نگاهی به خستگی سازه هواپیما

در اين بخش مي‌توانيد در مورد متالورژي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: oweiys, شوراي نظارت

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » پنج شنبه 20 آبان 1389, 8:41 pm

به نام خداوند بخشاینده مهربان




هواپیمایی در ارتفاع 20 کیلومتری ، با 3 برابر سرعت صوت :

[img]http://oweiys.persiangig.com/image/متالورژی/خستگی%20مواد/untitled1.jpg[/img]



نوک دماغه جنگنده بالا در این حالت 316 درجه سانتیگراد حرارت دارد ؛ در این دما :

عناصری مانند : لیتیم ، پولونیم ، سلنیم ، سدیم و قلع ذوب شده و ید بخار می شود!



حال بدنه هواپیمایی را در نظر بگیرید که در طول سال بارها فشار نیروهای متغیر + عوامل محیطی مثل دمای بالا و .... را تحمل می کند :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


اما خستگی یا (Fatigue ) چرا در مواد بوجود می آید ؟

خستگی در اثر آسیبی که به ساختار ماده در اثر اعمال نیروهای متغیر وارد می شود ، به وجود می آید .

در شکل زیر رشد شکاف خستگی هواپیمای اف 111 را با مشخصات طول و عرض شکاف مشاهده می فرمایید :




[img]http://oweiys.persiangig.com/image/متالورژی/خستگی%20مواد/Image3.JPG[/img]


[HIGHLIGHT=#ffc000][HIGHLIGHT=#ebf1dd]نوشته شده در مرکز انجمن های تخصصی سنترال کلابز   
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » پنج شنبه 27 آبان 1389, 9:29 pm

به نام خداوند بخشاینده مهربان





نمودار طول ترک ها (میلی متر) به زمان پرواز (ساعت) هواپیمای اف 111 :


(همانطور که پیش بینی می شد ، با افزایش ساعات پروازی طول ترک هواپیما افزایش می یابد)

[img]http://oweiys.persiangig.com/image/متالورژی/خستگی%20مواد/Image2.JPG[/img]


چرا خستگی مواد برای ما اهمیت دارد؟

خستگی در مواد خصوصا در مراحل اولیه تشکیل ترک ها ، به سختی قابل تشخیص و رویت است و با تنش هایی که به ماده وارد می شود

خستگی منشا بسیاری از شکست های ناگهانی است .

باید سعی شود که ماده مورد نظر به مرحله زیر نرسد ، یعنی رشد بی اندازه ترک در ماده زیر که منجر به تشکیل شکاف شده است :

[img]http://oweiys.persiangig.com/image/متالورژی/خستگی%20مواد/fatigu.jpg[/img]


از این رو است که آزمایش های مختلفی تحت عنوان آزمایش (تست) خستگی بر روی مواد اعمال می شود تا میزان مقاومت مواد مختلف

به خستگی سنجیده شود و متناسب با این قابلیت مکانیکی ماده از آن استفاده بهینه برد ؛ مثلا با مواد مرکب (کامپوزیت) یا آلیاژ های

جدید یا نانو تکنولوژی ، موادی ساخت که به خستگی مقاوم باشند و با توجه به ویژگیشان ، از آن ها استفاده کنیم .


[HIGHLIGHT=#ffc000][HIGHLIGHT=#ffc000][HIGHLIGHT=#ebf1dd][SIZE=85]نوشته شده در مرکز انجمن های تخصصی سنترال کلابز     
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » پنج شنبه 11 آذر 1389, 1:32 pm

به نام خداوند بخشاینده مهربان


مکانیزم 3 سه مرحله ای خستگی :


1 - جوانه زنی

2 - رشد ترک

3- شکست نهایی


آنالیز مدل ساختار بال به همراه آنالیز رشد ترک

تصویر

انشعاب یک ترک :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

تعمیر بدنه

تصویر
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » سه شنبه 16 آذر 1389, 9:49 pm

عوامل موثر بر ترک نمونه آزمایشگاهی :

تنش کششی - تعداد نوسان و دورها (سیکل ها) - نوسان در تنش های وارده - عوامل محیطی( دما و ....) - خوردگی - تنش های مرکب

و باقی مانده - ساختار هندسی- عملیات سطحی ( پالیش ، ساچمه زنی و ....)


