در اين بخش مي‌توانيد کليپ و تصاوير زيباي خودرو را مشاهده کنيد
Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

1851

تشکر کرده: 247 مرتبه
تشکر شده: 290 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 23 اسفند 1388 15:42

محل سکونت

کرمان/رفسنجان

آرشيو سپاس: 13002 مرتبه در 1657 پست

10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط AGeNiS1 » دوشنبه 23 اسفند 1389 06:59

در طی قرن اخیر، خودروهای جنگی و زرهی پیاده نظام (نفربر زرهی)، از جمله وسایل نقلیه ای بودند که نیروها را به مراکز مناطق جنگی می بردند و به پیروزی آنها در جنگ کمک می کردند.

اما در بین همین وسایل نقلیه جنگی، بهترین هایی وجود دارد که در این مقاله به ده نمونه برتر آن می پردازیم.



1113- M- 113- M

پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به یک نفربر زرهی خدمه برای نیروهای پیاده نظام احساس می شد که نتیجتا ثابت شد خودرویی تمام شنی که بتواند ترکیبی از سرعت و قابلیت حرکت در انواع زمین ها را ارائه دهد، خودرویی مناسب خواهد بود.

از این رو 113- M  در اوایل دهه 1960 وارد عرصه تولید گردید. این نفربر با قابلیت حمل 10 نفر نیرو، سرعت 40 مایل در ساعت و همچنین شعاع عمل 300 مایل، حقیقتا یک برنده محسوب می شد. از همان زمان 80 هزار دستگاه از این خودرو به تولید رسید، به طوری که حتی به حدود 50 کشور نیز صادر گردید.

113- M همچنین دارای قابلیت حمل به صورت محموله هوایی بود و خودروی آبی خاکی نیز محسوب می شد، کمااینکه در جنگ ویتنام خاورمیانه و عراق مورد استفاده های گسترده ای قرار گرفته است.

از ویژگی های دیگر این خودرو باید به این مطلب اشاره کرد که علاوه بر نقش آن که حمل خدمه بود، در نقش هایی همچون حامل خمپاره انداز، خودروی فرماندهی، ضد هوایی و شعله افکن نیز عمل می کرد. 113- M هنوز هم خودرویی قدرتمند به حساب می آید به طوری که به عنوان یکی از خودروهای زرهی بسیار پرکاربرد به تولید می رسد.



2M-2 Bradley- M-2 Bradley

نقایص نفربر زرهی به عنوان خودروهای جنگی، همچون زره نازک و قدرت شلیک محدود به ایجاد راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در اواخر دهه 1960 منجر گردید.

در این طرح به جای ساخت خودرویی که بتواند فقط نیروهای پیاده نظام را تا میدان جنگ حمل کند، به طوری که آنها برای جنگیدن مجبور به پیاده شدن از خودرو باشند، طرحی به نام IFV ارائه شد که با آن نیروها در حالی که داخل خودرو هستند، می توانند با سلاح هایشان به جنگ دشمن بروند و با آن درگیر شوند و در عین حال به واسطه زره خودرو حفاظت شوند.

Bradley IFV که از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود، در سال 1981 وارد تولید شد. این خودرو که M-2 نیز نام دارد، به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113 ، حفاظت بیشتری برای مسافران خود به عمل می آورد.

Bradley همچنین با دارا بودن توپ 25 میلیمتری از قدرت شلیک بالاتری برخوردار است و می تواند گلوله های اورانیوم تهی شده را شلیک کند. این سلاح بسیار قدرتمند توانسته بسیاری از خودروهای زرهی عراق را در طی عملیات "طوفان صحرا" نابود کند.



3MCV-80 Warrior- MCV-80 Warrior

نفربر زرهی انگلیسی MCV-80 همچون Bradley آمریکایی، بازتاب دهنده تغییری در فلسفه طراحی خودروهای زرهی نفربر می باشد و این در زمانی اتفاق افتاده که خودروی شوروی BMP-1  معرفی گردید.

نفربر زرهی، هم اکنون از خودروهای جنگی پیاده نظامی محسوب می شوند که می توانند پشتیبانی آتش فراهم آورند و همچنین با خودروهای دشمن درگیر شوند.

Warrior در طی جنگ اخیر عراق، توانایی های خود را بارها به اثبات رساند، به خصوص در زمان هایی که در درگیری های شدید گرفتار می شد، راننده آن آنقدر قدرت عمل داشت که می توانست خودرو را از مسیرهای خطرناک بیرون آورد و زندگی نیروهای به شدت زخمی شده خود را نجات دهد و به همین دلیل به وی نشان پیروزی یعنی بزرگ ترین افتخار نظامی انگلستان اعطا شد.

Warrior ، نفربری جامع است که می تواند مخازن و تجهیزات را به مدت حتی 48 ساعت با شعاع عمل 410 مایل، سرعت 47 مایل بر ساعت و توپ 7.62 میلی متری با خود حمل کند.



4Stryker- Stryker

Stryker اولین خودروی زرهی جدید است که در سال 1980 به ارتش ایالات متحده معرفی گردید.

از این خودرو بسیار توانا می توان هم به صورت یک نفربر پیاده نظام و هم به صورت سیستم متحرک توپ با لوله 105 میلی متری استفاده کرد.

ماکسیمم سرعت خودرو 62 مایل است و قابلیت حمل 9 نفر نیرو و خدمه را داراست.

این خودرو که توانایی حرکت در همه نوع زمین را داراست، می توانند قابلیت حمل و نقل را با سرعت بسیار بالا فراهم کند.

همچنین قابلیت حمل هوایی به وسیله C-130 Hercule را دارد و می تواند بسیار سریع تر از تانک سنگین Abrams به مناطق جنگی برسد.

از Stryker در عراق و افغانستان استفاده های زیادی شده و بیش از 2400 دستگاه از آن به تولید رسیده است.



5Sd.Kfz.251- Sd.Kfz.251

زمانی که آلمان نازی، توسعه نظریه حمله رعدآسای خود را در دهه 1930 آغاز نمود. بسیار واضح بود که نیروهای پیاده نظام و توپخانه ای آن به نوع جدیدی از خودرو نیاز دارند. نتیجه امر به طراحی یکی از مهم ترین خودروهای جنگی آن زمان که نیمه شنی بود، انجامید.

عنوان این نفربر زرهی که Sd.Kfz.251 نام داشت، برای اولین بار در سال 1938 معرفی گردید.

این خودرو در طی جنگ لهستان، ارزش های خود را ثابت کرد و نشان داد که شریک ایده آلی برای خودروهای زرهی و بسیار سریع آلمانی می باشد.

از این جنگنده نیمه شنی در ابتدا به صورت حامل زرهی خدمه و یا خودروی یدک کش توپخانه استفاده می شد اما پس از مدتی نقش های دیگری همچون خودروی ضد تانک، ضد هوایی، آمبولانس، خودروی فرماندهی و حتی راکت انداز که با عنوان stuka پیاده نظام شناخته شده را پذیرفت.

توانایی برجسته این خودروهای نیمه شنی از سیستم منحصر به فرد و پیچیده track شنی (کشنده) آن ناشی می شود. با این وجود قدرت کم چرخ های جلوی آن سبب گردیده در مقایسه با خودروهای مشابه آمریکایی از قابلیت مانور پذیری کمتری برخوردار باشد.

از این نفربر در همه جنگ های مهم ارتش آلمان در طی سال های جنگ جهانی دوم استفاده شده است. تا ده سال پس از جنگ نیز به وسیله ارتش چک و اسلواکی مورد استفاده قرار گرفت.



6BMP-1- BMP-1

از زمانی که نفربر زرهی، قابلیت های خود را در جنگ جهانی دوم به اثبات رساند، خودروهای چرخدار و شنی در تمام ارتش های جهان به خدمت گرفته شدند.

ارتش سرخ شوروی، اولین ارتشی بود که به سمت این ایده یعنی نفربر زرهی گام برداشت، از همین رو نیروهای پیاده نظامش می توانستند به جای آنکه از خودرو پیاده شوند و بدون حفاظت از زره بجنگند، از داخل نفربر، با دشمن درگیر شوند.

اولین بار که غرب این خودروی جدید را در نمایشی باشکوه مشاهده کرد، در سال 1967 در Red Square بود.

Bronevaya Maschina Piekota یا همان BMP-1 به دریچه هایی جهت شلیک خدمه مجهز بود تا خدمه بتوانند از این طریق در حالیکه داخل خودرو هستند، به شلیک بپردازند. این جنگنده همچنین دارای توپ 73 میلی متری بود که بر روی برجک تانک نصب شده و قابلیت شلیک موشک های مجهز به باله HEAT را داشت. BMP جنگنده ای آبی خاکی بود که به واسطه شنی از آب عبور می کرد.

با وجود تمام مزیت هایی که برای BMP ذکر شد، باید گفت که این نفربر زرهی بسیار توانا از نقایصی هم برخوردار بود. زره آن نازک بود، همچنین low silhouette آن سبب گردیده، جا برای خدمه و مسافران بسیار محدود شود اما با این حال در بسیاری از ارتش های جهان مورد استفاده قرار گرفته است. BMP-2 مدل بعدی آن است که به تعداد بسیار زیادی به تولید رسید و در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت.



7Bren Gun- خودروی زرهی همگانی Bren Gun

این خودرو زرهی انگلیسی نسبت به همه خودروهای جنگی زرهی جنگ جهانی دوم، بیشترین کاربرد را داشته است. چرا که می توانست چهار تا چهارده نیرو را در خود جای دهد و در غالب چندین مدل از حمله حامل مسلسل، پرتاب شعله، سکوی خمپاره انداز و کشنده توپ مورد استفاده قرار می گرفت.

این خودرو همچنین با توپ ضد تانک 6 پوندی اش قابلیت حمل هوایی را نیز داشت.

از قابلیت های این خودرو باید به این مطلب نیز اشاره کرد که از میادین جنگ اروپا تا جنگ های خاور دور، در همه مبارزات جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از این خودروهای زرهی به تسخیر آلمانی ها درآمد اما آنها خودرو را برای حمل توپ ضد تانک 37 میلی متری اصلاح کردند و اسم آن را Panzwrjaeger Bren نهادند.

در واقع، Bren تنها عاملی است که به وسیله سربازان تمام کشورها در جنگ های رخ داده در طول سال های 45-1939 استفاده شده است.

نکته آخر در مورد این خودروی بسیار توانای جنگ جهانی دوم این است که بیش از 200 هزار از آن به تولید رسید.



8M-3- خودروی نیمه شنی M-3

ارتش ایالات متحده در سال 1938 تولید خودروی نیمه شنی را آغاز کرد که از طراحی فرانسوی برخوردار بود. این طرح که M-3 نام داشت در سال 1941 وارد عرصه تولید شد.

M-3 جزء لازم و ضروری لشکرهای زرهی به حساب می آید، به طوری که هر گردان پیاده نظام، به طور متوسط 62 دستگاه از آن را در اختیار داشت.

با به اتمام رسیدن جنگ جهانی دوم، 40 هزار دستگاه خودروی نیمه شنی M-3 به تولید رسید که از شکل ها و مدل های مختلفی از جمله حامل خدمه، کشنده توپخانه و خودروی مخابراتی برخوردار بود.

این جنگنده از همدوره خود یعنی جنگنده آلمانی Sd.Kfz.251 از قابلیت مانورپذیری آسان تری برخوردار بود و آن هم به علت این بود که گیربکس آن در محور جلویی خودرو قرار داشت. البته این خودرو معایبی هم داشت، مثل اینکه قابلیت حرکت در هر نوع زمینی را نداشت و در ضمن نمی توانست در حمل نیرو موثر واقع شود.

M-3 در اکثر کشورها و در طی سال های جنگ جهانی دوم و البته سال های پس از آن مورد استفاده قرار گرفت. تولید آن در سال 1945 متوقف شد، با این حال به وسیله نیروی دفاع اسراییل در جنگ دهه 1980 نیز مورد استفاده قرار گرفت.



9LVT MK-4- LVT MK-4

LVT ها که با عنوان خودروهای زرهی آبی خاکی شناخته شده اند، از خودروهای بسیار لازم و در واقع ستون همه اسکله های دریایی در طی جنگ بلند و خونین اقیانوس آرام به حساب می آمدند.

این خودروها که در سال 1944 معرفی گردید، نوعی خودروی ابتکاری بود که به یک در عقب مجهز بود تا از این طریق توپ یا جیپ تخلیه گردد. این در همچنین زندگی هزاران تکاور دریایی را نجات داده است.

LVT MK-4 با هویتزر 75 میلی متری و قدرتمند خود می توانست برای حفاظت از 30 نیروی خود که از خودرو پیاده می شوند، شلیک آتش باری انجام دهد.

