانی که گوشی آنها امکان ارسال پیامک فارسی ندارد و فاقد حافظه برای دانلود نرم‌افزار پیامک فارسی است، میزان کاراکترها کاهش می‌یافت به این معنا که در حال حاضر که در پیامک لاتین 160 کاراکتر به‌عنوان یک پیامک محاسبه می‌شود، این میزان را 80 کاراکتر می‌کردند که در این صورت مشکل این گوشی‌ها‌ نیز حل می‌شد تا این دسته از مشترکان مجبور نشوند به‌عنوان مثال برای ارسال پیام یک کلمه‌ای هزینه 222 ریالی پرداخت کنند.
تمام این موارد درحالی است که با گذشت ماه‌ها از ارائه نسخه دوم این نرم‌افزار دانلود و استفاده از این نرم‌افزار ملی برای برخی مشترکان همچنان مشکل‌ساز بوده به‌گونه‌ای که در حال حاضر برخی از مشترکان که نرم‌افزار مذکور را دانلود کرده‌اند و بعضا گوشی آنها نیز امکان ارسال پیام با فونت فارسی را ندارد به پرداخت 222‌ریال برای ارسال پیامک لاتین تن داده‌ و در واقع پرداخت هزینه‌ اضافی را ترجیح می‌دهند.
مشکل گوشی‌ها
هنوز بخش عمده‌ای از گوشی‌های وارداتی به کشور از حروف فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. این یکی از بخش‌های مغفول مصوبه حمایت از خط و زبان فارسی بود که براساس آن مقرر شده بود که طی مهلتی از واردکنندگان گوشی‌ها خواسته شود که صرفا اقدام به واردات گوشی‌هایی کنند که از خط فارسی پشتیبانی می‌کند و طبیعی است زمانی که 90‌درصد گوشی‌ها از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شود، کسی نیز کنترلی روی این موارد نداشته باشد.
از سوی دیگر هم‌اکنون گوشی‌هایی در کشور وجود دارند که نه تنها فاقد زبان فارسی حتی عربی را نیز پشتیبانی نمی‌کنند و بر همین اساس اصلا پیامک‌های فارسی را به درستی دریافت نکرده و نمایان نمی‌کنند.
جا داشت تا سازمان بازرسی در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قبل از فشار برای کاهش تعرفه پیامک فارسی در گام اول به تحقق موضوع واردات گوشی‌های منطبق با خط فارسی اقدام می‌کرد و چنانچه در این خصوص به موفقیتی دست نمی‌یافت، حداقل دولت را مجبور به کاهش تعرفه پیامک لاتین تا زمان کنترل واردات گوشی‌های متناسب با خط و زبان کشور می‌کرد.
اگرچه همراه اول اعلام کرده 80 درصد پیامک‌ها به زبان فارسی ارسال می‌شود اما مشخص نیست چه تعداد از این پیامک‌ها از طریق نرم‌افزار فشرده‌سازی‌ پیامک فارسی و چه تعداد به وسیله گوشی‌ها ارسال شده است.
ضمن اینکه نگاهی به وضعیت استفاده کاربران سایر اپراتورهای مختلف تلفن همراه یعنی همان‌هایی که قادر به استفاده از نرم‌افزار همراه اول نیستند نشان می‌دهد که این سیستم حداکثر توانسته بخشی از انبوه پیامک‌های ارسالی کاربران ایرانی را پوشش دهد.
بدین ترتیب می‌توان گفت طرحی که قرار بود در جهت حمایت از زبان فارسی در محیط تلفن همراه به اجرا در بیاید عملا با شکست مواجه شده و کاربران ترجیح داده‌اند از سیستم‌های فارسی نویسی گوشی‌های خود استفاده کنند.


