در اين بخش مي‌توانيد در مورد ناوچه‌ها به بحث بپردازيد
Novice Poster

Novice Poster



no avatar
پست ها

51

تشکر کرده: 42 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 خرداد 1388 01:14

آرشيو سپاس: 141 مرتبه در 38 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط Peyman-Phantom-1351 » يکشنبه 20 فروردین 1391 12:58

آیا در مورد زیردریایی های المانی تا کنون کتابی در ایران ترجمه و منتشر شده است ؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Peyman-Phantom-1351 تشکر کرده اند:
aryo barzan, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » دوشنبه 21 فروردین 1391 11:40

Peyman-Phantom-1351 نوشته است:آیا در مورد زیردریایی های المانی تا کنون کتابی در ایران ترجمه و منتشر شده است ؟


متاسفانه کتاب یا مفاله ای تخصصی به زبان فارسی در اینباره ندیده ام
اگر از کاربران کسی سراغی دارد

لطفا همینجا اعلام کند تا همه مستفید گردیم
و هم زحمت جمع آوری و ترجمه از بنده نیز ساقط گردد

اما چند تا کتاب به زبان انگلیسی در این ضمینه بابت اطلاع علاقمندان  معرفی میکنم:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  از Histoire & CollectionHistoire & Collections
2)
Darkest before dawn  از John Peterson
3)Memoirs: Ten Years and Twenty Days   ازKarl Dönitz

و اما در ادامه مطالب  گذشته



معرفي كلاس Long Range boats


تیپ IXC:



تعداد تولیدی 54 فروند به نامهای
U-66, U-67, U-68, U-125, U-126, U-127, U-128, U-129, U-130, U-131, U-153, U-154, U-155, U-156, U-157, U-158, U-159, U-160, U-161, U-162, U-163, U-164, U-165, U-166, U-171, U-172, U-173, U-174, U-175, U-176, U-501, U-502, U-503, U-504, U-505, U-506, U-507, U-508, U-509, U-510, U-511, U-512, U-513, U-514, U-515, U-516, U-517, U-518, U-519, U-520, U-521, U-522, U-523, U-524.

تاریخ تولید 1939 الی 1942

مشخصات :
کلاس: رزمی دریایی(برد بلند)
وزن : 1540 تن
طول : 76.76 متر
قطر : 6.76 متر
ارتفاع : 9.4 متر
قدرت : 4400 اسب بخار روی آب و 1000 اسب بخار زیر آب
سرعت : 18.3 گره دریایی روی آب و 7.3 گره دریایی زیر آب
برد عملیاتی :13450 مایل با سرعت متوسط 10گره دریایی روی آب و 63 مایل با سرعت 4 گره دریایی زیر آب
دریچه پرتاب اژدر :4 عدد در سینه و 2 عدد در پاشنه (22 عدد ظرفیت )
توانایی مین ریزی :دارد با توانایی حمل 44 الی 66 عدد
توپ دکل :2 عدد ( 105 میلیمتری روبه جلو و 45 میلیمتری رو به عقب با مهمات مخصوص و ضد کشتی)
توپ ضد هوایی : 1 عدد با کالیبر متفاوت
خدمه :48 تا 56 نفر
حداکثر عمق عملیاتی :230 متر

از مجموع 54 زیر دریایی فوق 1 فروند در لیست گم شده ها می باشد ( U519) و 1 فروند( U511) به خدمت نیروی دریایی ژاپن درامد و تا پایان جنگ در خدمت این نیرو بود و 1 فروند( U505) حین عملیات جنگی به تصرف متفقین درآمد(هنوز در موزه شهر شیگاگو نگهداری می شود) و 2 فروند پس از اعلام بیانیه تسلیم بی قید وشرط در محل ماموریت خود تسلیم متفقین شدند (U510,U517) و 2 فروند ( U129,U155) هم قبل از پایان نهایی جنگ از خدمت خارج شدند واما باقیمانده آنها به تعداد47 زیر در یایی در حین عملیلت جنگی غرق شدند .
که قریب به اتفاق غرق شدهها پس از واقعه U110 و لو رفتن کد های ارتباطی رخ داده است.

همانطور که می بینید فقط 7 تا از زیر دریایی این تیپ و نوع ِ توسط متفقین شکار نشدند که نشانه ظهور آثار شکست دریایی آلمان و برگشتن ورق جنگ به ضرر آنهاست .با این حال هنوز آمار شکار ها توسط uboat ها آنقدر بالا هست که تا حدودی مرهمی بر آلام و درد ِ فقدان زیر دریایی های از دست رفته باشد.

در مجموع 49عدد از زیردریایی های فوق (بغیر ازU503,U510,U519,U520,U127) موفق به غرق تعداد 598 کشتی با تناژ مجموع 3.477.039تن گردیدند.

موفق ترین زیردریایی این تیپ U66,U68 با آمار33 شکارطی 9 و 10 ماموریت با تناژ مجموع 200.021و197.998 تن میباشند.
بی شک ناکام ترین آنها U127,U503,U520 می باشند که در نخستین عملیات و بدون چشیدن حتی یک پیروزی اولین نبرد واقعی خود را به حریف واگذار و به اعماق دریا رفتند

مورد دیگر اینکه U510 پس از غرق 11 کشتی طی 7 ماموریت با تناژ مجموع 71.100 تن در طی جنگ و تسلیم خود در پایان جنگ به مدت 15 سال دیگر در خدمت نیروی دریایی فرانسه ماند که خود نشاندهنده کیفیت بالای ساخت این تجهیزات است.

ضمنا U511 طی ماموریت در خلیج عدن و اقیانوس هند خود را به پایگاه دریایی پنانگ در مالایا رساند(بعنوان اولین زیر دریایی آلمانی )وبعدا با نام RO 500 در خدمت نیروی دریایی امپراطوری ژاپن ادامه فعالیت داد تا پایان جنگ که تسلیم نیروهای امریکایی گردید.

از نکات قابل توجه دیگر اینکه تعداد 8 زیر دریایی(U127,U131,U165,U171,U501,U503,U512,U520) در اولین ماموریت رزمی و 10 زیر دریایی در دومین ماموریت رزمی خود طعمه متفقین گردیده و غرق شده اند و کلا فقط 2 زیردریایی از این کلاس موفق به طی کردن موفق حداکثر 10 ماموریت رزمی خود گردیده است .

در نتیجه هزاران افسر و خدمه که بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه یک یگان نظامی محسوب می شوند بدون آنکه فرصت تجربه اندوزی بیشتری را داشته و یا بتوانند از اندوخته های علمی و فنی وهمچنین تجهیزات نو و آکبند خود استفاده ِ درخور و بجا یی داشته باشند به راحتی تسلیم مرگ یا دشمن گردیدند.


و آخرین مطلب اینکه جوانترین فرمانده زیر دریایی با 20 سال و 3 ماه سن به نام Ferdinand von Friedeburg در U155 خدمت می کرد و سالها پس از جنگ نیز زندگی کرد.(21 می 1924 الی 17 می 2010) و دیگر اینکه U172 درسال 1942 موفق به غرق کشتی باری انگلیسی به نام Orcades با 23.456 تن محموله نزدیک کیپ تاون آفریقای جنوبی گردید که سومین رکورد سنگین ترین کشتی غرق گشته بوسیله زیر دریایی های آلمان در جنگ دوم می باشد .






اقتباس و ترجمه از

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم
ادامه دارد ......
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, mega biz, oweiys, VAHSHI, Mohammad 1985, mj_piremard, Peyman-Phantom-1351

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » سه شنبه 22 فروردین 1391 18:00

تعداد کشته های نیروی زیر دریایی آلمان اعم از افسر و ناوی  چند نفر بوده است ؟


جواب این سوال را دقیقا نمی توان  مشخص نمود
چون بر اثر حوادث مختلف اعم از درگیری نظامی، اشتباه فنی ، حوادث پیش بینی نشده ، بیماری وخودکشی و .... ممکن است بصورت مستقیم یا غیر مستقیم تلفاتی به پرسنل نظامی  وارد بیاید با این همه آمار رسمی و تلفات ثبت شده  در وزارت دریانوردی آلمان نازی و اعلام شده از طرف فرماندهان جهت دریافت مقرری و مزایای مربوطه  شامل  30.003 نفر بصورت مستفیم است که شامل فرماندهان و افسران وناوی ها و مهندسین و پرسنل شاغل در زیر دریاییها  می باشند.
که از این تعداد حدود 20.000 نفر بر اثر غرق کامل و یکجا  بهمراه تمامی خدمه ، حدود 400 زیر دریایی آلمانی به کام مرگ رفته اند.

اقتباس و ترجمه از

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم
ادامه دارد ......
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
oweiys, Mohammad 1985, CAPTAIN PILOT, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » چهارشنبه 23 فروردین 1391 12:31

برای ساخت این تعداد زیر دریایی چند کارخانه یا تاسیسات دریایی وجود داشته؟



آلمانها با 19 کارخانه و مجتمع کشتی سازی و صنایع سنگین دریایی طی سالهای جنگ  مشغول ساخت زیردریایی های خود بودند
که لیست آنها به شرح زیر است:
الف ) صنایع دریایی Hamburg شامل کارخانه جات
Blohm & Voss با تولید نهایی و عملیاتی 224 فروند
Deutsche Werft AG  با تولید نهایی و عملیاتی 113 فروند
Howaldtswerke Hamburg AG با تولید نهایی و عملیاتی 33 فروند
H C Stülcken Sohn   با تولید نهایی و عملیاتی 24 فروند

و مجموع تولیدی   394 فروند

ب) صنایع دریایی Bremen شامل کارخانه جات
Bremer Vulkan-Vegesacker Werftبا تولید نهایی و عملیاتی 74 فروند
AG Weser  با تولید نهایی و عملیاتی 162 فروند
Deutsche Schiff und Maschinenbau AG با تولید نهایی و عملیاتی16 فروند

و مجموع تولیدی   252 فروند


ج)صنایع دریایی Kiel شامل کارخانه جات
Deutsche Werke AG   با تولید نهایی و عملیاتی 69 فروند
F. Krupp Germaniawerft AG    با تولید نهایی و عملیاتی 131 فروند
Howaldtswerke AG    با تولید نهایی و عملیاتی31 فروند

و مجموع تولیدی   231 فروند

د) صنایع دریایی Danzig شامل کارخانه جات
F Schichau GmbH   با تولید نهایی و عملیاتی 94 فروند
Danziger Werft AG    با تولید نهایی و عملیاتی 42 فروند

و مجموع تولیدی   136 فروند

ه)صنایع دریایی Lübeck    
Flender Werke AG   با تولید نهایی و عملیاتی 42 فروند

و) صنایع دریایی Emden     
Nordseewerke   با تولید نهایی و عملیاتی 30 فروند

ز) صنایع دریایی  Flensburg
Flensburger Schiffsbau-Ges   با تولید نهایی و عملیاتی 28 فروند

ص)صنایع دریایی  Rostock
Neptun Werft AG   با تولید نهایی و عملیاتی 10 فروند

ف)صنایع دریایی  Wilhelmshaven
Kriegsmarinewerft   با تولید نهایی و عملیاتی 27 فروند

ق)صنایع دریایی  Stettin
Stettiner Maschinenbau AG   با تولید نهایی و عملیاتی 1 فروند
Oderwerke AG    با تولید نهایی و عملیاتی 2 فروند
و مجموع تولیدی   3 فروند

البته چند نکته جالب دیگر هم در اینباره قابل بیان است که در آینده قید خواهم کرد



اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم
ادامه دارد ......
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
mj_piremard, sorena8803, oweiys, CAPTAIN PILOT, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » پنج شنبه 24 فروردین 1391 11:52

نقش نیروی هوایی متفقین در مقابله با زیر دریاییها چه بوده است؟
آیا آماری در اینباره وجود دارد؟


با سلام

جنگ دوم جهانی ثابت کرد یکی از ارکان مهم مقابله با زیر دریایی ها، نیروی هوایی و توانایی های بی مثال آن در مقابل حریف و رقیب ناتوان اش (در عرصه هوایی) می باشد.

از آغاز جنگ تا اوایل سال 1942 فقط 2 زیر دریایی توسط بمب افکن ها مستقیما هدف قرار گرفته و غرق شده بودند
که آنهم با گزارش دیدبانهای دریایی و به دلیل در  سطح  بودن  (غافل گیری و یا عدم توانایی غوص به جهت نفص فنی)بوده است.

اما این عرصه  طی سالهای 1942 تا 1945 با ورود آمریکایی ها و ناوهای هواپیمابر شان، بهمراه پشتیبانی گسترده علمی و فنی آنها ،کاملا تغییر کرد و در همین راستا با  ظهور بمب افکن های دارای تجهیزات تخصصی  ضد زیر دریایی و تعمیم آن به تمامی متفقین بهمراه تشکیل اسکادرانهای ضد زیر دریایی و با گشت دائمی و گسترده دریا ها و نقاط ساحلی دور از دسترس لوفت وافه ، واقعا شرایط برای آلمانها سخت شد.

بخصوص آنکه عملا UBOAT ها وسیله ای جهت دفاع از خود در برابر این دشمن تازه و قدر نداشتند.

در نتیجه به محض اطلاع از حضور هواپیمای گشت ( توسط دیدبانها اگر کاملا به سطح آمده بودند) یا باید به عمق بیش از 100 متر غوص می کرده اند به این امید که مورد شناسایی  دقیق مکانی قرار نگیرند و یا در صورت داشتن تجهیزات دفاع هوایی به سرعت و با توپ ها 20 میلیمتری شروع به تبادل آتش با حریف نسبتا کم تحرک خود کنند( البته در مقابله با بمب افکن های تنها ، شانس برابری در هدف قرار دادن مهاجم خود داشته اند اما فقط به شرط تنها بودن هواپیمای بمب افکن)
در این بین بد شانس ترین زیر دریایی ها آنهایی بودند که  مابین دو حالت مزبور واقع می شدند. و از همه جا بی خبر و  بدون اطلاع از حضور دشمن  قهار و شکارچی ، شناسایی و سپس مورد حمله و هدف قرار می گرفته اند.

در پایان جنگ و پس از مقایسه ادعای طرفین منازعه ،  تلفات وارده به  زیر دریایی ها به شرح ذیل تدوین و مشخص گردید.

الف) نیروی هوایی سلطنتی  انگلستان( با همکاری نیروی هوایی استرالیا)  با غرق 155فروند
ب) نیروی هوایی ایالات متحده   با غرق 159 فروند
ج) نیروی هوایی سلطنتی کانادا  با غرق 17 فروند
د) نیروی هوایی نروژ  با غرق 3 فروند
ه) نیروی هوایی چکسلواکی  با غرق 3 فروند
و) نیروی هوایی فرانسه  با غرق 2 فروند
ز)نیروی هوایی لهستان وافریقای جنوبی و شوروی و برزیل هرکدام با  غرق 1 فروند

که در مجموع به 343 فروند پیروزی می رسد که  در مقابل کل تلفات (به هر علت و دلیل رزمی و غیر رزمی و یا فنی و داخلی)  زیر دریایی هایی آلمانی در جنگ که 759  فروند است  واقعا قابل توجه و چشمگیر می باشد.
این یعنی چیزی بیش از 45 درصد کل تلفات!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حال اگر بخواهیم نسبتی را به آسیب دیدگی و صدمه دیدن بدون منتج به غرق کامل( که باعث غیر عملیاتی و بلا استفاده شدن شناور می گردد ) پس از حمله هوایی تخصیص دهیم باید قبول کنیم که بزرگترین دشمن زیر دریایی ها نه در دریاها  بلکه در آسمان است و کشوری که تسلط هوایی منطقه منازعه و نبرد را ندارد از پیش باخته نبرد زیر دریاهایها می باشد.و برعکس اگر تسلط کامل هوایی منطقه را داشته باشید می توانید در درگیریهای بلند مدت ، عملیات زیر دریاییها را نه تنها خنثی بلکه عقیم نمایید.

و در پایان توجه داشته باشید

1-آلمانها در اول جنگ اصلا و به هیج وجه  پیش بینی چنین مشکل و حریفی را در آسمانها نمی کردند در نتیجه تا طراحی و تولید زیر دریایی های جدید و رفع نقص فوق ، متحمل تلفات بسیار بسیار سنگین مالی ، پرسنلی و تاکتیکی و تکنیکی گردیدند و هرگز هم فرصت جبران پیدا نکردند.

2-همواره در درگیریها به تواناییهای فنی و علمی و قدرت صنعتی طرف مقابلتان توجه داشته باشید و مطمئن باشید حریفتان شاید هم اکنون توانایی مقابله در عرصه ای خاص را نداشته باشد ولی در آینده چرخ بر همین منوال نیز نخواهد چرخید!! و او نیز ابزارهای مقابله جدید و مناسب را تهیه و تولید خواهد کرد!

3-این نتیجه نبرد 70 سال پیش است که هنوز عرصه درگیری به فضا و ماهوارهای جاسوسی ،شناسایی و مخابراتی کشیده نشده بود .در حالیکه امروزه ، زیر دریایی ها را( حداقل در نقاط کم عمق) از وقتی که از پایگاه دریایی خود خارج می شوند تا وقتی دوباره جهت دریافت پشتیبانی بر می گردند همواره تحت نظر و رصد دارند.



اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم



بدرود
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
Mohammad 1985, CAPTAIN PILOT, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » شنبه 26 فروردین 1391 17:32

در تکمیل توضیحات بالا ، ذکر چندین مطلب ضروریست که به مرور بیان خواهم کرد



الف)تاکتیک "جنگ ایستاده" زیر دریایی ها

در آوریل 1943 دریادار کارل دونیتس فرمانده نیروی دریایی آلمان موافقت خود را با آغاز اجرای شدن تاکتیک جدید  زیر دریایی ها جهت مقابله با هواپیماهای گشتی ،شناسایی و ضد زیردریایی متفقین با نام کد "جنگ ایستاده " اعلام نمود.
"جنگ ایستاده " اقتباس و اصطلاحی از جنگ های اوائل قرن نوزده بر حسب تشکیل دو ردیف از تفنگ چیان ایستاده هریک از دو سپاه در مقابل هم و شلیک به یکدیگر (صحنه نمایشی فیلم ها)است.




بر این مبنا و طرح می باید زیر دریایی ها بجای فرار  و غوص به اعماق ، بصورت مستقیم و رو دررو ی دشمن ، با کمک توپهای دوتایی یا چهارتایی 20 میلیمتری ضد هوایی (بعد ها حتی بصورت موردی جایگزین با توپهای 35 و 60 و 135 میلیمتری هم شدند) خود بر علیه اهداف پروازی اقدام به گشودن آتش می کردند.





طبق این طرح از مدتی قبل (بنا به دستور فرمانده یگان منطقه عملیاتی) بعضی از زیر دریاییها مجهز به یک یا دو سکوی اضافی ضدهوایی روی برجک و یا عرشه گردیدند .
ومقرر گردیده بود  که ( به اختیار فرمانده زیر دریایی ) برعکس تاکتیک گذشته که به محض رویت هواپیمای دشمن ، فرض بر مخفی شدن زیر آب بود،  شناور روی آب مانده و به تبادل آتش با هواپیما یا گروه هواپیما های دشمن بپردازد!!!!!!





البته روش فوق موافقان و مخالفان بسیاری تا پایان جنگ دوم داشت.
موافقان سعی می کردند یا ارتقا کیفیت و کمیت توپها و آموزش بهینه خدمه توپچی ، درستی و برتری نظریه خود را نسبت به حالت گذشته به اثبات برسانند.
از طرف دیگر مخالفان با تاکید بر نابرابری اصولی و وجودی چنین نبردی هم از نظر مالی و هم جانی و هم استراتژی و هم روانی و....خواستار منع آزادی عمل و اختیار فرمانده شناور  در به خطر انداختن جان پرسنل و امنیت زیر دریایی ها گردند.





همانطور که پیداست این رویارویی در هیچ یک از ابعاد ، منصفانه نیست!!!!!!!!!!!!!

یعنی از طرفی هواپیمایی(بطور میانگین بین بمب افکن های ضد زیر دریایی) با 8 خدمه و 10 تن وزن و سرعت 500 کیلومتر هنگام حمله  با مساحت مقطعی حدود 40متر مربع  و 10بمب50 کیلو گرمی و 6 عدد توپ 60 میلیمتری  با رادار جستجو گر سطح (در شب و روز) در پهنه وسیع  آسمان
در مقابل
شناوری(بطور میانگین بین زیر دریایی ها)  با50خدمه و 1500 تن وزن و  80 متر طول و8 متر ارتفاع و 7 متر قطر و 35 کیلومتر سرعت در حال دفاع با 2 یا 4 تا توپ ضد هوایی
قرار گرفته و مبارزه کند.






نبرد فوق فقط یک دلیل مثبت و توجیح پذیر از نظر فرمانده هان آلمانی  داشت
و آنهم ترویج و اثبات روحیه سلحشوری و مبارزه طلبی("جنگ ایستاده ") خدمه زیر دریایی در برابر وضعیت  فرار از مقابل بمب افکن مجهز و شکارچی  و بطبع سکوت  چندین ساعته زیر آب با احتمال مرگ قریب الوقوع در اعماق سرد و تاریک  (با توجه به عدم وجود رادارهایی که از زیر آب ، هوا را اسکن نموده و متوجه چگونگی وضعیت دشمن خود در آسمان گردند)

در نتیجه : بسیار بودند فرماندهانی که با شجاعت  تاکتیک  "جنگ ایستاده " را برگزیده و جان خود و خدمه تحت امرشان را با افتخار از دست دادند.





جالب است بدانیداز بین ، درگیری های رودر رو  و ثبت شده("جنگ ایستاده ") بین uboat ها و بمب افکن ها ؛دست کم 119 فروند هواپیما (مستدل و قطعی با قید روز و ساعت و محل سقوط) سرنگون شده اند و از  میان زیر دریایی های  جسور و شجاع پیروز بالا نیز، بیش از 50درصد بر اثر حمله مقابل دچار آسیب دیدگی (69 فروند)و خدود نیمی از آسیب دیدهها (31 فروند)هم غرق گشته اند.


یعنی این زیردریایی ها، هم دشمن خود را سرنگون کرده و هم خود بر اثر شدت صدمات وارده متقابل از هواپیمای مهاجم در ژرفای دریاها آرمیده اند.



هرچند آمار غیر رسمی(مورد ادعای آلمانها) حاکی از سرنگونی یا صدمه کلی به 800 فروند هواپیما یگان ضد زیردریایی نیروی هوایی سلطنتی انگلستان می باشد.


اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم

بدرود
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
oweiys, CAPTAIN PILOT, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » يکشنبه 27 فروردین 1391 17:34

ب)هواپیماهای ضد زیردریایی

هواپیماهای ضد زیردریایی در حقیقت  همان بمب افکن های معمولی بودند که به تجهیزات رزم دریایی و رادار جستجو گر سطح مجهز گردیده بودند
در زیر مشخصات عمومی بمب افکن ها قید می شود اما اینکه چه تعداد دارای پک مخصوص نبرد دریایی بوده اند دقیقا اشاره  نشده است.
انواع مختلفی بمب افکن های درگبر جنگ دوم جهانی  بر حسب کاربری شان
1- گارد یگان ساحلی

الف) Lockheed Hudson

کشورتولید کننده :انگلستان
خدمه :6
سرعت :km/h400
برد عملیاتی :km 3.150
حداکثر وزن برخواست :kg 8.400
تسلیحات :4 عدد توپ 7.7 میلیمتری
350 کیلوگرم بمب
تعداد ساخت :2.594
توانایی پرواز شبانه :ندارد
تولید تا سال :1942

موفق در شکار 25 زیر دریایی
و در مقابل 5 فروند هم توسط uboat های نامبرده مقابل هدف قرار گرفته  و سرنگون شدند U73 وU259 (که خود نیز پس از سرنگونی هواپیما غرق شد ) وU453 وU505 وU565

ب)  de Havilland Mosquito

کشورتولید کننده :انگلستان
خدمه :2
سرعت :km/h670
برد عملیاتی :km 2.400
حداکثر وزن برخواست :kg 11.000
تسلیحات :1800 کیلوگرم بمب
تعداد ساخت :7.781
توانایی پرواز شبانه :دارد
تولید تا سال :1950

موفق در شکار 8 زیر دریایی
و در مقابل 6 فروند هم توسط uboat های نامبرده مقابل هدف قرار گرفته  و سرنگون شدند U155 وU249  وU453 وU804 و    U1065وU1163
ج) Vickers Wellington

کشورتولید کننده :انگلستان
خدمه :6
سرعت :km/h380
برد عملیاتی :km 4.100
حداکثر وزن برخواست :kg 13.000
تسلیحات :6 عدد توپ  7.7 میلیمتری
2000 کیلوگرم بمب
تعداد ساخت :11.464
توانایی پرواز شبانه :دارد
تولید تا سال :1945

بدون موفقیت در شکار زیر ذریایی

و در مقابل 22 فروند هم توسط uboat های نامبرده مقابل هدف قرار گرفته  و سرنگون شدند U231 وU256 وU270 وU283 وU333 وU343 (موفق در سرنگونی2 فروند) وU402 وU415 (موفق در سرنگونی2 فروند)وU441 وU445 وU459 وU534 وU545 وU608 وU613 وU613 وU667 وU737 وU704 وU766

د) Armstrong Whitworth Whitley


کشورتولید کننده :انگلستان
خدمه :5
سرعت :km/h370
برد عملیاتی :km 2.650
حداکثر وزن برخواست :kg 15.000
تسلیحات :6 عدد توپ  7.7 میلیمتری
2000 کیلوگرم بمب
تعداد ساخت :1.814
توانایی پرواز شبانه :دارد
تولید تا سال :1945


موفق در شکار 5 زیر دریایی
و در مقابل 2 فروند هم توسط uboat های نامبرده مقابل هدف قرار گرفته  و سرنگون شدندU402 و U231(که خود نیز پس از سرنگونی هواپیما غرق شد )


اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم

بدرود
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
oweiys, CAPTAIN PILOT, Peyman-Phantom-1351, mega biz

Novice Poster

Novice Poster



no avatar
پست ها

51

تشکر کرده: 42 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 خرداد 1388 01:14

آرشيو سپاس: 141 مرتبه در 38 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط Peyman-Phantom-1351 » دوشنبه 28 فروردین 1391 12:44

به نظر می آید که پس از جنگ جهانی دوم ، زیردریائی ها در جنگ دیگری استفاده نشده باشند و آلمان در این زمینه همچنان رکورد دار باقی بماند.البته این قبیل رکوردها موجبی برای افتخار ندارند.ولی قدرت صنعتی و سازمان دهی بسیار بالای آنها همچنان حیرت انگیز است.اگر لطف کنید و نقشه هائی از داخل این زیردریاییها برایمان بگذارید و همینطور بحثهایی از نظر مدیریت و نحوه کار در آنها

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Peyman-Phantom-1351 تشکر کرده اند:
aryo barzan, mega biz

Moderator

Moderator



نماد کاربر
پست ها

1161

تشکر کرده: 40 مرتبه
تشکر شده: 1875 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 29 آذر 1386 15:18

آرشيو سپاس: 6974 مرتبه در 813 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط abdolmahdi » دوشنبه 28 فروردین 1391 14:15

سلام عليكم

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

گفتم شايد قرار دادن تصويري از يك زيردريائي بازيافت شده آلماني چندان هم خالي از لطف نباشد. نام اين زيردريائي U-534  است . در دوران جنگ ، از اين زيردريائي براي آموزش و تهيه گزارشات آب و هوائي استفاده مي شد. اين زيردريائي هيچ كشتي ديگري را غرق نكرد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
زيردريائي U-534 لحظاتي قبل از آنكه مورد حمله واقع شود.

زيردريائي U-534  در روز پنجم ماه مه سال 1945 ( يعني واپسين ساعات جنگ ) در حال اعزام به Kattegat واقع در شمال غربي منطقه Helsingor در دانمارك بود. اگرچه آدميرال Donitz فرمان تسليم تمام زيردريائي هاي آلماني را در ساعت 8 صبح روز پنجم ماه مه اعلام كرده بود ، اما هربرت نولائو ، فرمانده زيردريائي  U-534 ، بدلايل نامعلومي از انجام اين كار سرباز زد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
هربرت نولائو ، فرمانده زيردريائي  U-534

زيردريائي U-534 همچنان در راه حركت به سمت شمال نروژ بود كه هدف حمله يك هواپيماي انگليسي قرار گرفت. زيردريائي از ناحيه دم بشدت آسيب ديد و شروع به غرق شدن كرد. 49 نفر از 52 خدمه كشتي نجات يافتند منجمله 5 نفر خدمه كه در اطاق اژدر بودند و از طريق دريچه اژدر ( احتمالا ويژه بارگيري اژدر) در حاليكه زيردريائي به گل نشسته بود توانستند خود را نجات دهند.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
دريچه بارگيري اژدرها . احتمالا 5 نفر از خدمه باقيمانده از اين دريچه  از زيردريائي به گل نشسته خارج شده اند.

در آگوست سال 1993 ، لاشه زيردريائي از آب بيرون كشيده شد به اين اميد كه بتوان گنجي را در آن يافت. هيچ چيز پيدا نشد اما اينكه چرا زيردريائي U-534  خود را تسليم نكرد تا به امروز نامشخص است.  

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

زيردريائي بالا مي آيد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
زيردريائي در حال انتقال به بندر

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
زيردريائي در بندر


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
سقف زيردريائي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
محل قراردادن دوربين هاي چشمي خدمه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
لوله هاي پرتاب اژدر در بخش جلوي زيردريائي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
شيرهاي كنترلي زيردريائي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
شيرهاي كنترل زيردريائي در اطاق فرمان

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
شيرهاي كنترلي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
آشپزخانه اي تنگ و كوچك بمنظور تهيه غذا براي 50 نفر خدمه !

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
محفظه هاي نگهداري غذا و تداركات براي خدمه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
ماشين آلات موتورخانه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
موتورخانه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
موتورخانه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
نردبان خروجي به سمت برج

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
فضاي دروني برج

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
نمائي از داخل

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
راهروهاي داخلي تنگ و فشرده

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اطاق فرمان اصلي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
پريسكوپ فرمانده و چشمي آن مستقر در اطاق فرمان اصلي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اطاق اپراتورهاي بي سيم و راديو


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
پلاك هاي راهنما به زبان آلماني

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
جعبه فيوز . هنوز نوشته روي فيوزها قابل خواندن است

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اژدرهاي خارج شده از زيردريائي

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اطاق اژدر در انتهاي كشتي با دو لوله

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
لوله هاي پرتاب اژدر در انتهاي كشتي . يكي از آنها درپوش خود را از دست داده است

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
توپها ضدهوائي مستقر روي عرشه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


اين بخش از تصاوير در سال 2008 و قبل از انتقال زيردريائي U-534 به آشيانه جديدش گرفته شده است. براي سهولت در انتقال ، زيردريائي به چهار قسمت تقسيم شده است.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب abdolmahdi تشکر کرده اند:
ناپلئون بناپارت, mega biz, aryo barzan, chad, oweiys, CAPTAIN PILOT, MISSILE

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

336

تشکر کرده: 363 مرتبه
تشکر شده: 138 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 21 اسفند 1390 21:47

محل سکونت

روبروی شما

آرشيو سپاس: 1457 مرتبه در 253 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط Ghost Rider » دوشنبه 28 فروردین 1391 15:45

با سلام و تشکر از شما. آماری راجع به غرق زیردریایئ های طرفین توسط زیر دریایئ دارین؟ (نبرد زیردریایئ با زیردریائی)
The only easy day was yesterday

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ghost Rider تشکر کرده اند:
aryo barzan, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » دوشنبه 28 فروردین 1391 18:21

Peyman-Phantom-1351 نوشته است:به نظر می آید که پس از جنگ جهانی دوم ، زیردریائی ها در جنگ دیگری استفاده نشده باشند و آلمان در این زمینه همچنان رکورد دار باقی بماند.البته این قبیل رکوردها موجبی برای افتخار ندارند.ولی قدرت صنعتی و سازمان دهی بسیار بالای آنها همچنان حیرت انگیز است.اگر لطف کنید و نقشه هائی از داخل این زیردریاییها برایمان بگذارید و همینطور بحثهایی از نظر مدیریت و نحوه کار در آنها


پیمان عزیز
در باره بحث مدیریت و استراتژی و تاکتیک ها در آینده اگر عمری باشد  مطالبی ارائه خواهم کرد .
اما در باره پلان داخلی زیر دریایی ها، با توجه به نوع و تیپ و ماموریت محوله و سال ساخت ، طی 6 سال  جنگ تغییرات بسیار عمده و جهش قابل توجهی در صنعت ساخت زیر دریایی های آلمانی به وجود آمد که  در ادامه به عینه این تغییرات را خواهید دید .


abdolmahdi نوشته است:سلام عليكم



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



گفتم شايد قرار دادن تصويري از يك زيردريائي بازيافت شده آلماني چندان هم خالي از لطف نباشد. نام اين زيردريائي U-534  است . در دوران جنگ ، از اين زيردريائي براي آموزش و تهيه گزارشات آب و هوائي استفاده مي شد. اين زيردريائي هيچ كشتي ديگري را غرق نكرد.



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
زيردريائي در بندر
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
توپها ضدهوائي مستقر روي عرشه

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 




دوست عزیز abdolmahdi
ضمن تشکر از توضیحات و مطالب درج شده بالا
فرصتی پیش آمد تا بابت مطالب تخصصی و پر بارتان که در فرم قرار میدهید قدردانی و سپاسگذاری نموده و ممنون زحمتی که بابت ارتقا دانش عمومی تالار می کشید باشم.

در تکمیل فرمایشات جنابعالی بابت U534  مطالب دیگری قابل بیان  که اختصارا به آنها اشاره می نمایم.

الف) U534  از تیپ IXC/40   بوده(در مجموع از این مدل 87 فروند تولید شد) و به تاریخ 23 دسامبر 1942 با فرماندهی  آلبرت نولائو  عملیاتی گردید و تا پایان فقط همین فرمانده را داشته است.


ب) U534 کلا 3 ماموریت جنگی به مدت 160 روز  به اضافه 16 روز ماموریت غیر جنگی داشته است ( یعنی جمعا  این زیر دریایی 176 روز کار کرده بود ) و در  دومین روز ،ماموریت جنگی سوم خود غرق گردید.

ج) U534  طی ماموریتهای  خود هرگز فرصت حمله به کشتی یا یگان دریایی را پیدا نکرد اما  حداقل دوبار مورد حمله نیروی هوایی سلطنتی انگلیس قرار گرفت که نتیجه آن:
سرنگونی  یک فروند Vickers Wellington (قید شده بند ج از قسمت یگان گارد ساحلی در متن بالا)  از اسکادران(Sqdn 172/B) در مورخه 27 آگوست 1944 (با تایید انگلیسی ها)


و یک فروند بمب افکن دور پرواز B-24 Liberator از اسکادران (Sqdn 547/E) در مورخه 5 می 1945!!  (با تایید انگلیسی ها)


دقیقا در همان روز غرق شدن است.
و نهایتا توسط یک فروند B-24 Liberator دیگر از اسکادران (Sqdn. 86/G) هدف قرار گرفت و غرق شد.

ج) جالب توجه آنکه بمب افکن  B-24 Liberator    از دور پرواز ترین و سنگین ترین و پر تیراژترین  و تخصصی ترین بمب افکن های  امریکایی در جنگ دوم بوده ( تا سال 1968 فعال بوده یعنی 23 سال پس از پایان جنگ) و دارای بالاترین رکورد موفقیت در شکار زیر دریایی ها با آمار 72 فروند شکار را داراست!


در نتیجه با توجه به وضعیت صحنه نبرد،مطمئنا فرمانده نولائو  از عاقبت درگیری با چندین فروند B-24 Liberator  کاملا آگاه بوده !!!!
پس در گیری به شیوه "جنگ ایستاده "  و سلحشوری چه معنی می توانسته داشته باشد ؟ آنهم در حالیکه به راحتی می توانسته تسلیم گردد؟ و جان خود و خدمه را به خطر نیاندازد؟ ضمنا حامل دارایی یا محموله با ارزشی هم نبوده!!!


تنها دلیل یک چیز است و آن  تصمیم به عدم تسلیم زیر دریایی عملیاتی و مسلح خود به متفقین !

د) و در آخر اینکه فرمانده آلبرت نولائو  در سال 1968 (سن 52 سالگی) در گذشت.

اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم

بدرود
چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, abdolmahdi, Ghost Rider, oweiys, mega biz

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

51

تشکر کرده: 5 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 21 شهریور 1385 11:41

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 470 مرتبه در 50 پست

Re: سرانجام عبرت آموز بزرگترین ناوگان زیر دریایی تاریخ

توسط aryo barzan » سه شنبه 29 فروردین 1391 17:40

superflanker0 نوشته است:با سلام و تشکر از شما. آماری راجع به غرق زیردریایئ های طرفین توسط زیر دریایئ دارین؟ (نبرد زیردریایئ با زیردریائی)


با سلام
طرفهای پیروز در جنگ دوم  بخصوص انگلیسی ها و روسها  سعی می کردندجهت بزرگ نمایی دستاوردهای نظامی شان از نشت و اعلام هرگونه شکست نظامی در مقابل آلمانها جلوگیری و در عوض موفقیت های خود را پر رنگ تر و شاخص تر نمایان کنند.
از طرف دیگر چون دسترسی به آرشیو اطلاعات نظامی آلمان نازی پس از جنگ نیز از ف_*ل_ن*__ر فکری روانی این کشورها (فاتحین) عبور کرده  در نتیجه انتظار خارق العاده ای نمی توان داشت.

جالب است که منابع مربوط به تبرد های زیر دریایی ها فقط اشاره به غرق 22 فروند UBOAT  توسط زیر دریایی های متفقین می کنند
و در مقابل یا آلمانها ادعایی نداشته اند و یا در شرایط ویژه پس از جنگ نتوانسته اند یا برایشان مهم نبوده که  ادعای خود را ثابت کنند.

نقشه مکان غرق زیر دریایی های آلمانی به روایت متفقین

در یک جمع بندی
الف)  14 پیروزی نصیب زیر دریایی های انگلیسی
3 پیروزی متعلق به زیر دریایی های شوروی
2 پیروزی متعلق به زیر دریایی های آمریکایی
2 پیروزی متعلق به زیر دریایی های هلندی
1 پیروزی هم نصیب  زیر دریایی های نروژِی شده است

ب) تمامی حملات با استفاده از اژدر  یا مین گذاری بوده و در 11 مورد بر اثر حمله ، هیچیک از خدمه زیر دریایی زنده نمانده اند که بخواهند گزارش شرح واقع بدهند.

ج)9 فروند از زیر دریایی های فوق در اولین ماموریت رزمی و 5 فروند در دومین ماموریت رزمی غرق شده اند که این نشان از بی تجربگی و خامی فرمانده و پرسنل Uboat  های مزبور است.

د) اولین زیر دریایی غرق شده در آبهای نروژ توسط انگلیسی ها 3 ماه پس از آغاز جنگ  در سال 1939 و آخرین آنها  توسط آمریکایی ها در جاوای اندونزی 2 هفته قبل از پایان جنگ  بوده است.

ه) لیست کلی آنها به ترتیب : U36 وU51 وU63 وU95 وU144 وU168 وU183 وU301 وU303 وU308 وU335 وU374 وU416 وU486 وU537 وU639 وU644 وU771 وU859 وU864 وU974 وU987 می باشد.


و در آخر اینکه ژاپنی ها ادعای غرق 3 زیر دریایی آمریکایی را با زیر دریایی های خود کرده اند ولی آمریکایی ها  غرق فقط یکی را  ناشی از عملیات زیر دریایی دشمن میدانند.
(و غرق 48 فروند زیر دریایی خود طی جنگ اذعان دارند)
و اینکه انگلیسی ها غرق 78 زیر دریایی خود را اعلام کرده اند بدون آنکه دقیقا علت غرق هریک را بیان کنند.
شوروی ها هم  که اصلا حاضر به درج هیچ اطلاعات نظامی مربوط به زیر دریایی های خود  اعم از موجودی ، غرق ، زنده و یا مرده  نبودند و فقط خواستار شکیبایی بیشتر شنونده های خود در باره بیان پیروزی هایشان بر ارتش رایش هستند.

اقتباس و ترجمه از
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منتظر طرح نقطه نظرات
علاقمندان به اين تاپيك هستم

بدرود


چــو ایـران نبـاشد تـن مـن مبـاد.......بدیــن بـوم مــرز زنــده یـک تــن مبــاد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـم .......از آن به که کشـور به دشمـن دهیــم

دریغ است ایــران که ویران شود.......کنـــــام پلنـــــــگان و شیــــران شـود
(حکیم ابولقاسم فردوسی)
===============================================
آن کس که بداند  و بداند  که بداند.........اسـب خــــرد از گـــنبد گـــردون برهــــانــد
آن کس که بداند  و  نداند که بداند.........بیــداراش  کنـید ، تا بیش ازایـن خـفته نــماند
آن کس که نداند  و  بداند که نداند........لنگان خرک خویش به سرمنزل مقصود برساند
آن کس که نداند  و  نداند که نداند.......در جـــــهل مـــرکـب ؛ ابــــــدالــدهــر بمــــاند
(سخنور توانا ابن یمین فریومدی)

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب aryo barzan تشکر کرده اند:
Ghost Rider, CAPTAIN PILOT, oweiys, mega biz

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان



phpBB | CentralClubs