در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد
Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

158

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 5 شهریور 1388 13:01

آرشيو سپاس: 332 مرتبه در 96 پست

Re: 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي بهره‌برداري شد

توسط f-35 » يکشنبه 1 خرداد 1390 20:30

ایا ساخت مادربورد نظامی نشون دهنده اینه ما در ساخت قطعات الکترونیکی پیشرفت داشتیم ؟ یا اینکه زیاد دستاورد مهمی نیست؟ لطفا اگه یک نفر میتونه تجهیزات بالا رو معرفی کنه.

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2876

تشکر کرده: 1399 مرتبه
تشکر شده: 1267 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 8 اسفند 1387 15:23

محل سکونت

DE - CZE

آرشيو سپاس: 35767 مرتبه در 2768 پست

Re: 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي بهره‌برداري شد

توسط CAPTAIN PILOT » يکشنبه 1 خرداد 1390 20:38

دوست عزیز و گرامی, جناب f-35
درود بر شما

با سپاس از توضیحات کاملا" صحیح آقا رضا (shola) عزیز


دوستان کسی میتونه در مورد نمایشگرهای mfd و mms که وزیر دفاع گفت توضیح بده؟ ایا ساختشون برای کشور ما مهمه؟

نمایشگرهای MFD یا همان Multi Function Display ها, عبارت هستند از مانیتورهای LCD با توانایی نشان دادن اطلاعات درخواستی و قابل برنامه ریزی توسط خلبان. از جمله مهمترین اطلاعات نمایشی بر روی MFD ها میتوان به وضعیت نما (Attitude), جهت نما (Heading), ارتفاع سنج (Altimeter) و سرعت عمودی (VS یا همان Vertical Speed) که مجموعا General Flight Characters نامیده میشوند اشاره نمود. با اینحال MFD های پیشرفته و بهره گیرنده از تکنولوژی CRT یا همان تبادلات نوری, توانایی نشان دادن سایر اطلاعات پروازی همچون سامانه مکانیاب جهانی (GPS), نشان دهنده های مربوط به موتور (EGU یا همان Engine Gauge Unit) و سیستم سوخت رسانی و حتی EGT را دارا میباشند.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
MFD

نمایشگرهای MMS نیز مخفف عبارت Meteorological Measuring System میباشند و همانطور که از نام آنها پیداست, وظیفه نمایش آنالیزهای هواشناسی به خلبانان را بر عهده دارند. این نمایشگر با دریافت اطلاعت از Censor های نصب شده بر روی بدنه هواپیما و همچنین بخشی از اطلاعات رادار هواشناسی و Data Link های زمینی و همچنین ماهواره ای, نوعی آنالیز کامل از وضعیت جوی و پیش روی هواپیما را به خلبان نشان میدهد. یافتن Turbulence یا همان تلاطم های هوایی از جمله مهمترین وظایف سامانه MMS میباشد. البته در متن و تصاویر خبر فوق, معادل سامانه MMS به چشم نمیخورد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
MMS

در عکسی که جناب شولا قرار دادند کاربرد اون وسیله که پس زمینش قرمز و قرمز وابی رنگ هست چیه و برای چه منظور در هواپیما استفاده میشه؟

کلیه تصاویر آن سطر متعلق به یک نمایشگر MFD و در چندین حالت نمایشی مختلف میباشند. در تصویر اول, پیش زمینه آبی/ قرمز بیانگر نشان دهنده وضعیت نما یا همان Attitude است. این نشان دهنده با استفاده از 2 پارامتر عمودی و افقی که به منزله وضعیت طولی هواپیما نسبت به افق پیش رو (خط عمودی) و سطح افق مرجع (خط افقی) میباشند, وضعیت کلی هواپیما را نسیت به افق 0 درجه نشان میدهد. نکته عجیب در خصوص این تصویر, عدم تطابق رنگ ها با وضعیت طبیعی میباشد! در Attitude معمولا" رنگ آبی در بالا و رنگ قهوه ای (در اینجا قرمز) در پایین قرار دارد, در حالیکه این ساختار در MFD فوق کاملا" برعکس است و احتمالا" اپراتور گرامی, Censor را وارونه بر روی سطح قرار داده اند!

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

در تصویر سوم نیز اپراتور با تکان دادن Censor جیوه ای, نوعی مانور نمایشی در آسمان را شبیه سازی نموده اند.

ایا نمایشگر چند منظوره با نمایشگر هوایی متفاوت هست؟

نمایشگر چند منظوره در واقع ترجمه همان MFD میباشد و حال "نمایشگر هوایی" یک عبارت ناشناخته تلقی میگردد و بنده تاکنون چنین موردی را ندیده ام! احتمالا" این نمایشگر با یکی از سامانه های GPS و Navigation در ارتباط میباشد.


موفق باشید
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPTAIN PILOT تشکر کرده اند:
shola, interceptor, Palange Zakhmi, shapooor, joiber, Ruozbeh, reza4087, Mahdi1944, SAMAN, noora, hamed_713, oweiys, hani1459, Mr.Amirhessam, Mohammad 1985, apple2009, un4given.1991, Persian Cat, wild-bear, Shahbaz

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

158

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 5 شهریور 1388 13:01

آرشيو سپاس: 332 مرتبه در 96 پست

Re: 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي بهره‌برداري شد

توسط f-35 » يکشنبه 8 خرداد 1390 20:38

سلام دوستان.کاپیتان پایلوت بسیار ممنونم از پاسخ گوییتان .دو سوال دیگر دارم اگر جواب بدهید ممنون میشوم.
نمایشگر eci چیست؟ وزیر دفاع در فیلم از تولید نشانگر های mfd و mms و eciمیگه.(البته اگه فیلم رو دیده باشین  چندین نمایشگر دیگر به غیر از عکس های بالا در فیلم وجود داره که به خوبی دیده نمیشه ( که فقط بسیار موتاه نشون داده میشه)و به نظر بنده احتمالا منظور از نمایشگر هوایی ( و دیجیتال در متن) نشانگرهای mms, eci  باشه.

ببخشید شما گفتید نمایشگرهای چندمنظوره پیشرفته که از فناوری  استفاده میکنند میتوانند سایر اطلاعات مانند gps و egu و egt و را هم نمایش دهند .میشه بپرسم  مگه نمایشگرهای چند منظوره معمولی نمیتوانند این اطلاعات رو نمایش بدن.اگه نمیتونن چرا؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب f-35 تشکر کرده اند:
interceptor, hamed_713, CAPTAIN PILOT, reza4087, wild-bear

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2876

تشکر کرده: 1399 مرتبه
تشکر شده: 1267 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 8 اسفند 1387 15:23

محل سکونت

DE - CZE

آرشيو سپاس: 35767 مرتبه در 2768 پست

Re: 12 سامانه الكترونيكي و الكترو اپتيكي بهره‌برداري شد

توسط CAPTAIN PILOT » يکشنبه 8 خرداد 1390 23:11

دوست عزیز و گرامی, جناب f-35
درود بر شما

با سپاس از نظرات شما


نمایشگر eci چیست؟

متاسفانه بنده فیلم و گزارش خبر مذکور را ندیده ام و تاکنون نیز در هیچیک از کتب هوایی با نمایشگری تحت عنوان ECI برخورد نداشته ام. با توجه به پیش زمینه کلی سیستم های فوق و آنچه که وجود حقیقی دارد, گمان میکنم منظور ایشان سامانه ECS یا همان Environment Control System میباشد. در صورت صحت این موضوع, سامانه ECS در هواپیماهای مسافربری و نظامی وظیفه دارد, پارامترهای محیطی و حیاتی داخل کابین همچون: دمای هوای خروجی از سیستم Pressurizer, فشار هوا, غلظت اکسیژن, میزان رطوبت و ... را تامین و کنترل نماید. بطور کلی این سیستم فاقد نمایشگرهای تصویری میباشد و مجموع واحد کنترلی آن در غالب بخشی تحت عنوان ECS Unit در داخل کابین و در دسترس کمک خلبان موجود میباشد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اساس کارکرد Air Condition و ECS

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
ECS Unit

نمایشگرهای چند منظوره معمولی نمیتوانند این اطلاعات رو نمایش بدن.اگه نمیتونن چرا؟

همانطور که در پست های پیشین نیز به این موضوع اشاره داشتیم, سامانه های سنجش دیجیتال و قابل نمایش بر روی MFD همچون: Heading, Altimeter, VSI, Speed و ... توسط Censor های الکترونیکی و بر اساس کارکرد فشار سنج های سیگنالی فعالیت مینمایند. اما جهت نمایش اطلاعاتی همچون: EGT, TGT, EGU, FPI و ... به شبکه های نوری و بسیار حساس CRT که مخفف عبارت Cathode Ray Tube میباشند, نیاز داریم. همچنین لازم است MFD مذکور دارای هسته پردازنده CRT و زیر ساخت های لازم جهت پردازش اطلاعات دریافت شده باشد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
اساس کارکرد CRT Gauge



موفق باشید
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPTAIN PILOT تشکر کرده اند:
apple2009, mehdighorbani, wild-bear, un4given.1991, Sami 1993, hamed_713, interceptor, noora, Shahbaz, Palange Zakhmi, oweiys, @lirez@, f-35, reza4087, shola, Mahdi1944

قبلي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان