تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخلی***

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 29
تاریخ عضویت: چهار شنبه 10 آذر 1389, 2:20 am
سپاس‌های ارسالی: 110 بار
سپاس‌های دریافتی: 41 بار

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط mahdi11 » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 3:04 am

دادا ما یک عمره پیکان رو به اشکال مختلف تولید کردیم موتور همون بود اما چراغاش میشد مدل بنزی حالا 2تا بال گزاشتیم رو ف5 میگیم شدیم سازنده هواپیما..دادا ما تازه سمند ساختیم که راه بره شاکریم بااین صنعت بریم هواپیما بسازیم؟؟جلو سقوط داشته هامونو بگیریم ساخت ف22 پیشکش.چون موشک هوا کردیم چرا چلنجر نسازیم.کجا شما زندگی میکنید؟؟؟عید پراید خریدیم موتور سوزوند گارانتی میگه از شهرستان بکسلکن بیار تهران تا 20%تخفیف بدیم.حالا میراز بسازیم ^:)^

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 7:40 pm

جناب آقای M-ATFدر تاپیک پوشش جدید جنگندهای ایرانی ایده ای جالب درباره تامکت گذاشتند که بسیار جالب بود ، من در آن زمان از ایشان خواستم این ایده را در این تاپیک نیز قرار بدهند ، که مثل اینکه سرشان شلوغ بوده .
پس من با کسب اجازه و همینطور رعایت امانت داری آن را اینجا قرار می دهم :


-پس از معرفی F15-SE ، این ایده تو ذهن من شکل گرفت که آیا ما هم می تونیم با اف 14 های موجود همچین کاری بکنیم. خصوصا اینکه به لحاظ دیزاین هم شباهت هایی هم به یکدیگر دارند. اون موقع به نظرم اومد که میشه چند فاز رو برای ایجاد این تغییرات در نظر گرفت:


  • یکی استفاده از مواد کامپوزیتی جدید جاذب امواج راداری برای استفاده به عنوان صفحاتی که روی اسکلت سازه رو می پوشونند و استفاده از پوشش هایی مثل رنگهای جاذب رادار و البته تغییرات جزئی و کوچک روی سطح بدنه برای حذف قسمت های برجسته و شارپ در صورت امکان،
  • فاز دیگر میشه بحث کج کردن سکان های عمودی باشه،
  • فاز دیگری هم میشه برای تعبیه فضای داخلی برای حمل سلاح در نظر گرفت
  • و البته یک اصلاح بسیار اساسی تر میشه تغییر بال متغیر به بال ثابت باشه :

تصویر
تصور می کنم دو مورد اول در حد توانائی های ایران باشه ( خصوصا که تجربیاتی هم در افزودن سکان عمودی در صاعقه داره) به لحاظ زمان و هزینه هم امکان پذیرتره .
مورد اول و چهارم هم می تونن وزن جنگنده رو به میزان قابل قبولی کاهش بدن.

اتفاقا همون موقع این ایده رو در سایت دیگری هم مطرح کردم ( با اسم F14-ST) و جای دیگری هم با دوستان راجع به این موضوع با چند تا از دوستان صحبت کردیم. ولی حقیقتش یک درصد هم احتمال نمی دادم این همچین کاری انجام بشه ، شاید فقط در حد یک رویاپردازی شخصی بود . الان که اینارو شما میگی برام جالب اومد. هر چند به قول شما تا نبینیم نمیشه به چیزی امیدوار بود.
ولی خوب اگه حتی همه
چند وقت پیش جای دیگری هم یکی از فرماندهان نیروی هوایی که خاطرم نیست همین جناب علوی بودن یا خیر صحبت از پنهانکار کردن جنگنده های ارتش کرده بودند.


سپس من در جواب ایشان نوشتم :


واقعا طرح جالبیه .
البته به نظر من ایجاد این تغییرات روی این تعداد کم ( بین 40 تا 50 بیشتر یا کمتر) صرفه اقتصادی نداره (حتی امکان داره هزینه ها از ساخت کامل هم بیشتر بشه به ویژه تو قسمت تبدیل بال متغیر به ثابت)
این طرح زمانی توجیه اقتصادی پیدا می کنه که پروژه بعد از تغییرات به تولید انبوه برسه (به خدمت گیری بیش از 100 فروند) در این صورت ایران نه فقط به یک ابر رهگیر توانا (به تعداد زیاد ) دست پیدا کرده ، بلکه می توان با توسعه بیشتر این طرح ، از آن یک جنگنده چند منظوره ساخته که جای فالکروم ، فانتوم ، فنسر و سرانجام تامکت رو در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بگیره .
البته به قول دوستان شنیدن کی بود مانند دیدن .
یک نکته : شاید بشه با تطمیع چینی ها از اونها در این پروژه کمک گرفت (البته احتمالش ده درصده)


سپس ایشان جواب دادند:


سامان عزیز ، هر چند خود من هم بار اول که این بحث رو مطرح کردم صحبت تولید جنگنده ای جدید با اعمال اینگونه تغییرات رو کردم. ولی تصور می کنم اگه قرار باشه یک جنگنده نسل 5 پنهانکار بسازیم بهتره که از ابتدا روی یک طرح جدید با خصیصه های مختص این نسل، کار کنیم.
با توجه به موجود بودن تاسیسات تولید انبوه اف 15 ، مطمئنا طرح اف 15 اس ای به لحاظ اقتصادی اونقدر موجه بوده که اقدام به تولید همچین گونه ای از اف 15 انجام بدند، اون هم برای کشوری که به موازات قصد تولید انبوه اف 35 رو هم داره.
اما ما چون بحث تولید انبوه اف 14 رو تا کنون نداشتیم، بنابراین به لحاظ اقتصادی فکر نکنم در مقایسه با تولید انبوه یک طرح جدید تفاوت چندانی داشته باشه (و البته زمان زیادی هم نیاز خواهد داشت). پس اگه قرار باشه همچین کاری بشه در حد همون اصلاح جنگنده های موجود خواهد بود. (در صورت داشتن صرفه اقتصادی که گمان می کنم برای قسمت اول و دوم که در حال حاضر در حوزه توانائی های ما هست، (و حتی مرحله سوم) اقتصادی خواهد بود) .
هر چند این تعداد جنگنده به هر حال تغییر آنچنانی در توازن قوا اون هم در برابر آمریکا، ایجاد نخواهد کرد، ولی خوب به هر حال به از هیچیه خصوصا تجربه و فن آوری حاصله ( برای طرح های بعدی) .



من در پایان نیز باز می گویم که بعد از ایجاد تغییرات در فاز اول ، در فاز دوم ساخت کامل آن را کلید بزنیم و در اگر کاری را می خواستیم در فاز اول ( تغییرات ) انجام دهیم ولی محدودیت فنی ( بدنه و سازه اجازه کار بیشتر را ندهد) داشتیم ، در فاز دوم که ساخت کامل است تغییرات اعمال نشده را اعمال کنیم سپس تولید انبوه را آغاز کنیم .


نظر دوستان چیست .

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه 13 آذر 1389, 12:07 am
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط interceptor » دو شنبه 5 اردیبهشت 1390, 6:54 am

[HIGHLIGHT=#c3d69b]با سلام حضور [HIGHLIGHT=#4f6128]سامان  خان [HIGHLIGHT=#4f6128]عزیزی  و با تشکر فراوان به خاطر مشارکت فعال ایشان در تاپیک های طراحی جنگنده داخلی  [HIGHLIGHT=#d7e3bc]تصویرتصویرتصویرتصویرتصویر  

در شرایطی که ما نیاز مبرم یه یک رهگیر توانمند داریم فکر نمی کنم تبدیل کردن اف-14 های رهگیر که تنها هواپیمای مدرن کشور به همراه میگ-29 می باشد کار عاقلانه ای باشد. منظورم متن آورده شده توسط شما بود. احتمالن منظور شما طراحی یک هواپیما از ابتدا و با مشخصاتی که گفتید بر پایه اف-15 ایگل بوده .
بدنه اف-14 و اویونیک آن بر پایه یک جنگنده رهگیر دفاع هوایی دوربرد توسعه یافت. ولی اف-15 بر اساس یک جگنده برتری هوایی دوربرد با توانایی بمباران شکل گرفت. از نظر ابعاد هم خیلی با هم تفاوتی نداشته و تقریبن برابرند.
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]اف-14 یا طول 19 متری و عرض (بالهای باز:)19.45 متر و (باز نشده:)11.56 متر  
[HIGHLIGHT=#e5e0ec]تصویر 


[HIGHLIGHT=#e5e0ec]اف-15 با طول 19.43 متر و عرض 13.5 متر  
تصویر
اما مشکل اصلی بالهای متغیر تامکت است. ضمن اینکه تامکت حزئیات بیشتری نسبت به اف-5 و صاعقه دارد که این کار کپی برداری یا اقتباس را از بدنه آن سخت می کند. ولی با توحه به سرمایه گذاری های زیاد شرکت های آمریکایی برای رفع نقص بدنه اف-14 اگر اقتباس از این محصول انجام شود هزینه های طراحی ما را کاهش خواهد داد و خیلی از مخارج رو دور می زنیم و به نظر توجیه اقتصادی دارد.
چند وقت پیش تو یکی از تاپیک ها وزیر دفاع از دو پروژه مختلف یکی برای طراحی بومی از ابتدا تا انتها و یکی بر پایه یکی از طرح های موجود و توسعه آن خبر داده بود. در مورد دومی من فکر می کنم اف-14 گزینه خوبی باشه. ولی باید به این نکته هم توجه داشت تامکت یک هواپیمای سنگین با موتورهای ضعیف در نوع A بوده که توانایی دنبال کردن هدف و داگفایت پایینی دارد. یک معضل دیگر جایگزینی موتور RD-33 (در صورت بومی سازی یا مهندسی معکوس) با موتور های TF-30 P414 پرات و ویتنی تامکت هست که خیلی کار مشکلی نیست ولی نیاز به تغییراتی در بدنه(به خصوص دم و بال های عقبی) رو الزامی می کنه. مشکل دیگر نیاز به موشک فونیکس یا یک موشک دقیق و دوربرد دیگه(مثل R-77 Adder) بر روی تامکت هست که کاملن محدودیت ایجاد می کنه. چون با توجه به تحریم ما از سوی روسیه تنها گزینه توسعه یک موشک دوربرد بومی یا مهندسی معکوس از فونیکس هست که ما نمیدونیم در چه مرحله ای قرار داره. شاید اونی که در رژه به نمایش دراومد همین فونیکس بومی شده بود. الله اعلم.
اما بدون یک موشک دوربرد، اف-14 و رادار قدرتمند اون به کار نخواهد اومد.
آخرین ويرايش توسط 2 on interceptor, ويرايش شده در 0.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » دو شنبه 5 اردیبهشت 1390, 7:16 am

این نوشته مال من که نیست برادر .
مال جناب M-ATF هست که من اینجا نقل کردم . شما اگر در ادامه پستم که دادم اون قسمت قرمز رنگ رو بخونید ، متوجه می شوید من هم نظر شما رو تا تا حدودی دارم .

من تغییرات رو حتی برای کسب فن آوری روی این تعدادکم و با ارزش به صلاح نمی دونم و باز می گم اگر قضیه منجر به تولید یک جنگنده چند منظوره بشه خوب بشه ، به صرفه است .
در رابطه با سنگینی بدنه ، گزینه تبدیل بال متغیر به ثابت که باعث حذف ادوات آن می شه از وزن بدنه کم می کنه .
در رابطه با موتور ، این مشکل موتور باید حل بشه. چون هر پیشنهادی که بشه هرچه قدر هم که خوب باشه ، به مشکل تامین موتور بر می خوره.

Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 23
تاریخ عضویت: دو شنبه 25 مرداد 1389, 12:22 pm
سپاس‌های ارسالی: 488 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط tomcatf14ir » دو شنبه 5 اردیبهشت 1390, 12:12 pm

با سلام و خسته نباشید
من تشکر می کنم از شما در رابطه با بحث هایی که انجام دادید .
من شاید زیاد در مورد هواپیما چیزی سر در نیارم و اگر هم چیزی میگم فقط از جنبه مطالعات بحث های شما بزرگواران هست، من می خواستم در مورد اف 14 نظر بدهم و تبدیل اون به یک هواپیمای ایرانی یعنی همونطوری که saman azizi فرمودن این ایده بسیار جالبی و بر اساس توانمندی ایران میتواند شاید کمی سخت باشه ولی در نهایت میتوانیم شاید طراحی هواپیمای جنگی مثل طراحی خودرو نباشه ولی ما این کارو شروع کردیم و باید مثل یک مرد واقعی پای کارش بایستیم و تمامش کنیم با مسخره کردن و پایین گرفتن کاری پیش نمیره .
اف 14 هواپیمای بسیار خوبی و ما میتوانیم ازروی اون و امکانات ان یک هواپیما به قول شما اف 14st بسازیم مثلا در ابعاد کوچکتر که بتواند جای اف 5 و یا اف 4 رو بگیره یا متوانیم همان اندازه اف 14 مانند قابلیت های اف 14 وبیشتر از اف 14 یعنی اف14اس تی در دو مدل.
منظور من از ابعاد کوچکتر یعنی باقابلیت های امروزی که بتونه به عنوان یک هواپیمای سبک مثل شفق بشه ودر مدل دومی بتونه مثل اف 18 قابلیت داشته باشه ولی با فرم تقریبی اف 14.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 8 اردیبهشت 1390, 12:30 am

در کشور ما 4 نوع جنگنده ( 2تا غربی و 2تا شرقی ) وجود دارند که امکان مهندسی معکوس و سپس توسعه و بهسازی آنها می رود .
1- F-5 و F-7 که در امر مهندسی معکوس و ساخت به نسبت ساده هستند ولی نیاز به توسعه فراوان دارند تا تبدیل به جنگنده ای کار آمد بشوند .
2-F-14 و MIG-29 که جنگنده های پیچیده ای هستند و مهندسی معکوس آنها به نسبت مشکل است ولی نیاز کمتری به توسعه و بهسازی دارن ( بیشترین بهسازی و توسعه در بخش رادار خواهد بود)

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 8 اردیبهشت 1390, 12:19 pm

دیگر دوستان نمی خوان در این بحث شرکت کنند ، شایدم ما رو قابل نمی دونند . :? :?

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » یک شنبه 25 اردیبهشت 1390, 12:52 am

saman azizi نوشته شده:دیگر دوستان نمی خوان در این بحث شرکت کنند ، شایدم ما رو قابل نمی دونند . :? :?

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 56
تاریخ عضویت: پنج شنبه 22 اردیبهشت 1390, 12:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 199 بار
سپاس‌های دریافتی: 149 بار

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط MIG-29 301 » یک شنبه 25 اردیبهشت 1390, 7:50 am

میگ 29 بهترین استایل و الگو برای مبنا قرار دادن تو ساخته. چرا که مانورپذیرترین جنگنده جهانه. کلا خانواده فلانکرها و فالکروم شباهت های بسیاری خصوصا در زیر هواپیما دارند. تنها فرقشون اینه که سوخو ها بالچه کانارد دارند و میگ-29 نداره. میگ 29 یک قوز تو بالای قسمتای میانیش داره. به نظرم این هواپیما مدل خوبی هست. اگه از موتور RD-33 هم استفاده شه نیازی به ایجاد تغییر توی بدنش نیست . سازگاره.
ولی تا وقتی که رادار خوبی نداریم و موتورهم نداریم باید روی اون ها سرمایه گذاری شه. اولویت بندی کنیم ، هواپیمای جنگی اولویت اول و موشک های به درد نخور اولویت دوم

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه 13 آذر 1389, 12:07 am
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط interceptor » یک شنبه 1 خرداد 1390, 6:18 am

[HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#b8cce4][HIGHLIGHT=#ff0000]بهره‌برداري از 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي با حضور وزیر دفاع   
 