2. لینوکس فارسی:
به این خبر از سال 385 توجه کنید:
"در سال 84 تعداد بسياري كتاب فارسي در زمينه وب سرور ، تعامل ويندوز و لينوكس و مهاجرت به لينوكس توسط مركز ICT پيشرفته شريف با همكاري شوراهاي عالي اطلاع‌‏رساني انفورماتيك به سازمان‌‏ها و ارگان‌‏ها فرستاده شد.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از ایلنا، مهندس جلال حاجي غلامعلي ، مشاور ارشد طرح ملي لينوكس فارسي ، با بيان اين مطلب، اظهار داشت: سال گذشته با برپايي سمينارها و جلساتي در خصوص سيستم عامل ملي تعدادي از سازمان‌‏ها به لينوكس مهاجرت پيدا كردند

وي ، گفت: در حال حاضر چند بانك دولتي و خصوصي ، شركت‌‏هاي بيمه و چند سازمان دولتي از لينوكس فارسي به عنوان سيستم عامل استفاده مي‌‏كنند.

مشاور ارشد طرح ملي لينوكس فارسي ، از ديگر فعاليت‌‏هاي مركز ICT پيشرفته شريف به عنوان بنيان‌‏گذار لينوكس فارسي به چاپ كتاب‌‏هايي چون سيستم عامل متن باز و دولت‌‏ها ، كسب و كار با سيستم عامل متن باز و وب سرويس آپاچي اشاره كرد و افزود: اين مركز هر ماه يك نشريه در خصوص سيستم عامل آزاد- متن باز ارايه مي‌‏دهد.

مهندس حاجي غلامعلي ، با اشاره به برگزار سمينارهاي مختلف در دانشگاه‌‏ها ، يادآور شد: براي فرهنگ‌‏سازي لينوكس فارسي به آموزش اين نرم‌‏افزار در دانشگاه‌‏هاي مختلف و تعدادي از سازمان‌‏ها پرداختم.

وي ، با بيان اين كه دولت به اندازه كافي بودجه در اختيار اين طرح قرار نداده است ، افزود: طي هفته گذشته دو كتاب مهاجرت به لينوكس و بانك اطلاعاتي پست گره توسط مركز ICT پيشرفته شريف ترجمه و به شوراي عالي اطلاع‌‏رساني و انفورماتيك ارايه شد.
مهندس حاجي غلامعلي ، با اظهار اميدواري از اين كه سازمان‌‏ها و ارگان‌‏هاي دولتي از اين اپن‌ ‏سورس استفاده كنند ، در خصوص تركيب جديد شوراي عالي اطلاع‌‏رساني ، گفت: اميدواريم امسال با اين تركيب جديد پروژه ملي لينوكس فارسي را به اتمام برسانيم.
مشاور ارشد طرح ملي لينوكس فارسي ، خاطرنشان كرد: هر پروژه‌‏اي داراي ابتدا و انتها است و پروژه لينوكس فارسي نيز در انتهاي راه قرار دارد كه اميد مي‌‏رود پايان امسال اين پروژه به اتمام برسد.

وي ، پشتيباني سازمان‌‏ها از اين طرح را بسيار موثر ارزيابي و تاكيد كرد: كمبود اعتبارات اختصاص داده شده و عدم اختصاص بودجه مصوب شده باعث شد كه پروژه ملي لينوكس فارسي تا حدي به تعويق بيافتد. "

من نمیدانم واقعا این پروژه لینوکس فارسی به اتمام رسید یا نه فقط این را می دانم پروژه ای که "ملی" خطاب می شود یعنی باید فراگیر باشد. .ویژن طراحان و مدیران این پروژه این بود که تمام رایانه های سازمانها و ارگانهای دولتی ابران ظرف مدت کوتاهی با لینوکس فارسی کار کنند و به این ترتیب کشور از وابستگی به بیگانه رها شود. در واقع علت اصلی اجرای این طرح نگرانی بابت اجرای کپی رایت در ایران بود. جرا که با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اجرای کپی رایت در ایران الزامی می شد و این هزینه بسیاری را بر دولت تحمیل میکرد. شاید فکر اولیه برای انجام چنین پروژه ای خوب بود اما اجرای و نتیجه اش اصلا مطابق انتظار نبوده است. من تا به حال در هیچ اداره دولتی ای لینوکس فارسی ندیده ام، شما چطور؟

تصویر

3. تولید گوشی ایرانی
"کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) که پیش از این در پروژه تولید گوشی ملی فعالیت داشت با شرکت خودروسازی ایران خودرو برای تولید خودرو در کشور مشارکت می‌کند."
این تنها یک نمونه از این شکست است. شاید یا خود بگویید پس این GLX که این همه تبلیغ می کند چیست؟ خول شاید GLX ایرانی باشد (البته حتی اسم اش هم ایرانی نیست چه برسد به...) اما واقعا هدف این پروژه پر سر و صدا رسیدن به تولید GLX آن هم بعد از 5 سال بود؟
به هر حال به نظر من با دستور و بخشنامه نمی توان محصولات نرم افزاری و سخت افزاری را "ملی" کرد. وقتی هنوز دانش فنی ساختش را نداریم چرا باید روی تولیدش اصرار داشته باشیم؟
اوایل کار چندان بد پیش نمی رفت: تولید LG در مادیران، تولید Hyundai در نیمه هادی عماد، تولید گوشی با برند ITMC در ITMC، تولید همین GLX خودمون که تابلو بود از چین وارد میشه, …
مادیران فقط به اسمبل بخش‌های اصلی گوشی می‌پرداخت و تنها 5 مدل از گوشی‌هایی که پیش تر توسط نماینده قانونی ال جی به بازار راه یافته بود را مونتاژ می‌کرد. هرچند که مادیران گوشی‌های تولیدی خود را اندکی ارزان تر از نمونه مشابه خارجی خود به بازار معرفی کرد اما این بار با قیمت شکنی از سوی نماینده رسمی ال جی یعنی پرشین تله کام روبر شد و باعث شد تا استقبال مناسبی از اولین گوشی‌های به ظاهر ساخت ایران صورت نگیرد.
بعد از ال جی، GLXگوشی‌ای ‌بود که در یک سکوت خبری روانه بازار شد. GLXهم به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده برای کارخانه نتوانست سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.
سپس نوبت به کارخانجات مخابراتی ایران رسید. کارخانه‌ای که پیشتر نیز با شریک آلمانی خود یعنی زیمنس به تولید گوشی‌های ثابت تلفن همراه می‌پرداخت، این بار بازار تلفن همراه را نشانه گرفته بود و با یک کار تحقیقاتی جامع خط تولید گوشی ‌های خود را افتتاح کرد و عنوان داشت که به زودی و طی یک سال، 2 میلیون گوشی ایرانی با برند ITMCرا روانه بازار خواهد کرد. در ابتدای این مطلب خواندید که چه بلایی سر ITMC آمد!
به راستی چند نفر از ما و اطرافیانمان گوشی ایرانی داریم؟ به هر حال به نظر من با دستور و بخشنامه نمی توان محصولات نرم افزاری و سخت افزاری را "ملی" کرد. وقتی هنوز دانش فنی ساختش را نداریم چرا باید روی تولیدش اصرار داشته باشیم؟

نویسنده: احسان ولی نوری
[HIGHLIGHT=#1F497D] بهترين مترجم كيست كه سكوت را ترجمه كند.  

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: دو شنبه 18 اردیبهشت 1385, 7:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 101 بار

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط gerami » دو شنبه 8 شهریور 1389, 7:08 pm

بزرگ ترین پروژه فناوری اطلاعات که درایران شکست خورد پروژه مدیریت منابع انسانی ERP در فولادمبارکه بود

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 837
تاریخ عضویت: شنبه 19 اردیبهشت 1388, 6:10 pm
سپاس‌های ارسالی: 231 بار
سپاس‌های دریافتی: 1917 بار

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط میهن پرست » سه شنبه 9 شهریور 1389, 3:09 am

gerami نوشته شده:بزرگ ترین پروژه فناوری اطلاعات که درایران شکست خورد پروژه مدیریت منابع انسانی ERP در فولادمبارکه بود

میشه بیشتر توضیح بدید.
شاید سالهای سال باشد که اتش امپراطوری پارس خاکستر شده باشد.اما روزی فرا خواهد رسید که ز خاکستر ها ققنوس برخیزد و ان هنگام اتش سالهای سال سکوت مردم ایران زبانه خواهد کشید و بار دیگر مردمی از سرزمین پارس از شرق تا چین واز غرب تا دروازه های روم حکمرانی میکنند و تمام دشمنان این مرز وبوم در اتش قهر ایران خواهند سوخت.ان روز نزدیک است...

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 433
تاریخ عضویت: یک شنبه 12 اردیبهشت 1389, 1:48 pm
سپاس‌های ارسالی: 733 بار
سپاس‌های دریافتی: 1344 بار

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط abbas.m.k » سه شنبه 9 شهریور 1389, 4:00 am

- ERP چيست؟

ERP عبارت است از نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) یا ERP سعی دارد تا عملكرد همه واحدهای شركت را در یك سیستم كامپيوتری يكپارچه نموده و نیازهای مختلف خاص هر واحد را پاسخ گوید.

این ادعای بزرگی است! یك برنامه نرم‌افزاری كه بتواند نیازهای افراد مالی و منابع انسانی را برآورده سازد. هریك از واحدها، سیستم كامپيوتری منحصر به خود را برای بهینه سازی عملكردهایش دارد. اما ERP آنها را در یك برنامه نرم‌افزاری يكپارچه تركیب می‌كند. این برنامه از طریق یك پايگاه داده‌ها اجرا می‌شود، لذا واحدهای مختلف می‌توانند اطلاعات را ساده‌تر به اشتراك بگذارند و با هم ارتباط برقرار سازند. این شیوه یكپارچه در صورتیكه شركت‌ها نرم‌افزار را به درستی نصب كنند، مزایای متعددی دارد.

برای مثال، دریافت سفارش مشتری؛ در واقع هنگامی كه مشتری سفارش می‌دهد، سفارش به صورت كاغذی یا كامپيوتری در واحدهای مختلف شركت در گردش است. این گردش سبب تاخیر در پاسخ‌گویی به سفارش می‌شود، در ضمن هیچ يك از افراد شركت به درستی نمی‌داند كه وضعیت سفارش در هرنقطه چگونه است.

ERP سیستم‌های كامپيوتری مستقل را در واحدهای مالی، منابع انسانی و انبار داده‌ها در هم می‌شكند و آنها را با برنامه نرم‌افزاری يكپارچه كه به ماجول‌های نرم‌افزاری تقسیم می‌شود، جايگزين می‌سازد. بدین ترتیب واحدهای مالی، ساخت و انبارداده‌ها هنوز هم نرم‌افزار خودشان را دارند، با این تفاوت كه حالا نرم‌افزارها به یكديگر لینك شده‌اند به گونه‌ای كه واحد مالی می‌تواند با مراجعه به انبارداده‌ها از تحویل سفارش مطلع شود. اكثر نرم‌افزارهای ERP انعطاف پذیرهستند به گونه‌ای كه شما می‌توانید بعضی از ماجول‌ها را نصب كنید بدون اینكه نیاز باشد تا كل بسته را بخرید. برای مثال، بسیاری از شركت‌ها فقط ماجول مالی یا منابع انسانی ERP را نصب می‌كنند.
2- چگونه ERP می‌تواند كارآیی كسب و كارشركت را بهبود بخشد؟

نكته مهم این است كه به مدت زمانی كه به طول می‌انجامد، توجه نكنیم. به طور متوسط پس از یك یا سه سال این نرم افزار كارآیی را افزایش می‌دهد.
3- ERP چه چيزی را در كسب كار اصلاح می‌كند؟

پنج دلیل عمده استفاده از ERP در شركت‌ها عبارتند از:
اطلاعات يكپارچه مالی: از آنجاییكه كه مدیر اجرایی ارشد شركت سعی دارد از كارآیی مطلع شود، شاید با گفته‌های متفاوتی مواجه شود. واحد مالی مجموعه اعداد مربوط به خود را دارد و سایر واحدها نیز به همین ترتیب. ERP نسخه واحدی از واقعیت است و سئوال برانگيز نخواهد بود. زیرا هر فردی از یك سیستم مشابه استفاده می‌كند.
يكپارچگی اطلاعات سفارش مشتری: سیستم‌های ERP می‌توانند در جایی استقرار یابند كه سفارش مشتری دریافت، سفارش وی تحویل و صورتحساب صادر شود. اگراین اطلاعات در یك سیستم نرم افزاری نگهداری شود، شركت می تواند به سادگی سفارشات، ساخت، موجودی و عرضه را همزمان ردیابی كند.
استانداردسازی و سرعت دهی به فرایندهای ساخت: شركت های سازنده به ويژه آنهایی كه از ادغام چند شركت به وجودآمده‌اند، چندین واحد كسب و كار دارند كه ممكن است از روش‌ها و سیستم‌های كامپيوتری متفاوتی استفاده كنند. سیستم‌های ERP با بهره گيری از روش‌های استاندارد، برای اتوماتیک سازی بعضی از گام‌های فرایند ساخت به كار می‌روند. استانداردسازی این فرایندها و استفاده از یك سیستم كامپيوتری يكپارچه می‌تواند سبب صرفه جویی در زمان شود و بهره‌وری را افزایش دهد.
كاهش موجودی: ERP به جریان روان‌تر فرایند ساخت كمك می‌كند و رویت پذیری فرایند سفارش را در شركت بهبود می‌بخشد.
استانداردسازی اطلاعات منابع انسانی: منابع انسانی، به ويژه در شركت‌هایی كه چندین واحد كسب و كار دارند، ممكن است یك روش ساده و يكپارچه برای ردیابی زمان كارمندان و برقراری ارتباط با ایشان در زمینه خدمات نداشته باشد. ERP می‌تواند در این مورد كمك كند.
4- هزینه واقعی ERP چقدر است؟

اخیرا متا گروپ درباره هزینه كل مالكیت ERP شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات حرفه‌ای و كارشناسان داخلی مطالعاتی را انجام داده است. ازبین 63 شركتی كه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از جمله شركت‌های كوچك - متوسط و بزرگ صنعتی، مبلغ موردنظر به طور متوسط 15 میلیون دلار بوده است و متا گروپ به این نتیجه رسید كه پياده سازی ERP گران است و چندان به نوع شركتی كه از آن استفاده می‌كند، بستگی ندارد.
5- هزینه‌های پنهان ERP كدامند؟
آموزش: هزینه‌های آموزش بالاست. زیرا كاركنان مجبورند مجموعه فرایندهای جدیدی را فرا بگيرند. بدتر اینكه، شركت‌های خارجی آموزشی نیز نمی‌توانند دراین مورد به شما كمك كنند. آنها به افراد نحوه بكارگيری نرم‌افزار را می‌آموزند نه روش‌های خاص استفاده از آن در كسب و كار شركت. شرایطی را مهیا نمایید و تحت آن شرایط فرایندهای مختلف كسب و كار را كه از سیستم ERP تاثیر می‌پذيریرند، شناسایی كنید. به خاطر داشته باشید كه مسوولین واحد مالی از همان نرم‌افزاری استفاده می‌كنند كه مسوولین واحد فروش استفاده كرده‌اند، هر دوی آنها اطلاعاتی را وارد می‌كنند كه بر هر دو سیستم تاثیر گذارند. لذا باید از متخصصین تكنولوژی اطلاعات بخواهید كه چنين دوره‌های آموزشی را برگزارنمایند.
آزمایش و يكپارچه سازی: آزمایش ارتباط بین بسته‌های ERP و سایر بخش‌ها، هرینه ديگری را به دنبال خواهد داشت. یك شركت سازنده شاید برنامه‌های كاربردی از تجارت الكترونیك و زنجیره تامین گرفته تا محاسبه مالیات برفروش و باركدينگ را دارا باشد. همه يكپارچه سازی‌ها با ERP در ارتباطند. بهتر است این برنامه‌ها را از یك فروشنده ERP بخرید. آزمایش يكپارچگی ERP به همراه آموزش باید صورت گيرد.
سفارشی سازی: برنامه‌های افزودنی تنها سرآغاز هزینه‌های يكپارچه سازی ERP محسوب می‌شوند. هزینه ديگری كه بهتر است تا حد امكان از آن اجتناب شود، سفارشی سازی هسته اصلی نرم‌افزار ERP است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد كه نرم‌افزار ERP نتواند یكی از فرایندهای كسب و كار را مدیریت كند و شما تصمیم می‌گيرید با سفارشی سازی نرم‌افزار مشكل را حل كنید. سفارشی سازی می‌تواند بر هر ماجول سیستم ERP تاثیر گذارد، زیرا آنها كاملا با هم در ارتباطند. ارتقاء بسته ERP نیز معضل بزرگی است. زیرا مجبورید دوباره برای نسخه جدید، سفارشی سازی را انجام دهید و از سوی ديگر، فروشنده از شما پشتيبانی نخواهد كرد و باید كارشناسان جدیدی را برای انجام سفارشی سازی و پشتيبانی استخدام نمایید.
تبدیل داده‌ها: تبدیل اطلاعات نظیر سوابق مشتری، عرضه كننده، طراحی محصول از سیستم قدیم به سیستم جدید ERP هزینه براست.
تجزیه و تحلیل داده‌ها: اغلب، داده‌های سیستم ERP به منظور انجام تجزیه و تحلیل، باید با داده‌های سیستم‌های خارجی تلفیق شوند. كاربرانی كه تجزیه و تحلیل‌های حجیم انجام می‌دهند، باید هزینه انبارداده‌ها را نیز در نظر بگيرند. زیرا ERP شناسایی تغییرات روزانه داده‌ها را به خوبی انجام نمی‌دهد و برای این منظور باید یك برنامه سفارشی نوشته شود.
مشاوره: هنگامی كه كاربران نمی‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی كنند باید از مشاور كمك بگيرند، لذا هزینه مشاور نیز به هزینه‌های فوق افزوده می‌شود.
جايگزینی بهترین‌ها: موفقیت ERP به استخدام افراد ماهر بستگی دارد. این نرم‌افزار بسیار پيچيده است و نمی‌توان آن را به هر كسی سپرد. بدتر اینكه، شركت باید برای جايگزینی افراد پس از اتمام پروژه نیز آماده باشد.
هيچگاه كار تیم‌های پياده سازی اتمام نمی‌پذیرد: اكثر شركت‌ها با پروژه ERP همانند سایر پروژه‌ها رفتار می‌كنند. به محض اینكه نرم‌افزار نصب شد، تیم به كار اصلی خود مشغول می‌شود. اما باید توجه نمایید كه تیم پياده سازی ارزشمند است. زیرا اطلاعاتشان درباره فرایندهایی نظیر فروش، ساخت، منابع انسانی و... بیشتر از مسئولین این فرایندهاست. لذا آنان نباید به كار اصلی خود مشغول شوند، زیرا پس از نصب ERP كارهای زیادی را باید انجام دهند. نوشتن گزارشات حاصل از اطلاعات سیستم جدید ERP حداقل برای یكسال آنان را مشغول نگاه می‌دارد.
6- چرا اغلب پروژه‌های ERP شكست می‌خورند؟

