در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

47

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 25 مهر 1389 11:05

آرشيو سپاس: 158 مرتبه در 33 پست

بافیلمسازان برتر جهان: 15) "نولان" شوالیه تاریکی سینمای جهان

توسط ali66469691 » دوشنبه 24 آبان 1389 15:16

کریستوفر نولان (۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم انگلیسی-آمریکایی است. از فیلم‌های او می‌توان به ممنتو، بتمن بازمی‌گردد و شوالیه تاریکی اشاره کرد.



کریستوفر نولان در لندن بدنیا آمد و دوران کودکی را در لندن و شیکاگو گذراند.میگویند در کودکی به گیاه‌شناسی علاقه داشته و با دوربین سوپر ۸ پدرش از گیاهان و اسباب بازی هایش فیلم میساخته.نولان در مدرسه خصوصی هایلربوری تحصیل می‌کند.مدرسه‌ای در هردفوردسیر انگلستان. بعد در دانشگاه هنر انگلستان.
نولان در همان ایام دانشجویی 3 فیلم كوتاه ساخت و بعد در حوزه فیلم و سینما شروع به ساخت فیلم بلند كرد. نولان اولین فیلم بلندش به نام «تعقیب» را در 1998 ساخت و نویسندگی و كارگردانی و فیلمبرداری‌اش را به عهده گرفت.
بعد از آن با اما توماس ازدواج کرد. (۱۹۹۷) بعد نولان شروع به ساخت فیلم بلندش کرد.



نولان با این که ظاهرا فیلمساز کم کاری است اما شش فیلمی که از او دیده ایم نشان می دهد که او بیشتر کیفیت برایش مهم است تا کمیت.ت
عقیب، یك فیلم درام دلهره‌آور 69 دقیقه‌ای بود كه با بازی جرمی توبالد و تنها با بودجه 6 هزار دلار روی پرده رفت. این فیلم كه به صورت سیاه و سفید ساخته شده‌ و تماما در خیابان‌های لندن فیلمبرداری شده‌ بود، مورد توجه بسیاری از سینمادوستان قرار گرفت و نام نولان را جهانی كرد.
نولان اولین فیلم بلندش به نام «تعقیب» را در 1998 ساخت و نویسندگی و كارگردانی و فیلمبرداری‌اش را به عهده گرفت.



یک نویسنده هیچ موضوعی برای نوشتن پیدا نمی کند؛ بنابراین آدم های مختلف را دنبال می کند تا شاید بتواند سوژه ای پیدا کند. او قانونی را هم برای این تعقیب و گریزها وضع می کند که یکی از آن ها تعقیب نکردن یک آدم تکراری است اما وقتی این قانون را زیر پا می گذارد به چنگ آدمی می افتد که کارش رفتن توی خانه مردم است اما نه برای دزدی کردن. نولان با همین ماجرایی که خودش تبدیل به فیلمنامه کرده اولین فیلمش را می فرستد روی پرده. تعقیب، یک فیلم نوآر کوتاه یک ساعته درباره یک نویسنده ساده دل است که خودش دستی دستی خودش را نابود می کند. نولان از همین جا استفاده از روایت های غیر خطی وشکست زمان را شروع می کند. او نشان می دهد حوصله رک حرف زدن را ندارد و تا جایی که دلش بخواهد یک چیز عادی را با کارهای غیر عادی نشان می دهد.
نولان در سال ۲۰۰۰ فیلم فراموشی(Memento) را ساخت.در این فیلم گای پیرس بازی کرد و چهار و نیم میلیون دلار بودجه در نظر گرفت.ژانر این فیلم تریلر روان‌شناسانه نئو نوآر بود.



قرار است معمایی بازی کنیم آن هم از نوع سینمایی اش، نولان در دومین فیلم مستقلش به سیم آخر زده و تا توانسته کارهای غیر عادی کرده. روایت یک فیلم از آخر به اول؛ فکرش را بکنید در سکانس اول شما آخر فیلم را می بینید و در آخرین سکانس اول فیلم را. البته این تمام ماجرا نیست. نولان در بین روایت های غیر عادی آخر به اول فیلم یکدفعه چند سکانس نوآری در فیلم رو می کند تا هر رشته ای را که تا آن جا بافته بودید به پنبه تبدیل شود. اول فکر می کنید دیدن فیلمی که آخرش لو رفته باشد چقدر احمقانه است اما وقتی رو دست می خورید تازه می فهمید دیگر کار از کار گذشته، با این فیلم باید مثل یک پازل عمل کرد. یک پازل حساس است که باید دانه دانه قطعه هایش (سکانس هایش) را با وسواس چید؛ در غیر این صورت با یک اشتباه همه خانه هایش می ریزد.
نولان در فیلم بعدی‌اش «بی‌خوابی» از آل پاچینو استفاده كرد جدا از آل‌پاچینو 2بازیگر مشهور دیگر هم در فیلم ایفای نقش می‌كنند؛ رابین ویلیامز و هیلاری سوانك.و با یك سناریوی جذاب و 46 میلیون دلاری آن را به پرده سینماها برد. بی‌خوابی فیلمی نروژی است كه در آمریكا دوباره‌سازی شده است.



خیلی ها می گویند بی خوابی معمولی ترین فیلم نولان است. او این بار هم سراغ جرم رفته تا به همه بفهماند این المان یکی از پاهای ثابت فیلم هایشان است. ویل دورمر (آل پاچینو) به همراه هپ ایکارت (مارتین داناوان) دو ماموری هستند که به خاطره پرونده جنایی به شهری شمالی فرستاده می شوند. دور مراما با مشکلاتی که از قبل دارد دستیارش را هم به صورت اتفاقی می کشد تا همه چیز برایش جهنم شود. بی خوابی امانش را بریده و آقتاب که همیشه در آن شهر می تابد نمی گذارد یک لحظه هم گذشته از یادش برود. بی خوابی نسخه تعدیل شده حافظه است که هر از گاهی در آن خط روایت می شکند. شخصیت های اصلی هر دو فیلم از یک بیماری خاص رنج می برند؛ در حافظه لئونارد از نداشتن حافظه کوتاه رنجور است و در بی خوابی هم دورمر از بی خوابی.
نوع ساخت فیلم بی خوابی علی رغم فیلمنامه اقتباسی آ از آن دست فیلمهایی است که مخاطب را وادار به به پیگیری داستان تا پایان میکند.نوع فیلمنامه خطی و عناصر داستان به صورت مرحله به مرحله و با برنامه ریزی دقیق و موشکافانه به هم وابسته هستند.این فیلم یک نگاه نو به سینمای پلیسی داد وآن ورود احساسات و درام به آن بود که البته به شکلی عمیق در این فیلم به کار گرفته شده بود.علی کهن فروتقه
فیلم بعدی نولان كه در سال 2005 كارگردانی شد، پنجمین بتمن تاریخ سینما بود؛ «بتمن آغاز می‌كند». این فیلم بعد از شكست تجاری فجیع فیلم بتمن و رابین روی پرده‌ها آمد و نولان این بار نقاب بتمن را به كریستین بیل داد. بتمن آغاز می‌كند، با بودجه 150 میلیون دلار اكران شد و بخوبی فروش كرد. مایكل كین، لیام نیسون، كیتی هلمز، گری اولدمن و مورگان فریمن از دیگر هنرپیشه‌های این فیلم بودند.



«من را با کارهایم می شناسند» وین برای این که به معشوقه اش، بفهماند چه کسی پشت نقاب بتمن پنهان شده در فیلم چند بار این دیالوگ را تکرا می کند. نولان هم انگار می خواسته همین کار را بکند و بگوید چه فیلمسازی متبحر و جاه طلبی است؛
نولان از همان اول دلش برای بتمن ساختن می تپد. اما چرا بتمن؟ دلیل این انتخاب را می توان در نزدیک بودن بتمن به دیگر شخصیت های فیلم نولان دانست. آدم های مشکل دار، غیر عادی و کمی هم روان پریش. پدر و مادر وین در یک دزدی خیابانی جلوی چشم او کشته می شوند. انتقام تنها راه حلی است که بروس به آن فکر می کند اما نولان باز هم وارد ماجرا می شود تا یک داستان عادی را تبدیل به یک شاهکار کند. روایت خطی باز هم می شکند تا همه چیز راحت الحلقوم به نظر نرسد.
بعد از همكاری با كریستین بیل و مایكل كین در بتمن نولان از آنها به همراه هیو جكمن و اسكارلت جانسون دعوت كرد تا در فیلم بعدی اش پرستیژ هم نقش ایفا كنند. اثر جدید نولان موضوعی بسیار متفاوت با كار قبلی او داشت. نولان برای ساخت این فیلم 40 میلیون دلار را در نظر گرفت. این فیلم محصول سال 2006 است كه براساس رمانی از كریستوفر پرایست ساخته شده است.