بررسی خستگی قطعه ای از اف 111 :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » سه شنبه 7 دی 1389, 8:22 pm

  یک فروند سی 130 A به علت خستگی سازه در سال 2002 میلادی :

[img]http://oweiys.persiangig.com/image/متالورژی/خستگی%20مواد/020710c-130l.JPG[/img] 


ویدیوی مربوط به سقوط سی 130 :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » یک شنبه 10 بهمن 1389, 12:15 pm

با سلام تصویر



چگونگی آزمایش خستگی با ایجاد تنش :

تصویر


نمو نه ای از دستگاه خستگی که از مکانیزم بالا استفاده می کند:

تصویر

برای تعیین خستگی مواد از منحنی (s - n) استفاده می شود . s = مقدار تنش ماکزیمم ------- n= تعداد دور (سیکل) تنش ها

تصویر


مواد به طوری کلی دو نوع رفتار خستگی از خود نشان می دهند ؛ 1- موادی که با افزایش مقدار تنش ، تعداد دورها (n) کاهش می یابد

مثل آلیاژهای غیر آهنی ، 2 - موادی که در صورت کمتر بودن تنش از یک مقدار معین ، حتی در تعداد دورهای بسیار زیاد ، ماده دچار

شکست نمی شود ، مثل آلیاژهای آهنی :



تصویر

دیگر تصاویر از :help.solidworks.com و efunda.com
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 830
تاریخ عضویت: شنبه 2 تیر 1386, 11:47 pm
محل اقامت: باختران
سپاس‌های ارسالی: 309 بار
سپاس‌های دریافتی: 2024 بار
تماس:

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط ali1371 » یک شنبه 10 بهمن 1389, 12:37 pm

البته بعضی وقتا هم این خستگی سازه هم مربوط به الیاژمورد استفاده در هواپیما هم مربوط میشه اگر الیاژخوب نباشه ممکنه هواپیمایی نو هم دچار حادثه بشوند مثل 4سال پیش که یک فروند بویینگ 737 که سقفش کنده شده بود تو ارتفاع 20هزار پا
  که ارتش ایران درجنگ کرد حماسه نبود معجزه بود
یاسرعرفات
 
وبلاگ من [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain
Captain
پست: 620
تاریخ عضویت: یک شنبه 21 تیر 1388, 4:48 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 8697 بار
سپاس‌های دریافتی: 6239 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط ARafiee » یک شنبه 8 اسفند 1389, 10:45 pm

سلام
با تشکر از oweiys عزیز

تصویر قاب تست خستگی یا همان Fatigue Test Frame
برای هواپیماهای بوئینگ و ارباس را ملاحظه بفرمائید

B787
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

A380
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » چهار شنبه 25 آبان 1390, 4:01 pm

آناليز شکست( Failure analysis)

تصویر

مترجم : حبیب الله علیخانی

منبع : راسخون



آناليز شکست و پيشگيري از آن ، کار مهمي است که براي تمام سازه هاي مهندسي ضروري مي باشد . يکي از رشته هاي مهندسي که نقش بسيار مهمي در آناليز و تحليل شکست دارد مهندسي مواد است . خواه يک قطعه يا جزء در هنگام کار کردن شکسته شود . و يا در هنگام توليد ( در طي پروسه ي ساخت ) ، در هر مورد بايد علت شکست براي پي بردن به نحوه ي جلوگيري از اتفاق دوباره در آينده ، تعيين گردد . يکي ديگر از موارد مورد بررسي تعيين نحوه ي به کارگيري از وسايل ، اجزاء و ساختارها مي باشد که بايد مورد بررسي و مطالعه قرار گيرد .
يکي از مثال هاي بسيار محسوس از کاربرد آناليز شکست در صنايع هوايي مي باشد . سوانح هوايي در ذهن افکار عمومي مي ماند که علت آن از دست رفتن غير عادي جان افراد زيادي به طور آني و آسيب روحي بسيار زيادي است که اين نوع خاص از حوادث دارد .
در 19 دسامبر 2005 ، همين که يک هواپيماي دريايي با نام Grumman G73T Turbo Mallard از ساحل ميامي در فلوريدا عبور کرد ، منفجر شد و اين سقوط هنگامي اتفاق افتاد که هواپيما در حال بلند شدن بود.
هواپيما حامل پانزده مسافر ، 3 کودک و دو خدمه بود . در هنگام وقوع حادثه ، انفجاري اتفاق افتاد و هواپيما آتش گرفت و بال سمت راست هواپيما ، پيش از برخورد هواپيما با سطح آب از آن جدا شد . آزمايشات انجام گرفته بر روي لاشه ي هواپيما نشان داد که ترک هاي ناشي از خستگي در بال راست هواپيما موجب بروز حادثه شد . اما علت حادثه هنوز در دست بررسي مي باشد . به هر حال شکست در ساختار هواپيما که در ابتدا با خستگي شروع شد مورد شک است .
يکي ديگر از سوانح هوايي فاجعه ي پرواز 800 خطوط هوايي Trans world Air lines بود ( اين شرکت يکي از گسترده ترين شرکت هاي هوايي در ايالات متحده ي آمريکاست ) اين اتفاق هنگامي رخ داد که يک هواپيماي بويينگ 747 در Long Island ( ايسلندي که متعلق به ايالت نيويورک آمريکاست ) در حال پرواز بود . تلاش هاي گسترده اي براي پيدا کردن علت اين تصادف انجام شد ولي تا کنون علت خاصي براي وقوع اين فاجعه پيدا نشده است ؛ اما محتمل ترين علت اين حادثه فرسودگي سيم هاي سنسور مخزن سوخت اين هواپيما پيش بيني مي شود .
بسياري از مردم عکس هايي از حادثه ي بازسازي شده ديدند .
بازسازي حادثه يک مرحله اصلي در بررسي سوانح هوايي مي باشد . بررسي سوانح هوايي به صورت کلاسيک با بررسي بر روي سوانح هوايي De Havilland Comet در ابتداي دهه ي 1950 آغاز شد .
Comet اولين خط هوايي بود که از جت هاي تجاري استفاده کرد . بسياري از Comet ها در ساختمان نشان شکستگي پيدا مي کردند که اين امر به خاطر عيوب طراحي بود . تلاش هاي انجام گرفته منجر به آگاهي از علت اين سوانح هوايي شد . آناليز متالورژيکي شکست نقش تعيين کننده اي در فهميدن مکانيزم و توالي شکست داشت و سرانجام باعث شناخت علت سوانح هوايي شد .
تصویر
تازه ترين سوانح هوايي که باعث ايجاد پيامدهاي اساسي شد شامل : پرواز 261 خطوط هوايي آلاسکا ( Alaska Air lines ) است که در اين حادثه يک هواپيماي بويينگ McDonnell Douglas MD-83 در اقيانوس آرام سقوط کرد . اين هواپيما عازم کاليفورنيا بود و در 31 ژانويه ي 2000 سقوط کرد .
همچنين پرواز 587 خطوط هوايي آمريکا American Air lines ، که در اين حادثه يک هواپيماي ايرباس A-300 در ابتداي کوپينز جنوبي Southern Queens در مجاورت شهر نيويورک و در 12 نوامبر 2001 سقوط کرد . در شکل 1 عکس هايي از سقوط هواپيماها و يا انهدام آنها را مي بينيد .
يکي ديگر از مثالهاي مورد بررسي سوانح در بخش حمل و نقل ريلي مي باشد . که در اين حادثه که در سوم ژوئن 1998 اتفاق افتاد ، يک قطار سريع السير در کشور آلمان از ريل خارج شد . قطار در حال طي مسير ميان مونيخ و هامبورگ بود که قبل از ساعت 11 صبح در Eschede که در 35 مايلي شمال هانوفر واقع است از خط خارج شد . بر اساس گزارش به دست آمده تعدادي از مسافران قطار پيش از واژگوني قطار صداي تغ تغ کردن قطعه اي از قطار را شنيده بودند . با بررسي هاي انجام گرفته علت تغ تغ کردن ها مشخص شد . مأمورين تحقيق مي گويند که يکي از چرخهاي قطار پيش از واژگوني شکسته بوده . البته اين محتمل ترين علت شناخته شد .
آناليز شکست به تحقيقات درزمينه ي سوانح قطارها و هواپيماها محدود نمي شود . در اينجا من اميدوارم که بتوانم در مورد معناي آناليز شکست توضيحاتي بدهم .
آناليز شکست (Failure analysis)گاهي اوقات با نام جلوگيري از شکست ( Failure Prevention) ناميده مي شود . اين واژه در صنعت الکترونيک با نام Reliability Physics نام گذاري شده است . از آنجايي که مهندسين مواد نقش عمده اي در پروسه ي آناليز شکست ايفا مي کنند . مطالعه در زمينه ي مهندسي و علم مواد دري است که به سوي دنياي آناليز شکست باز مي گردد .

شکست خط لوله ي گاز طبيعي در ونزوئلا ( Venezuelan Natural Gass Pipeline Rupture ) :

در دسامبر 1993 يک لوله ي گاز طبيعي در کنار بزرگراهي در ونزوئلا ترکيد . ( شکل 2 الف ) احتراق سريع گازهاي پخش شد ه باعث پديد آمدن چنان جهنمي شد که حداقل 50 نفر در آن حادثه کشته شدند . مهندسين انجمن آناليز شکست با متخصصين خود در زمينه هاي مواد ، احتراق و مکانيزم شکست براي بررسي علت و چگونگي وقوع اين حادثه به ونزوئلا سفر کردند تا بتوانند علت وقوع چنين حادثه اي را پيدا کنند .
تصویر

البته لازم به ذکر است که علت وقوع چنين حادثه اي مي تواند بدي طراحي ، مواد اوليه ي نامرغوب در تهيه ي لوله ها و يا پروسه ي معيوب اتصال لوله ها به وسيله ي جوش و يا حتي خوردگي در بخشي از اين لوله باشد . همچنين در شکل 2 ب شکست در نردبان ماشين آتش نشاني هوريل ( Heverill fire department) را مي بينيد . شکستن نردبان هرگز يک واقعه ي غير عادي نيست و مانند حادثه ي خط لوله ي گاز طبيعي در ونزوئلا مي توانند به دليل عواملي همچون :

اشتباهات طراحي ، استفاده از مواد نامرغوب و يا به علت روش توليد باشد . يکي از عوامل ديگر که بر شکست قطعات موثر است ، شکست بر اساس پديده اي به نام خستگي ( Fatigue) مي باشد .
خستگي يک طريقه ي ايجاد شکستگي در قطعات است . که در مواد به کار رفته در ساختار ماشين ها ، در جاهايي که بارگذاري مداوم داريم اتفاق مي افتد . هنگامي که در مورد خستگي فکر مي کنند واقعاً به يک نردبان هوايي ، يک ميله ي متحرک در اتومبيل و يا يک بال هواپيما احتياج پيدا مي کنيد . در اين مقاله شما مي توانيد بفهميد که يک نفر چگونه مي تواند شکست ناشي از خستگي را از انواع ديگر شکست ها تشخيص دهد . براي آناليز شکست در ساختار قطعات ، ما نيازمند تست هاي مکانيکي هستيم . براي مثال بياييد در مورد احتمال شکست بر اساس پديده ي خستگي در يک فنر مورد استفاده در درب يک گاراژ صحبت کنيم . براي پيش بيني عمر يک چنين فنري ، بايد بدانيم که هنگام قرارگيري اين فنر در درب گاراژ چه مقدار نيرو بر آن اعمال مي شود . همچنين بايد تعداد دفعاتي که اين نيرو مثلاً در مدت يک سال بر قطعه وارد مي شود . را بدانيم با استفاده از روش هاي تحليلي و روش هاي مدل سازي کامپيوتري مي توان به سوال خودمان پاسخ دهيم و پيش بيني کنيم که خستگي در اين فنر پس از گذشت چند دفعه و يا سيکل اتفاق مي افتد . با مقايسه ي نتايج حاصل از مدل سازي با نتايج حاصل از آزمون خستگي مي توان درستي روش مدل سازي را بررسي کرد . تست خستگي با آزمون کشش تک محوري و بر روي نمونه ي فنر انجام مي شود . ( در شکل 3 )

تصویر
يک نمونه سيستم براي تست مواد ساختماني نشان داده شده است . اين دستگاه مخصوص خستگي است که براي نيروهاي کوچک و کاربردهايي که خستگي دوره اي ( ديناميک ) است ، ساخته شده است .
همچنين اين دستگاه در دو حالت کشش و فشار کار مي کند . اين سيستم بر اساس گزارش داده شده براي آزمايشات بيومکانيک بر روي مواد استخواني مورد استفاده در صنعت پزشکي در مدرسه ي پزشکي هاروارد ( Harvard Medical School) طراحي و ساخته شده است .
در بخش هاي قبلي امکان وقوع شکستگي در ساختمان يک نردبان به وسيله ي پديده ي خستگي اشاره شد . حال چگونه کسي مي تواند بگويد که شکستگي به وجود آمده به علت خستگي رخ داده و به علت ساير مکانيزم هاي ترد شدن فلزات نيست ؟
جواب به سوال بالا اين است که بايد قطعه را فراکتوگرافي ( Fractography) کنيم .

تصویر
فراکتوگرافي يک بررسي مقطع شکست با يک ميکروسکوپ است . که تا پيش از ظهور ميکروسکوپ هاي الکتروني ( TEM,SEM) انجام فراکتوگرافي بسيار مشکل بود . در شکل 4 يک سطح مقطع شکست که با SEM تصويربرداري شده را مي بينيد ( بزرگنمايي تقريباً 5000x است ) . در اين تصوير ترک هاي موازي نمايش داده شده است که اين خطوط به خطوط خستگي معروف اند و مشخصه ي رشد ترک هاي حاصل از خستگي در يک ماده ي نرم ( داکتيل ) .
حال به سانحه ي هوايي Grumman G73T Turbo Mallard که در بالا بدان اشاره شد بر مي گرديم . پس از انجام آزمايشات فراکتوگرافي بر روي لاشه ي هواپيما مامورين متوجه ايجاد خستگي بر روي ديرک عقبي بال سمت راست هواپيما شدند ؛ که همين خستگي موجب شکسته شدن ديرک و جدايش بال هواپيما شد .
بازرسي قطعات غير فلزي ( Inspection of Non-Metallic Components) :

اکنون بياييد بر روي قطعه اي غير فلزي که يک مهندس مواد بايد آن را براي بهينه سازي کارايي تحليل و بررسي کند ، متمرکز شويم . براي مثال : معمولي ترين نوع از واشرهايي که در موقعيت هاي ديناميکي کاربرد دارند ، واشرهاي تهيه شده از مواد آلي هستند . ( مثلاً واشر شافت متحرک ) . در حالي که قيمت اين واشرها مينيمم است ، برخي از خواص اين لاستيک ها نيز بسيار خوب است . و اين امر باعث کاربرد وسيع اين نوع واشر در صنايع مختلف شده است .
تصویر
در کنار تمام خصوصيات اين نوع از واشرها ، يک ترکيدگي زود هنگام ، مي تواند بهترين برنامه ريزي کاري را نيز خراب کند . شکل 5 دو تصوير از ايجاد ترک در مواد پليمري نشان داده شده است .
در شکل 5 الف يک پيغام مهم در مورد هر آناليز شکست آورده شده است . که اين پيام بررسي دقيق نمونه با چشم غير مسلح و يا با ذره بين با بزرگنمايي 5x يا 10x است . نکته ي مهم در مورد مواد پليمري اين است که هر شکست و ترکي از سطح جسم پليمري شروع مي شود . در شکل 5 ب يک نوع خاص از مکانيزم هاي شکست نشان داده شده است . ضمناً هنگامي که سرعت دستگاه ( شافت متحرک ) افزايش يابد دماي لبه هاي واشر افزايش يافته ، که يکي از نتايج دماي بالا خشکي و نتيجه ي ديگر شکنندگي لبه هاي واشر است . کشيدن لبه هاي واشر ممکن است ترک هاي به وجود آمده در قطعه را بهتر آشکار کند . نشانه ي ديگر اين تخريب ( ايجاد ترک ها ) يک لايه ي نازک حلقوي است که درطول لبه واشر تشکيل مي شود . درحقيقت افزايش دما موج تخريب مواد نرم کننده موجود در لاستيک شده و ترک ايجاد مي کنند . اطلاعات ارائه شده در بالا مانند کليدي در پي بردن به خراب شدگي واشر به ما کمک مي کنند . البته در بررسي عمر واشرها توجه به محيطي که واشرها در حال کارند ، نيز بايد توجه کرد .

آناليز شکست در وسايل ( Failure Analysis of Devices) :

اکنون بياييد بحث را عوض کنيم و در مورد روش هاي آناليز شکست در وسايل جامد صحبت کنيم .
وسايل الکترونيکي ، مغناطيسي و اپتيکي نيز مي توانند شکسته شوند . ما براي افزايش ضريب قابليت اطمينان و يا ايجاد تغييرات در پروسه ي توليد ، نيازمند آگاهي از علت شکست ، نحوه ي شکست و مقدار آن هستيم . در اينجا مثال هايي آورده شده است که به شما در مورد فيزيک قابليت اطمينان ( Reliability physics ) ويا آناليز شکست در وسايل اطلاعاتي مي دهد .
ميکروسکوپ هاي پروبي روبشي ( SPM ) و ميکروسکوپ هاي نيروي اتمي ( AFM ) در آناليز شکست قطعات و وسايل کاربرد دارد . مثلاً در بررسي يک مدار مجتمع ، ما مي توانيم با گرفتن عکس هايي از سطح مدار به وسيله ي AFM، عيوب موجود بر روي IC را شناسايي و با بزرگنمايي مناسب علت آن را پيش بيني و رفع کنيم . ميکروسکوپ نيروي الکتروني ( Electron Force Microscopy) نيز مي توانند در تحليل علت وقوع يک خرابي کوچک در ساختار IC به ما کمک کنند که با استفاده از تصاوير واضح ايجادي به وسيله ي اين دو تکنيک ، حتي اشتباهات توليد نيز قابل رديابي است . همچنين با پي بردن به جزئيات مدارهاي مجتمع توليدي با عکس ها و تصاوير حاصل از اين ميکروسکوپ ها ، مي توان تکنولوژي مدارهاي مجتمع را به آساني در جهان منتقل کرد . و به آساني هر کس به مطالعه ي شکست در قطعات بپردازد و احتمالات و پي آمدن هاي وجود انواع شکست در قطعات را مورد بررسي قرار دهد . همچنين آزمون هاي غير مخرب ديگري براي تحليل شکست در قطعات ميکروالکترونيکي موجود است . که از جمله ي اين آزمون ها مي توان به موارد زير اشاره کرد :
1 ـ ميکروسکوپ اکوستيک روبشي نوع (c ( C-SAM
2 ـ ميکروسکوپ مادون قرمز روبشي ( SIR)
اميدوارم که با اطلاعات داده شده در اين مقاله توانسته باشيم براي پيشرفت روش هاي تحليل و تحقيق در شکست مواد گامي هر چند ناچيز برداريم و افقي جديد در جهت تحقيقات در سطح کشور عزيزمان ايران باز کرده باشيم .
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 177
تاریخ عضویت: سه شنبه 8 تیر 1389, 5:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 1621 بار
سپاس‌های دریافتی: 558 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط KAL-KOI-BABAK » چهار شنبه 25 آبان 1390, 8:02 pm

با تشکر از oweiys عزیز
اون فیلم سقوط هرلوکس رو میشه یه جای دیگه آپلود کنین؟یه جا که فیلتر نباشه.
[FONT=Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma]  که خاطره هایتان از امیدهایتان قوی تر شدند ، روزگار افولتان در راه است . . .  

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1536
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3131 بار
سپاس‌های دریافتی: 5550 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط shafagh » پنج شنبه 26 آبان 1390, 12:28 am

خستگی فلز در هواپیما و غیره را به تعبیر ساده و مختصر می توان شروع یک گسستگی بین ملکول ها و بلورهای متشکله فلزات الیاژی محسوب داشت این گسستگی ها بیشتر در نقاطی ایجاد می شود که تحت تنش و فشار زیادی باشند که اکثرا در قسمت های اتصال بالها به بدنه می باشد نوسان فشار باد در سرعت های زیاد (که بصورت ضربه های مداوم به بال و بدنه وارد می شود) - عوامل جوی خاص مثل چاه های هوایی - سرما و توامان رطوبت و یخ زدگی می تواند با نفوذ میکروسکوپی به درزها و منفذهای میکرومتری گسستگی ایجاد کرده و فشار قابل توجهی به اتصالات وارد کند و دیگری حمل بارهای سنگین بطور مداوم است که اگر خارج از قاعده باشد بر اثر فشار وارده موتور و همچنین فشارهای جوی به بالها و بدنه امکان استهلاک مقاومت فلزها و گسستگی در بلور ها را بوجود اورد که با گسترش طولی یا عرضی ان گسیختگی های ریز بمرور به ترکهای بزرگتری تبدیل شده و باعث جدا شدن بال یا قطعات بدنه خواهد شد اما یکی از مهمترین عامل در خستگی قطعات هواپیما طول عمر ان است که در این مورد می بایست مراقبت های بیشتری نسبت به هواپیماهای سالخورده لحاظ داشت و چنانچه لازم و عملی باشد قسمت های پر فشار بال ها و بدنه انها را تقویت کرد.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1639
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14709 بار
سپاس‌های دریافتی: 14970 بار

Re: نگاهی به خستگی سازه هواپیما

پست توسط oweiys » دو شنبه 7 آذر 1390, 11:04 pm

سانحه برای هواپیمای SE-GEE در فرودگاه گریت‌یوم استان اوپسالا سوئد در 3 ژون 2009 (خستگی سازه)



خلبان در حالی که 21 چترباز سوار هواپیما بودند تصمیم به پرواز می‌گیرد . او حتی در طی شروع حرکت روی باند و آماده شدن برای جهش

، متوجه هیچ چیز غیر عادی نمی‌شود .پس از مقداری حرکت با سرعت کم روی باند ، ناگهان چرخ هواپیما می‌شکند و هواپیما به سمت

راست خم شده و بال راست به زمین برخورد می‌کند . سپس هواپیما سرعت خود را کم می‌کند و قدری به راست می‌چرخد و متوقف

می‌شود . هیچ کس در هواپیما صدمه نمی‌بیند .آزمون‌های فنی هواپیما نشان داد که ارابه فرود (Landing Gear) ( قسمتی از چرخ هواپیما

که هنگام نشستن ، وزن آن را تحمل می‌کند ) اصلی در سمت راست در نتیجه یک ترک خستگی شکسته شده بود . ترک شامل ترک‌های

خستگی کوچک متعددی بود که رشد کرده و به هم پیوسته بودند . ترک‌ها از یک اتصال جوش شده خارجی شروع شده بودند و بدون اینکه

آشکار شود ، به مرور زمان گسترش یافته بود .این نوع هواپیما پیش از این در معرض شکست ارابه فرود در نتیجه ترک‌های خستگی قرار

نگرفته بود . سیستم نگهداری حاضر ، بازرسی NDT ارابه فرود پس از هر 12000 ساعت پرواز یا 5 سال ، هرکدام که زودتر موعدش فرا

رسد ، است .سانحه به علت ایجاد ترک خستگی در ارابه فرود اصلی در سمت راست اتفاق افتاد . یک عامل کمک کننده ، سیستم

بازرسی ناقص ترک‌ها برای این نوع هواپیما بود .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)

ارسال پست

بازگشت به “متالورژي”