این LVT به جای استفاده از چرخ با شنی حرکت می کرد و همین عامل قابلیت حرکت آسان آن را در آب، شن و یا جنگل های گل آلود و حتی در جاده های صعب العبور و یا زمین های چمن فراهم می نمود. نیروهای انگلیسی نیز از این خودرو در رودخانه هایی همچون راین در طی جنگ اروپا استفاده کرده اند.



10Humvee- Humvee

این خودروی چرخدار و چند منظوره با قابلیت حرکت بالا یا همان Humvee برای اولین بار در سال 1980 ظاهر شد. شرکت سازنده آن یعنی AM General به علت ساخت حدود 60 هزار دستگاه افزایش یافته، به طوری که به بیش از 36 کشور نیز فروخته شده است.

مرکز ثقل پایین و شاسی محکم آن سبب گردیده Humvee به خودرویی بسیار قابل اعتماد در بیش از 12 ترکیب متفاوت تبدیل شود.

از خودرو زرهی گرفته تا عملیات های ویژه، از سکوی پرتاب موشک تا خودرویی با تفنگ بدون عقب نشینی، تمام این خصوصیات شگفت انگیز باعث شهرت فراوان آن گردیده است.

البته قابلیت حمل هشت نیرو و خدمه، سرعت بالای بیش از 65 مایل بر ساعت و همچنین مسلسل کالیبر 50 آن به این شهرت قوت می بخشد.

ارتش ایالت متحده از این خودرو قابل حرکت در انواع زمین ها در عملیات های واقع در سومالی، عراق و افغانستان استفاده های گسترده ای کرده است.

البته Humvee به خاطر آسیب پذیر بودنش مورد انتقاد برخی نیز قرار گرفته اما در کل باید گفت که سودمندی این خودرو به پیروزی هایی منجر گردیده است که آن موقعیت ها مستلزم استفاده از خودروهای زرهی و مجهز به سلاح های بسیار سنگین بوده است.
  
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگـه شاخی شَـکّ ندارم که گـاوی... اگه فکر میکنی خیلی بالایـی بیزحمت یه چندتـا موز بنداز پایین ... اگـه شیـری با کیکمیخوریـمـت ... اگه پرچمت بالاسـت بیزحمت دستـمالـو بگیر پـــرچــــم مارو هم تمیـز کُن

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب AGeNiS1 تشکر کرده اند:
Shahbaz, @lirez@, Mr.Amirhessam, Persian Cat

Novice Poster

Novice Poster



no avatar
پست ها

63

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 24 بهمن 1386 10:56

آرشيو سپاس: 107 مرتبه در 34 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط shooter » دوشنبه 23 اسفند 1389 07:19

BMP1 بسیار موفق تر از M113 بوده در جنگها.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب shooter تشکر کرده اند:
MeTaNa

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

440

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 12 آبان 1389 11:28

محل سکونت

کهکشان راه شیری پلاک 12

آرشيو سپاس: 1986 مرتبه در 352 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط kalafe2006 » دوشنبه 23 اسفند 1389 11:25

چرا دو تا پست هم زمان و با هم در مورد یک موضوع دارن بحث میکنند ؟
به این صفحه هم یک نگاهی بندازید

topic-t75902.html
آدمهای بزرگ، کسانیکه خود بسیارند، نیازی به هموطن ندارند.
کسانیکه خود آزادند از زندان به ستوه نمی‌آیند.

آدمهای حقیرند که به ازدحام محتاجند.

دکتر علی شریعتی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب kalafe2006 تشکر کرده اند:
interceptor

اخراج شده



no avatar
پست ها

203

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 17 مهر 1389 21:37

آرشيو سپاس: 268 مرتبه در 104 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط MeTaNa » دوشنبه 23 اسفند 1389 11:58

منبع؟

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2132

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 شهریور 1385 00:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 8025 مرتبه در 1088 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط Mr.Amirhessam » دوشنبه 23 اسفند 1389 13:41

سلام :razz:

تحقیق کردم منبع این مقاله مجله جنگ افزار است.
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mr.Amirhessam تشکر کرده اند:
MeTaNa

اخراج شده



no avatar
پست ها

203

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 17 مهر 1389 21:37

آرشيو سپاس: 268 مرتبه در 104 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط MeTaNa » دوشنبه 23 اسفند 1389 14:26

ممنون :razz: . چه منبعی!!!

