جعبه سیاه یا قرمز؟

آموزش هاي هدفمند هوانوردي در اين بخش ارائه خواهد شد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, sokuteasemuni, SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک شنبه 17 آذر 1387, 11:02 am
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21531 بار
تماس:

جعبه سیاه یا قرمز؟

پست توسط sokuteasemuni » جمعه 12 آذر 1389, 2:50 pm

جعبه سیاه یا قرمز؟

پس از بروز سوانح هوایی تلاش برای یافتن دستگاهی به نام جعبه سیاه آغاز می شود. دستگاهی که اطلاعات پرواز را ثبت می کند، اما این دستگاه چیست و چرا به آن جعبه سیاه می گویند.
نخستین بار فردی به نام «چارلز لین دن برگ» در سفر هوایی خود بر فراز اقیانوس اطلس، از ابتدایی ترین و ساده ترین نوع جعبه سیاه در هواپیمایش استفاده کرد. در هواپیمای او دستگاهی نصب شده بود که تنها می توانست ارتفاع و زمان را ثبت کند. در دهه 1960 میلادی ایکائو به اهمیت این سیستم پی برد و نصب آن را بروی هواپیما اجباری کرد.

نخستین نمونه FDR (FLIGHT DATA RECORDER ) در سال 1957 توسط دکتر «دیوید وارن» در آزمایشگاه تحقیقات هوایی استرالیا طراحی شد. ایده طراحی و ساخت این دستگاه توسط دکتر وارن زمانی به مرحله اجرا رسید که در سال 1953 و 1954 در پی سانحه هوایی هواپیمای DH 106 کامت، تلفات انسانی بسیار زیاد رخ داد و منجر به زمینگیری این نوع هواپیما شد.
اما تحقیقات در زمینه این سانحه به دلیل نبود بازمانده و شاهد عینی از این حادثه بی نتیجه ماند. دکتر وارن نیز عضوی از این کمیته تحقیق و همچنین متخصص در زمینه سوخت هواپیما بود.
دکتر وارن ایده طراحی دستگاهی را ارائه کرد تا بوسیله این دستگاه مکالمات خدمه پروازی را در طول پرواز ضبط کرده تا در زمان بررسی علل سانحه پس از سقوط هواپیما، قابل دستیابی و بازخوانی بوده و بتوان به کمک آن به علت سقوط هواپیما پی برد. با وجود گزارش وی در سال1954 با عنوان «دستگاهی برای کمک به تحقیقات در مورد سوانح هوایی» نخستین نمونه در سال 1957 ساخته و بنام (THE ARL FLIGHT MEMORY UNIT) نامگذاری شد.
اما مسئولان هواپیمایی در سراسر دنیا نسبت به این ابداع اشتیاقی نشان ندادند تا در سال 1958 این تفکر تغیـیر یافت و یکی از اعضای کمیته ثبت هواپیمایی انگلستان بنام «سر رابرت هاردینگهام» به این ایده علاقمند شد و از دکتر وارن خواست تا نمونه آزمایشی قبل از تولید خود را عرضه کند.
ساخت این نمونه آزمایشی منجر به تولید انبوه این دستگاه با نام RED EGG یا همان «تخم مرغ قرمز» به عنوان اولین نمونه تجاریFDR توسط کارخانه انگلیسی «اس داوال و پسران» شد. این نام بخاطر شکل تخم مرغــی و قرمز آن مشهور شد.

پس چرا جعبه سیاه؟ !!!!!!!این سئوالی است که شاید چندین بار به ذهن شما خطور کرده است!
در جلسه یی که پس از تولید این محصول و اختراع حیاتی آن در صنعت هوانوردی با حضور دکتر وارن در رابطه با تخم مرغ قرمز برگزار شده بود، یکی از روزنامه نگاران از دکتر وارن به صورتی کاملا تصادفی و اتفاقی این سئوال را می پرسد که: به نظر می رسد این یک جعبه سیاه فوق العاده است؟ به نظر شما اینطور نیست؟
و از آن زمان، تخم مرغ قرمز به نام جعبه سیاه معروف شد.

انواع FDR براساس ANNEX 6 – OPERATION OF AIR CRAFT:
1.1.3.6: در این نوع از FDR باید کلیه مقادیر و پارامترهایی را که در تعیین دقیق و مشخص کردن مسیر پروازی هواپیما، سرعت، وضعیت و قدرت موتور ها و حالتهای عملیاتی هواپیما که مورد نیاز است ضبط شود. (FDR TYPE I).
2.1.3.6: در این نوع ازFDR علاوه بر موارد ذکر شده در بند 1.1.3.6، دستگاه باید قادر به ضبط کردن مقادیر وضعیت عملیاتی هواپیما با توجه به فرامین کنترلی و ابزارهای مرتبط با نیروهای LIFT)) برا و (DRAG) پسا اعمال شده به سطوح خود نیز باشد.FDR TYPE II AND IIA

مقادیری که در تعیین مسیر پروازی و سرعت هواپیما باید توسط دستگاه FDR TYPE IA ضبط شود:
ارتفاع فشار هوا ( PRESSURE ALTITUDE)
سرعت مشخصه یا کالیبره شده (INDICATED AIRSPEED OR CALIBRATED AIRSPEED)
حالت ارابه فرود هواپیما و سنسورها (LANDING GEAR AIR-GROUND SENSOR)
دمای هوای خارج هواپیما (TOTAL OR OUTSIDE AIR TEMPREATURE)
سمت پروازی (HEADING)

مقادیری که در تعیین وضعیت و حالت هواپیما ضبط می شود:
PITCH ATITUDE (وضعیت هواپیما نسبت به محور افقی در بالها)
(وضعیت هواپیما نسبت به محور طولی)ROLL ATITUDE
(وضعیت هواپیما نسبت به محور عمودی.YAW ATITUDE )
در انواع اولیه این سیستم با نصب چند حسگر (sensor) در قسمتهای مختلف و همچنین در یافت سیگنال از برخی سامانه های هواپیما اطلاعات جمع آوری شده جهت ضبط به FDR ارسال می شود.
این سامانه در کابین خلبان دارای یک CONTROL PANEL است که می توان تاریخ و شماره پرواز را از روی آن وارد کرد تا مشخص شود اطلاعات ضبط شده مربوط به کدام پرواز است. همچنین برای اطلاع خلبان از عملکرد صحیح FDR چراغی در اینCONTROL PANEL تعبیه شده تا در صورت خرابی سیستم، خلبان مطلع شود.
با پیشرفت علوم صنعت هوانوردی و ساخت هواپیماهای مــــــدرن نسل دیجیتالی این سامانه به نام D.F.D.R
ساخته و نصب آن روی هواپیماها اجباری شد. اطلاعات حسگرهای این نوع سامانه به دستگاه واسطه ای به نام F.D.A.U(Flight Data acquisition unit) داده می شود.
D.F.D.R در قسمت دم هواپیماها قرار می گیرد و ضد حریق و ضد ضربه بوده و قادر است اطلاعات 25 ساعت آخر پرواز را در خود نگهدارد و اطلاعات جدید روی اطلاعات قبلی ضبط می شود.F D R طوری طراحی شده است که با روشن شدن موتور هواپیما بصورت خودکار فعال شده و در برخی موارد نیز می توان از روی پنل داخل کابین قبل از روشن شدن موتور آن را فعال کرد.
فرستنده کوچکی به نام ULB( under water locator beacon) روی این دستگاه نصب شده است تا در صورت سانحه و افتادن هواپیما زیر آب، با نیروی باطری درونی خود شروع به پخش سیگنالی با فرکانس 37.5 کیلو هرتز می کند که تا فاصله 2 مایل برد دارد و یافتن دستگاه زیر آب را، توسط تستر مخصوص میسر می سازد.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 دی 1397, 6:35 pm
سپاس‌های ارسالی: 13 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: جعبه سیاه یا قرمز؟

پست توسط nasem1 » سه شنبه 25 دی 1397, 7:56 am

سلام واقعا عالی بود

ارسال پست

بازگشت به “مدرسه هوانوردي”