ERP مجموعه‌ای از عملیات خوب برای انجام وظایف شركت نظیر مالی، ساخت و .... است. شما به منظور بهره برداری بهتر ار نرم‌افزار باید افرادی را در شركت داشته باشید تا روشهای كاری را با نرم‌افزار تطبیق دهند. اگر افراد واحدهای مختلف درباره برتری روشهای كاری لحاظ شده در نرم‌افزار نسبت به روشهایی كه آنها به كار می‌برند، به توافق نرسند، برای استفاده از نرم‌افزار مقاومت نشان می‌دهند یا از واحد تكنولوژی اطلاعات درخواست می‌كنند تا نرم‌افزاری تهیه نماید كه متناسب با روش‌های كاری آنان باشد و در اینجاست كه پروژه ERP شكست می‌خورد. از طرفی سفارشی سازی نرم‌افزار ،آن را ناپايدارتر و نگهداریش را دشوار می‌كند.
7- مزایای ERP
كاهش هزینه‌های حمل موجودی
كاهش هزینه‌های سفارش
كاهش هزینه‌های تولید
كاهش هزینه‌های نگهداری سوابق
كاهش هزینه‌های حمل و نقل
كاهش سرمایه گذاری در تجهیزات
فرایندهای تولید انعطاف پذیرتر
بهبود كارآیی كه به سوددهی بيشتر یا افزایش سهم بازار منجر می‌شود
افزایش شفافیت فرایند برای مشتری
افزایش رضایت مشتری
8- معایب ERP
نصب و نگهداری این سیستم‌ها بسیار گران است.
استفاده از بعضی از این سیستم‌ها دشوار است.
برای به اشتراك گذاشتن برخی از اطلاعات حساس كه برای یك فرایند ضروری است، با مقاومت فراد مواجه می‌شوید.



نويسنده : جهانگير، مهدي
[HIGHLIGHT=#1F497D] بهترين مترجم كيست كه سكوت را ترجمه كند.  

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 59
تاریخ عضویت: دو شنبه 18 اردیبهشت 1385, 7:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 101 بار

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط gerami » سه شنبه 9 شهریور 1389, 12:12 pm

ERP در تعریف آسان ولی در عمل از پیچیده ترین پروژه ها در زمینه فناوری اطلاعات است که اجرای آن ریسک بسیار بالایی دارد زیرا تمام سازمان را درگیر می کند و هر گونه اشتباه در اجرای آن منجر به شکست و حتی ضربه های جدی به سازمان می شود. به گونه ای که 80 درصد از این پروژه ها با شکست مواجه می شود.
پروزه مدیریت منابع سازمانی فولاد مبارکه هزینه میلیاردی هم برای خرید و هم برای پیاده سازی داشت ولی با شکست مواجه شد. اثرات این شکست به گونه ای بود که تا مدت ها سازمان ها به سمت اجرای هم چنین پروژه ی نمی رفتند .

Novice Poster
Novice Poster
پست: 67
تاریخ عضویت: دو شنبه 24 فروردین 1388, 9:29 am
سپاس‌های ارسالی: 331 بار
سپاس‌های دریافتی: 150 بار

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط omidzare » سه شنبه 9 شهریور 1389, 5:59 pm

به نظر من یک پروژه پر خرج و شکست خورده فیلترینگ اینترنت است

Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 41
تاریخ عضویت: چهار شنبه 16 دی 1388, 3:30 pm
محل اقامت: شیراز پلاک 12
سپاس‌های ارسالی: 28 بار
سپاس‌های دریافتی: 87 بار
تماس:

Re: بزرگترین پروژه های شکست خورده IT در ایران کدامند؟

پست توسط kalafe2002 » سه شنبه 9 شهریور 1389, 6:22 pm

سلام به همه از دو مورد اول که دوست عزیزم در مورد نرم افزار پیامک فارسی و لینوکس فارسی گفت اطلاعات زیادی ندارم و چیزی هم نمیگم اما در مورد گوشی های GLX ساخت ITMC چون من خودم اینجا هم کار میکنم و هم درس میخونم باید بگم که این طور که شما فرمودید نیست. اگر این گوشی به بازار راه چندانی پیدا نکرد فقط بخاطر قانون اشتباه دولت برای تعرفه واردات گوشی همراه بود اون هم دقیقا موقعی که بیش از 200000 گوشی آماده شده بود که وارد بازار بشه ولی با این کار دولت عملا همه گوشی ها روی دست کارخونه موند . جریان همکاری با ایران خودرو مربوط میشه به بعد از این اتفاقی که افتاد .  
پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود

ارسال پست

بازگشت به “Software Engineering”