در آستانه سوم خرداد سالروز حماسه جاويد آزادسازي خرمشهر، 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي با حضور سردار سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در شركت صنايع الكترواپتيك «صاايران» وزارت دفاع به بهره‌برداري رسيد. وزير دفاع در مراسم افتتاح اين سامانه‌هاي جديد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادي به همت جهادگران اقتدار آفرين صنايع الكترونيك وزارت دفاع، شاهد بهره‌برداري از [HIGHLIGHT=#fbd5b5][HIGHLIGHT=#ffff00]تجهيزات تركيبي موتور هواپيماهاي جنگنده، [HIGHLIGHT=#e5e0ec]   [HIGHLIGHT=#ccc1d9][HIGHLIGHT=#e5e0ec]‌نمايشگر  [HIGHLIGHT=#e5e0ec]چند منظوره هواپيماي جنگنده    بالگرد با قابليت‌هاي جديد، [HIGHLIGHT=#ffff00][HIGHLIGHT=#ebf1dd]سامانه نقشه متحرك هواپيماي جنگنده،    دماي بيروني توربين موتور بالگرد، نمايشگر ويژه هوايي، نمايشگر ديجيتال و سامانه كمك ناوبر دريايي، مادربورد نظامي، سامانه برد بلند الكترواپتيكي رصد و ديده‌باني هوشمند سكوي هوايي مراقبت و شناسايي و سامانه‌هاي جديد شبيه‌ساز تيراندازي و سلاح پدافند هوايي دوش پرتاب هستيم.


روزنامه «ایران»


خبر خوبی بود. به نظر میاد داره زیرساخت ها و فناوری های پایه در طراحی موتور جنگنده در کشور داره به جاهای خوبی می رسه. هر چند کمی کنده.
بهترین خبری که ممکنه بشنوم خبر ساخت موتور قدرتمند بومی هواپیمای جنگنده است. چیزی در حد RD-33 ولی بدون دود!
نمایشگر چند منظوره؟؟؟ شاید منظور ایشون ساخت نمایشگر کریستالی مدیریت کنترل تسلیحات و ناوبری هست . اگه اینطوریه که عالیه .
ولی منظورشون از تجهیزات ترکیبی چی بود ؟

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط Sami 1993 » دو شنبه 9 خرداد 1390, 2:24 am

saman azizi نوشته شده:
typhoon نوشته شده:سلام
باشه سامان جان،ما رو که از رو بردی.
به نظر من مهمترین اصل در طراحی هر وسیله ای و البته در اینجا هواپیمای رزمی این است که اول باید مشخص کنیم به دنبال چه هستیم.
در یک نگاه کلی به تجربیات کشوری مثل چین ،برای نمونه،این مطلب را اثبات می کند که نباید از ابتدا به دنبال یک طراحی متفاوت بود.
برای نمونه،هواپیمای صاعقه با نگاهی عمیق به جنگنده اف ۵ طراحی شده است. اما باید این نکته را گوش زد که صاعقه از اف ۵ بزرگتر و دارای دو سکان وی شکل است. که این دو مسئله به نظر من نمایانگر این مطلب است که ایران لااقل به این نقطه از اطمینان و توانایی رسیده است که بتواند در طراحی تغییراتی ایجاد کند.
راستی سامان،از داخل کابین صاعقه عکس نداری؟


من که تا به حال عکسی از داخل صاعقه ندیدم ، دیگران رو نمی دونم تصویر

hani1459 عزیز در پست خودش خبری در رابطه با رژه روز ارتش گذاشته اند که حاوی نکته ای مهم است:

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه [HIGHLIGHT=#ffff00]دستاوردهای تازه ای در بخشهای ساخت موتور هواپیماهای جنگنده،   و همچنین افزایش توانمندی شناورهای سطحی و زیرسطحی بدست آورده ایم از نمایش این توانمندیها در روز 29 فروردین خبر داد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از مهر، امیر محمدحسین دادرس در خصوص میزان آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی گفت: نیروهاى نظامى باید همواره به تهدیدات توجه داشته باشند و خود را آماده نگهدارند، براین اساس ما همیشه خود را در مقابل تهدیدات احتمالی دشمنان آماده نگه می داریم تا بتوانیم پاسخ به هنگام و قاطعی به متجاوزان بدهیم.
وی تصریح کرد: در حقیقت آمادگی نیروهای مسلح پشتوانه حرکت نظام در همه عرصه ها خواهد بود.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه [HIGHLIGHT=#ffff00]دستاوردهای تازه ای در بخشهای ساخت موتور هواپیماهای  ، رادارها و همچنین افزایش توانمندی شناورهای سطحی و زیرسطحی بدست آورده ایم، گفت: بخش قابل توجهی از توانمندیهای نظامی خود را در روز 29 فروردین که بنا به فرمایش امام راحل روز ارتش نام گرفت ارائه خواهیم کرد.




در این باره کسی اطلاعات جامع تر و دقیق تر ی ندارد؟


پیش بینی می شود این دستاورد در زمینه موتور هوایی چه خواهد بود؟



مجله جنگ افزار درباره این دستاورد در شماره جدید خود ( شماره 87 ) نوشته :

((در پایان خبرهایی از حضور یک موتور سبک جنگنده بود که این امر در رژه 29 فروردین 1390 محقق نشد ))


اگر این خبر درست باشد جای خوشحالی دارد .



جناب typhoon شما که عضو مجله جنگ افزار هستید در اینباره اطلاعات بیشتری ندارید؟

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: تاپیک جامع ایده ها و پیشنهادات پیرامون طراحی جنگنده داخل

پست توسط DJ Dani » دو شنبه 9 خرداد 1390, 2:59 am

با اجازه از دوست خوبم آقا مجتبی.
تصویر
جناب saman azizi,
منظور بنده از موتور سبک دقیقا همان چیزی است که پیش از رژه از حضور آن سخن گفته شده بود و البته 29 فروردین ماه امسال به نمایش در نیامد , هرچند در خود رژه نیز صحبتی از آن نشد و تنها مورد بیان شده صحبت های معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش است که تا مشاهده نمونه واقعی و عملکرد آن نمی توان نظری داد.
هدفم از ذکر این مطلب در نوشته دقیقا بیان آن چیزی بود که برخی دیدن آن را انتظار می کشیدند , هرچند واقعا صحبت هایی از یک موتور بود ولی بنده فکر می کنم یکی از موتورهای جنگنده های فعلی بوده که کارهایی بر روی آن انجام گرفته است.
هرچند برای بنده هم جای سوال است موتوری که توسط کارخانه به صورت 100% ساخته شده و کامل است چگونه می شود بگوییم آن را ارتقا داده ایم یا تغییر کرده است.
:shock:
هر چند خود لغت موتور جنگنده به اندازه کافی سنگین است که به راحتی نتوان از ساخت آن سخن گفت.
:-o
به نظر بنده در حال حاضر موتور های موجود J79 , J85 ,TF-30 , AL-21 , RD-33 , LW-13 و SNECMA Atar 9k به اندازه کافی نیاز به بازسازی و یا تغییراتی در ساختمان (TF-30 مثال بارز آن) خود دارند که فعلا نیاز به طراحی موتور داخلی نیست.
مسئله طراحی موتور نیازمند دانش بسیاری است که تنها محدود به کشورهایی خاص است و اگر این دانش در ایران هم وجود داشته باشد که قطعا رسیدن به آن سخت نیست نیازمند سرمایه گزاری سنگینی است که بنده بعید می دانم به آن توجهی شود چرا که بحث ساخت یک موتور یا چند عدد نیست.
در ضمن در بحث موتور ما نیاز به جنگنده آن هم داریم...هر وقت یک جنگنده کاملا بومی ساخته شد می توان در مورد موتور هم تصمیم گیری کرد , جنگنده ای مثل Saeghe تنها شامل برخی ارتقا روی F-5 می باشد و حتی پروژه ای مانند تزرو که متاسفانه کنسل شد هم از موتور J85 هواپیمای F-5 استفاده می کرد.
علت هم نبود نیاز به این چنین سرمایه گزاری بالایی است.
موفق باشید.
:razz:

ارسال پست

بازگشت به “ديگر مباحث هوانوردي”