داستان پرستیژ در حالت عادی پیچیدگی خودش را دارد اما نولان مثل همیشه دوست ندارد هیچ چیز عادی ای در فیلمش وجود داشته باشد. بنابراین سه عنصر جلب اعتماد، رو دست زدن و اعتبار را به کار می گیرد. فیلم درباره دو نیمچه شعبده باز است که پیش استادشان کاتر در حال یادگیری فنون شعبده بازی هستند اما این دو بعد از مدتی رقیب همدیگر می شوند تا جایی که حاضر می شوند معشوقه طرف مقابل را به آن دنیا بفرستند تا بتوانند اعتبار یا پرستیژ بیشتری را به دست آورند.
بیشتر فیلم های نولان یک خصوصیت مشترک دارند؛ لذت دوباره دیدن. پرستیژ مطمئنا با همه آن جزئیات و پیچیدگی یکی از آن فیلم های نولان است که قابلیت چند بار دیده شدن را دارد.
اما در خشان ترین فیلم  او «شوالیه تاریكی» در سال 2008 و باز هم با بازی كریستین بیل و مایكل كین  با بودجه 180 میلیون دلاری ساخته شد.  شوالیه تاریكی  توانمندی های نولان را درساخت فیلمی پر هیجان در ژانر وحشت بازهم به رخ جهانیان کشید. شوالیه تاریكی در آمریكا ركورد فروش "تایتانیک" ساخته جیمز كامرون را درهم شکست. این فیلم درواقع دنباله فیلم بتمن آغاز می‌كند، است.



مرگ هیث لجر (جوکر) قبل از اکران فیلم سرو صدای عجیبی به پا کرده بود. همه دوست داشتند آخرین فیلمی را که لجر در آن نقش آفرینی کرده ببینند (اما بعدا معلوم شد یک فیلم اکران نشده دیگر هم در کار است.) بتمن طرفدار زیادی برای خودش دست و پا کرده بود اما مرگ بازیگر جوان این دوست داشتن را به حد نهایت خود رسانده بود. فروش بالای خیلی ها را از جمله نولان و تهیه کننده را راضی کرده بود. منتقدان هم فیلم را خوب تحویل گرفتند اما پشت این همه سرو صدا شاید کمتر کسی متوجه شد نولان بیش از اینکه تکیه به روایتش داشته باشد به ستاره ها تکیه زده. در شوالیه تاریکی خبری از سه حربه خاص او نبود. روایت نه چندان غیر خطی به خاطر غنای داستانی و بازی چشمگیر لجر و بیل جذابیت های بی شماری داشت که نگذاشت کمتر کسی متوجه کم کاری او شود.



هیث لجر، بازیگر نقش ژوكربه خاطر ایفای نقش دلقك در این فیلم برنده جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد نقش مكمل در هشتاد و یكمین دوره جوایز اسكار شد كه البته این جایزه را پدر و مادر و خواهر او دریافت كردند. وشاید بی دلیل هم نبود که شخصیت این دلقک به یکی از به یادماندنی ترین شخصیتهای فیلم در جهان بدل شد.
آخرین اثری که از "نولانگ بر روی پرده سینماها رفت «آغاز»یا Inception است که در سال 2010 اکران شد.
گفته مي شود كريستوفر نولان حدود 10 سال زمان صرف كرد تا فيلمنامه آغاز را نوشته و تكميل كند. طبيعي است وي كه در آن زمان مشغول كار روي پروژه هاي ديگر بوده است بايد تمركز ويژه اي روي اين فيلمنامه كرده باشد.



قصه «آغاز» به اندازه كافي هيجان انگيز و شگفت آور است و همه بينندگان خود را به يك اندازه شگفت زده مي كند، اما در مقام تماشاگر بايد به نولان و قوه تفكر او اعتماد كنيم و بگذاريم او ما را به همان جايي ببرد كه قصد دارد.

تنها راه ورود به قصه فيلم نولان اين است به آنچه كه او مي خواهد و مي گويد دل بدهيم و هيچ سوال اضافي را مطرح نكنيم. در قصه فيلم، دي كاپريو در نقش يك مامور ويژه و زبده ظاهر مي شود كه همراه گروه خود بايد به ذهن آدم ها رسوخ و روياها و ايده هاي آنها را بدزدند، اما خط اصلي قصه فيلم زماني شكل مي گيرد كه او از سوي يك ميلياردر بانفوذ و پرقدرت اجير مي شود تا كاري برعكس را انجام دهد. وي بايد با رسوخ در ذهن يكي از رقباي اين ميلياردر، ايده اي را در ذهن او بكارد تا وي به دنبال برآورده كردن آن ايده و رويا برود.علی کهن فروتقه

اين قصه به اندازه كاراكتر خود نولان و دنياي عجيب و غريب شهر گوتام در مجموعه فيلم «بتمن» او، عجيب و غريب و باورنكردني است، اما همان طور كه تماشاچي قصه وارونه «يادآوري» را مي پذيرد و عدم غروب آفتاب را در «بي خوابي» قبول مي كند، مي تواند با قصه «آغاز» هم كنار آمده و همراهي كند. نولان توانايي و جسارت آن را دارد كه هر غيرممكني را تبديل به يك ممكن قابل باور كند.



با آن كه فيلم يك كار علمي ـ تخيلي و سرشار از صحنه هاي پرخرج جلوه هاي ويژه است، اما تمام اين مسائل به ياري نولان مي آيد تا يك قصه انساني را در ارتباط با احساسات و عواطف انساني تعريف كند و ذات آدمي را در معرض بحث و قضاوت قرار دهد. اگرچه لايه رويي فيلم حكايت از يك كار فانتزي مي كند، ولي لايه زيرين آن مطرح كننده يك سري بحث هاي روحي ـ رواني و روانكاوانه درباره مردمي است كه درگير مبارزه با آن غول صنعتي هستند كه خودشان آفريده اند. در زمانه اي كه بسياري از فيلم ها نسخه هاي دوباره سازي فيلم هاي قديمي يا دنباله با پيش درآمد كارهاي موفق و پرفروش هستند، «آغاز» قصه اي اصيل دارد. منتقدان سينمايي با عنايت به اين نكته مي گويند نولان كار سختي را به انجام رسانده است. به اعتقاد آنها، اين فيلمساز ژانر سينماي اكشن و علمي ـ تخيلي را چند قدم به جلوتر برده است. او در اين فيلم تلاش نكرده دست به خلق مجدد چيزي بزند كه تا قبل از اين وجود داشته است. او چيزي را خلق كرده كه مي تواند دستمايه كار فيلمسازان ديگر در كارهاي بعدي شان شود. درحقيقت، نولان با اين فيلم وارد هزارتوي خودخواسته و خودساخته اي شده است كه شايد كس ديگري به جز خود او نتواند به سلامت از آن بيرون بيايد.



تریلر سوررئالیستی «آغاز» با چیزی حدود 100میلیون  دلار فروش فقط در 3545 سینما در آمریکای شمالی و بیش از700 میلیون دلار فروش جهانی در رده نخست پرقروش ترین های امسال قرار دارد.

فیلمشناخت نولان:

The Dark Knight Rises (pre-production)
  
2010 Inception
  
2008 The Dark Knight
  
2006 The Prestige
  
2005 Batman Begins
  
2003 Cinema16: British Short Films (video short)
  
2002/I Insomnia
  
2000 Memento
  
1998 Following


به همراه مطالبی از: wikipedia،caffecinema،seemorgh،christophernolan.net،ap(Associated Press)
...در ابعاد این عصر خاموش



من ازطعم تصنیف در متن ادراک یک کوچه



تنهاترم...

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان