دومین شرکت بزرگ دنیا، هواپیما را با قطعات چاپی خواهد ساخت!

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 355
تاریخ عضویت: دو شنبه 2 فروردین 1389, 6:45 pm
محل اقامت: طهرون-شمرون
سپاس‌های ارسالی: 4127 بار
سپاس‌های دریافتی: 2798 بار
تماس:

دومین شرکت بزرگ دنیا، هواپیما را با قطعات چاپی خواهد ساخت!

پست توسط wild-bear » سه شنبه 20 اردیبهشت 1390, 11:39 pm

دانش > فناوری
- جنرال‌الکتریک به وسیله چاپ سه‌بعدی اولین دستگاه اولتراسوند را با دقتی فوق‌العاده و کم‌هزینه‌تر از نمونه‌های فعلی تولید می‌کند. قطعات هواپیما و موتور آن نیز با وزن کمتر و استحکام سابق در راه هستند.
 محبوبه عمیدی: جنرال‌الکتریک، GE که در سال 1892 توسط ادیسون پایه‌گذاری شد، دارد 120 ساله می‌شود. این شرکت که مطابق اعلام فوربس دومین شرکت بزرگ جهان و بزرگ‌ترین سازنده زیرساخت‌های انرژی و صنعت هوایی به‌شمار می‌رود، آزمایشگاهی اختصاصی را در مرکز تحقیقاتی این شرکت در نیویورک به ساخت قطعات فلزی و سرامیکی توسط پرینترهای سه‌بعدی اختصاص داده است. هدف از تجهیز این آزمایشگاه تبدیل فناوری چاپ سه‌بعدی به روشی مطمئن و کم‌هزینه برای ساخت قطعات مورد نیاز در پزشکی و هوافضا اعلام شده است. 
 
 
 تصویر 
 
 
  سه‌بعدی چندین دهه است که در تولید قطعات محدود و اختصاصی مانند اندام‌های مصنوعی از پلاستیک‌ها استفاده می‌شود اما فناوری‌های تازه می‌توانند امکان چاپ سه‌بعدی قطعات متعدد سرامیکی یا فلزی مانند تیتانیوم و آلومینیوم را نیز فراهم کنند. به همین دلیل این فناوری‌های تازه مورد توجه شرکت‌های چندملیتی مانند جنرال‌الکتریک و سازمان‌های گسترده‌ای مانند EADS «سازمان دفاع و هوافضای اروپا» قرار گرفته‌اند. 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]، اولین دستگاهی که به وسیله چاپ سه‌بعدی توسط جنرال‌الکتریک تولید خواهد شد، دستگاه اولتراسوندی است که دقیق‌تر و ارزان‌تر از نمونه‌های پیشین خواهد بود. گران‌ترین بخش این دستگاه را مبدل‌های الکتریسیته به صوت و بر عکس تشکیل می‌دهند که در ارتباط مستقیم با بدن بیمار هستند. این مبدل‌ها از هزاران ستون بسیارباریک تشکیل شده‌اند که تنها 30 تا 40 میکرومتر از یکدیگر فاصله دارند. ساخت چنین قطعاتی از سرامیک به شیوه ریخته‌گری به ابزارهای دقیق نیاز دارد و بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است. 
  در دستگاه چاپ سه‌بعدی، دوغاب تشکیل‌ شده از سرامیک درون پیش‌ماده پلیمری ریخته شده و در اثر تابش پرتوهای فرابنفش به آن خشک می‌شود. سپس لایه تازه‌ای از دوغاب در سطح بالاتری ریخته شده و مجددا در معرض پرتوهای فرابنفش خشک شده و ساخت قطعه لایه به لایه ادامه پیدا می‌کند. 
 تصویر
 
  سوی دیگر متخصصان EADS در انگلستان تلاش می‌کنند قطعات پیچیده‌ای از موتور هواپیما را با استفاده از نور لیزر و پودرفلزات تهیه کنند. در این روش پودر فلز توسط لیزر ذوب شده و مطابق قالب شکل خواهد گرفت. در حال حاضر لولاهای مورد استفاده در پوشش موتور هواپیما به این روش تولید شده‌اند. در فرایند تعمیرات و نگهداری به کمک این لولاها موتور باز شده و کنترل می‌شود. نکته جالب‌توجه این است که وزن لولاهای تازه نسبت به لولاهای پیشین نصف شده اما استحکام آنها تغییری نکرده است. 
 ‌طور که می‌دانید کاهش وزن در صنعت هوایی بسیار باارزش است و با کاهش هر کیلو وزن هواپیما می‌توان سالانه حداقل 3هزار دلار صرفه‌جویی کرد. این رقم در عمر سی ساله هر هواپیما نزدیک به 100هزار دلار خواهد بود. 
 ‌الکتریک ساخت آزمایشی تیغه‌های توربین را نیز آغاز کرده، هرچند که این بخش نیازمند آزمایش‌های مقاومت در برابر حرارت و فشار و بررسی شرایط آئرودینامیک قطعات است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. علاوه بر این چاپ سه‌بعدی هنوز درگیر محدودیت‌هایی مانند ابعاد قطعات است که نمی‌تواند از 1 متر تجاوز کند و هنوز برای ساخت بال‌ها یا توربین‌های بزرگ بادی مناسب نیست. 
بنام حاکمی که اگر حکم کند همه محکومند....حکم لازم !!!
....
نویسنده آمریکایی ارنست همینگوی:
«هر انسانی که آزادی را دوست دارد بیش از طول عمرش به ارتش سرخ و شوروی سپاسگزاری بدهکار است.»


تصویر

ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”