منبع جنگ افزار چی؟اون از کجا آورده؟

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1783

تشکر کرده: 4 مرتبه
تشکر شده: 71 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 29 اردیبهشت 1386 15:58

آرشيو سپاس: 11669 مرتبه در 1512 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط typhoon » دوشنبه 23 اسفند 1389 15:21

مستند تاپ تن،از شبکه دیسکاوری
Old soldiers never die.They just fade away

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

763

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 14 آبان 1389 01:26

آرشيو سپاس: 3220 مرتبه در 668 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط cheka » دوشنبه 23 اسفند 1389 15:48

با توجه به ادبيات جانبدارانه مقاله ميشد حدس زد مقاله از شبكه ي ديسكاوري يا يه شبكه ي مشابه باشه ! (اگر دقت كرده باشيد در تنها موردي كه بطور صريح حرف از "نقايص" زده ميشه نفربر BMP-1 هست در حالي كه اين ادبيات تخريبي رو در مورد بقيه زره پوش هاي مورد بررسي كه اتفاقا همگي غربي هستند مشاهده نميكنيم !)
حتي اگر بخوايم مقايسه هم كنيم زره 33 ميليمتري فولادي BMP-1 قوي تر از زره 38 ميليمتري آلومينيومي m113 هست ، در مورد توپ هم توپ BMP-1 از بين اين زره پوشها فقط با توپ Stryker قابل مقايسه است اما ميبينيم از اين ضعفهاي نفربرهاي آمريكايي هيچ حرفي زده نميشه .
علاوه بر اين لحاظ نكردن نفربرهاي مدرن شرقي مثل BMP-3 در ليست و مقايسه كردن آخرين مدل نفربرهاي آمريكايي با يك زره پوش دهه ي شصتي شوروي هم جاي بحث داره .
دعا نکنید زندگی آسانی داشته باشید ، دعا کنید انسانهایی قوی باشید.

جان.اف.کندی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب cheka تشکر کرده اند:
MeTaNa, reza4087

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2132

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 36 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 شهریور 1385 00:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 8025 مرتبه در 1088 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط Mr.Amirhessam » دوشنبه 23 اسفند 1389 17:53

زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"

اخراج شده



no avatar
پست ها

203

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 17 مهر 1389 21:37

آرشيو سپاس: 268 مرتبه در 104 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط MeTaNa » دوشنبه 23 اسفند 1389 19:45

البته من میدونستمو پرسیدم.

آخه این نظرسنجیهای عجیب و غریب فقط و فقط مال دیسکاوری هستن!!!

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

509

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 12 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 13 آذر 1389 00:07

آرشيو سپاس: 2572 مرتبه در 393 پست

Re: 10 خودروی زرهی برتر جهان (+ عکس)

توسط interceptor » دوشنبه 23 اسفند 1389 22:16

با سلام

نفربر BMP-1 به اعتقاد بنده از استایل بهتری در ماموریت های جنگی و عبور از موانع سخت و رودخانه نسبت به M-113 برخوردار هست. اما فضای کمتری نسبت به ام113 داره. ام-113 به دلیل بزرگی جثه شکار راحت تری برای راکت های ضد زره هست(با ثابت فرض کردن ضخامت و جنس زره). البته موتور هم مهمه.
ارتقاهای زیادی در مورد هر دوتاشون انجام گرفته. ایران با استفاده از طرح BMP-1 نفربر براق رو ساخت و نمونه های خوبی هم از M-113 توسط شرکت های ترکیه ای و به کمک آمریکا ساخته شده.
اطلاعات بیشتر:                        topic-t74228.html

در مجموع هر دوتا به درد می خورند. همونطور که جیپ و وانت نیسان قابلیت هاشون فرق داره و هر کدوم تو شرایط خودش به درد می خورند. با توجه به اینکه ما هم از دارندگان هر دوشون هستیم، ایران بهتره روی M-113 هم ارتقا انجام بده که شاید هم انجام داده باشه. M-113 برای آمبولانس شدن یا خودروی فرماندهی  یا سایت سیار موشک های ضدهوایی گزینه خوبی است. اما  بهترین نفربر دنیا هیچکدوم شون نیست،  یک نفربر فنلاندی است.


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان