سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1120
تاریخ عضویت: جمعه 26 مهر 1387, 9:39 am
محل اقامت: همشهری فضل الله جاوید نیا
سپاس‌های ارسالی: 2466 بار
سپاس‌های دریافتی: 8398 بار

سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط javadfakoori » چهار شنبه 24 شهریور 1389, 10:59 pm

سلام خدمت دوستان سنترالی!!! تصویر تصویر تصویر

میخاستم بدونم با توجه به شراطی فعلی جامعه و شرایط تحصیلی شما کدام یک رو پیشنهاد میکنید؟؟؟



__ تعمیر و نگهداری هواپیما در دانشگاه علمی کاربردی

__ تعمیر نگداری هواپیما نیروی هوایی و تعمیر و نگهداری بالگرد هوانیروز(دانشگاههای افسری)


به نظر شما کدام بهتره و آینده ی بهتری داره؟
در ضمن هرکس اطلاع داره شرایط تعمیر و نگهداری هواپیما ی علمی کاربردی رو کامل توضیح بده ( مدرک پیش دانشگاهی میخاد یا دیپلم, چه رتبه ای تو کنکور این دانشگاه و ... ) و کلا این دو مورد رو رو هم از همه ی لحاظ با هم مقایسه کنه, نتیجه گیری کلی.
با تشکر از همه ی اعضا تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on CAPTAIN PILOT, ويرايش شده در 0.
دلیل: عنوان اصلاح شد.
ای آنکه دیده دوخته ای بر خلیج فارس این لقمه با شکمبه ی توسازگار نیست
زیرا درون آب زلالش بدون شک ماهی ست, پا برهنه سوسمار نیست



آسمان اصفهان

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1120
تاریخ عضویت: جمعه 26 مهر 1387, 9:39 am
محل اقامت: همشهری فضل الله جاوید نیا
سپاس‌های ارسالی: 2466 بار
سپاس‌های دریافتی: 8398 بار

Re: تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط javadfakoori » پنج شنبه 25 شهریور 1389, 9:52 am

یعنی هیچ کس توی این سایت به این بزرگی با این همه عضو جواب سوال منو نمیتونه بده؟؟؟؟ :-P :-P :-P
ای آنکه دیده دوخته ای بر خلیج فارس این لقمه با شکمبه ی توسازگار نیست
زیرا درون آب زلالش بدون شک ماهی ست, پا برهنه سوسمار نیست



آسمان اصفهان

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه 22 تیر 1386, 9:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط shaman » پنج شنبه 25 شهریور 1389, 11:54 am

سلام دوست عزیز فکر می‌کنم انتخاب اول انتخاب بهتری باشه من خودم قبلان خیلی‌ دوست داشتم نظامی باشم ولی‌ الان یجورایی خوشحالم که نیستم
ways of the West
wisdom of the East

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12306 بار

Re: تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط shola » پنج شنبه 25 شهریور 1389, 1:14 pm

javadfakoori نوشته شده:سلام خدمت دوستان سنترالی!!! تصویر تصویر تصویر

میخاستم بدونم با توجه به شراطی فعلی جامعه و شرایط تحصیلی شما کدام یک رو پیشنهاد میکنید؟؟؟



__ تعمیر و نگهداری هواپیما در دانشگاه علمی کاربردی

__ تعمیر نگداری هواپیما نیروی هوایی و تعمیر و نگهداری بالگرد هوانیروز(دانشگاههای افسری)


به نظر شما کدام بهتره و آینده ی بهتری داره؟
در ضمن هرکس اطلاع داره شرایط تعمیر و نگهداری هواپیما ی علمی کاربردی رو کامل توضیح بده ( مدرک پیش دانشگاهی میخاد یا دیپلم, چه رتبه ای تو کنکور این دانشگاه و ... ) و کلا این دو مورد رو رو هم از همه ی لحاظ با هم مقایسه کنه, نتیجه گیری کلی.
با تشکر از همه ی اعضا تصویر

جواد فکوری عزیز هر دو رشته اینده خوبی دارند چرا که علاوه بر زمینه های کاری نظامی (ارتش -سپاه-نیروی انتظامی) که اتفاقا از این رشته پشتیبانی خوبی رو هم می شود شما می توانید در مراکز غیر نظامی (مانند جمعیت هلال احمر فرودگاه های دولتی خصوصی ! و ..) نیز مشغول به کار شوید
در مورد علمی کاریردی هم با توجه به اینکه یکی از رشته های مورد نظر خودم هم سالیان پیش همین رشته بود بایستی خدمت شما عرض کنم در مورد رشته تعمیر و نگه داری هواپیما و اویونیک این رشته ها متعلق به زیر گروه صنعت محسوب می شود و از انجایی که در نظام پودمانی و علمی کاربردی اساسی به تطابق اصل مدرک دیپلم با رشته انتخابی وجود ندارد ولی برای رشته هایی که گفته شد بعضی از دیپلم ها دارای اولویت هستند که برای رشته تعمیر و نگه داری هواپیما دیپلم های ریاضی و فیزیک , فنی و حرفه ایی مرتبط و کاردانش مرتبط از اولویت قبولی بیشتری نسبت به سایر مدارک دارند
بعنوان یک سری نکات مرتبط با رشته تعمیر و نگه داری هوایپما (کاربردی) :
این رشته تنها در دو شهر تهران و کرمان دایر می باشد .
در تهران دو مرکز شرکت فرودگاههای کشور و مرکز اموزش فنون و خدمات هوایی (SPACT) و در کرمان مرکز اموزشی بلدالامین وابسته به سازمان فرودگاهی کشور عهده دار اموزش دانشجویان این رشته می باشند
تا زمان ما این رشته مختلط دانشجو می پذیرفت
در ازمون این دانشگاه معدل دیپلم نیز خیلی کابردی و مهم است
و بعنوان نکته اخر رشته تعمیر و نگه داری مصاحبه ندارد ولی بسته به دانشگاه های میزبان انها یک سری شرایط برای خودشان دارند.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1120
تاریخ عضویت: جمعه 26 مهر 1387, 9:39 am
محل اقامت: همشهری فضل الله جاوید نیا
سپاس‌های ارسالی: 2466 بار
سپاس‌های دریافتی: 8398 بار

Re: تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط javadfakoori » پنج شنبه 25 شهریور 1389, 2:22 pm

خیلی ممنون از توضیحات شما دوست عزیز :razz: :razz: :razz:
میشه بفرمایید توی کنکور علمی کاربردی چه رتبه ای باید کسب کنیم که بتونیم تعمیر و نگهداری قبول بشیم؟
و توضیحاتی هم در مورد خلبانی از طریق علمی کاربردی و آینده آن و هزینه آن ذکر کنید!
ممنون :razz:
ای آنکه دیده دوخته ای بر خلیج فارس این لقمه با شکمبه ی توسازگار نیست
زیرا درون آب زلالش بدون شک ماهی ست, پا برهنه سوسمار نیست



آسمان اصفهان

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34080 بار
تماس:

Re: تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط CAPTAIN PILOT » سه شنبه 30 شهریور 1389, 7:22 pm

دوست عزیزم, جناب javadfakoori تصویر
درود بر شما تصویر

با تشکر و سپاسگذاری از دوستان گرامی, جناب shola و so_ttbb عزیز و در جهت تکمیل گفته های ارزشمند این دوستان, بنده نیز مواردی را در خصوص این شاخه هوایی خدمت علاقه مندان ارائه مینمایم.

شاخه تعمیر و نگهداری هواپیما که اصطلاحا" به آن A&P گفته میشود, مخفف 2 عبارت Airframe به معنای سازه و Powerplanet به معنای نیروگاه یا همان موتور در هواپیما میباشد و متقاضیان پس از پذیرش و کسب مهارت های لازم میتوانند به عنوان Maintenance یا همان تکنیسین فنی و یا کارشناس فنی هواپیما مشغول به کار گردند. پایه حقوق مالی این رشته برای فارق التحصیلان شاغل در شرکت های داخلی همچون ماهان و Iran Air در حدود 300 الی 500 هزارتومان در ماه میباشد و این میزان با افزایش کازکرد و ارتقاء درجه فنی و پشکار شخص, میتواند تا مرز 5/1 میلیون تومان نیز پیش رود.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
این رشته هم اکنون بطور گسترده در مراکز آموزشی آزاد و علمی کاربردی و دانشگاه افسری در حال تدریس و پذیرش دانشجو میباشد. دانشجویان طی مدت زمانی در حدود 5/1 الی 2 سال آموزش های جامعی در خصوص بخش های مختلف هواپیما اعم از ساختمان کلی و بخش های مختلف موتور در غالب تئوری و عملی میبینند. لازم بذکر میباشد که برگذاری دوره های موتور جت تجاری, برای کلیه دانشجویان از سراسر کشور تنها در تهران بعمل می آید و دانشجویان دانشگاه ستاری مستقیما" با توجه به نیازهای نیروهای مسلح آموزش میبینند.

هرچند اساس آموزش ها یکی میباشد اما دانشجویان دوره های آزاد و علمی کاربردی به دلیل فراگیری اصول و فنون هواگردهای تجاری همچون انواع هواپیماهای مسافربری و باربری و حتی آموزشی, در جایگاه بین المللی از رتبه بالاتری برخوردار هستند و با توجه به اینکه مدرک A&P تجاری در ایران زیر نظر سازمان ICAO صادر میگردد لذا کلیه فارق التحصیلان این شاخه میتوانند در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای آسیایی و با حقوق مادی و معنوی بسیار فراتر از آنچه در ایران نصیبشان میگردد, فعالیت نمایند. اما فارق التحصیلان دانشگاه افسری با توجه به آموزش های محدود و Type های اختصاصی نیروهای مسلح داخلی, دیگر نمیتوانند در سایر کشورها فعالیت نمایند و به نوعی مدرک آنها مورد تائید سایر جوامع نمیباشد.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
البته گفته های بالا تنها اطلاعات حاشیه ای بنده در خصوص این رشته در ایران میباشد و با این حال بازهم به شما پیشنهاد مینمایم تحقیقات بیشتری در این زمینه بعمل آوردید و همچنین با متخصصین این امر مشورت نمایید و در نهایت انتخاب خود را اعمال نمایید.


موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 330
تاریخ عضویت: شنبه 30 خرداد 1388, 3:24 pm
محل اقامت: واوان
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار
تماس:

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط Ruozbeh » سه شنبه 30 شهریور 1389, 7:31 pm

یک سوال هم بنده بپرسم! :grin:
آیا می توان در این رشته بطور موازی با رشته ی دانشگاهی دیگری تحصیل کرد؟ آیا از لحاظ قانونی مشکلی ایجاد نمی کند؟
اطلاعی در زمینه ی آدرس مراکز آموزشی آزاد این رشته و هزینه ی آموزش در آموزشگاه های آزاد دارید؟
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2658
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 تیر 1388, 9:58 am
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14092 بار
تماس:

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط RAHVAR » سه شنبه 30 شهریور 1389, 7:33 pm

من خیلی علاقه دارم برم نیروی هوایی حتی اگه بشه آبدارچی نظافتچی....
میشه بعد از کاردانی مکانیک به این رشته تعمییر و نگهداری و ...ادامه تحصیل داد
   تصویر     
  

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34080 بار
تماس:

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط CAPTAIN PILOT » سه شنبه 30 شهریور 1389, 8:05 pm

Ruzbeh عزیز و گرامی تصویر

آیا می توان در این رشته بطور موازی با رشته ی دانشگاهی دیگری تحصیل کرد؟ آیا از لحاظ قانونی مشکلی ایجاد نمی کند؟

تا آنجا که بنده میدانم اگر شما متقاضی دوره آزاد باشید مشکلی وجود ندارد, بطور مثال یکی از دوستان بنده همزمان با دوره PPL دوره آزاد A&P را نیز پشت سر گذاشت اما ایشان هر 2 رشته را در یک دانشگاه فرا گرفتند.

اطلاعی در زمینه ی آدرس مراکز آموزشی آزاد این رشته و هزینه ی آموزش در آموزشگاه های آزاد دارید؟

در خصوص مراکز آموزش دهنده شاید بتوان دانشگاه صنعت هوایی را بهترین و برترین مرجع در زمره بخش تجاری دانست و پس از آن موسسه فرهنگی و آموزشی و خدمات جهانگردی صبای سحر به آدرس ميدان ونک - خيابان ملاصدرا - خيابان پرديس - پلاک 24 و تلفن 88872220, قرار دارد.

هزینه 4 ترم و 8 Quarter مجموعا" معادل 8/2 الی 2/3 میلیون تومان میباشد.

RAHVAR گرامی تصویر

میشه بعد از کاردانی مکانیک به این رشته تعمییر و نگهداری و ...ادامه تحصیل داد

اگر قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به 3 سال گذشته در این زمینه تغییری نکرده باشد, بله شما میتوانید بصورت آزاد این رشته را بیاموزید اما در خصوص دانشگاه افسری و نیروی هوایی گمان نمیکنم که اینگونه باشد و این مسئله نیازمند تحقیق بیشتر میباشد.

در پایان جا دارد از دوست متخصص و عزیزم, دانیال (DJ Dani) گرامی دعوت نمایم تا برای رفع ابهامات و پاسخ دقیقتر به سوالات کاربران گرامی, سری به این تاپیک بزنند !


موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط DJ Dani » چهار شنبه 31 شهریور 1389, 12:02 am

تشکر از لطف رامین عزیز.

تصویر

تا به این جای کار که دوستان لطف کردند و پاسخ سوال ها را به طور کامل دادند.
اگر دوستان سوال خاص دیگری در مورد رشته تعمیر و نگهداری هواپیما داشتند بنده در خدمت هستم.
موفق باشید.

New Member
نمایه کاربر
پست: 2
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط secondphoenix » جمعه 13 اسفند 1389, 8:02 pm

رشته تعمير و نگهداري هواپيما يا همان A&P اكنون در موسسات آموزش عالي علمي و كاربردي به دو صورت ترمي و پودماني تدريس ميشه. همچنين دوره هاي آزاد در موسسات آزاد ديگر و همچنين دانشكده صنعت هوانوردي زير نظر سازمان هواپيمايي كشوري اين دوره دو ساله رو بصورت آزاد با آزمون ورودي برگزار مي كنند.
در دانشگاه علمي كاربردي در شهرهاي تهران، مشهد، كرمان و بندرعباس ارائه ميشه و در تهران دو موسسه با نام هاي صنعت هوانوردي (شهرك آزادي) و علوم و فنون هوايي يا همان سماپران سابق (در رباط كريم) به دو روش پودماني (بدون كنكور) و ترمي (با كنكور) دانشجو مي پذيرند.
البته دانشكده صنعت هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري از طريق كنكور سراسري در دو دوره كارداني و كارشناسي اين رشته رو ارائه ميده.
اگر در موسسات آموزش عالي علمي و كاربردي اين رشته را ادامه بديد طبق قانون نبايد در هيچ دانشگاه ديگري نبايد در حال تحصيل باشيد و ارائه اصل ديپلم الزامي است. اگر دوره پودماني باشيد بايد حداقل 7 ترم درس بخونيد كه اگر بخواهيد عنوان هر پودمان (ترم) رو براتون ذكر ميكنم. دوره پودماني عموما" براي شاغلين برگزار ميشه و در بعد از ظهر هاست (البته افراد غير شاغل نيز هستند) كه 3.5 سال دوره طول ميكشه. اما دوره ترمي شاغمل 4 ترم است كه كلاس ها در نوبت هاي صبح و بعد از ظهر برگزار ميشه و 2 سال طول ميكشه.

عموما" دوره A&P رو دوره دو ساله گويند چون شما لزوما" بايد در طي دو سال دروس اين رشته رو در دو فيلد Airframe و Powerplant فرا بگيريد. اما پس از اين دوره لزوما" ايرلاين ها شما رو به عنوان تكنسين هواپيما قبول نخواهند كرد! گفتم لزوما" !!! چون شما پس از اين دوره بايد در سازمان هواپيمايي كشوري امتحان استاندارد بدهيد از همين دروس خوانده شده و پس از قبولي در اين آزمون يك مصاحبه شفاهي از شما بعمل خواهد آمد كه پس از موفقيت آميز بودن آن به شما Licence A&P داده خواهد شد كه در تمام ايرلاين هاي ايران و كشورهاي مجاور خليج فارس قابل قبول خواهد بود و شما را به عنوان تكنسين هواپيما مي پذيرند!
البته اگر خواهان ادامه تحصيل هستيد مي توانيد در ادامه رشته تعمير و نگهداري پس از آزمون كارداني به كارشناسي در رشته مهندسي تكنولوژي هواپيما به تحصيل خود ادامه دهيد!
اگر سوالي بود به عنوان دانشجوي ترم آخر اين رشته آماده پاسخ به هر سوالي هستم.

New Member
نمایه کاربر
پست: 2
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: سوال در خصوص رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

پست توسط secondphoenix » جمعه 13 اسفند 1389, 8:26 pm

اين موضوع رو فراموش كردم بگم كسي كه اين دوره دو ساله رو گذرونده باشه اگر در آزمون استاندارد پذيرفته نشه، ايرلاين ها آن شخص را به عنوان تكنسين هواپيما مي پذيرند!
اما گروه ديگري كه كارداني مكانيك داشته باشند مي توانند بجاي گذراندن دوره دو ساله، در يك دوره كوتاه مدت Crash Course A&P كه 6 ماه به طول مي انجامد شركت كرده و پس از گذراندن اين دوره در امتحان استاندارد هواپيمايي كشوري شركت كنند. اما ذكر اين نكته الزامي است كه اگر اين افراد در اين آزمون پذيرفته نشوند، دوره گذرانده شده در هيچ يك از ايرلاين ها نشانه تخصص نيست و قابل قبول نمي باشد!

ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد هوا فضا”